Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
projekt dotyczy zmiany systemu opodatkowania wyrobów węglowych podatkiem akcyzowym i systemu zwolnień od akcyzy tych wyrobów, w tym rezygnacji z instytucji "pośredniczącego podmiotu węglowego" na rzecz finalnego nabywcy węgla w celu ich użycia do celów opałowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1106
- Data wpłynięcia: 2012-11-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 939
1106
Druk nr 1106
Warszawa, 28 listopada 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Wojciecha Saługę.
(-) Urszula Augustyn; (-) Marek Biernacki; (-) Andrzej Czerwiński;
(-) Magdalena Gąsior-Marek; (-) Rafał Grupiński; (-) Maria Małgorzata
Janyska; (-) Małgorzata Kidawa-Błońska; (-) Zbigniew Konwiński; (-) Ligia
Krajewska; (-) Izabela Katarzyna Mrzygłocka; (-) Paweł Olszewski;
(-) Witold Pahl; (-) Elżbieta Apolonia Pierzchała; (-)
Wojciech Saługa;
(-) Jakub Szulc; (-) Bożena Szydłowska; (-) Iwona Śledzińska-Katarasińska;
(-) Tomasz Tomczykiewicz; (-) Radosław Witkowski.
Projekt
USTAWA
z dnia ............2012 r.
o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
Art. 1. W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108,
poz. 626, z późn. zm. ) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 ust. 1:
a) w pkt 20 :
- lit. b) tiret drugi otrzymuje brzmienie:
„- wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych,
a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,”,
- lit. c) otrzymuje brzmienie:
„c) wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju
w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą;”,
b) skreśla pkt 23a,
c) po pkt 23a dodaje się pkt 23b w brzmieniu:
„23b) finalny nabywca węglowy – podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje
lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe w celu ich użycia do celów
opałowych;
2) w art. 9a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu,
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę
węglowego,
3) import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,
4) użycie na terytorium kraju wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę
węglowego do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 1, przy czym za takie
użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3-6,
jak i sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwpólnotową tych wyrobów przez
finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art.
31a ust. 1 ustawy,
5) nabycie wyrobów węglowych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą
lub posiadanie wyrobów węglowych przez podmiot prowadzący działalność
gospodarczą, który nie jest ich producentem - jeżeli nie można ustalić podmiotu,
który dokonał sprzedaży tych wyrobów ich nabywcy lub posiadaczowi, a w wyniku
kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie
ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,
6) użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego
pod groźbą kary,
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 120, poz. 690, Nr 171, poz. 1016, Nr
205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707.
7) powstanie ubytków wyrobów węglowych.”;
3) w art. 10 ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia lub posiadania wyrobów akcyzowych,
o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 4 oraz art. 9 a ust. 1 pkt 5, powstaje z dniem nabycia
lub wejścia w posiadanie tych wyrobów, z zastrzeżeniem ust. 11.”;
4) w art. 13 w ust.1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) będący nabywcą lub posiadaczem, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5 wyrobów
węglowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości,
a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania
podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony;”;
5) w art. 16:
a) skreśla się ust. 3a-3c,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu ulegną zmianie, podmiot jest obowiązany zgłosić
zmianę właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym
nastąpiła zmiana.”,
c) skreśla się ust. 4a;
6) art. 31a otrzymuje brzmienie:
„1. Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu których przedmiotem
są wyroby węglowe jeżeli będą zużyte w celach opałowych:
1) w procesie produkcji energii elektrycznej;
2) w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
3) przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostka Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty o których mowa
w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, żłobek i klub
dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi
w wieku do lat 3, podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia
15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, jednostka organizacyjna pomocy
społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej, organizacja, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
4) do przewozu towarów i pasażerów koleją;
5) do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
6) w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
7) w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do
redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane
w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych
surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9
października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności
gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej;
8) przez zakład energochłonny w którym wprowadzone zostały w życie systemy
prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do
podwyższenia efektywności energetycznej.
2. Zwalnia się od akcyzy, powstałe u finalnego nabywcy węglowego korzystającego ze
zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, straty wyrobów węglowych, jeżeli w wyniku
kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie
ustalono, że nastąpiło użycie tych wyrobów do celów innych niż wskazane w art. 31a
ust. 1.
3. Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:
1) w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy
węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu
dostawy lub faktury, w przypadku gdy przepisy odrębne wymagają jej wystawienia,
określających kod CN wyrobów węglowych, ich ilość w jednostkach masy i ich
przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy oraz potwierdzenie podpisem
nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;
2) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego
nabywcę węglowego - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego fakturą lub
dokumentem dostawy potwierdzającym to nabycie i określającym przeznaczanie tych
wyrobów;
3) w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego -
udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego;
4)
prowadzenie ewidencji sprzedanych na terytorium kraju, nabytych
wewnątrzwspólnotowo albo importowanych, wyrobów węglowych do celów, o których
mowa w ust. 1.”,
4. Warunkiem użycia przez finalnego nabywcę węglowego wyrobów węglowych do
celów, o których mowa w ust. 1 jest prowadzenie ewidencji użytych wyrobów
węglowych, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
5. Ewidencja, o której mowa w ust. 3 pkt 4 i ust. 4 może być prowadzona w formie
papierowej lub elektronicznej.
6. Ewidencja, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub ust. 4, powinna zawierać informacje
umożliwiające ustalenie ilości sprzedanych na terytorium kraju, nabytych
wewnątrzwspólnotowo, importowanych lub użytych wyrobów węglowych, terminu
odbioru lub użycia tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich
przemieszczania, oraz informacje o kodzie CN wyrobów węglowych, dokumentach
dostawy i innych dokumentach, o których mowa w ust. 3.
7. Ewidencja, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub ust. 4, dokument dostawy i inne
dokumenty, o których mowa w ust. 3, powinny być przechowywane do celów kontroli
przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została
sporządzona, a dokumenty zostały wystawione.
8. W przypadku sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy
węglowemu używającemu te wyroby do celów, o których mowa w ust. 1, sprzedawca
wyrobów węglowych, jeżeli nie wystawi faktury dokumentującej ich sprzedaż
w momencie wydania wyrobów węglowych może zażądać potwierdzenia podpisem
nabycia tych wyrobów do celów, o których mowa w ust. 1 przez finalnego nabywcę
węglowego, a w przypadku jego odmowy, może odmówić sprzedaży wyrobów
węglowych bez akcyzy.
9. W przypadku zwrotu wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy przez finalnego
nabywcę węglowego używającego wyroby węglowe do celów, o których mowa w ust.
1, do podmiotu, który sprzedał mu te wyroby, zwrot tych wyrobów odbywa się na
podstawie dokumentu dostawy lub faktury korygującej.”,
10. W przypadku sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu
nabywcy węglowemu używającego wyroby węglowe do celów, o których mowa w ust.
1 podpis złożony na fakturze lub dokumencie dostawy przez finalnego nabywcę
węglowego lub osobę, która go reprezentuje, potwierdzający nabycie wyrobów
węglowych stanowi oświadczenie, iż nabyte wyroby węglowe zostaną zużyte do celów,
o których mowa w ust. 1, określonych w tych dokumentach.
11. Przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu
wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10%
w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy
udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część
przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony
w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych,
w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych,
który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te
zadania.
7) w art. 38:
a) w ust.1:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wzór oraz sposób ewidencjonowania i stosowania dokumentu dostawy, w tym
w przypadku, o którym mowa w art. 31a ust. 9 oraz w art. 42 ust. 1a, oraz podmioty,
które wystawiają dokument dostawy;”,
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów
akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób
jej prowadzenia, w tym termin dokonania wpisów do tej ewidencji”,
- pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) warunki i sposób zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu
na przeznaczenie.”
b) w ust. 2 :
- pkt 1-3 otrzymują brzmienie:
„1) dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30, 31a i 32,
w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do
stosowania zwolnień,
2) sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione
niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 -6 oraz art. 32 ust. 3
lub 5-13,
3) przypadki, o których mowa w art. 31a ust. 3 i 9 oraz art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 5-7,
w których nie stosuje się dokumentu dostawy,
- dodaje się pkt 4 o brzmieniu:
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1106 › Pobierz plik