eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

projekt dotyczy zniesienia automatyzmu przejmowania przez samorząd gminny odcinka drogi krajowej, wojewódzkiej albo powiatowej, który został zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem w chwili oddania do użytkowania tego odcinka

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1032
  • Data wpłynięcia: 2012-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2013-09-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 870

1032


Druk nr 1032

Warszawa, 6 listopada 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o drogach
publicznych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Tadeusza Dziubę.



(-) Jan Krzysztof Ardanowski; (-) Marek Ast; (-) Zbigniew Babalski;
(-) Piotr Babinetz; (-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Andrzej
Bętkowski; (-) Jan Dziedziczak; (-) Tadeusz Dziuba; (-) Zbigniew Girzyński;
(-) Szymon Giżyński; (-) Kazimierz Gołojuch; (-) Wiesław Stanisław
Janczyk; (-) Mariusz Orion Jędrysek; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Bartosz
Kownacki; (-) Leonard Krasulski; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Beata Mazurek;
(-) Marek Opioła; (-) Jacek Osuch; (-) Stanisław Ożóg; (-) Stanisław
Piotrowicz; (-) Elżbieta Rafalska; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Bogdan Rzońca;
(-) Jacek Sasin; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Marek Suski; (-) Stanisław
Szwed; (-) Jacek wiat; (-) Robert Telus; (-) Jan Warzecha; (-) Marcin
Witko; (-) Sławomir Zawiślak; (-) Maria Zuba; (-) Jerzy yżyński.
Projekt

Ustawa
z dnia …… 2012 r.
o zmianie ustawy o drogach publicznych


Art. 1
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 19,
poz. 115 ze zm.) w art. 10 uchyla się ust. 5.



Art. 2
Ustawa wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.




Uzasadnienie


Uregulowanie zawarte w art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych w brzmieniu
dotychczasowym ustala automatyzm przejmowania przez samorząd gminny odcinka drogi
krajowej, wojewódzkiej albo powiatowej, który został zastąpiony nowo wybudowanym
odcinkiem, co następuje w chwili oddania do użytkowania tego odcinka.

Jak to wynika z doświadczenia, rozwiązanie takie jest niefunkcjonalne w przypadkach
odcinków dróg krajowych zastępowanych odcinkami nowymi. Automatyczne przekazywanie
samorządom gminnym odcinków dotychczasowych dróg krajowych, bez każdorazowego
rozpoznania konkretnego przypadku, rodzi sytuacje konfliktowe. Wiele bowiem samorządów
gminnych nie jest zdolnych do udźwignięcia ciężarów finansowych związanych
z utrzymaniem odcinków dawnych dróg krajowych. Przykładem takiej sytuacji jest przypadek
automatycznego przekazania trzem samorządom gminnym odcinka drogi krajowej nr 5 (DK-
5) po oddaniu do użytkowania drogi ekspresowej S-5 pomiędzy Gnieznem a Poznaniem.
Część dawnej DK-5 została automatycznie przekazana m. in. gminie Łubowo, której roczny
budżet wynosi około 18 mln złotych, a samo utrzymanie tego odcinka szacuje się na kwotę
700 tys. zł rocznie. Podobnie sytuacja ma się w odniesieniu do dwóch pozostałych gmin
(Pobiedziska, Swarzędz).

W odniesieniu do dróg krajowych, automatyzm przewidziany art. 10 ust. 5 ustawy
doprowadzić może do zapaści finansowej samorządów gminnym lub do nieodpowiedniego
utrzymania dróg, co może skutkować znaczącym pogorszeniem na nich bezpieczeństwa
drogowego.

Racjonalny ustawodawca winien wprowadzać rozwiązania elastyczne, które będą
mogły być z powodzeniem stosowane w różnych przypadkach, a które jednocześnie dadzą
możliwość indywidualnego rozpatrywania spraw.
Dlatego
projektodawcy
proponują nowe rozwiązanie. Sprowadza się ono do usunięcia
ust. 5, a tym samym likwidacji szkodliwego rozwiązania.
Dzięki temu będzie można reagować odpowiednio do okoliczności związanych
z danym przypadkiem, co jest bardziej celowe i rozsądne niż zastosowanie jednego
uniwersalnego mechanizmu wyznaczania zarządców dróg we wszystkich przypadkach.

W przypadku zastąpionego odcinka drogi krajowej okazać się może, że odcinek taki
wcale nie utracił swojego charakteru. Niewykluczone jest wprowadzenie odpłatności
za przejazd nie tylko autostradami, ale także drogami ekspresowymi, a wielu uczestników
ruchu drogowego, w sytuacji obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogą szybkiego ruchu,
wybierać będzie drogi alternatywne. Jednocześnie liczba uczestników ruchu się zwiększa.
Okazać się więc może, że natężenie ruchu na konkretnym zastępowanym odcinku drogi
krajowej wcale nie spadnie w perspektywie średnio- i długoterminowej.
Projektowany
przepis
zwiększa racjonalność działań w zakresie przekazywania
zastępowanych odcinków dróg oraz zapewnia racjonalny sposób postępowania.
Ze
względu na zindywidualizowanie postępowań związanych z ewentualnym
nadaniem nowego statusu dróg zastępowanych (a zatem z wyznaczaniem nowych
zarządców), trudno ocenić skutki finansowe dla budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze oraz nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, gdyż dotyczy materii leżącej w wyłącznej gestii
państwa członkowskiego.



Warszawa, 19 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-2940/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Tadeusz Dziuba)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 32
i 819) sporządza się następującą opinię:



1. Przedmiot projektu ustawy
Projektodawcy proponują, aby w art. 10 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zmianami) uchylić
ust. 5, zgodnie z którym odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym
odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony
dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi gminnej.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa miałaby wejść w życie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień, o których mowa w
projekcie ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Materia, której dotyczy projekt ustawy, pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.



4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach
publicznych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona





2
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: