eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy dostosowania prawa polskiego do postanowień decyzji ramowej Rady 2006/783/WSiSW z dnia 6 października 2006 r. w sprawie stosowania zasady wzajemnego uznawania do nakazów konfiskaty, która nakłada na RP jako państwo członkowskie UE obowiązek wprowadzenia do krajowego porządku prawnego przepisów umożliwiających wykonywanie nakazów konfiskaty bezpośrednio na podstawie orzeczeń właściwych sądów innych państw UE

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 894
  • Data wpłynięcia: 2008-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 8, poz. 39

894


2. 4. W zakresie, w jakim przestępstwo(-a), w związku z którym(-i) wydano nakaz konfiskaty, określone w pkt 2.2, nie zostało(-y)
uwzględnione w punkcie 2.3, należy przedstawić pełny opis danych (danego) przestępstw(-a) (powinien to być opis faktycznego
działania przestępczego, w przeciwieństwie np. do kwalifikacji prawnych): ........................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................

j) Postępowanie, w ramach którego wydano nakaz konfiskaty
Należy wskazać następujące informacje dotyczące postępowania, w ramach którego wydano nakaz konfiskaty (proszę zaznaczyć
właściwe pole(-a):
a) Osoba zainteresowana stawiła się osobiście w toku postępowania.
b) Osoba zainteresowana nie stawiła się osobiście w toku postępowania, ale była reprezentowana przez obrońcę.
c) Osoba zainteresowana nie stawiła się w toku postępowania i nie była reprezentowana przez obrońcę. Potwierdza się, że:
osoba ta została, zgodnie z prawem państwa wydającego, poinformowana osobiście lub za pośrednictwem
przedstawiciela ustanowionego zgodnie z prawem krajowym o postępowaniu, lub
osoba ta wskazała, że nie kwestionuje nakazu konfiskaty.

k) Konwersja i przekazanie mienia
1. Jeżeli nakaz konfiskaty dotyczy określonego składnika mienia, należy wskazać, czy państwo wydające zezwala na
przeprowadzenie konfiskaty w państwie wykonującym w formie wezwania do zapłaty kwoty pieniężnej odpowiadającej wartości
mienia.
tak
nie
2. Jeżeli nakaz konfiskaty dotyczy kwoty pieniężnej, należy określić, czy mienie inne niż środki pieniężne uzyskane w wyniku
wykonania nakazu konfiskaty może zostać przekazane państwu wydającemu:
tak
nie
10

I)
rodki zastępcze, łącznie z karą pozbawienia wolności
1. Należy określić, czy państwo wydające zezwala na zastosowanie przez państwo wykonujące środków zastępczych, jeżeli
niemożliwe jest wykonanie nakazu konfiskaty w całości lub w części:
tak
nie
2. Jeżeli tak, należy określić, jakie sankcje można zastosować (charakter I maksymalny wymiar sankcji):
Pozbawienie wolności. (Maksymalny wymiar): .................................................................................................
Praca społecznie użyteczna (lub odpowiednik). (Maksymalny wymiar): ..........................................................
Inne sankcje. (Opis): ...........................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................

m)
Inne okoliczności istotne dla sprawy (informacje nieobowiązkowe): .............................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................

n)
Nakaz konfiskaty został załączony do zaświadczenia. ....................................................................................................................
Podpis organu wydającego zaświadczenie i/lub osoby działającej w jego imieniu potwierdzający prawdziwość zawartych w nim
danych: .............................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
Nazwisko: .........................................................................................................................................................................................
Zajmowane stanowisko (tytuł/stanowisko służbowe): ....................................................................................................................
Data: .................................................................................................................................................................................................

Pieczęć urzędowa (jeżeli dostępna):
11
Uzasadnienie

Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 611fn § 9 ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.),
przewidującej określenie przez Ministra Sprawiedliwości wzoru zaświadczenia stosowanego
w razie wystąpienia do państwa członkowskiego Unii Europejskiej o wykonanie orzeczenia
przepadku.
Zaświadczenie jest narzędziem obrotu prawnego charakterystycznym dla współpracy
wymiaru sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach karnych opartej na zasadzie
wzajemnego uznawania. Konstrukcja zestandaryzowanego zaświadczenia, jako dokumentu
zawierającego wszystkie niezbędne informacje konieczne do uznania orzeczenia pozwala na
uproszczenie i przyspieszenie współpracy, eliminując konieczność każdorazowego
tłumaczenia całości orzeczenia. Zgodnie z przyjmowanym mechanizmem, zaświadczenie jest
załączane do odpisu orzeczenia krajowego i wraz z nim przekazywane do państwa
wykonującego.
Narzędzie to jest już znane polskiej procedurze karnej i dotychczas zostało
przewidziane w art. 589g § 9 k.p.k. (wystąpienie do państwa członkowskiego Unii
Europejskiej o wykonanie postanowienia o zatrzymaniu dowodów lub mającego na celu
zabezpieczenie mienia) oraz w art. 607c § 3 k.p.k (wystąpienie do państwa członkowskiego
Unii Europejskiej o przekazanie osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu
aresztowania).
Wzór
zaświadczenia, jakie powinno być stosowane we współpracy w zakresie
wzajemnego uznawania nakazów przepadku, zawarty jest w załączniku do implementowanej
Decyzji ramowej. Jednakże w związku z tym, że zgodnie z art. 34 (2) (b) Traktatu o Unii
Europejskiej decyzja ramowa jest instrumentem prawnym niewywołującym skutku
bezpośredniego, konieczne jest jego wdrożenie do porządku wewnętrznego za pomocą
prawnie wiążącego aktu krajowego.
W niniejszym rozporządzeniu zdecydowano się zastosować metodę prostego i
dosłownego powtórzenia wzoru zaświadczenia określonego w decyzji ramowej. Ze względu
na standardowy i ściśle techniczny charakter tego dokumentu, wskazane było wierne
odzwierciedlenie treści załącznika do decyzji ramowej w niniejszym rozporządzeniu.

Zastosowanie takiej metody ma na celu zapobiegnięcie ryzyku zniekształceń
terminologicznych, jakie mogłyby powstać przy próbie jego konwersji i dostosowaniu jego
literalnej treści do prawa krajowego i polskiej nomenklatury prawnej.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływało rozporz dzenie.

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało bezpośredni wpływ na
funkcjonowanie sądów, prokuratorów i urzędów skarbowych.

2. Konsultacje społeczne.



3. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, rynek pracy, konkurencyjno ć
gospodarki i rozwój regionalny.

Projektowane rozporządzenie nie spowoduje skutków na rynku pracy oraz pozostanie
bez wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Wstępna analiza wprowadzanego mechanizmu wzajemnego uznawania do nakazów
konfiskaty wskazuje na pozytywne skutki finansowe ustawy dla budżetu państwa. W ramach
obowiązujących obecnie uregulowań prawnych brak jest czytelnych reguł wskazujących,
czyją własność powinny stanowić środki uzyskane w wyniku wykonania przepadku w obrocie
prawnym z zagranicą. Przepisy projektu wdrażające decyzję ramową porządkują tę sytuację.
Zgodnie z nimi, określona część przepadków wykonywanych za granicą na podstawie
orzeczeń sądów polskich przekazywana ma być stronie polskiej. Większość środków
uzyskiwanych w wykonaniu obcych orzeczeń również zasili Skarb Państwa. Ich wysokość w
chwili obecnej nie jest możliwa do oszacowania. Będzie ona uzależniona od ilości
wykonywanych orzeczeń i od treści zawieranych porozumień dotyczących podziału
uzyskanych w wyniku wykonania orzeczenia kwot.


2
4. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej.
Projekt jest zgodny z prawem europejskim, a w szczególności z decyzją ramową Rady
2006/783/WSiSW z dnia 6 października 2006 r. w sprawie stosowania zasady wzajemnego
uznawania do nakazów konfiskaty.










08/41rch

3
strony : 1 ... 9 . [ 10 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: