eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

projekt dotyczy przekazania na rzecz województw dróg z obiektami inżynieryjnymi w postaci mostów lub tuneli przekraczających długość 100 metrów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1219
  • Data wpłynięcia: 2013-02-08
  • Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014

1219


Druk nr 1219

Warszawa, 28 stycznia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja








Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o drogach
publicznych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jarosława aczka.



(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Wo niak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław
aczek.
projekt

USTAWA
z dnia …….
o zmianie ustawy o drogach publicznych.


Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 1985 r.,
Nr 14, poz. 60 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5:
a) w ust. 1 w pkt. 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
8) drogi, w których ciągu znajdują się obiekty inżynieryjne w postaci mostów lub
tuneli przekraczających długość 100 metrów.
b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. Odcinek drogi, w którego ciągu znajdują się obiekty inżynieryjne w postaci
mostów lub tuneli przekraczających długość 100 metrów, zastąpiony nowo
wybudowanym odcinkiem drogi, z chwilą oddania go do użytkowania może zostać
pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi
wojewódzkiej.
”;
2) w art. 10 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania
go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do
kategorii drogi gminnej, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 1a.
”.


Art. 2. Ustawa wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.












1 Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, Nr 23, poz. 136, Nr 192, poz. 1381, z
2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720,
Nr 168, poz. 1323 z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018, Nr 225, poz. 1466, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr
159, poz. 945, Nr 222, poz. 1321, z 2012 r. poz. 472, 965, 1256.
UZASADNIENIE

1.
Potrzeba i cel wydania ustawy. Stan rzeczywisty w normowanej dziedzinie.
Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 10 ust. 5 ustawy o drogach
publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115,
z późn. zm.) odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą
oddania go do użytkowania, zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i następnie
zaliczony do kategorii drogi gminnej. Powyższy przepis ma zastosowanie przy
określeniu kategorii dróg w wielu przypadkach, w następstwie prowadzenia inwestycji
- budowy obwodnic, odcinków dróg ekspresowych i autostrad. Przepis ten jest jednak
oderwany od kontekstu ustawy o drogach publicznych zaliczając w sposób sztuczny
do kategorii dróg gminnych drogi, które powinny mieć zgodnie z art. 5 lub 6 ustawy o
drogach publicznych charakter drogi krajowej lub wojewódzkiej.
Na podstawie przytoczonego przepisu najbardziej jaskrawym przykładem
oderwanego od realiów zastosowania przepisów w obecnym brzmieniu jest odcinek
drogi krajowej nr 12 wraz z mostem na rzece Wiśle, który został przekazany na rzecz
gminy Puławy i gminy miasta Puławy. Obecnie, na mocy porozumienia zawartego 31
grudnia 2008 r. pomiędzy prezydentem miasta Puławy i wójtem gminy Puławy,
zarządcą mostu jest miasto Puławy. Każdego roku gmina Puławy przekazuje dotacje
na realizację zadań związanych z utrzymaniem mostu (w roku 2009 – 44.148,00 zł,
w 2010 r. – 86.823,00 zł, w 2011 r. – 68.900,00 zł, przewidywana kwota na 2012 r. –
78.900,00 zł). Ponadto w okresie od 10 czerwca do 27 sierpnia 2011 r., zgodnie z art.
62 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego przeprowadzono pięcioletni przegląd poszerzony
stanu technicznej sprawności i wartości użytkowej, zgodnie z którym wymagana jest
naprawa mostu w związku z szybko postępującą degradacją nawierzchni oraz korozją
konstrukcji stalowej. Szacowany koszt remontu to 13.176.500,00 zł. Dla budżetu gmin
zarządzających ww. odcinkiem drogi i mostem jest to kwota zamykająca możliwości
inwestycyjne na wiele lat. Ze względu natomiast na specyfikę i przynależność tego
ciągu drogi powinien on zostać zaliczony do kategorii dróg krajowych lub
wojewódzkich.
2.
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.

Przedmiotowa nowelizacja eliminuje z obrotu prawnego wadliwą regulację,
która prowadziła do przekazywania na rzecz gmin dróg z obiektami inżynieryjnymi,
które według klasyfikacji przyjętej w ustawie o drogach publicznych powinny
stanowić kategorię dróg krajowych lub wojewódzkich.
3.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Projekt niniejszej ustawy odciąża gminy, na których terenie znajdują się
odcinki drogi, w których ciągu znajdują się obiekty inżynieryjne w postaci mostów lub
tuneli przekraczających długość 100 metrów, zastąpiony nowo wybudowanym
odcinkiem drogi. Konieczność utrzymania tak kosztownych obiektów inżynieryjnych
przeniesiona na Skarb Państwa lub województwo umożliwi przeprowadzenie innych
niezbędnych w gminach inwestycji, przywracając jednocześnie przynależność drogi
do danej kategorii według jej profilu. Drogom, których kategoria w sposób sztuczny
zmniejszona została do profilu dogi gminnej, przywrócony zostanie statut dróg
krajowych lub wojewódzkich według ich profilu.
4.
Źródła finansowania jeśli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt niniejszej ustawy przenosi obciążenia z gmin, na których terenie
znajdują się odcinki drogi, w których ciągu znajdują się obiekty inżynieryjne w
postaci mostów lub tuneli przekraczających długość 100 metrów, zastąpiony nowo
wybudowanym odcinkiem drogi na budżet państwa lub odpowiedniego województwa.


W wyniku projektowanej ustawy wnioskodawcy przewidują wzrost wydatków

budżetu państwa w zakresie utrzymania większej ilości dróg krajowych. Szacowany

wzrost wydatków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z tego tytułu

wyniesie ok. 15 milionów złotych. Wyżej wymieniona kwota będzie finansowana z

części 39 budżetu na rok 2013, działu 600 – Transport i łączność, rozdział 60011 –

Drogi publiczne i krajowe.
5.
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt przedmiotowej ustawy nie przewiduje konieczności wydawania
aktów wykonawczych.
6.
Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.

Niniejszy projekt nie narusza prawa Unii Europejskiej.



Warszawa, 21 lutego 2013 r.
BAS-WAPEiM-324/13


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jarosław Żaczek)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projektodawcy proponują, aby na mocy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21
marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zm.)
do dróg krajowych zaliczać drogi, w których ciągu znajdują się obiekty
inżynieryjne w postaci mostów lub tuneli przekraczających długość 100 m.
Natomiast zgodnie z dodanym art. 5 ust. 1a ww. ustawy, odcinek drogi,
w którego ciągu znajdują się obiekty inżynieryjne w postaci mostów lub tuneli
przekraczających długość 100 m, zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem
drogi, z chwilą oddania go do użytkowania może zostać pozbawiony
dotychczasowej kategorii i zaliczony do dróg wojewódzkich. Ponadto w art. 10
ust. 5 ww. ustawy ma być wprowadzona zasada, iż odcinek drogi zastąpiony
nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania
zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do dróg gminnych.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa miałaby wejść w życie w terminie 14
dni od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień, o których mowa
w projekcie ustawy.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: