Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
projekt ustawy dotyczy uproszczenia zasad przekazywania ubezpieczonemu informacji, m.in. zestawienia należnych składek na ubezpieczenie społeczne w podziale na ubezpieczenie: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 921
- Data wpłynięcia: 2008-06-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
- data uchwalenia: 2008-10-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1418
921
Druk nr 921
Warszawa, 26 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-45-2008
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska.
Przewodniczący Komisji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z dnia 2008 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Art. 1.
W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007
r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 41 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Informacje zawarte w raportach, o których mowa w ust. 1-6, płatnik składek
przekazuje ubezpieczonemu na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego w formie
elektronicznej w celu ich weryfikacji.”;
2) w art. 47a ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. Dokumenty elektroniczne, o których mowa w ust. 1 oraz w art. 41 ust. 8, opatruje się
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o
podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.)) osoby
odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 21,
poz. 125, Nr 112, poz. 769, Nr 115, poz. 791, 792 i 793 i Nr 176, poz. 1243.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz.
1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 145, poz.
1050.
UZASADNIENIE
1.
Wyjaśnienie celu ustawy.
Proponowane zmiany mają na celu uproszczenie zasad przekazywania ubezpieczonemu
informacji dotyczących, m. in. zestawienia należnych składek na ubezpieczenia społeczne
w podziale na ubezpieczenie: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
2.
Stan obecny.
Przepis art. 41 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych zobowiązuje płatnika
składek do co miesięcznego przekazywania ubezpieczonemu informacji dotyczących m. in.:
płatnika składek, numeru identyfikacyjnego ubezpieczonego, zestawienia należnych składek
na ubezpieczenia społeczne w podziale na ubezpieczenie: emerytalne, rentowe, chorobowe
i wypadkowe, podstawy wymiaru i kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne,
z uwzględnieniem podziału na podmioty, które finansują składki. W świetle powołanego
przepisu informacje te muszą być przekazywane w formie pisemnej. Jedynie członkowie
służby zagranicznej mogą otrzymywać stosowne informacje drogą elektroniczną.
Proponowana zmiana ma na celu rozszerzenie katalogu podmiotowego osób uprawnionych do
otrzymywania informacji wynikających z art. 41 ust. 1-6 w formie elektronicznej,
a w konsekwencji uproszczenie zasad przekazywania tych informacji.
3.
Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Zmiana wprowadzi możliwość wyboru sposobu przekazywania informacji, o których mowa
w art. 41 ust. 1-6 powołanej ustawy. Dzięki proponowanej nowelizacji przepisu art. 41 ust. 8
płatnik składek będzie miał możliwość przekazywania ubezpieczonym informacji w formie
pisemnej lub - za zgodą ubezpieczonego - w formie elektronicznej.
4.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Wprowadzenie w życie proponowanej zmiany usprawni działanie jednostek
odpowiedzialnych w firmie za przekazywanie stosownych dokumentów ubezpieczonym oraz
ograniczy kosztowną dystrybucję tych dokumentów (czas pracownika niezbędny do
przekazania właściwego druku właściwej osobie, kodowanie dokumentów, koszty druku). Ma
to istotne znaczenie przede wszystkim dla dużych firm, gdzie konieczność co miesięcznego
wygenerowania określonej liczby dokumentów przekłada się na znaczące koszty.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 10 lipca 2008 r.
BAS-WAEM-1872/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 41 ust. 8 i art. 47a
ust. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, ze zmianami). Artykuł 41 ust. 8
ustawy zobowiązuje płatnika składek do przekazywania ubezpieczonemu na
piśmie informacji zawartych w imiennych raportach miesięcznych (imiennych
raportach miesięcznych korygujących) w celu ich weryfikacji. W przypadku
członków służby zagranicznej informacje te płatnik może przekazywać za zgodą
ubezpieczonego także w formie elektronicznej. Proponowana zmiana zakłada
przyznanie także pozostałej kategorii ubezpieczonych uprawnienia do
otrzymywania w formie elektronicznej informacji zawartych w imiennych
raportach miesięcznych (art. 1 pkt 1 projektu). Ponadto dokumenty
elektroniczne – określone w nowym art. 41 ust. 8 ustawy – mają być
opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, w rozumieniu ustawy z dnia 18
września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, ze
zmianami), osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów (art. 1 pkt
2 projektu dotyczący zmiany art. 47a ust. 2a ustawy).
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
2
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać dyrektywę
Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/93/WE z dnia 13 grudnia 1999 r. w
sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych (Dz. Urz.
WE L 13 z 19.1.2000 r., str. 12 oraz Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 13, t. 24, str. 239). Zgodnie z art. 1 akapit pierwszy dyrektywy jej celem
jest ułatwienie stosowania podpisów elektronicznych oraz przyczynienie się do
ich uznania prawnego; ustanawia ona ramy prawne odnoszące się do podpisów
elektronicznych i niektórych usług certyfikacyjnych, w celu zapewnienia
właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt przewiduje obowiązek opatrywania dokumentów
elektronicznych – obejmujących informacje zawarte w imiennych raportach
miesięcznych – bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, w rozumieniu ustawy o podpisie
elektronicznym, osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów.
Projekt ten określa więc tryb postępowania z dokumentami określonymi w
obowiązujących przepisach prawa. Zgodnie z art. 1 akapit drugi dyrektywy
1999/93/WE dyrektywa ta nie obejmuje aspektów związanych z zawieraniem i
ważnością umów lub innych zobowiązań prawnych, dla których wymagana jest
określona forma przewidziana przez prawo krajowe lub wspólnotowe, i nie
narusza zasad i ograniczeń odnoszących się do stosowania dokumentów
określonych w prawie krajowym lub wspólnotowym. Z przepisu dyrektywy
wynika więc, że przewidziany w projekcie tryb postępowania z dokumentami
nie jest objęty jej zakresem.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: informatyzacja, projekt ustawy, ubezpieczenia społeczne, Unia
Europejska
Dokumenty związane z tym projektem:
- 921 › Pobierz plik