eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

Rządowy projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

- projekt dotyczy: wdrożenia części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, dotyczących tzw. "ogólnego systemu" uznawania kwalifikacji zawodowych i świadczenia usług transgranicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 62
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej
  • data uchwalenia: 2008-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 394

62





UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. art. 17 ustawy z
dnia ……………………… r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. ), która wdrożyła
do polskiego prawa przepisy Dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, dotyczących tzw.
ogólnego systemu” uznawania kwalifikacji zawodowych oraz świadczenia usług
transgranicznych.

Projektowane rozporządzenie zastąpi dotychczasowy akt wydany na podstawie ww.
art. 15 ustawy - rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia 28 czerwca 2005 r. w sprawie
stażu adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania w sprawie o uznanie
nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania
zawodów regulowanych w dziedzinie leśnictwa (Dz. U. Nr 129, poz. 1084). Konieczność
wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika ze zmiany brzmienia delegacji zawartej w
art. 15 ustawy, dokonanego art. 22 pkt 5 ustawy z dnia .............................. 2006 r. o
zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii
Europejskiej (Dz. U. Nr ..., poz ...). Nowelizacja miała na celu rozszerzenie zakresu jej
stosowania o obywateli Konfederacji Szwajcarskiej obok obywateli państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym. Powyższa zmiana wynikała z zawarcia umowy między Wspólnotą
Europejską i Państwami Członkowskim z jednej strony a Konfederacją Szwajcarską z
drugiej strony w sprawie swobodnego przepływu osób z dnia 21 czerwca 1999 r. (Dz. Urz.
WE L 114 z 30.04.2002, str. 6), która rozciąga stosowanie prawa wspólnotowego, m.in.: w
zakresie funkcjonowania jednolitego rynku, w tym swobodnego przepływu osób, na
obywateli Konfederacji Szwajcarskiej. Zgodnie z art. 6 ust. 2 Aktu z dnia 16 kwietnia 2003 r.
dotyczącego warunków przystąpienia (…) Rzeczypospolitej Polskiej (…) oraz dostosowań
w traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864)
Rzeczpospolita Polska została zobowiązana do przystąpienia do ww. umowy. W dniu 28
marca 2006 r. została opublikowana decyzja Rady 2006/245/WE z dnia 27 lutego 2006 r. w
sprawie przyjęcia w imieniu Wspólnoty i jej państw członkowskich, Protokołu do Umowy
między Wspólnotą Europejską i Państwami Członkowskim z jednej strony a Konfederacją
Szwajcarską z drugiej strony w sprawie swobodnego przepływu osób, w związku z
udziałem w charakterze umawiających się stron (…) Rzeczypospolitej Polskiej (…), w
następstwie przystąpienia tych Państw do Unii Europejskiej wraz z Informacją dotyczącą
wejścia w życie ww. Protokołu (Dz. Urz. UE L 89 z 28.03.2006, str. 28).

Projekt określa:
1) warunki, sposób i tryb odbywania stażu adaptacyjnego, sposób i tryb wykonywania
nadzoru nad odbywaniem stażu oraz oceny nabytych przez wnioskodawców
umiejętności,
10
2) warunki, sposób i tryb przeprowadzania testu umiejętności oraz oceny wykazanych
przez wnioskodawców umiejętności,
3) sposób ustalania kosztów odbywania stażu adaptacyjnego, przeprowadzania testu
umiejętności oraz tryb ich ponoszenia.

Przepisy rozporządzenia będą stosowane wobec obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy nabędą
w tych państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska, określane kwalifikacje i przyjadą do
Polski z zamiarem wykonywania zawodów regulowanych w dziedzinie leśnictwa; jeśli w
trakcie postępowania w sprawie uznania kwalifikacji właściwy organ uzna, że istnieją
zasadnicze różnice w programie kształcenia i szkolenia wymaganego w Rzeczypospolitej
Polskiej, albo gdy zakres zawodu różni się od zakresu zawodu w RP, wówczas może
uzależnić decyzję o uznaniu kwalifikacji od odbycia przez wnioskodawcę stażu
adaptacyjnego albo przystąpienia do testu umiejętności. Staż adaptacyjny albo test
umiejętności prowadzone będą zgodnie z postanowieniem wydanym w toku postępowania
w sprawie uznania kwalifikacji, z zastrzeżeniem przepisów projektowanego rozporządzenia.

Po uzyskaniu przez wnioskodawcę pozytywnej oceny stażu adaptacyjnego lub
zaliczeniu testu umiejętności właściwy organ wyda decyzję w sprawie uznania kwalifikacji
do wykonywania w RP danego zawodu regulowanego w dziedzinie leśnictwa.

Projekt rozporządzenia w § 1-5 zawiera przepisy ogólne dotyczące zarówno stażu
adaptacyjnego, jak i testu umiejętności, które definiują określenia użyte w akcie, określają
m.in. sposób przekazywania jednostce, w której ma być odbywany staż albo placówce
przeprowadzającej test, postanowienia wraz z kopią części materiału dowodowego, a
także metody upowszechniania informacji dotyczących odbywania stażu, w tym wykazu
jednostek, w których staż może być odbywany oraz wykazu materiałów pomocniczych
przy przygotowaniu się do testu.

Przepisy § 6–17 odnoszą się do stażu adaptacyjnego. Staż będzie mógł odbywać się
w nadleśnictwach, parkach narodowych i innych jednostkach organizacyjnych, których
przedmiot działania obejmuje gospodarkę leśną, wskazanych przez organ lub
wnioskodawcę. Jeśli wnioskodawca wskazuje jednostkę, w której chciałby odbyć staż, to
wówczas musi przedstawić dokument, wystawiony przez tą jednostkę, zawierający
zobowiązanie nawiązania z nim stosunku prawnego.
Wnioskodawca, podczas odbywania stażu, jest zatrudniany w ramach stosunku
pracy lub umowy cywilnoprawnej. Staż na podstawie umowy cywilnoprawnej może
odbywać się bez wynagrodzenia, na warunkach określonych między wnioskodawcą a
jednostką. Staż adaptacyjny w jednostce wskazanej przez organ odbywany jest co do
zasady bez wynagrodzenia.

Staż adaptacyjny będzie wykonywany pod nadzorem opiekuna stażu, którym może
być np. inżynier leśnik posiadający kwalifikacje do wykonywania prac w zakresie
gospodarki leśnej lub parkowej, w zakresie, w jakim wnioskodawca występuje o uznanie
kwalifikacji. Program stażu jest ustalany indywidualnie dla każdej osoby odbywającej staż,
po szczegółowej analizie kwalifikacji wynikających z dokumentacji zgromadzonej w toku
postępowania w sprawie uznania kwalifikacji. Przy opracowywaniu programu stażu
11
adaptacyjnego uwzględnia się przepisy projektowanego rozporządzenia. Staż podlega
ocenie dokonywanej przez opiekuna stażu i kierownika jednostki. Ocena jest następnie
przekazywana wnioskodawcy oraz organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie
uznania kwalifikacji.

Przepisy § 18 – 28 odnoszą się do testu umiejętności ze wskazaniem upoważnionych
do jego przeprowadzania placówek, wyznaczania terminów testów oraz terminów składania
wniosków o przeprowadzenie testu.

Test jest przygotowywany dla każdego wnioskodawcy indywidualnie, po
szczegółowej analizie kwalifikacji wynikających z dokumentacji zgromadzonej w toku
postępowania w sprawie uznania kwalifikacji, a także w oparciu o zakres wiedzy
niezbędny na danym stanowisku pracy w leśnictwie czy też parkach narodowych.
Przepisy projektowanego rozporządzenia szczegółowo określają metody i kryteria oceny
testu.

Przepisy § 29 i 30 odnoszą się do sposobu ustalania kosztów odbywania stażu
adaptacyjnego i przeprowadzania testu umiejętności oraz ponoszenia tych kosztów.
Wnioskodawca pokrywa koszty odbywania stażu adaptacyjnego i przeprowadzania testu
umiejętności w pełnej wysokości. Koszty odbywania stażu adaptacyjnego ustala jednostka,
w której staż ma być odbywany, w oparciu o ponoszone rzeczywiste wydatki.

Projekt, jak to wskazano wyżej, dostosowuje prawo polskie w zakresie uznania
kwalifikacji w zawodach regulowanych do prawa wspólnotowego i jest zgodny z prawem
Unii Europejskiej.





12




Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem rozporządzenia jest określenie:
1) warunków, sposobu i trybu odbywania stażu adaptacyjnego, sposobu i trybu
wykonywania nadzoru nad odbywaniem stażu adaptacyjnego oraz oceny nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub w
państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) -
stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez wnioskodawcę
umiejętności;
2) warunków, sposobu i trybu przeprowadzania testu umiejętności oraz oceny wykazanych
przez wnioskodawcę umiejętności nabytych w państwach członkowskich Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub w państwach członkowskich Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym;
3)
sposobu ustalania kosztów odbywania stażu adaptacyjnego oraz kosztów
przeprowadzania testu umiejętności, a także trybu ich ponoszenia.

2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Do podmiotów, na które oddziaływało będzie projektowane rozporządzenie należy zaliczyć
obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej i państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym zwracających się do właściwego organu w RP z
wnioskiem o przeprowadzenie postępowania w sprawie uznania kwalifikacji do
wykonywania zawodu regulowanego w dziedzinie leśnictwa w Polsce. Rozporządzenie
będzie oddziaływało także na jednostki organizujące staże adaptacyjne i przeprowadzające
testy umiejętności.

3. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia otrzymają:
- Wojewodowie
- Marszałkowie województw
- Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
- Główny Inspektorat Ochrony rodowiska
- Państwowa Agencja Atomistyki
- Narodowy
Fundusz
Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
- Instytut
Ochrony rodowiska
- Instytut Badawczy Leśnictwa
- Państwowa Rada Ochrony rodowiska
- Państwowa Rada Ochrony Przyrody
- Stowarzyszenie
Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa, działające w
ramach NOT
- Polskie Towarzystwo Leśne
- Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”
13
- OPZZ
- Konfederacja Pracodawców Polskich
- Konfederacja Pracodawców Prywatnych
- Krajowa Izba Gospodarcza
- Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Leśnych
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Leśny
- Instytut na Rzecz Ekorozwoju
- Liga Ochrony Przyrody
- Centrum Prawa Ekologicznego
- Polski Klub Ekologiczny
- Polska Zielona Sieć
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony także na stronie internetowej Ministerstwa
rodowiska.

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, w
tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego polegających na
zwiększeniu wydatków lub zmniejszeniu dochodów. Zakłada się, że wnioskodawca będzie
odbywał staż bez wynagrodzenia (o ile wnioskodawca i jednostka zgodnie nie postanowią
inaczej). Także koszty testu umiejętności obciążą wnioskodawcę.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy. Wpływ na rynek
pracy mają przepisy ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów
regulowanych odnoszące się do postępowania w sprawie uznania kwalifikacji do
wykonywania zawodu regulowanego w Polsce, które określają mechanizmy uznawania
kwalifikacji uzyskanych na obszarze państw członkowskich UE (poza obszarem RP) przez
obywateli Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej i państw członkowskich EFTA.
Konsekwencją uznania kwalifikacji może być podjęcie pracy przez obywateli tych państw w
Polsce.
Rozwiązania legislacyjne zaproponowane w przedmiotowym rozporządzeniu mogą
stanowić część postępowania w sprawie uznania kwalifikacji, o ile w tym postępowaniu
zostanie wydane postanowienie zobowiązujące wnioskodawcę do odbycia stażu
adaptacyjnego albo do przystąpienia do testu umiejętności.

6. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.


06/79EP
14
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 61 . [ 62 ] . 63 ... 70 ... 75

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: