eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

projekt dotyczy dodania w art. 10 po ust. 5 nowego ust. 5a, który przewiduje, iż odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii (drogi gminnej) i zaliczony do kategorii drogi wojewódzkiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1031
  • Data wpłynięcia: 2012-10-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2013-09-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 870

1031


Druk nr 1031

Warszawa, 24 października 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja





Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o drogach
publicznych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Krystynę Łybacką.



(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski; (-) Tadeusz Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz Kamiński; (-
) Krystyna Łybacka; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary
Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława Prządka; (-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich;
(-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski;
(-) Ryszard Zbrzyzny.
Ustawa
z dnia……………….
o zmianie ustawy o drogach publicznych


Art. 1
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( Dz. U. z 2007 r. Nr 19,
poz. 115, z późniejszymi zmianami) w art. 10 po ust. 5 dodaje się nowy ust. 5a w
brzmieniu:
„5a. Odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym
odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje
pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi
wojewódzkiej”


Art. 2

Ustawa wchodzi w życie 14 dni od daty jej ogłoszenia.










Uzasadnienie
Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych z
późniejszymi zmianami organem właściwym do pozbawienia drogi dotychczasowej
kategorii, jest organ właściwy do zaliczenia jej do odpowiedniej kategorii.
Pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii, z wyjątkiem wyłączenia drogi z
użytkowania, jest możliwe jedynie w sytuacji jednoczesnego zaliczenia tej drogi do
nowej kategorii. Pozbawienie i zaliczenie nie może być dokonane później niż do
końca trzeciego kwartału danego roku, z mocą od dnia 1 stycznia roku następnego.
Odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi, z chwilą
oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i
zaliczany do kategorii drogi gminnej.
Takie rozwiązanie zostało przyjęte podczas nowelizacji ustawy o drogach
publicznych w roku 2003, kiedy pojawił się problem, iż żadne jednostki samorządu
terytorialnego nie chciały przejmować dróg po wybudowaniu nowych równoległych
odcinków – decyzje podejmowały właściwe rady.
W roku 2003 w nowelizacji ustawy o drogach publicznych nakazano „stare”
drogi krajowe przejmować gminom przez, których obszar one przebiegają.
Ten właśnie przepis wzbudził wiele kontrowersji, kiedy po oddaniu do
użytkowania w Wielkopolsce 36 km odcinka nowej drogi ekspresowej S – 5,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła przekazać „starą
drogę” S – 5 na rzecz 3 samorządów lokalnych tj. gminy Łubowo, Swarzędz i
Pobiedziska. Podobne sytuacje mają miejsce również w innych regionach Polski.
Dróg buduje się coraz więcej, a więc problem taki będzie się poszerzał a nie malał.
Gminy na których obszarze znajdują się te „stare drogi” protestują przeciwko
ich przejęciu.
Koszty związane z bieżącym utrzymaniem przypadającym na „stare” odcinki
dróg krajowych, a więc wydawaniem pieniędzy na odśnieżanie, wykaszanie
poboczy, utrzymanie czystości, a przede wszystkim na utrzymanie ich we
właściwym stanie technicznym powodują znaczne obciążenie budżetów
samorządów gminnych.
Przykładowo utrzymanie niewielkiego odcinka przekazanej drogi na rzecz
gminy Łubowo, szacowane jest na kwotę około 500 tys. zł., a z czasem kwota ta może
ulec zwiększeniu.
Obecne zapisy ustawy o drogach publicznych uniemożliwiają partycypować
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w kosztach utrzymania
przekazywanych na rzecz samorządów dróg.
Co prawda na mocy dzisiejszych rozwiązań istnieje możliwość przekazania
przez gminy takiego odcinka drogi na rzecz powiatu lub województwa, ale powiat i
województwo musi wyrazić na to zgodę.
Dzisiaj powiat trudno nakłonić do przejęcia takiej drogi, z uwagi na niskie
dochody ich budżetów.
Inaczej sprawa wygląda z województwami. Sejmik co prawda niechętnie
przyjmuje dodatkowe zadania, ale przecież zadaniem Sejmiku jest dbałość o
równomierny rozwój województwa. Zatem Sejmik winien w niektórych,
przypadkach uznać że przejęcie takich dróg jest konieczne ze względu na rozwój
województwa.
W wielu jednak przypadkach kwestie finansowe biorą górę nad dobrem
województwa i z problemem niechcianej drogi pozostaje gmina.
Niniejsza nowelizacja ustawy o drogach publicznych jest nowelą krótką.
Zakłada ona w artykule 10 po ustępie 5 dodanie nowego ustępu 5a,. który
przewiduje, iż odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem
drogi z chwila jego oddania do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej
kategorii i zaliczony do kategorii drogi wojewódzkiej.
Zaletą tego rozwiązania jest fakt, iż „stare” drogi krajowe, które zostały
zastąpione nowo wybudowanymi odcinkami, w większości spełniają standardy dróg
wojewódzkich.
GDDKiA w chwili przekazywania tego odcinka drogi będzie rozmawiała w
województwie tylko z jednym jego Zarządcą, a nie jak dotychczas z kilkoma ( z
reguły było to kilka gmin przez których obszar przebiegały odcinki starej drogi).
Sejmik realizowałby swoje zadanie poprzez równomierny rozwój
województwa, a gminy zostałyby odciążone finansowo.
Autorzy projektu proponują by ustawa weszła w życie w 14 dni od daty jej
uchwalenia i miała zastosowanie do dróg oddawanych na rzecz samorządu po 1
stycznia 2014 r.
W chwili obecnej trudno jest oszacować wpływ projektowanej regulacji na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa, a zwłaszcza budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Nie przedstawienie kalkulacji skutków budżetowych wprowadzenia
powyższych rozwiązań, w tym także nie podanie orientacyjnej wielkości
zmniejszenia wpływów do budżetu państwa i budżetów samorządowych wynika z
braku możliwości określenie potencjalnych skutków, wobec braku szczegółowych
danych.
Podanie przykładowej wielkości szacunku mogłoby wzbudzić wątpliwości co
do rzetelności przedstawionych danych.
Wydaje się jednak, że proponowane rozwiązanie nie będzie rodzić żadnych
skutków finansowych do budżetu państwa w stosunku do obecnych rozwiązań.
Skutki finansowe w jednostkach samorządu terytorialnego zostaną
przeniesione z gmin na sejmiki województw.
Projekt będzie miał pozytywny wpływ na rynek pracy.
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.
Projekt jest zgodny z Konstytucją RP.
Autorzy projektu nie przeprowadzili konsultacji społecznych.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: