eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów w zakresie określenia zadań ustawy;- znowelizowanie przepisów dotyczących organów oraz postępowania w zakresie oceny wniosków o rejestrację;- zmiana w przepisach odnoszących się do sprzeciwu zgłaszanego w stosunku do złożonego wniosku o rejestrację;- znowelizowanie przepisów dotyczących tymczasowej ochrony krajowej;- zmiana przepisów dotyczących kontroli produktów rolnych i środków spożywczych;- znowelizowanie przepisów dotyczących listy produktów tradycyjnych;- znowelizowanie definicji ustawowych;- zmiany w innych przepisach;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 892
  • Data wpłynięcia: 2008-08-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: zmianie ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1368

892


6



Podniesieniu jakości nadsyłanych wniosków mają służyć także zmiany
wprowadzone do trybu wpisywania produktów na listę produktów tradycyjnych,
polegające na umożliwieniu marszałkowi i ministrowi występowania
o wyjaśnienie informacji zawartych we wniosku o wpis oraz o uzupełnienie
ewentualnych braków.
Ponadto w celu usprawnienia pracy ministra właściwego do spraw rynków
rolnych w art. 55 uściślono, że w dzienniku urzędowym minister publikuje
corocznie wykaz tych produktów tradycyjnych, które zostały wpisane na listę do
końca lutego tego roku. Ze względu na fakt, że wnioski o wpis produktów do
ministra wpływają nieprzerwanie, należało wyznaczyć datę, do której produkty
wpisane na listę zostaną opublikowane w dzienniku urzędowym. Proponowano
datę 31 grudnia każdego roku, ale na wniosek producentów produktów
tradycyjnych, dla których okres świąteczny jest okresem wzmożonej pracy,
przesunięto ją o 2 miesiące.
Zmienione brzmienie art. 57 i 58 ustawy pozwala na klarowne rozróżnienie
statusu produktów, których nazwy zostały zarejestrowane na szczeblu
wspólnotowym, od tych podlegających tymczasowej ochronie krajowej, o której
mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów
rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych. Ponadto
zrezygnowano z rozróżnienia na osoby niebędące uprawnionymi do używania
nazwy podlegającej ochronie oraz niespełniające warunków specyfikacji,
ponieważ nazwami chronionymi można posługiwać się tylko w odniesieniu do
produktów wytwarzanych i wprowadzanych do obrotu zgodnie z warunkami
zawartymi w specyfikacji. Dlatego też tylko podmioty wytwarzające lub
wprowadzające do obrotu produkty odpowiadające warunkom zawartym
w specyfikacji są uprawnione do używania chronionej nazwy.
Zmiana przepisów ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów
spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów
spirytusowych (Dz. U. Nr 208, poz. 1539) jest spowodowana zmianą przepisów



7



Unii Europejskiej w tym zakresie, wprowadzoną rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie
definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych
napojów spirytusowych oraz uchylającym rozporządzenie Rady (EWG)
nr
1576/89 (Dz. Urz. WE L 39 z 13.02.2008, str. 16). Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady nr 110/2008 uchyliło także rozporządzenie
Komisji (EWG) nr 1014/90 z dnia 24 kwietnia 1990 r. ustanawiające
szczegółowe przepisy wykonawcze dla definicji, opisu i prezentacji napojów
spirytusowych (Dz. Urz. WE L 105 z 25.04.1990, str. 9, z późn. zm.; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 10, str. 64, z późn. zm.).
Celem wprowadzenia zmian w przepisach Unii Europejskiej było uregulowanie
zasad definiowania, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń
geograficznych napojów spirytusowych przepisami jednego rozporządzenia,
uwzględniającego jednocześnie zmiany, jakie nastąpiły w zakresie zasad wyrobu
napojów spirytusowych.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 weszło
w życie w dniu 20 lutego 2008 r. i jest stosowane od dnia 20 maja br. Zakres
zmian wprowadzonych tym rozporządzeniem, w tym nowy tryb wpisu
oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego do załącznika III, nie wymaga
zmiany ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych
oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych,
ponieważ przepisy tej ustawy w tym zakresie spełniają wymagania rozpo-
rządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008. Zmiany, które
należy wprowadzić w polskim porządku prawnym, polegają na zmianie odwołań
do przepisów Unii Europejskiej.
Z powyższych względów dokonano również zmian w przepisach ustawy z dnia
30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119,
poz. 1117, z późn. zm.).



8



Zmiany ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych
oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych
oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej zostały
wprowadzone w projektowanej ustawie z uwagi na podobny zakres tematyczny
– wszystkie te ustawy zawierają przepisy regulujące tryb i zakres ochrony
oznaczeń geograficznych. Polityka Unii Europejskiej w zakresie jakości
żywności dąży do zbliżenia przepisów regulujących te kwestie i wypracowania
wspólnych zasad regulujących tryb rejestracji i zakres ochrony oznaczeń
geograficznych produktów rolnych, środków spożywczych i napojów
spirytusowych.
Termin wejścia w życie projektowanej ustawy określono na 30 dni od dnia
ogłoszenia w celu umożliwienia zapoznania się z nowymi przepisami wszystkim
zainteresowanym podmiotom.
Projektowana ustawa nie podlega obowiązkowi notyfikacji, ponieważ nie
zawiera norm krajowych, przepisów technicznych ani przepisów dotyczących
usług w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W Biuletynie zostały też zamieszczone wszelkie
dokumenty dotyczące prac nad projektem. Od dnia udostępnienia projektu
w Biuletynie Informacji Publicznej żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem ustawy (zgłoszenie w rozumieniu art. 7 ustawy o dzia-
łalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa).
Projekt ustawy znajduje się w Programie prac legislacyjnych Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi na I półrocze 2008 r.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



9



OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa

Projektowana ustawa dotyczy osób fizycznych i prawnych ubiegających się
o wpis produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego na
listę produktów tradycyjnych, marszałków (także marszałków województw).
Projektowana ustawa wpływa również na producentów wytwarzających
produkty rolne i środki spożywcze, których nazwy zostały zarejestrowane
jako chroniona nazwa pochodzenia lub chronione oznaczenie geograficzne
oraz produktów rolnych i środków spożywczych będących gwarantowanymi
tradycyjnymi specjalnościami. Projektowane zmiany dotyczą także zakresu
zadań wykonywanych przez Głównego Inspektora Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych, wojewódzkich inspektorów jakości
handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz upoważnionych jednostek
certyfikujących.
2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Projektowana ustawa będzie mieć wpływ na dochody oraz wydatki budżetu
państwa ze względu na zmianę zakresu zadań wykonywanych przez
Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
i
wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-
spożywczych. Przeniesienie kompetencji do wykonywania zadań w zakresie
kontroli zgodności procesu produkcji ze specyfikacją na wojewódzkich
inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wymaga
przeznaczenia w budżetach wojewódzkich inspektorów jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych środków na wykonywanie zadań w zakresie
kontroli zgodności procesu produkcji ze specyfikacją. Dokonanie przesunięć,
ze względu na zmianę zakresu zadań, między Głównym Inspektoratem
Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych a inspektoratami
wojewódzkimi nie jest możliwe z następujących względów:



10



– Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
nigdy nie otrzymał dodatkowych środków oraz etatów na wykonywanie
zadań związanych z kontrolami produktów posiadających zarejestrowane
i

chronione nazwy; obecnie za sprawy te odpowiedzialnych jest
2 pracowników tej instytucji; etaty te zostały wygospodarowane kosztem
realizacji innych zadań,
– w Głównym Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
-Spożywczych pozostają zadania w zakresie nadzoru nad wojewódzkimi
inspektoratami oraz prywatnymi jednostkami certyfikującymi dokonu-
jącymi kontroli zgodności procesu produkcji ze specyfikacją.
Ze względu na to, że kontrola zgodności procesu produkcji ze specyfikacją
dokonywana jest na wniosek producenta i to on ponosi jej koszty, w miarę
rozwoju rynku produktów zarejestrowanych jako chronione nazwy
pochodzenia, chronione oznaczenia geograficzne i gwarantowane tradycyjne
specjalności, wykonywanie tych zadań spowoduje zwiększenie wpływów do
budżetu państwa. Projektowana ustawa nie będzie mieć wpływu na dochody
oraz wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przed-
siębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na rozwój regionalny.



strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: