eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1405
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1145

1405

przypadkach innych terminów udzielenia informacji (ust. 2). Dyrektywa wprowadza
obowiązek potwierdzenia otrzymania wniosku w terminie 7 dni roboczych od dnia jego
otrzymania, o ile to możliwe drogą elektroniczną (ust. 3). W przypadku gdy organ nie
jest w stanie udzielić odpowiedzi na wniosek w stosownym terminie, dyrektywa
przewiduje obowiązek natychmiastowego informowania organu wnioskującego, nie
później niż w ciągu 3 miesięcy od otrzymania wniosku, o powodach
uniemożliwiających dotrzymanie terminu oraz o spodziewanym terminie udzielenia
odpowiedzi (ust. 5). Ponadto dyrektywa stanowi, że w przypadku gdy organ
współpracujący nie posiada informacji, których dotyczy wniosek, i nie jest w stanie
udzielić odpowiedzi na wniosek o informacje lub odmawia udzielenia odpowiedzi,
powinien natychmiast, nie później niż w ciągu miesiąca od otrzymania wniosku,
poinformować organ wnioskujący o przyczynach nieudzielenia odpowiedzi (ust. 6).
W związku z powyższym, w art. 305f proponuje się następujące zmiany:
− w § 2 wprowadza się obowiązek potwierdzenia otrzymania wniosku niezwłocznie,
nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania, drogą
elektroniczną (a w przypadku braku możliwości potwierdzenia tą drogą – w formie
pisemnej); proponowane rozwiązanie jest odzwierciedleniem postanowień art. 7
ust. 3 dyrektywy 2011/16/UE,
− § 3 zawiera regulację zawartą obecnie w § 2 oraz dodatkowo określa, że
maksymalny termin na przekazanie informacji wynosi 6 miesięcy, a w przypadku
gdy organ posiada już żądane informacje – 2 miesiące od dnia otrzymania wniosku;
proponowany przepis odzwierciedla postanowienia art. 7 ust. 1 dyrektywy
2011/16/UE,
− w § 4 przewidziano możliwość uzgodnienia z obcą władzą w szczególnie
uzasadnionych przypadkach, że przekazanie informacji nastąpi w innych terminach,
niż określone w § 3; propozycja ta stanowi odzwierciedlenie art. 7 ust. 2 dyrektywy
2011/16/UE,
− dodawany § 5 zawiera w sobie regulację zawartą obecnie w § 3 oraz dodatkowo
wprowadza maksymalny termin 3 miesięcy na zawiadomienie o nieudzieleniu
informacji we właściwym terminie oraz obowiązek wskazania przewidywanego
terminu udzielenia informacji; proponowany przepis odzwierciedla postanowienia
art. 7 ust. 5 dyrektywy 2011/16/UE,
9
− dodawany § 6 określa maksymalny miesięczny termin na odmowę udzielenia
informacji, który jest odzwierciedleniem terminu przewidzianego w art. 7 ust. 6
dyrektywy 2011/16/UE; ponadto § 6 wprowadza obowiązek wskazania przyczyn
odmowy udzielenia informacji, co stanowi odzwierciedlenie obowiązku
informacyjnego nałożonego postanowieniami art. 7 ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE.
Z kolei obecny art. 305g stanowi, że jeżeli dane zawarte we wniosku obcej władzy nie
są wystarczające do udzielenia informacji, właściwy organ wzywa niezwłocznie tę
władzę o nadesłanie danych uzupełniających, w wyznaczonym terminie (§ 1).
W przypadku nieuzupełnienia wniosku zgodnie z wezwaniem, o którym mowa w § 1,
właściwy organ odmawia udzielenia informacji (§ 2).
Stosownie do art. 7 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE organ współpracujący informuje
organ wnioskujący w ciągu jednego miesiąca od otrzymania wniosku o ewentualnych
brakach we wniosku i ewentualnie wymaganych dodatkowych informacjach. W takim
przypadku okresy przewidziane na udzielenie informacji rozpoczynają się z dniem
następującym po dniu, w którym organ współpracujący otrzymał potrzebne dodatkowe
informacje.
W związku z powyższym, w art. 305g proponuje się następujące zmiany:
− w § 1 wprowadza się maksymalny miesięczny termin na wezwanie obcej władzy do
nadesłania danych uzupełniających,
− w § 2 określa się początek biegu terminów na udzielenie informacji, który
rozpoczyna się od dnia następującego po dniu, w którym właściwy organ otrzymał
brakujące dane,
− dodawany § 3 zawiera w sobie regulację zawartą obecnie w § 2.
Zmiany proponowane w art. 305g odzwierciedlają postanowienia art. 7 ust. 4
dyrektywy 2011/16/UE.
8)
W art. 305j proponuje się zmianę o charakterze dostosowawczym, która wynika ze
zmian wprowadzanych w art. 1 pkt 7 projektu.
Obecnie art. 305j stanowi, że w sprawach nieuregulowanych w art. 305b–305i stosuje
się odpowiednio przepisy rozdziałów 1, 2, 4, 5, 8, 9 i 14 działu IV.
W związku z wprowadzeniem do ustawy szczególnych kompleksowych regulacji
w zakresie czasu trwania postępowania w sprawie udzielenia informacji, opisanych
10
w uzasadnieniu do art. 1 pkt 7 projektu, zbędne jest odsyłanie do przepisów rozdziału 4
działu IV ustawy (Załatwianie spraw).
9)
Zmiana art. 305k stanowi implementację postanowień art. 9 ust. 2 oraz art. 10 ust. 1
dyrektywy 2011/16/UE.
Obecny art. 305k zawiera w § 1 zamknięty katalog przypadków udzielania obcym
władzom informacji z urzędu. Przepisy ustawy nie określają terminu na udzielanie
informacji w tym trybie.
Art. 9 ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE przewiduje możliwość przekazywania przez
właściwe organy każdego z państw członkowskich właściwym organom pozostałych
państw członkowskich, w ramach spontanicznej wymiany, wszelkich znanych im
informacji, które mogą być im przydatne. Z kolei stosownie do art. 10 ust. 1 dyrektywy
2011/16/UE przekazanie informacji w ramach spontanicznej wymiany następuje
najszybciej jak to możliwe i nie później niż w terminie jednego miesiąca od momentu
uzyskania dostępu do tych informacji.
W związku z powyższym, w art. 305k proponuje się następujące zmiany:
− w dodawanym § 1a przewiduje się możliwość udzielenia z urzędu obcym władzom
wszelkich informacji, które mogą być im przydatne; stanowi to odzwierciedlenie
postanowienia art. 9 ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE,
− w dodawanym § 1b wprowadza się regulację, zgodnie z którą udzielenie informacji
powinno nastąpić niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia
uzyskania dostępu do tych informacji; proponowany przepis jest spójny z art. 10
ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE.
10)
Dodanie art. 305ka wynika z implementacji art. 10 ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE.
Dyrektywa 2011/16/UE w art. 10 ust. 2 wprowadza nową instytucję – potwierdzenie
otrzymania informacji w ramach wymiany spontanicznej. Zgodnie z dyrektywą
potwierdzenia dokonuje się natychmiast, nie później niż w terminie siedmiu dni
roboczych, o ile to możliwe drogą elektroniczną.
Dodawany art. 305ka realizuje ww. postanowienia dyrektywy 2011/16/UE, stanowiąc,
że organ, który otrzymał informacje od obcej władzy działającej z urzędu, niezwłocznie,
nie później jednak niż w terminie 7 dni roboczych, potwierdza otrzymanie informacji.
11
Potwierdzenie dokonuje się drogą elektroniczną. W przypadku braku możliwości
potwierdzenia drogą elektroniczną potwierdzenia dokonuje się w formie pisemnej.
11)
Dodanie art. 305la stanowi implementację art. 11 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE.
Stosownie do art. 11 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE w drodze porozumienia między
organem wnioskującym i organem współpracującym oraz na warunkach ustalonych
przez organ współpracujący urzędnicy upoważnieni przez organ wnioskujący mogą,
w celu wymiany informacji:
– przebywać w urzędach, w których wykonują swoje obowiązki organy
administracyjne współpracującego państwa członkowskiego,
– być obecni podczas postępowania administracyjnego prowadzonego na terytorium
współpracującego państwa członkowskiego.
W przypadku gdy informacje, których dotyczy wniosek, zawarte są w dokumentach, do
których mają dostęp urzędnicy organu współpracującego, urzędnicy organu
wnioskującego otrzymują kopie tych dokumentów.
Postanowienia art. 11 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE znajdują odzwierciedlenie
w dodawanym art. 305la. Zgodnie z projektowanym przepisem, minister właściwy do
spraw finansów publicznych może, w celu wymiany informacji, zawierać z obcymi
władzami porozumienia w zakresie przebywania upoważnionych przedstawicieli obcej
władzy w siedzibach organów podatkowych oraz ich obecności w toku postępowań
podatkowych (§ 1). Jeżeli w aktach sprawy zawarte są informacje, których dotyczy
wniosek obcej władzy, przedstawiciele obcej władzy, w ramach zawartych porozumień,
otrzymują kopie dokumentów zawierających te informacje (§ 3). Porozumienia nie
mogą dotyczyć podmiotów, o których mowa w art. 13a, w przypadku nadania im
uprawnień organów podatkowych (§ 2).
Konsekwencją dodania art. 305la jest zmiana dostosowawcza w art. 294 § 1 pkt 6 (art. 1
pkt 3 projektu).
Na podstawie obowiązującego art. 294 § 1 pkt 6 do przestrzegania tajemnicy skarbowej
obowiązani są przedstawiciele obcej władzy obecni w toku czynności kontrolnych,
w związku z prowadzeniem równoczesnych kontroli.
Wprowadzenie regulacji przewidzianej w dodawanym art. 305la wymaga rozszerzenia
katalogu osób zobowiązanych do przestrzegania tajemnicy skarbowej o przedstawicieli
12
obcej władzy przebywających w siedzibach organów podatkowych oraz obecnych
w toku postępowania podatkowego, w związku z wymianą informacji.
12)
Zmiana art. 305m wynika z implementacji art. 16 ust. 3 dyrektywy 2011/16/UE.
Obecnie na podstawie art. 305m informacje otrzymane od obcej władzy można
przekazać innej obcej władzy za zgodą władzy państwa udzielającego informacji.
Art. 16 ust. 3 dyrektywy 2011/16/UE określa sposób wyrażania takiej zgody, stanowiąc,
że właściwy organ państwa członkowskiego informuje właściwy organ państwa
członkowskiego, z którego pochodzą informacje, o tym, że zamierza je przekazać
trzeciemu państwu członkowskiemu. Państwo członkowskie, z którego pochodzą
informacje, może sprzeciwić się ich przekazaniu w terminie 10 dni roboczych od
otrzymania powiadomienia od państwa członkowskiego zamierzającego przekazać
informacje innemu państwu członkowskiemu.
W celu zapewnienia spójności z art. 16 ust. 3 dyrektywy 2011/16/UE wprowadza się
zmianę w art. 305m. Zgodnie ze znowelizowanym przepisem informacje otrzymane od
obcej władzy można przekazać innej obcej władzy po uprzednim zawiadomieniu obcej
władzy, od której pochodzą te informacje, o zamiarze ich przekazania i niewniesieniu
przez tę władzę sprzeciwu w terminie 10 dni roboczych od dnia zawiadomienia.
13)
Dodanie art. 305ma i art. 305mb stanowi implementację przepisów art. 14 ust. 1, art. 20
ust. 1–3 oraz art. 21 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE.
Stosownie do art. 14 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE, w przypadku gdy właściwy organ
przekazuje informacje na wniosek lub w ramach wymiany spontanicznej, może on
zwrócić się do właściwego organu, który otrzymał informacje, o przysłanie informacji
zwrotnych na temat otrzymanego materiału. Informacje zwrotne przesyła się
najszybciej jak to możliwe i nie później niż w ciągu trzech miesięcy od chwili, w której
znany jest sposób wykorzystania informacji, których dotyczy wniosek.
Odzwierciedleniem postanowień art. 14 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE jest regulacja
proponowana w dodawanym art. 305ma, zgodnie z którą organ, który otrzymał
informacje od obcej władzy, przesyła informację zwrotną na temat wykorzystania
otrzymanego materiału, jeżeli obca władza zwróciła się o taką informację. Informację
zwrotną przesyła się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia
otrzymania przez organ wiadomości o sposobie wykorzystania otrzymanych informacji.
13
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: