eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej

- projekt dotyczy: dostosowania przepisów ustawy do przepisów o finansach publicznych oraz określenia przepływów finansowych dla środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 73
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2008-02-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 52, poz. 304

73

U Z A S A D N I E N I E

Zmiana ustawy z dnia 22 wrze nia 2006 r. o uruchamianiu rodków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie
wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1381) ma na celu dostosowanie
przepisów tej ustawy do przepisów o finansach publicznych oraz okre lenie
przepływów finansowych dla rodków pochodzących z Europejskiego Funduszu
Rolniczego (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju
Obszarów Wiejskich (EFRROW).
Z dniem 1 stycznia 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r.
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), która wprowadziła zmianę w art. 96 pkt 16,
okre lając, że rodki pochodzące z EFRG i EFRROW są dochodami budżetu
państwa po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
W celu zapewnienia prawidłowych przepływów finansowych, w projekcie ustawy
wprowadzono możliwo ć udzielania pożyczek agencjom płatniczym na
prefinansowanie wydatków realizowanych z EFRG i EFRROW. Spłata
pożyczek przez agencje płatnicze będzie dokonywana z wydatków ustalonych
w cz. 33 – Rozwój wsi i cz. 35 – Rynki rolne, zaplanowanych w ustawie
budżetowej na dany rok. rodki na spłatę pożyczek będą przekazywane
agencjom płatniczym przez dysponenta czę ci budżetowej w kwotach równych
zwrotom dokonanym z budżetu wspólnotowego.
W przypadku EFRROW rodki na realizację Programu Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2007-2013 będą przekazywane agencji płatniczej przez
ministra wła ciwego do spraw rozwoju wsi, do wysoko ci kwot otrzymanych
z budżetu wspólnotowego i przekazanych na rachunek dochodów budżetu
państwa.
Zaproponowana zmiana w art. 1 pkt 2, dotycząca art. 2 obowiązującej ustawy,
polegająca na uchyleniu w pkt 1 lit. c i dodaniu pkt 1a regulującego kwestie
cofania przez ministra wła ciwego do spraw finansów publicznych jednostce
organizacyjnej akredytacji jako agencji płatniczej – ma charakter porządkowy.

2
Zaproponowana zmiana w art. 1 pkt 4, polegająca na dodaniu art. 10a-10i, ma
na celu umożliwienie sfinansowania niektórych działań i operacji objętych
Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, których
refundacja nastąpi ze rodków Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju
Obszarów Wiejskich. Zaproponowano wprowadzenie rozwiązania podobnego
do funkcjonującego aktualnie na podstawie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r.
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
w odniesieniu do programów operacyjnych finansowanych z funduszy struk-
turalnych. Art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych przewiduje, że dotacje
rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub
zwrotu wydatków poniesionych jedynie na realizację programu operacyjnego
finansowanego z udziałem funduszy pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
lub projektu w ramach takiego programu. Z uwagi na to, że Program Rozwoju
Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013 jest finansowany ze rodków
przewidzianych na Wspólną Politykę Rolną, a nie z funduszy strukturalnych,
konieczna jest zmiana ustawy o uruchamianiu rodków pochodzących z
budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki
rolnej.
rodki na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych działania
z zakresu poprawiania i rozwijania infrastruktury związanej z rozwojem i dosto-
sowywaniem rolnictwa i le nictwa przez scalanie gruntów i gospodarowanie
rolniczymi zasobami wodnymi, realizowanego przez jednostki samorządu
terytorialnego do wysoko ci udziału z EFRROW, pochodzić będą z nieopro-
centowanej pożyczki udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Natomiast rodki na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych do
wysoko ci udziału krajowego współfinansowania wydatków EFRROW przy
realizacji tego działania oraz działań w ramach podej cia Leader i pomocy
technicznej będzie przekazywać agencja płatnicza na podstawie umowy
cywilnoprawnej.
Koszty obsługi pożyczki będą pokrywane przez Ministra Finansów.
rodki na wyprzedzające finansowanie w formie pożyczki będą przekazywane
przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rachunek bankowy jednostki


3
samorządu terytorialnego realizującej działania z zakresu poprawiania
i rozwijania infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa
i le nictwa przez scalanie gruntów i gospodarowanie rolniczymi zasobami
wodnymi, wskazany przez tę jednostkę jako odrębny rachunek bankowy do
finansowania tego działania. W projekcie ustawy umożliwia się prowadzenie
takiego rachunku bankowego w Narodowym Banku Polskim albo w Banku
Gospodarstwa Krajowego lub też w banku wykonującym bankową obsługę
budżetu tej jednostki. Jednostka samorządu terytorialnego będzie spłacała
pożyczkę ze rodków otrzymanych z agencji płatniczej po realizacji działania
(refundacja wydatków), w terminie 3 dni od dnia otrzymania rodków z agencji
płatniczej. W przypadku nieotrzymania rodków z agencji płatniczej w cało ci
lub w czę ci z powodu niespełnienia wymogu do otrzymania płatno ci,
jednostka samorządu terytorialnego spłacałaby pożyczkę z własnych rodków
wraz z odsetkami (w wysoko ci nie wyższej niż od zaległo ci podatkowych)
w takiej czę ci, w jakiej nie otrzymałaby refundacji z agencji płatniczej lub
wykorzystałaby pożyczkę niezgodnie z przeznaczeniem. Natomiast wy-
przedzające finansowanie w czę ci udziału krajowego będzie przekazywane na
podstawie umowy z agencją płatniczą, okre lającą m.in. warunki przekazywania
i wykorzystania rodków, termin realizacji działania, kwartalny harmonogram
wydatków, wysoko ć rodków przeznaczonych na wyprzedzające finansowanie
i sposób ich rozliczenia, warunki zwrotu rodków wykorzystanych niezgodnie
z
przeznaczeniem, pobranych w nadmiernej wysoko ci lub w sposób
nienależny.
Podobnie beneficjentom programu rozwoju obszarów wiejskich w ramach
podej cia Leader i pomocy technicznej (z wyłączeniem jednostek sektora
finansów publicznych) proponuje się udzielanie wyprzedzającego finansowania
do wysoko ci udziału krajowych rodków publicznych pochodzących z budżetu
państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych
z EFRROW. Szczegółowe warunki przekazywania rodków przeznaczonych na
wyprzedzające finansowanie działań i operacji w ramach podej cia Leader
i pomocy technicznej przez agencję płatniczą, wykorzystania i rozliczania tych
rodków okre lać będzie umowa zawarta między beneficjentem a tą agencją.


4
Wprowadzenie mechanizmu wyprzedzającego finansowania ww. działań i ope-
racji w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich powinno przyczynić się
do efektywnego wykorzystania rodków przewidzianych w ramach Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Zaproponowane przepisy w zakresie wyprzedzającego finansowania nie
dotyczą możliwo ci przewidzianej w art. 56 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia
rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich (EFRROW), polegającej na udzielaniu w formie zaliczek
gminom i ich stowarzyszeniom wsparcia na realizację inwestycji w ramach
programu.
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia ze
względu na oczekiwane pierwsze płatno ci ze rodków pochodzących
z EFRROW od dnia 1 grudnia 2007 r., a także ze względu na ważny interes
państwa. Wej cie w życie ustawy z dniem ogłoszenia nie narusza zasad
demokratycznego państwa prawnego i ma na celu zachowanie spójno ci
przepisów tej ustawy z przepisami ustawy o finansach publicznych.
Projektowana ustawa nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego nie podlega
notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi; nie wniesiono żadnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7
ust. 1 tej ustawy.

5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy ministra wła ciwego do spraw finansów
publicznych, ministra wła ciwego do spraw rozwoju wsi, ministra wła -
ciwego do spraw rynków rolnych, Narodowego Banku Polskiego, Banku
Gospodarstwa Krajowego, jednostek samorządu terytorialnego, bene-
ficjentów podej cia Leader i pomocy technicznej, agencji płatniczych
realizujących wydatki ze rodków EFRG i EFRROW oraz krajowych
rodków publicznych przeznaczonych na prefinansowanie i współfinan-
sowanie wydatków realizowanych z tych funduszy.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy był przedmiotem konsultacji społecznych, m.in. z Krajową
Radą Izb Rolniczych, Komisją Krajową NSZZ „Solidarno ć”, NSZZ
„Solidarno ć 80”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacją
Związków Producentów Rolnych, Federacją Związków Pracodawców
Rolnych, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona” oraz Związkiem
Zawodowym Rolników „Ojczyzna”. W ramach tych konsultacji ww.
organizacje nie zgłosiły uwag.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie projektowanej ustawy wiąże się z konieczno cią
wydatkowania z budżetu państwa rodków na pokrycie kosztów obsługi
nieoprocentowanych pożyczek udzielanych jednostkom samorządu
terytorialnego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na realizację scaleń
imelioracji wodnych. Będą one obciążać budżet Ministra Finansów. Roczne
skutki z tego tytułu szacuje się w wysoko ci 6 383 tys. zł.

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: