eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej

projekt dotyczy rozszerzenia właściwości rzeczowej Straży Granicznej poprzez przyznanie jej kompetencji do wykrywania, rozpoznawania, zapobiegania i ścigania przestępstw handlu ludźmi, oddania innej osoby w stan niewolnictwa, uprawiania handlu niewolnikami, a także utrzymywania osoby w stanie niewolnictwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1250
  • Data wpłynięcia: 2013-03-08
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1250

objęte zakresem zastosowania art. 179 i 181a Traktatu ustanawiającego
Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. UE L 262 z dnia 22.9.2006 r., s. 44; dalej:
decyzja Rady 2006/618/WE);
c) decyzji Rady 2006/619/WE z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie zawarcia
w imieniu Wspólnoty Europejskiej Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz
karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniającego
Konwencję
Narodów
Zjednoczonych
przeciwko
międzynarodowej
przestępczości zorganizowanej, dotyczącej tych postanowień protokołu, które są
objęte zakresem zastosowania tytułu IV część III Traktatu ustanawiającego
Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. UE L 262 z dnia 22.9.2006 r., s. 51; dalej:
decyzja Rady 2006/619/WE);

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Dyrektywa 2011/36/UE określa minimalne reguły dla państw
członkowskich UE, dotyczące przestępstw oraz kar w odniesieniu do handlu
ludźmi. Zgodnie z art. 1 ust. 1 omawianego aktu na państwa członkowskie
nałożono obowiązek przyjęcia środków niezbędnych do zapewnienia karalności
czynów umyślnych, polegających na: werbowaniu, transporcie, przekazywaniu,
przechowywaniu lub przyjmowaniu osób, w tym wymianie lub przekazaniu
kontroli nad tymi osobami, z zastosowaniem groźby lub przemocy bądź innych
form przymusu, uprowadzenia, oszustwa, podstępu, poprzez nadużycie
uprawnień lub wykorzystanie sytuacji bezbronności, lub też wręczeniu lub
przyjęciu płatności lub korzyści dla uzyskania zgody osoby sprawującej
kontrolę nad inną osobą, w celu wyzysku.
Dyrektywa 2011/36/UE nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.


Decyzje Rady 2006/618/WE i 2006/619/WE dotyczą zawarcia przez Radę
w imieniu Unii Europejskiej protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu
za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi. Unia jest stroną
Konwencji
Narodów
Zjednoczonych
przeciwko
międzynarodowej
przestępczości zorganizowanej, do której załączono wskazany protokół,
na podstawie decyzji Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz. Urz. UE L 261 z
6.8.2004 r., s. 69; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdział 11, tom 51,
s. 290). Celem protokołu jest przeciwdziałanie i zwalczanie handlu ludźmi,
zapewnienie ochrony i wsparcia ofiar tego procederu oraz wspieranie
współpracy między państwami w tym zakresie. W art. 5 protokołu wskazano, iż
państwa będące jego stronami zostały zobowiązane do podjęcia działań
ustawodawczych oraz innych, które okażą się konieczne dla uznania za
przestępstwo handlu ludźmi, określonego w art. 3 protokołu, jeśli popełniono go
umyślnie.

2
Zarówno dyrektywa 2011/36/UE jak i przedstawione decyzje Rady
określają w sposób ogólny obowiązek państw członkowskich zapewnienia
karalności przestępstw handlu ludźmi, nie regulują one jednak kwestii
dotyczących właściwych krajowych organów bądź służb odpowiedzialnych za
wykrywanie i ściganie tych przestępstw.

4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych



Zbigniew Wrona





3

Warszawa, 26 marca 2013 r.
BAS-WAPEiM-612/13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej
(przedstawiciel wnioskodawcy: senator Aleksander August Pociej) jest

projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt ustawy zakłada zmianę art. 1, art. 9e oraz art. 9f w ustawie z dnia
12 października 1990 r. o Straży Granicznej (t.j., Dz. U. Nr 116, poz. 675, ze
zmianami).
Projekt przewiduje dodanie do zakresu zadań Straży Granicznej zadań
dotyczących rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania oraz ścigania
sprawców przestępstwa handlu ludźmi, określonego w art. 189a ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny oraz przestępstwa handlu niewolnikami,
uregulowanego w art. 8 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Przepisy
wprowadzające kodeks karny.
Przedmiot projektu ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.



Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona



strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: