Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami
- projekt ustawy dotyczy wprowadzenia mechanizmów, które umożliwią prowadzenie przez jeden organ - ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa - spójnej i realnej polityki zagospodarowania wszystkimi nieruchomościami (przeznaczonymi obecnie zarówno na cele statutowe, jak i niestatutowe) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowego Centrum Legislacji, ministerstw, urzędów centralnych oraz urzędów wojewódzkich
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 887
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami
- data uchwalenia: 2008-10-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1412
887
nieruchomości gruntowej;
10) zastrzeżeniu, że właściwemu organowi przysługuje prawo zamknięcia przetargu bez
wybrania którejkolwiek z ofert.
§ 17. 1. Wyznaczony termin składania ofert w przetargu pisemnym nieograniczonym nie
może upłynąć później niż 3 dni przed terminem przetargu. Oferty należy składać w zamkniętych
kopertach.
2. Pisemna oferta powinna zawierać:
1) imię, nazwisko i adres oferenta albo nazwę lub firmę oraz siedzibę, jeżeli oferentem jest
osoba prawna lub inny podmiot;
2) datę sporządzenia oferty;
3) oświadczenie, że oferent zapoznał się z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez
zastrzeżeń;
4) oferowaną cenę i sposób jej zapłaty;
5) proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków przetargu.
3. Do oferty należy dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium lub dowody stanowiące
podstawę do zwolnienia z tego obowiązku, w przypadku osób wymienionych w § 5.
§ 18. 1. Przetarg może się odbyć, chociażby wpłynęła tylko jedna oferta spełniająca warunki
określone w ogłoszeniu o przetargu.
2. Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.
§ 19. 1. Część jawna przetargu odbywa się w obecności oferentów. W części jawnej
przewodniczący komisji przetargowej otwiera przetarg, przekazując oferentom informacje, o
których mowa w § 16 pkt 1-3 i 8-10.
2. Komisja przetargowa:
1) podaje liczbę otrzymanych ofert oraz sprawdza dowody, o których mowa w § 17 ust. 3;
2) dokonuje otwarcia kopert z ofertami oraz sprawdza kompletność złożonych ofert oraz
tożsamość osób, które złożyły oferty;
3) przyjmuje wyjaśnienia lub oświadczenia zgłoszone przez oferentów;
4) weryfikuje oferty i ogłasza, które oferty zostały zakwalifikowane do części niejawnej
przetargu;
5) zawiadamia oferentów o terminie i miejscu części niejawnej przetargu;
6) zawiadamia oferentów o przewidywanym terminie zamknięcia przetargu.
§ 20. Komisja przetargowa odmawia zakwalifikowania ofert do części niejawnej przetargu,
jeżeli:
1) nie odpowiadają warunkom przetargu;
2) zostały złożone po wyznaczonym terminie;
3) nie zawierają danych wymienionych w § 17 ust. 2 lub dane te są niekompletne;
4) do ofert nie dołączono dowodów, o których mowa w § 17 ust. 3;
5) są nieczytelne lub budzą wątpliwości co do ich treści.
§ 21. Przy wyborze oferty komisja przetargowa bierze pod uwagę zaoferowaną cenę oraz
inne kryteria wpływające na wybór najkorzystniejszej oferty, ustalone w warunkach przetargu.
6
§ 22. 1. W części niejawnej przetargu komisja przetargowa dokonuje szczegółowej analizy
ofert oraz wybiera najkorzystniejszą z nich lub stwierdza, że nie wybiera żadnej ze złożonych
ofert, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2. W przypadku złożenia równorzędnych ofert komisja przetargowa organizuje dodatkowy
przetarg ustny ograniczony do oferentów, którzy złożyli te oferty.
3. Komisja zawiadamia oferentów, o których mowa w ust. 2, o terminie dodatkowego
przetargu oraz umożliwia im zapoznanie się z treścią równorzędnych ofert.
4. W dodatkowym przetargu ustnym ograniczonym oferenci zgłaszają ustnie kolejne
postąpienia ceny powyżej najwyższej ceny zamieszczonej w równorzędnych ofertach, dopóki
mimo trzykrotnego wywołania nie ma dalszych postąpień. Przepisy § 14 stosuje się odpowiednio.
§ 23. 1. Przetarg uważa się za zamknięty z chwilą podpisania protokołu.
2. Przewodniczący komisji przetargowej zawiadamia na piśmie wszystkich, którzy złożyli
oferty, o wyniku przetargu w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia zamknięcia przetargu.
Rozdział 5
Przetarg pisemny ograniczony
§ 24. 1. W ogłoszeniu o przetargu pisemnym ograniczonym podaje się informację, że
przetarg jest ograniczony, wraz z uzasadnieniem wyboru formy przetargu oraz wyznacza się
termin zgłoszenia uczestnictwa w przetargu.
2. Komisja przetargowa sprawdza, czy oferenci spełniają warunki przetargowe, i kwalifikuje
do uczestnictwa w przetargu. Listę osób zakwalifikowanych wywiesza się w siedzibie
właściwego urzędu, nie później niż dzień przed wyznaczonym terminem przetargu.
3. Przetarg może się odbyć, chociażby zakwalifikowano do przetargu tylko jednego oferenta
spełniającego warunki określone w ogłoszeniu.
4. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy
rozdziału 4.
Rozdział 6
Rokowania po drugim przetargu
§ 25. 1. Ogłoszenie o rokowaniach po drugim przetargu zakończonym wynikiem
negatywnym powinno zawierać informacje o:
1) danych wymienionych w art. 35 ust. 4 oraz o cenie wywoławczej;
2) obciążeniach nieruchomości;
3) zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość;
4) terminach przeprowadzonych przetargów;
5) możliwości, terminie i miejscu składania pisemnych zgłoszeń udziału w rokowaniach;
6) terminie i miejscu, w którym można zapoznać się z dodatkowymi warunkami rokowań;
7) terminie i miejscu przeprowadzenia rokowań;
8) terminie, miejscu wpłaty oraz o wysokości zaliczki pobieranej tytułem zabezpieczenia
kosztów w przypadku uchylenia się od zawarcia umowy;
9) sposobie ustalania opłat z tytułu użytkowania wieczystego;
10) skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste
nieruchomości gruntowej;
7
11) zastrzeżeniu, że właściwemu organowi przysługuje prawo zamknięcia rokowań bez wybrania
nabywcy nieruchomości.
2. Do zaliczki, o której mowa w ust. 1 pkt 8, stosuje się przepisy § 4 ust. 2-9 oraz § 5.
§ 26. 1. Zgłoszenia udziału w rokowaniach, o których mowa w § 25 ust. 1 pkt 5, składa się
w zamkniętych kopertach najpóźniej na 3 dni przed wyznaczonym terminem rokowań.
2. Zgłoszenie powinno zawierać:
1) imię, nazwisko i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę, jeżeli zgłaszającym jest osoba
prawna lub inny podmiot;
2) datę sporządzenia zgłoszenia;
3) oświadczenie, że zgłaszający zapoznał się z warunkami rokowań i przyjmuje te warunki bez
zastrzeżeń;
4) proponowaną cenę i sposób jej zapłaty;
5) proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków rokowań.
3. Do zgłoszenia należy dołączyć kopię dowodu wpłaty zaliczki lub dowody stanowiące
podstawę do zwolnienia z tego obowiązku, w przypadku osób wymienionych w § 5.
§ 27. Rokowania można przeprowadzić, chociażby wpłynęło tylko jedno zgłoszenie
spełniające warunki określone w ogłoszeniu o rokowaniach.
§ 28. 1. Właściwy organ albo minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może powierzyć
prowadzenie rokowań komisji przetargowej, która przeprowadzała ostatni przetarg, lub powołać
nową komisję do przeprowadzenia rokowań.
2. Przewodniczący komisji przeprowadzającej rokowania otwiera rokowania, przekazując
uczestnikom rokowań informacje, o których mowa w § 25 ust. 1 pkt 1-4 i 9-11.
3. Przy przeprowadzaniu rokowań komisja, w obecności uczestników:
1) podaje liczbę otrzymanych zgłoszeń oraz sprawdza dowody, o których mowa w § 26 ust. 3;
2) otwiera koperty zawierające zgłoszenia, sprawdza dane w nich zawarte, nie ujawniając ich
treści uczestnikom, oraz sprawdza tożsamość uczestników rokowań;
3) przyjmuje wyjaśnienia lub oświadczenia zgłoszone przez uczestników rokowań;
4) ogłasza, które zgłoszenia zostały zakwalifikowane do ustnej części rokowań.
4. Komisja przeprowadzająca rokowania odmawia udziału w ustnej części rokowań osobom,
których zgłoszenia:
1) nie odpowiadają warunkom rokowań;
2) zostały złożone po wyznaczonym terminie;
3) nie zawierają danych wymienionych w § 26 ust. 2 lub dane te są niekompletne oraz nie
zawierają dowodów, o których mowa w § 26 ust. 3;
4) są nieczytelne lub budzą wątpliwości co do ich treści.
5.
Komisja przeprowadza ustną część rokowań w zakresie wszystkich warunków
koniecznych do zawarcia umowy, oraz dodatkowych propozycji uczestników rokowań, osobno
z każdą z osób zakwalifikowanych do udziału w tej części.
6. Dodatkowe propozycje uczestników rokowań złożone w trakcie ustnej części rokowań nie
mogą być mniej korzystne od zawartych w pisemnym zgłoszeniu.
§ 29. 1. Po przeprowadzeniu ustnej części rokowań komisja ustala nabywcę lub stwierdza, że
nie wybiera nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.
8
2. W przypadku złożenia przez uczestników rokowań równorzędnych propozycji komisja
może zorganizować dodatkowe ustne rokowania z tymi osobami.
3. Z przeprowadzonych rokowań przewodniczący komisji sporządza protokół.
4. Rokowania uważa się za zamknięte z chwilą podpisania protokołu.
5. Przewodniczący komisji zawiadamia ustnie uczestników rokowań o wyniku rokowań
bezpośrednio po ich zamknięciu.
§ 30. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale, w odniesieniu do komisji
przeprowadzającej rokowania, a także w zakresie sposobu i trybu przeprowadzania rokowań,
stosuje się przepisy rozdziału 1.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 31. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie
sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr
207, poz. 2108).
§ 32. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281,
poz. 2782, z 2005 r. Nr 130, poz. 1087, Nr 169, poz. 1420 i Nr 175, poz. 1459, z 2006 r. Nr
104, poz. 708, Nr 220, poz. 1600 i 1601, z 2007 r. Nr 69, poz. 468 i Nr 173, poz. 1218 oraz z
2008 r. Nr 59, poz. 369.
9
UZASADNIENIE
Przedmiotowy projekt rozporządzenia jest wynikiem zmian jakie do ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.)
wprowadza projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zmiany te
polegają na podmiotowym uzupełnieniu odpowiednich przepisów dotyczących przeprowadzania
przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości o ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa, jako odpowiedniego, obok „właściwego organu”, do podejmowania czynności we
wskazanym powyżej zakresie.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 887 › Pobierz plik