Poselski projekt ustawy o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej
- projekt ma na celu określenie zasad planowania, realizacji i oceny polityki społecznej prowadzonej w ramach polityki rozwoju oraz w ramach przedsięwzięć Unii Europejskiej na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i integracji społecznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 665
- Data wpłynięcia: 2008-01-16
- Uchwalenie:
665
3) zabezpieczenia
społecznego;
4) wsparcia i wyrównywania szans osób niepełnosprawnych;
5) wspierania
rodziny;
6) pomocy i integracji społecznej oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;
7) edukacji i rozwoju zasobów ludzkich;
8) ochrony zdrowia i opieki długoterminowej;
9) mieszkalnictwa;
10) kultury;
11) kultury fizycznej i turystyki;
12) dialogu społecznego;
13) rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
7. Projekt Krajowej strategii Polityki Społecznej jest przygotowywany przez Pełnomocnika we
współpracy z właściwymi ministrami oraz we współpracy z partnerami społecznymi i
gospodarczymi.
8. Projekt Krajowej strategii polityki społecznej opracowany w trybie, o którym mowa w ust. 5,
jest przekazywany ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, w celu
zaopiniowania pod względem zgodności z obowiązującą strategią rozwoju kraju.
9. Prezes Rady Ministrów informuje Sejm i Senat o rozpoczęciu prac nad Strategią Polityki
Społecznej.
10. W czasie trwania procedury przygotowywania i uzgadniania projektu Strategii Polityki
Społecznej Sejm i Senat mogą przeprowadzić debatę na temat polityki społecznej.
11. Strategię Polityki Społecznej przyjmuje Rada Ministrów w drodze uchwały i przedstawia
Sejmowi do wiadomości.
Art. 7
1. Zadania samorządu województwa w zakresie polityki społecznej są realizowane na podstawie
wojewódzkiej strategii polityki społecznej, będącej integralną częścią strategii rozwoju
województwa, o której mowa przepisach o samorządzie województwa.
2. Projekt wojewódzkiej strategii polityki społecznej przygotowuje zarząd województwa przy
pomocy jednostek i instytucji publicznych realizujących i odpowiadających za polityki
szczegółowe w województwie oraz przy współpracy partnerów społecznych i gospodarczych na
zasadach określonych w województwie.
3. Projekt wojewódzkiej strategii polityki społecznej podlega konsultacjom, w trybie i na zasadach
określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
4. Wojewódzka strategia polityki społecznej jest przyjmowana przez sejmik województwa w drodze
uchwały.
5. Wojewódzka strategia polityki społecznej uwzględnia priorytety Krajowej strategii polityki
społecznej i jest realizowana przez programy i działania w szczególności w zakresie:
1) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
2) wyrównywania szans osób niepełnosprawnych;
3) polityki
prorodzinnej;
4) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego;
5
5) pomocy
społecznej;
6) promocji i ochrony zdrowia w tym profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień;
7) kultury;
8) kultury fizycznej i turystyki;
9) współpracy z organizacjami pozarządowymi.
6. Wojewódzka strategia polityki społecznej określa kierunki wydatków ze środków publicznych na
cele związane z jej realizacją, w tym współfinansowane ze środków budżetu Unii Europejskiej.
7. Wojewódzka strategia polityki społecznej jest realizowana przez zarząd województwa.
8. Wojewódzka strategia polityki społecznej podlega okresowej aktualizacji, co najmniej raz na
cztery lata, Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 8
1. Zadania powiatu w zakresie polityki społecznej są realizowane na podstawie powiatowej strategii
polityki społecznej.
2. Projekt powiatowej strategii polityki społecznej przygotowuje zarząd powiatu przy pomocy
instytucji publicznych realizujących i odpowiadających za polityki szczegółowe w powiecie oraz
przy współpracy partnerów społecznych i gospodarczych na zasadach określonych w powiecie.
3. Projekt powiatowej strategii polityki społecznej podlega konsultacjom, w trybie i na zasadach
określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
4. Powiatową strategię polityki społecznej przyjmuje rada powiatu w drodze uchwały.
5. Powiatowa strategia polityki społecznej, uwzględnia wojewódzką strategię polityki społecznej i
obejmuje programy oraz działania w szczególności w zakresie:
1) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
2) pomocy
społecznej,
3) polityki
prorodzinnej,
4) wspierania osób niepełnosprawnych,
5) promocji i ochrony zdrowia,
6) kultury,
7) współpracy z organizacjami pozarządowymi.
6. Powiatowa strategia polityki społecznej jest realizowana przez zarząd powiatu.
7. Powiatowa strategia polityki społecznej podlega okresowej aktualizacji, co najmniej raz na cztery
lata.. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 9
1. Zadania gminy w zakresie polityki społecznej realizowane są na podstawie gminnej strategii
polityki społecznej.
2. Projekt gminnej strategii polityki społecznej przygotowuje odpowiednio wójt, burmistrz lub
prezydent miasta przy pomocy instytucji publicznych realizujących i odpowiadających za polityki
szczegółowe w gminie przy współpracy partnerów społecznych i gospodarczych na zasadach
określonych w gminie.
3. Gminną strategię polityki społecznej przyjmuje rada gminy w drodze uchwały.
6
4. Gminna strategia polityki społecznej, uwzględnia powiatową strategię polityki społecznej i
obejmuje programy oraz działania w szczególności w zakresie:
1) polityki
prorodzinnej,
2) pomocy
społecznej,
3) ochrony
zdrowia,
4) budownictwa
mieszkaniowego,
5) edukacji
publicznej,
6) kultury,
7) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
8) profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.
5. Gminna strategia polityki społecznej jest realizowana odpowiednio przez wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta.
6. Gminna strategia polityki społecznej podlega okresowej aktualizacji, co najmniej raz na cztery lata
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio
Rozdział 3
Realizacja polityki społecznej
Art. 10
1. Krajowa strategia polityki społecznej jest realizowana przez właściwych ministrów.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego koordynuje realizację Krajowej strategii
polityki społecznej w zakresie, w jakim jest ona współfinansowana ze środków pochodzących z
budżetu Unii Europejskiej, w sposób określony w przepisach o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju.
3. Wojewódzką strategię polityki społecznej realizuje zarząd województwa.
4. Powiatową strategię polityki społecznej realizuje zarząd powiatu.
5. Gminną strategię polityki społecznej realizuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Art. 11
1. Realizacja Krajowej strategii polityki społecznej odbywa się w szczególności przez programy
operacyjne, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju.
2. Priorytety programu operacyjnego realizowane są na podstawie rocznych planów działania
obejmujących:
1) zadania przewidziane do realizacji;
2) przewidywane skutki realizacji działań w odniesieniu do celów przewidzianych w strategii
i programach;
3) planowane wydatki ze środków publicznych na realizację działań, w tym wydatki
współfinansowane ze środków budżetu Unii Europejskiej.
3. Projekty planów, o których mowa w ust. 2, opracowuje Pełnomocnik w uzgodnieniu z ministrem
właściwym do spraw rozwoju regionalnego oraz we współpracy z właściwymi dla realizacji planu
ministrami.
7
Art. 12
1. Realizacja wojewódzkiej strategii polityki społecznej odbywa się w szczególności poprzez
programy operacyjne oraz regionalne programy operacyjne, w trybie i na zasadach określonych w
ustawie z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2. Priorytety programów operacyjnych i regionalnych programów operacyjnych realizowane są
podstawie przyjętych przez zarząd województwa rocznych planów działania obejmujących:
1) zadania przewidziane do realizacji;
2) działania przewidziane do realizacji, w odniesieniu do celów przewidzianych w strategii i
programach;
3) planowane wydatki ze środków publicznych na realizację działań, w tym wydatki
współfinansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Art. 13
1. Realizacja powiatowej oraz gminnej strategii polityki społecznej odbywa się na
podstawie rocznych planów działania obejmujących:
1) zadania przewidziane do realizacji;
2) działania przewidziane do realizacji, w odniesieniu do celów przewidzianych w strategii i
programach;
3) planowane wydatki ze środków publicznych na realizację działań, w tym wydatki
współfinansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Art. 14
1. W ramach powiatowej oraz gminnej strategii polityki społecznej w celu realizacji działań na rzecz
aktywizacji społecznej i rozwiązywania problemów społeczności lokalnej tworzy się programy
aktywności lokalnej zwane dalej „programami”.
2. Programy te realizowane są poprzez partnerstwo lokalne - stanowiące pisemne porozumienie
partnerów realizujących projekt lub inne formy partnerstwa określone w odrębnych przepisach.
3. Program musi określać:
1) cele oraz przewidywane rezultaty;
2) ocenę zasobów niezbędnych do uzyskania założonych celów;
3) szczegółowy opis planowanych działań;
4) czas trwania projektu i harmonogram realizacji poszczególnych działań;
5) budżet przewidziany na realizację projektu z podziałem na poszczególne kategorie wydatków;
6) podział odpowiedzialności za realizację poszczególnych części składowych projektu;
7) uzasadnienie realizacji projektu;
4. W ramach programu, działania mogą być realizowane za pomocą instrumentów aktywnej integracji
oraz inicjatyw mających na celu:
1) badania, opracowywanie programów, ekspertyz, analiz, wydawnictw i konkursów
związanych z przygotowaniem i realizacją projektu
2) edukację społeczną w tym organizowanie spotkań, konsultacji, działań edukacyjnych i
debat społecznych dla mieszkańców;
8
3) udział mieszkańców w imprezach, projektach o charakterze integracyjnym, kulturalnym,
sportowym, ekologicznym czy turystycznym;
5. Program zostaje zatwierdzony przez upoważnione organy ze strony samorządowej lub
pozarządowej.
6. Program może być finansowany ze środków budżetu samorządu terytorialnego pochodzących z
dotacji rozwojowej, w zakresie dotyczącym instrumentów aktywnej integracji, środków budżetu
samorządu terytorialnego oraz innych źródeł określonych odrębnymi przepisami.
Art. 15
1. W ramach realizacji programów aktywności lokalnej, a także kontraktów socjalnych,
indywidualnych programów wychodzenia z bezdomności, indywidualnych programów
integracyjnych, indywidualnych programów usamodzielnienia, o których mowa w przepisach o
pomocy społecznej, mogą zostać zastosowane instrumenty aktywnej integracji obejmujące
instrumenty aktywizacji zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej i społecznej.
2.Działania w ramach instrumentów aktywnej integracji finansowane są ze środków jednostki
samorządu terytorialnego pochodzącej z dotacji rozwojowej budżetu państwa, o których mowa w
przepisach o finansach publicznych oraz w zakresie określonym odrębnymi przepisami ze środków
jednostek samorządu terytorialnego, budżetu państwa, Funduszu Pracy oraz Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
3. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzania wykaz instrumentów aktywnej integracji, o
których mowa w ust.1 mając na uwadze interdyscyplinarność, efektywność i jakość działań w zakresie
aktywizacji.
Art. 16
1. Nadzór lub kontrolę działań podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne
podmioty w ramach programów polityki społecznej, o których mowa w art. 5 ust. 2, wykonuje
wojewoda w zakresie i na zasadach określonych w ustawach dotyczących polityk
szczegółowych, o których mowa w art. 2.
2. Wyniki nadzoru i kontroli wojewoda opracowuje w formie całorocznego raportu zawierającego
analizę oraz ocenę działań jednostek samorządu terytorialnego lub innych podmiotów
podejmowanych w ramach realizacji polityki społecznej.
3. Wojewoda do dnia 31 marca przekazuje Pełnomocnikowi i przedstawia do wiadomości publicznej
w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym oraz na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego
raport, o którym mowa w ust. 3.
Rozdział 4
Ocena realizacji polityki społecznej
Art. 17
1. Z realizacji Krajowej strategii polityki społecznej, wojewódzkiej strategii polityki społecznej,
powiatowej strategii polityki społecznej, oraz gminnej strategii polityki społecznej, są
sporządzane sprawozdania co dwa lata i na koniec realizacji danej strategii.
2. Sprawozdanie z realizacji gminnej strategii polityki społecznej przekazywane jest zarządowi
powiatu do dnia 1 marca roku następującego po roku, w którym minął dwuletni okres
obowiązywania strategii;
9