eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy wprowadzenia obowiązku używania elementów odblaskowych przez wszystkich pieszych w czasie poruszania się po drogach po zmierzchu poza terenem zabudowanym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1098
  • Data wpłynięcia: 2012-12-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2013-07-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 991

1098


Druk nr 1098

Warszawa, 6 grudnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja








Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Krystynę Łybacką.


(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski; (-) Dariusz Joński; (-) Ryszard Kalisz; (-) Tomasz Kamiński; (-
) Krystyna
Łybacka; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller;
(-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski;
(-) Stanisława Prządka; (-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.
Projekt



USTAWA
z dnia ………….2012 r.
o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym


Art. 1.

1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz.U. z 2012 r., poz. 1137):
1) w art. 11:
a) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„.4a. Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu
poza obszarem zabudowanym, są obowiązane używać
elementów odblaskowych w sposób widoczny dla in-
nych uczestników ruchu, chyba, że poruszają się po
drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po
chodniku.”;
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przepisów ust. 1 – 4a nie stosuje się w strefie za-
mieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szero-
kości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

2) w art. 43:
a) ust. 2 uchyla się;
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Przepis ust. 1 nie dotyczy drogi przeznaczonej wy-
łącznie dla pieszych”


Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie

Przedmiotowy projekt ustawy zakłada obowiązkowe używanie elementów
odblaskowych w czasie poruszania się po drogach po zmierzchu poza terenem
zabudowanym przez wszystkich pieszych.. Dotychczasowe zapisy ustawy zo-
bowiązują do ich używania jedynie osoby do 15 roku życia.
Każdego roku na polskich drogach giną setki osób. Znaczny odsetek ofiar to
osoby poruszające się po zmierzchu wzdłuż nieoświetlonych dróg. W porze
nocnej na drogach nieoświetlonych w co 4 wypadku ginie człowiek, gdy tym-
czasem w porze dziennej w co dziewiątym wypadku Powodem tragedii jest nie
tylko nieostrożność kierujących pojazdami, lecz nade wszystko brak możliwości
zauważenia osoby poruszającej się po krawędzi jezdni. W wielu przypadkach,
szczególnie przy trudnych warunkach atmosferycznych i ograniczonej widocz-
ności kierowca zauważa pieszego w momencie, w którym właściwa reakcja jest
praktycznie niemożliwa, a przynajmniej wiąże się z koniecznością wykonania
manewru mogącego stanowić zagrożenia zarówno dla niego, jak i innych
uczestników ruchu.
W roku 2011 r. najechanie na pieszego stanowiło 10.936 wypadków (27,3%
ogółu). W ich wyniku zginęły 1394 osoby (33.3% ogółu zabitych w wypadkach
drogowych), a 10.200 osób zostało rannych (20,6%).
W roku 2011 r. osoby piesze spowodowały 4.377 wypadków, w których zgi-
nęły 754 osoby, co stanowiło 18% ogółu zabitych, a 3718 osób zostało rannych
Od dłuższego czasu prowadzona jest szeroko zakrojona kampania na rzecz
poprawy bezpieczeństwa pieszych na drodze. Zachęca ona do używania elemen-
tów odblaskowych przez wszystkich pieszych uczestników ruchu. Wykonywane
pokazy oraz prezentowane symulacje wskazują, jak istotną rolę odgrywają ele-
menty odblaskowe w zapobieganiu wypadkom.
Proponowana zmiana Ustawy prawo o ruchu drogowym ma na celu realne
zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Koszty wyposażenia w elementy odbla-
skowe (kamizelka, opaska itp.) są kosztami znikomymi i nie stanowią bariery
uniemożliwiającej ich nabycia przez przeciętnego obywatela. Należy również
podkreślić, że koszty leczenia ofiar wypadków, nie licząc strat materialnych są
niewspółmiernie wyższe i trudne do oszacowania. Najważniejszym skutkiem
regulacji będzie jednak zmniejszenie liczby osób każdego roku ginących na dro-
gach z powodu niezauważenia ich przez kierujących pojazdami.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 4 Re-
gulaminu Sejmu RP
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej
oraz nie spowoduje dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa, nie spowoduje
też obciążeń dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Może natomiast
ocalić życie wielu użytkownikom dróg.


Warszawa, 18 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3282/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krystyna Łybacka)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 32
i 819) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zawiera propozycje zmian do ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137). Zgodnie z
dodawanym w art. 11 ust. 4a, osoby poruszające się po drodze po zmierzchu
poza obszarem zabudowanym mają być zobowiązane do używania elementów
odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba, że
poruszają się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Przepis ten, zgodnie z art. 11 ust. 5, nie byłby stosowany w strefie zamieszkania.
Konsekwencją legislacyjną tej propozycji jest uchylenie ust. 2 w art. 43 ustawy
– Prawo o ruchu drogowym oraz zmiana dokonana w ust. 3 tego artykułu.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14
dnia od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień, o których mowa w
projekcie ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Materia, której dotyczy projekt ustawy, pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o
ruchu drogowym nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.




Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona











2
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: