Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach aptekarskich
Projekt dotyczy wykonywania w Polsce zawodu farmaceuty przez obywateli państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej i państw członkowskich EFTA - Europejskiego Porozumienia o Wspólnym Handlu, stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 82
- Data wpłynięcia: 2007-11-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o izbach aptekarskich
- data uchwalenia: 2008-01-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 273
82
9
Propozycja zmiany brzmienia art. 2b ustawy o izbach aptekarskich
określa kwestie związane z uznawaniem kwalifikacji zawodowych
farmaceutów. Novum stanowi odesłanie do przepisów o zasadach
uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkow-
skich Unii Europejskiej. Przepisy dyrektywy 2005/36/WE przewidują
zastosowanie przepisów tzw. „ogólnego systemu uznawania kwalifikacji”,
w przypadku farmaceuty będącego obywatelem państwa członkowskiego
Unii Europejskiej:
1) który nie spełnia warunku dotyczącego wykonywania zawodu
farmaceuty przez okres co najmniej trzech kolejnych lat w okresie
pięciu lat bezpośrednio poprzedzających wydanie zaświadczenia
dotyczącego tego faktu, lub
2) posiadającego dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający
posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu farmaceuty uzyskany
w państwach innych niż państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz
zaświadczenie, że posiada trzyletnie doświadczenie zawodowe
w zawodzie farmaceuty, uzyskane na terytorium państwa człon-
kowskiego Unii Europejskiej, które uznało to potwierdzenie kwa-
lifikacji zawodowych farmaceuty zgodnie z wewnętrznymi przepisami
tego państwa oraz potwierdziło uzyskane doświadczenie zawodowe.
Kolejne proponowane zmiany uszczegóławiają procedurę uznawania
kwalifikacji farmaceutów i przyznawania prawa wykonywania zawodu
farmaceuty oraz zasady współpracy administracyjnej między organami
właściwymi państw członkowskich UE w kwestii uznawania kwali-
fikacji zawodowych. W stosunku do obywateli państw członkowskich
Unii
Europejskiej prawo to przyznaje Naczelna Rada Aptekarska.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących autentyczności
dyplomów, świadectw lub innych dokumentów potwierdzających
posiadanie formalnych kwalifikacji do wykonywania zawodu farmaceuty,
wydanych przez właściwe organy państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, Naczelna Rada Aptekarska składa wniosek do właściwych
organów danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej o potwier-
10
dzenie ich autentyczności. Farmaceuta będący obywatelem państwa
członkowskiego Unii Europejskiej ma prawo posługiwać się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oryginalnym tytułem określającym wykształ-
cenie, uzyskanym w państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub jego
skrótem.
Zawód farmaceuty może wykonywać osoba posiadająca prawo wy-
konywania zawodu farmaceuty, która złożyła ślubowanie i jest wpisana
do rejestru farmaceutów prowadzonego przez właściwą okręgową izbę
aptekarską.
Kolejne zmiany wprowadzają zasady tymczasowego i okazjonalnego
wykonywania czynności zawodowych farmaceuty. Jest to zespół
regulacji stanowiący zupełną nowość na tle przepisów z zakresu
uznawania kwalifikacji zawodowych w ramach systemu ogólnego.
Ich głównym celem jest zniesienie wszelkich zbędnych barier i po-
stępowań administracyjnych oraz ograniczenie do minimum formalności,
prowadzących do uzyskania możliwości wykonywania zawodu
regulowanego bądź działalności regulowanej na zasadzie tymczasowego
i okazjonalnego świadczenia usług farmaceutycznych. Zgodnie z głów-
nym założeniem, jeżeli wnioskodawca chce tymczasowo wykonywać
swój zawód lub działalność regulowaną w innym państwie członkowskim,
nie zmieniając przy tym swojej siedziby, niecelowe jest stosowanie
w stosunku do niego tych samych procedur sprawdzających (z reguły
zajmujących niewspółmiernie dużo czasu w stosunku do okresu, przez
jaki wnioskodawca zamierza świadczyć usługi), które są stosowane
wobec osób przyjeżdżających do państwa członkowskiego z zamiarem
trwałego osiedlenia się.
Farmaceuta będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Euro-
pejskiej przenoszący się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu
tymczasowego i okazjonalnego wykonywania czynności zawodowych
farmaceuty jest zobowiązany poinformować o tym w pisemnym oświad-
czeniu właściwą ze względu na miejsce zamierzonego wykonywania
czynności okręgową izbę aptekarską. Okręgowa izba aptekarska pro-
11
wadzi uproszczony rejestr obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej wykonujących na terenie tej izby tymczasowo i okazjonalnie
czynności zawodowe farmaceuty.
Ponadto, projekt przewiduje, iż po wejściu w życie ustawy zachowują
moc przepisy wykonawcze wydane na podstawie dotychczasowych
przepisów.
Termin wejścia w życie nowelizowanej ustawy został wyznaczony na
dzień ogłoszenia. Powyższe jest podyktowane koniecznością jak
najszybszego wdrożenia dyrektywy. Z uwagi na opóźniające się prace
legislacyjne, dotrzymanie terminu do jej wdrożenia wynikającego z dy-
rektywy, który upływa z dniem 20 października 2007 r., jest niemożliwe.
Brak terminowej implementacji może skutkować wszczęciem przez
Komisję Europejską postępowania na podstawie art. 226 TWE, a w kon-
sekwencji nałożeniem przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Euro-
pejskich na państwo uchylające się od obowiązku terminowej imple-
mentacji kar pieniężnych za każdy dzień zwłoki oraz równie dotkliwej
kary ryczałtowej. Należy jednocześnie podkreślić, że wejście w życie
projektowanej regulacji z dniem ogłoszenia nie narusza zasad demo-
kratycznego państwa prawnego.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach aptekarskich ogranicza
zmiany jedynie do kwestii związanych z implementacją dyrektywy.
Przepisy zawarte w tym projekcie uzyskały już akceptację partnerów
społecznych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach aptekarskich nie
zawiera nowych merytorycznie rozwiązań, w stosunku do tych, które były
zawarte w projekcie ustawy o zawodzie farmaceuty. Z tego powodu
odstąpiono od procedury poddania projektu ponownym uzgodnieniom.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach aptekarskich był zamiesz-
czony na stronach internetowych Ministra Zdrowia, w Biuletynie
Informacji Publicznej – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414). W trybie tej ustawy nie zgłoszono do niego uwag.
12
Niniejszy projekt nowelizacji nie podlega procedurze notyfikacji, zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2003 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
13
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana nowelizacja dotyczy przede wszystkim farmaceutów oraz
samorządu zawodowego farmaceutów.
Projektowana regulacja określa zasady postępowania organów
właściwych w sprawie uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu
farmaceuty, działalności oraz świadczenia usług w tym zawodzie.
Projektowana ustawa dotyczy obywateli państw członkowskich UE,
obszaru EOG i Konfederacji Szwajcarskiej (oraz członków ich rodzin,
niebędących obywatelami tych państw), którzy zamierzają ubiegać się
w Polsce o uznanie kwalifikacji nabytych w tych państwach lub świad-
czyć usługi w sposób tymczasowy i okazjonalny.
2. Konsultacje społeczne
Przepisy niniejszej nowelizacji zostały uwzględnione pierwotnie
w projekcie ustawy o zawodzie farmaceuty. Projekt został skierowany do
uzgodnień międzyresortowych oraz został poddany konsultacjom
społecznym.
Brzmienie przepisów zostało uzgodnione podczas konsultacji spo-
łecznych.
Projekt ustawy o zawodzie farmaceuty został przesłany do zaopiniowa-
nia następującym podmiotom społecznym: Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia
i Pomocy Społecznej, Federacji Związku Pracodawców Zakładów Opieki
Zdrowotnej, Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Parla-
mentowi Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, Naczelnej Izbie Apte-
karskiej, Polskiemu Związkowi Pracodawców Przemysłu Farmaceutycz-