Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
Projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz w sprawie ofert przejęcia
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 63
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1547
63
dotyczących przedmiotu i zakresu badania lub przeglądu lub innych usług, jakie miały miejsce pomiędzy
osobami zarządzającymi a podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych i biegłym
rewidentem, który w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych dokonywał
badania lub przeglądu lub innych usług dotyczących sprawozdań finansowych funduszu, w okresie
obowiązywania umowy, która podlega wypowiedzeniu, z zaznaczeniem sposobu ich rozstrzygnięcia.
2. Przekazaniu, w formie raportu bieżącego, podlega również pismo podmiotu uprawnionego do badania
sprawozdań finansowych i działającego w jego imieniu biegłego rewidenta, sporządzone na wniosek
funduszu i adresowane do Komisji, w którym potwierdzają oni informacje podane w raporcie bieżącym lub
odmawiają ich potwierdzenia - dołączone do raportu bieżącego, o którym mowa w ust. 1, albo przekazane
niezwłocznie po otrzymaniu tego pisma przez fundusz.
§ 82. 1. Emitent będący bankiem, w rozumieniu ustawy Prawo bankowe, jest obowiązany dodatkowo do
przekazywania, w formie raportu bieżącego, informacji o podjętych przez właściwy organ nadzoru
decyzjach dotyczących:
1) zalecenia zwiększenia funduszy własnych banku;
2) nakazania wstrzymania wypłat z zysku lub wstrzymania tworzenia nowych jednostek organizacyjnych;
3) ograniczenia zakresu działalności banku;
4) uchylenia zezwolenia na utworzenie banku lub podjęcia przez ten organ decyzji o likwidacji banku;
5) zlecenia uzupełnienia lub ponownego opracowania programu postępowania naprawczego;
6) zatwierdzenia programu naprawczego;
7) ustanowienia kuratora nadzorującego wykonanie programu naprawczego;
8) ustanowienia, na czas postępowania naprawczego, zarządu komisarycznego;
9) podjęcia decyzji o przejęciu banku przez inny bank, za zgodą banku przejmującego.
2. W przypadku ustanowienia zarządu komisarycznego obowiązki określone w rozporządzeniu wykonuje ten
zarząd.
3. Emitent, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do przekazywania informacji w zakresie określonym w
rozporządzeniu, z wyłączeniem informacji o imionach i nazwiskach oraz nazwach (firmach) kredytobiorców,
których przekazanie skutkowałoby naruszeniem tajemnicy bankowej, o której mowa w art. 104 ustawy
Prawo bankowe.
§ 83. 1. Emitent będący zakładem ubezpieczeń, w rozumieniu ustawy o działalności ubezpieczeniowej, jest
obowiązany dodatkowo do przekazywania, w formie raportu bieżącego, informacji o:
1) wydaniu przez właściwy organ nadzoru decyzji o cofnięciu zezwolenia na wykonywanie działalności
ubezpieczeniowej w zakresie jednej lub więcej grup ubezpieczeń;
2) wydaniu przez właściwy organ nadzoru zezwolenia na uznawanie za aktywa stanowiące pokrycie rezerw
techniczno-ubezpieczeniowych, aktywów innych niż aktywa określone w art. 154 ust. 6 ustawy o
działalności ubezpieczeniowej oraz warunkach dopuszczalności uznawania wskazanych w zezwoleniu
aktywów za aktywa stanowiące pokrycie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych;
3) podjęciu przez właściwy organ nadzoru, w stosunku do emitenta będącego zakładem ubezpieczeń, działań
polegających na:
a) zobowiązaniu go do przedłożenia planu przywrócenia prawidłowych stosunków finansowych w zakresie
rezerw techniczno-ubezpieczeniowych - w przypadku określonym w art. 187 ust. 1 ustawy o działalności
ubezpieczeniowej,
b) zobowiązaniu go do przedłożenia do zatwierdzenia planu przywrócenia prawidłowych stosunków
finansowych - w przypadku określonym w art. 187 ust. 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
c) wyznaczeniu mu terminów na przedłożenie planów, o których mowa w art. 187 ust. 1 lub 2 ustawy o
działalności ubezpieczeniowej, lub na przywrócenie prawidłowych stosunków finansowych lub
wypłacalności - w przypadku określonym w art. 187 ust. 4 ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
d) zakazaniu mu swobodnego rozporządzania aktywami, ograniczeniu zakresu jego działalności lub
zakazaniu mu dokonywania wypłat z zysku - w przypadku określonym w art. 187 ust. 4 ustawy o
działalności ubezpieczeniowej,
e) zażądaniu od niego przedłożenia programu naprawczego - w przypadku określonym w art. 187 ust. 8
ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
f) zobowiązaniu go do utrzymywania w okresie objętym programem naprawczym środków własnych na
poziomie wyższym niż wymagany margines wypłacalności;
4) ustanowieniu u emitenta zarządu komisarycznego;
5) zawarciu przez emitenta z innym zakładem ubezpieczeń umowy o przeniesienie portfela ubezpieczeń oraz
o zatwierdzeniu tej umowy przez właściwy organ nadzoru.
25
2. W przypadku ustanowienia zarządu komisarycznego obowiązki określone w rozporządzeniu wykonuje ten
zarząd.
3. Emitent będący zakładem ubezpieczeń jest obowiązany do przekazywania informacji w zakresie
określonym w rozporządzeniu, z wyłączeniem informacji o imionach i nazwiskach albo nazwach (firmach)
ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, których
przekazanie skutkowałoby naruszeniem tajemnicy ubezpieczeniowej, o której mowa w art. 19 ustawy o
działalności ubezpieczeniowej.
§ 84. 1. Emitent będący jednostką samorządu terytorialnego albo zagraniczną jednostką terytorialną jest
obowiązany do przekazywania, w formie raportu bieżącego, wyłącznie informacji:
1) wskazanych w § 5 ust. 1 pkt 12 i 19-22 oraz w § 41 i 42;
2) o ustanowieniu nowych istotnych źródeł dochodów emitenta lub zniesieniu dotychczasowego istotnego
źródła dochodów, z określeniem wpływu tego zdarzenia na dochody budżetu jednostki;
3) o zmniejszeniu kapitałów własnych banku lub międzynarodowej instytucji finansowej, udzielającej
gwarancji, poniżej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 10.000.000 euro;
4) o zniesieniu jednostki samorządu terytorialnego, poręczającej za zobowiązania wynikające z obligacji, z
podaniem podmiotu, który przejął ciążące na niej zobowiązania z tytułu poręczenia;
5) o zmianie rodzaju zabezpieczenia lub podmiotu zabezpieczającego wierzytelności wynikające z obligacji,
w tym również ustanowieniu dodatkowego zabezpieczenia na żądanie banku-reprezentanta;
6) o wszczęciu postępowania zmierzającego do ustanowienia zarządu komisarycznego i komisarza
rządowego oraz o ustanowieniu zarządcy komisarycznego i komisarza rządowego;
7) o negatywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu jednostki
samorządu terytorialnego lub o półrocznym sprawozdaniu z przebiegu wykonywania budżetu;
8) o uchwaleniu budżetu z określeniem ogólnej sumy dochodów i planowanych wydatków emitenta oraz o
sposobie pokrycia deficytu budżetowego lub o nieuchwaleniu budżetu w terminie do dnia 30 kwietnia
danego roku budżetowego, z określeniem skutków tego zdarzenia dla jednostki samorządu terytorialnego;
9) o stwierdzeniu przez regionalną izbę obrachunkową nieważności uchwały budżetowej w całości lub w
części, z określeniem skutków tego zdarzenia dla jednostki samorządu terytorialnego;
10) o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości lub o ogłoszeniu upadłości banku obsługującego budżet
emitenta, z oceną ewentualnego wpływu tego zdarzenia na realizację wykonania budżetu emitenta oraz na
zdolność emitenta do realizacji zaciągniętych zobowiązań;
11) o wszczęciu postępowania zmierzającego do zniesienia jednostki samorządu terytorialnego oraz o
zniesieniu emitenta, z podaniem, kto przejął ciążące na niej zobowiązania wynikające z wyemitowanych
papierów wartościowych.
2. W przypadku ustanowienia zarządu komisarycznego obowiązki określone w rozporządzeniu wykonuje
komisarz rządowy.
§ 85. 1. Emitent będący międzynarodową instytucją finansową, innym państwem niż Rzeczpospolita Polska
lub bankiem hipotecznym emitującym wyłącznie listy zastawne jest obowiązany do przekazywania, w
formie raportu bieżącego, wyłącznie informacji:
1) o przyznaniu lub zmianie ratingu, dokonanego na zlecenie emitenta, z podaniem:
a) nazwy (firmy) wyspecjalizowanej instytucji, która przyznała lub zmieniła rating dla emitenta lub
wyemitowanych przez niego dłużnych papierów wartościowych,
b) oceny, jaka została przyznana emitentowi,
c) miejsca przyznanej oceny w skali ocen wyspecjalizowanej instytucji jej dokonującej,
d) daty przyznania ratingu;
2) o podjęciu decyzji o zmianie praw z papierów wartościowych i dokonaniu tej zmiany, z podaniem zakresu
zmian i praw po zmianie;
3) wskazanych w § 37-40.
2. Emitent będący innym państwem niż Rzeczpospolita Polska jest obowiązany dodatkowo do
przekazywania, w formie raportu bieżącego, informacji o przyjęciu budżetu na nowy rok budżetowy.
3. Emitent będący bankiem hipotecznym emitującym wyłącznie listy zastawne jest obowiązany dodatkowo
do przekazywania, w formie raportu bieżącego, informacji o:
1) zamiarze wprowadzenia do statutu zmiany mającej wpływ na prawa posiadaczy listów zastawnych;
2) łącznej kwocie nominalnych wartości wyemitowanych listów zastawnych, jakie znajdowały się w obrocie
na ostatni dzień roku obrotowego;
3) jego łącznej kwocie wierzytelności i środków wpisanych do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych,
według stanu na ostatni dzień roku obrotowego.
26
4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, emitent będący bankiem hipotecznym przekazuje do
publicznej wiadomości w dniu ich przekazania do ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Rozdział 4
Raporty okresowe przekazywane przez emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu
na rynku oficjalnych notowań giełdowych
§ 86. 1. Emitent jest obowiązany do przekazywania, z zastrzeżeniem ust. 2-11 i § 87, raportów okresowych:
1) kwartalnych;
2) półrocznych;
3) rocznych.
2. Emitent będący jednostką dominującą jest obowiązany dodatkowo do przekazywania raportów
okresowych w formie skonsolidowanego raportu kwartalnego, skonsolidowanego raportu półrocznego i
skonsolidowanego raportu rocznego, chyba że na podstawie odrębnych przepisów nie ma obowiązku lub
może nie sporządzać skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
3. W przypadku emitenta będącego podmiotem zagranicznym przekazanie raportów okresowych nie jest
wymagane, jeżeli emitent ten przekazuje skonsolidowane raporty okresowe i nie sporządza sprawozdań
finansowych, przy czym odpowiednie wyjaśnienie należy zamieścić jako dodatkową treść raportu bieżącego,
o którym mowa w § 100.
4. Emitent będący jednostką samorządu terytorialnego albo zagraniczną jednostką terytorialną jest
obowiązany do przekazywania raportów okresowych wyłącznie w formie raportów rocznych.
5. Emitent będący międzynarodową instytucją finansową, z wyjątkiem międzynarodowej instytucji
publicznej, do której należy przynajmniej jedno państwo członkowskie, jest obowiązany do przekazywania
raportów okresowych wyłącznie w formie raportów rocznych.
6. Emitent będący innym państwem niż Rzeczpospolita Polska jest obowiązany do przekazywania wyłącznie
raportów rocznych, zawierających podstawowe informacje dotyczące wykonania budżetu za ostatni rok
budżetowy.
7. Emitent będący bankiem hipotecznym, wprowadzającym do obrotu na rynku oficjalnych notowań
giełdowych wyłącznie listy zastawne, jest obowiązany do przekazywania raportów okresowych w formie
kwartalnych sprawozdań zarządu, raportów półrocznych i skonsolidowanych raportów półrocznych oraz
raportów rocznych i skonsolidowanych raportów rocznych, w zakresie określonym dla emitentów będących
bankami, chyba że na podstawie odrębnych przepisów nie ma obowiązku lub może nie sporządzać
skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
8. Emitent wprowadzający do obrotu na rynku oficjalnych notowań giełdowych wyłącznie obligacje, z
wyjątkiem emitenta obligacji zamiennych na akcje, który przekazuje raporty okresowe zgodnie z ust. 1 i 2,
jest obowiązany do przekazywania raportów okresowych w formie kwartalnych sprawozdań zarządu,
raportów półrocznych oraz raportów rocznych i skonsolidowanych raportów rocznych, chyba że na
podstawie odrębnych przepisów nie ma obowiązku lub może nie sporządzać skonsolidowanych sprawozdań
finansowych.
8a. Kwartalne sprawozdanie zarządu, o którym mowa w ust. 7 i 8 powninio zawierać informacje obejmujące
okres od rozpoczęcia kwartału do dnia jego publikacji. Sprawozdanie to powinnno zawierać wyjaśnienie
istotniejszych wydarzeń i transakcji, które miały miejsce w danym okresie oraz ich wpływu na sytuację
finansową emitenta i kontrolowanych przez niego jednostek oraz ogólny opis sytuacji finansowej i wynikow
emitenta oraz kontrolowanych przez niego w danym okresie jednostek.
9. Emitent, który wprowadził do obrotu na rynku oficjalnych notowań giełdowych papiery wartościowe
oferowane wyłącznie inwestorom kwalifikowanym, jeżeli obrót tymi papierami będzie się odbywać lub
odbywa się wyłącznie między inwestorami kwalifikowanymi, jest obowiązany do przekazywania raportów
okresowych w formie raportów półrocznych i raportów rocznych oraz skonsolidowanych raportów
półrocznych i skonsolidowanych raportów rocznych, chyba że na podstawie odrębnych przepisów nie ma
obowiązku lub może nie sporządzać skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
10. Emitent, o którym mowa w ust. 9, będący jednocześnie podmiotem zagranicznym, którego akcje są
notowane na rynku regulowanym w kraju należącym do OECD i jednocześnie niebędącym państwem
członkowskim Unii Europejskiej, może zastąpić raporty, o których mowa w ust. 9, raportami wskazanymi w
§ 36.
11. Emitent będący funduszem w likwidacji nie podlega:
27
1) obowiązkowi informacyjnemu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - od dnia zakończenia notowań
certyfikatów inwestycyjnych w obrocie na rynku oficjalnych notowań giełdowych;
2) obowiązkom informacyjnym, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 - od dnia rozpoczęcia likwidacji.
§ 87. 1. Emitent będący jednostką dominującą nie jest obowiązany do przekazywania odrębnego raportu
kwartalnego, pod warunkiem zamieszczenia w skonsolidowanym raporcie kwartalnym kwartalnej informacji
finansowej, zawierającej, z zastrzeżeniem ust. 2, informacje określone w § 91 ust. 1-3, ust. 4 zdanie wstępne
i ust. 7, oraz pod warunkiem przekazania, w formie raportu bieżącego, oświadczenia o zamiarze
przekazywania skonsolidowanych raportów kwartalnych, zawierających tę kwartalną informację finansową.
2. W przypadku stosowania MSR kwartalna informacja finansowa zawiera odpowiednio informacje, o
których mowa w ust. 1, sporządzone zgodnie z MSR.
3. Przekazanie skonsolidowanego raportu kwartalnego, o którym mowa w ust. 1, następuje w dniu
określonym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 100, nie później jednak niż w terminie
określonym do przekazania skonsolidowanego raportu kwartalnego.
4. Emitent będący jednostką dominującą nie jest obowiązany do przekazywania odrębnego skróconego
raportu półrocznego, pod warunkiem zamieszczenia w skonsolidowanym raporcie półrocznym skróconego
półrocznego sprawozdania finansowego, wraz z raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań
finansowych z przeglądu dotyczącego tego sprawozdania, zawierającego: bilans, rachunek zysków i strat
(ogólny rachunek zysków i strat oraz techniczny rachunek ubezpieczeń - w przypadku emitenta będącego
zakładem ubezpieczeń), zestawienie zmian w kapitale własnym, rachunek przepływów pieniężnych oraz
skróconą informację dodatkową, zawierającą te informacje i dane, które są istotne dla właściwej oceny
sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego emitenta, a nie zostały zamieszczone w
skonsolidowanym skróconym sprawozdaniu finansowym, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku stosowania MSR skrócone półroczne sprawozdanie finansowe sporządza się w wersji
skróconej, której zakres został określony w tych standardach.
6. Sprawozdania i odpowiednio oświadczenia zarządu lub osoby zarządzającej mogą być sporządzone w
formie jednego dokumentu.
7. Raporty podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych z przeglądu mogą być sporządzone
w formie jednego dokumentu.
8. Przekazanie skonsolidowanego raportu półrocznego, o którym mowa w ust. 4, następuje w dniu
określonym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 100, nie później jednak niż w terminie
określonym do przekazania raportu półrocznego, przy czym termin 7 dni, o którym mowa w § 98 ust. 6,
należy liczyć od dnia otrzymania przez emitenta raportu z przeglądu skonsolidowanego sprawozdania
finansowego.
§ 88. 1. Emitent z siedzibą lub miejscem sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
sporządza sprawozdania finansowe i dane porównywalne zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości lub
MSR po podjęciu przez organ zatwierdzający decyzji, o której mowa w ustawie o rachunkowości, a
skonsolidowane sprawozdania finansowe i dane porównywalne zgodnie z MSR.
2. Emitent lub emitent bazy z siedzibą w państwie członkowskim, innym niż Rzeczpospolita Polska, lub w
państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego sporządza sprawozdania finansowe i dane porównywalne
zgodnie z krajowymi przepisami o rachunkowości, a skonsolidowane sprawozdania finansowe i dane
porównywalne zgodnie z rozporządzeniem 1606/2002, a w przypadku gdy nie ma ono zastosowania -
zgodnie z krajowymi przepisami o rachunkowości, dotyczącymi emitentów, których papiery wartościowe są
dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym.
3. Emitent lub emitent bazy z siedzibą w państwie niebędącym Rzeczpospolitą Polską, państwem
członkowskim lub państwem Europejskiego Obszaru Gospodarczego sporządzasprawozdania finansowe i
dane porównywalne zgodnie z krajowymi przepisami o rachunkowości, MSR lub innymi standardami, o
których mowa w art. 1 decyzji 2006/89/WE , a skonsolidowane sprawozdania finansowe i dane
porównywalne zgodnie z MSR lub innymi standardami, o których mowa w decyzji 2006/89/WE.
4. W przypadku zastosowania przez emitenta, o którym mowa w ust. 3, i 6, krajowych standardów
rachunkowości:
1) sprawozdania finansowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz dane porównywalne powinny
zawierać, odpowiednio, co najmniej: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych oraz
informację dodatkową;
2) należy wskazać i objaśnić istotne różnice, dotyczące przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, między
tymi sprawozdaniami i danymi porównywalnymi a sprawozdaniami i danymi porównywalnymi, które
zostałyby sporządzone według MSR lub innymi standardami, o których mowa w art. 1 decyzji 2006/89/WE.
28
5. Fundusz inwestycyjny sporządza sprawozdania finansowe i dane porównywalne zgodnie z krajowymi
przepisami o rachunkowości albo MSR.
6. Badanie i odpowiednio przegląd sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych,
o których mowa w ust. 1 i 2, przeprowadza podmiot uprawniony do badania, zgodnie z polskimi przepisami i
normami zawodowymi.
7. Badanie i odpowiednio przegląd sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych,
o których mowa w ust. 3, przeprowadza podmiot uprawniony do badania, zgodnie z przepisami stosowanymi
w państwie członkowskim lub państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
8. Badanie i odpowiednio przegląd sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych,
o których mowa w ust. 3, i 6, przeprowadza podmiot uprawniony do badania, zgodnie z krajowymi
przepisami, ISA lub US GAAS.
§ 89. 1. W przypadku gdy dane finansowe zamieszczone w raporcie okresowym zostały sporządzone w innej
walucie niż złoty lub euro, emitent ma obowiązek przeliczenia co najmniej podstawowych pozycji
skonsolidowanego sprawozdania finansowego i sprawozdania finansowego na złote i euro, ze wskazaniem
zasad przyjętych przy tym przeliczeniu, oraz określenia w raporcie okresowym średnich kursów wymiany
ustalanych przez Narodowy Bank Polski dla waluty, w której został oryginalnie sporządzony raport
okresowy, w stosunku do złotego i euro, w szczególności kursu obowiązującego na ostatni dzień każdego
okresu objętego raportem, kursu średniego w każdym okresie obliczonego jako średnia arytmetyczna kursów
obowiązujących na ostatni dzień każdego miesiąca w okresie objętym raportem, a w uzasadnionych
przypadkach - obliczonego jako średnia arytmetyczna kursów obowiązujących na ostatni dzień danego
okresu i ostatni dzień okresu go poprzedzającego oraz najwyższego i najniższego kursu w każdym okresie.
2. Informacje finansowe podlegające przeliczeniu i ujawnieniu w raportach okresowych przelicza się na
złote lub euro według następujących zasad:
1) poszczególne pozycje bilansu przelicza się na złote lub euro według średniego kursu obowiązującego na
dany dzień bilansowy, ustalonego dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski;
2) poszczególne pozycje rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych przelicza się na
złote lub euro według kursu stanowiącego średnią arytmetyczną średnich kursów ustalonych przez
Narodowy Bank Polski dla waluty, w której zostały sporządzone informacje finansowe podlegające
przeliczeniu, obowiązujących na ostatni dzień każdego zakończonego miesiąca roku obrotowego, a w
uzasadnionych przypadkach - obliczonego jako średnia arytmetyczna kursów obowiązujących na ostatni
dzień danego okresu i ostatni dzień okresu go poprzedzającego.
§ 90. Skrócone sprawozdania finansowe, kwartalne informacje finansowe i skrócone skonsolidowane
sprawozdania finansowe, a także sprawozdania finansowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe,
będące składnikami kwartalnych i półrocznych raportów oraz skonsolidowanych kwartalnych i półrocznych
raportów, sporządza się zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, mającymi zastosowanie przy
sporządzaniu rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania
finansowego emitenta za rok obrotowy, którego dotyczą te śródroczne sprawozdania lub informacje
finansowe.
§ 91. 1. Raport kwartalny zawiera, odpowiednio do rodzaju prowadzonej działalności, dane za kwartał roku
obrotowego objęty tym raportem oraz dane narastająco za wszystkie pełne kwartały danego roku obrotowego
w formie skróconego kwartalnego sprawozdania finansowego, zawierającego co najmniej: bilans, rachunek
zysków i strat (ogólny rachunek zysków i strat oraz techniczny rachunek ubezpieczeń - w przypadku
emitenta będącego zakładem ubezpieczeń), zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek
przepływów pieniężnych, w zakresie określonym odpowiednio w przepisach rozporządzenia o
sprawozdaniach finansowych w prospekcie. Dane sporządza się zgodnie z obowiązującymi zasadami
rachunkowości, z zastosowaniem zasady wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego
netto określonych na dzień bilansowy, z uwzględnieniem korekt z tytułu rezerw, rezerwy i aktywów z tytułu
odroczonego podatku dochodowego, o których mowa w ustawie o rachunkowości, oraz odpisów
aktualizujących wartość składników aktywów.
2. Przy wszystkich danych zawartych w skróconym kwartalnym sprawozdaniu finansowym prezentuje się
dane porównywalne:
1) w przypadku bilansu - przedstawiające stan na koniec kwartału bezpośrednio poprzedzającego bieżący
kwartał oraz stan na koniec poprzedniego roku obrotowego i analogicznego kwartału poprzedniego roku
obrotowego,
2) w przypadku rachunku zysków i strat (ogólnego rachunku zysków i strat oraz technicznego rachunku
ubezpieczeń) oraz rachunku przepływów pieniężnych - za analogiczne kwartały poprzedniego roku
obrotowego,
29