eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

Poselski projekt ustawy o Narodowym Programie Zatrudnienia

projekt dotyczy stworzenia nowych rozwiązań prawnych tworzących środki realizacji Narodowego Programu Zatrudnienia, które wspierają tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości ludzi młodych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1292
  • Data wpłynięcia: 2012-10-09
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 41 dnia 24-05-2013

1292

zatrudnienia nie byli obowiązani do opłacania składek na Fundusz Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych. Nowelizacja ta jest kolejnym krokiem zmierzającym do
złagodzenia ciężarów pracodawcy w związku z zatrudnieniem ludzi młodych.


Art. 141: przepis ten wprowadza nowelizację ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad
rynkiem finansowym38. Ma to na celu objęcie nadzorem nad rynkiem finansowym funduszy
utworzonych w ramach Programu. Zmiana ta ma również związek z art. 132 ustawy, zgodnie
z którym Komisja Nadzoru Finansowego zobligowana jest składać ministrowi właściwemu
do spraw pracy, ministrowi właściwemu w sprawach finansów publicznych, a także
Prezesowi Rady Ministrów półroczne raporty dotyczące udzielania kredytów w ramach
Programu.

Art. 142: ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym39, stanowi akt prawny
zawierający wiele zbędnych ograniczeń stanowiących przeszkodę w rozwoju polskiej
przedsiębiorczości, nie tylko ludzi młodych. Część z tych regulacji wymaga poważnych
zmian systemowych, które przekraczają zakres niniejszej regulacji (sytuacja ta dotyczy przede
wszystkim wadliwego sposobu opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych,
który przerzuca ciężar związany z obliczaniem, wpłacaniem, deklarowaniem i ewidencją
podatku akcyzowego na drobne podmioty zajmujące się obrotem i wykorzystywaniem
wyrobów węglowych, zamiast na duże przedsiębiorstwa zajmujące się ich wydobyciem,
importem i produkcją).
Tym niemniej w obowiązującej ustawie można wprowadzić kilka prostszych zmian, które
mają na celu:
1) ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej,
2) znalezienie dodatkowych środków budżetowych.
Pierwszy z postulatów spełniają regulacje opisane w pkt 2, 6 i 7 proponowanego przepisu.
Zmiana ust. 3 w art. 48 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się do wysokości obrotu
podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym
działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów
akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. Wartości te zostały

38 Dz. U. Nr 157, poz. 1119, ze zm.
39 Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626 ze zm., zwana dalej „ustawą o podatku akcyzowym”.

155
zmniejszone o połowę, co ułatwi mniejszym podmiotom gospodarczym zakładanie i
prowadzenie działalności w tym zakresie.
Zmiany dotyczące art. 100 i 104 odnoszą się natomiast do podmiotów produkujących lub
zamierzających produkować samochody dla służby zdrowia. Obecnie obowiązujące regulacje,
wbrew pierwotnym założeniom ustawodawcy, często były interpretowane w sposób
powodujący opodatkowanie ambulansów podatkiem akcyzowym, co było nie tylko niezgodne
z istotą tego podatku i ewenementem na skalę europejską, ale też utrudniało działalność
podmiotom produkującym tego typu pojazdy (zwiększało ich cenę o blisko 20%).
Proponowana zmiana naprawia ten stan rzeczy - pozwoli produkować i sprzedawać te
pojazdy za niższą (o kwotę podatku akcyzowego) cenę, a także zwiększy możliwości
zakupowe jednostek ratownictwa medycznego, co powinno dodatnio wpłynąć na zwiększenie
zatrudnienia.
Drugi z postulatów spełniają regulacje opisane w pkt 1, 3-5 i 8 proponowanego przepisu.
Jakkolwiek ustawa o podatku akcyzowym niemal nie zawiera zwolnień fakultatywnych (w
przeważającej większości są to zwolnienia wymagane przez tzw. dyrektywę horyzontalną i
dyrektywy strukturalne), istnieje kilka przypadków, w których można, bez większych
konsekwencji społecznych, te zwolnienia uchylić. Efekt osiągnięcia dodatkowych środków
budżetowych można osiągnąć również poprzez wprowadzenie, w niektórych przypadkach,
wyższych stawek akcyzy.
W pkt 1 uchyla się zwolnienie wykorzystania wyrobów węglowych do przewozu towarów i
pasażerów koleją. Zwolnienie to jest zbędne, ze względu na niewielką skalę działalności
podmiotów wykorzystujących wyroby węglowe do tych celów, a jednocześnie, ze względu na
skomplikowane przepisy dotyczące zwolnień, powodujące zaangażowanie znacznych
środków zarówno beneficjentów zwolnienia, jak i organów podatkowych.
W pkt 3-5 podwyższone zostały stawki obniżone na niektóre wyroby energetyczne, średnio o
około 9% w stosunku do kwot obecnie obowiązujących. Powyższa zmiana nie zwiększa
znacząco ceny, przyczyni się natomiast do zwiększenia wpływów do budżetu państwa.
W pkt 8 wprowadzono opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów energetycznych w
stanie gazowym wykorzystywanych do napędu silników spalinowych. Co istotne, nie jest to
ustanowienie nowej kategorii wyrobu opodatkowanego, ale jedynie przyspieszenie wejścia w
życie tego opodatkowania, które stanowi wymóg wspólnotowy. Uchyla bowiem przepis
zwalniający do dnia 31 października 2013 r. z podatku akcyzowego wyroby energetyczne w
stanie gazowym. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowych środków w pierwszym okresie
istnienia proponowanej regulacji.

156

Art. 143: przepis ten zmienia ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych40.
Wprowadza on obowiązek udzielania dotacji celowych z budżetu, aby zrefundować kwoty
wypłacanego wsparcia finansowego zgodnie z art. 24 ustawy. Zapewnia on również dotacje
dla Funduszy utworzonych projektowaną ustawą.
Celem tego przepisu jest zapewnienie źródeł finansowania Funduszom, a także jednostkom
samorządu terytorialnego w zakresie wypłacania wsparcia finansowego dla pracownika
mającego na utrzymaniu co najmniej jedno małoletnie dziecko.


DZIAŁ VIII. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KO COWE

Dział zawiera przepisy przejściowe służące płynnemu i prawidłowemu wprowadzeniu
projektowanej regulacji do systemu polskiego prawa. Dotyczy to przede wszystkim
utworzenia i likwidacji przewidzianych przez ustawę funduszy, ustalenia pierwszego
Rocznego Planu Finansowego tych Funduszy, oraz możliwości waloryzacji kwot
przyznawanych dotacji w trakcie obowiązywania Programu.

Art. 144: ze względu na szczegółowe zasady tworzenia Rocznych Planów Finansowych
Funduszu Wspomagania Zatrudnienia oraz Funduszu Wspierania Przedsiębiorczości Ludzi
Młodych konieczne jest odmienne ustalenie pierwszego rocznego planu finansowego.

Art. 145: ze względu na ograniczony zakres czasowy obowiązywania Programu, którego
realizację przewidziano na lata 2014 – 2023, niezbędne jest określenie przeznaczenia środków
zgromadzonych przez Fundusz Wspomagania Zatrudnienia oraz Fundusz Wspierania
Przedsiębiorczości Ludzi Młodych po dniu 31 grudnia 2023 r., a więc po zakończeniu
wykonywania Programu. Proponowana regulacja zakłada, że z dniem 1 stycznia 2024 r. w/w
Fundusze ulegną likwidacji. Na ten dzień BGK sporządzi sprawozdania finansowe tych
Funduszy, które będą stanowić podstawę rozdysponowania zgromadzonych na nich środków.
Dla zapewnienia rzetelności i poprawności tych sprawozdań powinny być one poddane
badaniu przez biegłego rewidenta w ciągu 6 miesięcy od dnia likwidacji Funduszy.

40 Dz. U. nr 157 poz. 1240 ze zm.

157
W ust. 3 projektowanego przepisu przewidziano, że aktywa netto zlikwidowanych Funduszy,
których wartość została ustalona na podstawie sprawozdań likwidacyjnych, zwiększą fundusz
statutowy Banku Gospodarstwa Krajowego. Tym samym bank ten będzie nadal wykonywał
zadania niezbędne do zakończenia realizacji Programu, np. będzie przyjmował spłaty
kredytów i pożyczek, z tą jednak różnicą, że obrót z tym związany będzie wykazywany w
ramach funduszy statutowych banku.

Art. 146: przepis ten stanowi rozwinięcie art. 147. Jego istotą jest wyłączenie z podstawy
obliczania składki opłaty rocznej na Bankowy Fundusz Gwarancyjny (zwany dalej: BFG)
środków, które po likwidacji Funduszu Wspomagania Zatrudnienia oraz Funduszu
Wspierania Przedsiębiorczości Ludzi Młodych zasilą fundusze własne BGK. Należy
zauważyć, że środki funduszy specjalnych, którymi dysponuje i zarządza BGK zostały
wyłączone z pozycji uwzględnianych przy obliczaniu wysokości opłaty rocznej za dany rok
kalendarzowy – z tą kategorią aktywów nie łączy się bowiem ryzyko zaktualizowania się
odpowiedzialności gwarancyjnej BFG (środki te nie pochodzą z depozytów, a ich
przeznaczenie wiąże się z celami społecznie użytecznymi). Z tych samych względów środki
nowych funduszy specjalnych nie powinny zwiększać podstawy wyliczenia składki na BFG
już po ich przekazaniu na fundusze statutowe BGK.

Art. 147: projektowany przepis wyznacza termin na wydanie przez Ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa rozporządzenia dostosowującego statut BGK do nowych przepisów.
Aktualizacja taka jest niezbędna ze względu na utworzenie nowych Funduszy, którymi będzie
zarządzał BGK.

Art. 148: projektowany przepis nakłada obowiązek wydania przepisów wykonawczych do
ustawy. Obowiązek ten, właściwe organy muszą zrealizować w ciągu 7 dni od dnia wejścia w
życie ustawy.

Art. 149: przepis ten stanowi, że podatnikom którzy nabyli prawo zwolnienia określone w
art. 44 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu
obowiązującym przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy przysługuje prawo do
zwolnienia także pod dniu jej wejścia w życie.
Celem tego przepisu jest ochrona praw nabytych która jest jedną z podstawowych zasad
polskiego porządku prawnego.

158

Art. 150: przepis ten określa termin jej wejścia w życie.


159
strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: