eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1405
  • Data wpłynięcia: 2013-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1145

1405

Z kolei w art. 20 ust. 1 i 3 dyrektywy 2011/16/UE postanowiono, że wnioski
o udzielenie informacji i o przeprowadzenie postępowania administracyjnego oraz
odpowiedzi na takie wnioski, potwierdzenia odbioru, wnioski o dodatkowe informacje,
oświadczenia o niemożności udzielenia informacji i o odrzuceniu wniosku, informacje
w ramach wymiany spontanicznej i potwierdzenie ich odbioru, wnioski o doręczenie
środków i decyzji administracyjnych oraz informacje zwrotne przesyła się, o ile to
możliwe, przy użyciu standardowego formularza przyjętego przez Komisję
(podstawowe informacje, jakie będzie zawierał ten formularz wymienia art. 20 ust. 2
dyrektywy 2011/16/UE). Stosownie do art. 21 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE
przekazywanie informacji odbywa się w miarę możliwości drogą elektroniczną.
W związku z powyższym proponuje się wprowadzenie w dodawanym art. 305mb
regulacji, zgodnie z którą wymiana informacji podatkowych następuje z zastosowaniem
drogi elektronicznej przy użyciu standardowych formularzy według wzorów
określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1156/2012 z dnia 6 grudnia 2012 r.
ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów dyrektywy
Rady 2011/16/UE. W przypadku braku możliwości wymiany informacji za pomocą
środków komunikacji elektronicznej, wymiana będzie dokonywana w formie pisemnej.
Dodanie art. 305mb odzwierciedla postanowienia art. 20 ust. 1–3 i art. 21 ust. 1
dyrektywy 2011/16/UE. Realizuje również motyw 24 preambuły tej dyrektywy, gdzie
wskazano,
że wymiana informacji powinna odbywać się za pomocą
zestandaryzowanych formularzy, formatów i kanałów komunikacji.
W art. 2 projektu wymienione zostały zmiany, jakie wprowadza się do ustawy o kontroli
skarbowej.
1)
Zmiana art. 7a polega na oznaczeniu dotychczasowej jego treści jako ust. 1 i dodaniu
ust. 2 stanowiącego implementację art. 11 ust. 1 zdanie pierwsze dyrektywy
2011/16/UE.
Regulacja zawarta w art. 11 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE została przedstawiona
w uzasadnieniu do art. 1 pkt 11 projektu.
Dodawany art. 7a ust. 2 umożliwi ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych, w celu wymiany informacji, zawieranie z właściwą władzą państwa
członkowskiego Unii Europejskiej porozumienia w zakresie przebywania
14
upoważnionych przedstawicieli tej władzy w siedzibach organów kontroli skarbowej
oraz ich obecności w toku postępowań kontrolnych.
2)
W proponowanym brzmieniu art. 13 ust. 8 zakres podmiotowy tego przepisu
dostosowano do dodawanego ust. 2 w art. 7a.
Obecnie art. 13 ust. 8 stanowi, że w czynnościach kontrolnych mogą uczestniczyć
osoby uprawnione na podstawie ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych, w tym także przedstawiciele organów Unii Europejskiej oraz,
w zakresie realizacji wspólnych programów finansowanych ze środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej, przedstawiciele innych państw.
W związku z wprowadzeniem możliwości zawierania porozumień, o których mowa
w art. 7a ust. 2, katalog osób wymienionych w art. 13 ust. 8 wymaga uzupełnienia
o osoby uprawnione na podstawie tych porozumień.
3)
Dodanie ust. 6 w art. 34a stanowi implementację art. 11 ust. 1 zdanie drugie dyrektywy
2011/16/UE.
Regulacja zawarta w art. 11 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE została przedstawiona
w uzasadnieniu do art. 1 pkt 11 projektu.
Na podstawie dodawanego przepisu upoważnieni (na podstawie porozumień, o których
mowa w art. 7a ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej) przedstawiciele właściwych władz
państw członkowskich Unii Europejskiej, przebywający w siedzibach organów kontroli,
obecni w toku postępowań kontrolnych, otrzymają kopie dokumentów zawierających
informacje dotyczące tego postępowania.
4)
Zmiana brzmienia wprowadzenia do wyliczenia w art. 38 ust. 3 uwzględnia dodanie
ust. 2 w art. 7a.
Obecnie we wprowadzeniu do wyliczenia w art. 38 ust. 3, pośród osób, którym
inspektor może powierzyć dokonywanie czynności kontrolnych pod swoim nadzorem,
wymienia się upoważnionych pracowników oraz upoważnionych przedstawicieli
instytucji Unii Europejskiej w przypadku uczestniczenia tych osób w kontroli środków
pochodzących z Unii Europejskiej.
15
W związku z wprowadzeniem możliwości zawierania porozumień, o których mowa
w art. 7a ust. 2, katalog osób wymienionych w art. 13 ust. 8 wymaga uzupełnienia
o przedstawicieli właściwych władz państw członkowskich Unii Europejskiej,
upoważnionych na podstawie tych porozumień.
W art. 3 projektu określono termin wejścia w życie ustawy, wskazując 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 11a ust. 1 uchwały
nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. W toku prac legislacyjnych
żaden z podmiotów zajmujących się działalnością lobbingową nie zgłosił
zainteresowania projektem.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących norm
i aktów prawnych.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

















16


17

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Ustawa będzie oddziaływać na:
− Ministra Finansów,
− organy podatkowe (organy podatkowe podległe Ministrowi Finansów oraz
organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego),
− organy kontroli skarbowej,
− pracowników urzędów kontroli skarbowej, urzędów skarbowych i izb
skarbowych w zakresie, w jakim podmioty te uczestniczą w procesie wymiany
informacji podatkowych z państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt założeń niniejszej ustawy był przedmiotem konsultacji z następującymi
podmiotami: Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, Krajową Radą
Doradców Podatkowych, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Business Centre Club, Związkiem Rzemiosła Polskiego, Pracodawcami
Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwagi do projektu założeń zgłosiła Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
Lewiatan, proponując:
1) uzupełnienie wyłączeń z zakresu informacji podlegających wymianie o cła,
składki na ubezpieczenie społeczne oraz należności o charakterze umownym,
takie jak wynagrodzenia za usługi użyteczności publicznej, z uwagi na literalne
brzmienie art. 1 ust. 1 i 2 dyrektywy 2011/16/UE. Postulat został w całości
uwzględniony;
2) uregulowanie kwestii ujmowania właściwych urzędników w wykazie
prowadzonym przez Centralne Biuro Łącznikowe i udostępniania tego wykazu
innym państwom członkowskim oraz Komisji. Nie uwzględniono tej uwagi,
wychodząc z założenia, że dyrektywa nie warunkuje uznania urzędnika za
właściwego w sprawach wymiany informacji od zamieszczenia jego danych
w wykazie oraz że przygotowanie, aktualizowanie i udostępnianie tego wykazu
centralnym biurom łącznikowym w innych zainteresowanych państwach
następuje wyłącznie w celach informacyjnych;
18
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: