eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na podmioty gospodarcze należące do sektora
finansowego, tj. fundusze inwestycyjne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia został przygotowany przez Ministerstwo Finansów we współpracy z
Komisją Nadzoru Finansowego.
W trybie uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia zostanie poddany
konsultacjom społecznym, w których będą uczestniczyć: Izba Zarządzających Funduszami i
Aktywami, Izba Domów Maklerskich, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.,
MTS CeTO S.A., Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A., Krajowa Rada Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, Związek Maklerów i
Doradców, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Związek Banków Polskich, Polskie
Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych, WGT S.A., Towarowa Giełda Energii S.A.,
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów, Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych oraz
Polski Instytut Dyrektorów.
Wraz z przekazaniem przedmiotowego projektu rozporządzenia do uzgodnień
międzyresortowych zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej w Ministerstwie Finansów.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie w nieznacznym stopniu zwiększy obciążenia biurokratyczne
towarzystw funduszy inwestycyjnych, jakkolwiek są to obciążenia niezbędne z punktu
widzenia sprawowanego nadzoru nad towarzystwami i zapewnienia należytej ochrony
interesów ich klientów oraz wynikają z implementacji przepisów prawa Unii Europejskiej.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje projektu rozporządzenia nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

03/15zb
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW)
z dnia
w sprawie okresowych sprawozdań oraz bież cych informacji dotycz cych działalności i
sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych
dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego)
Na podstawie art. 225 ust. 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych
(Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa zakres, formę oraz terminy dostarczania Komisji Nadzoru
Finansowego okresowych sprawozdań i bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji
finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych.
§ 2. 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
2) ustawie o obrocie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157,
poz. 1119 oraz z 2007 r. Dz. U. Nr ..., poz.... );
3) ustawie o nadzorze - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad
rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 170,
poz. 1217);
4) ustawie o rachunkowości - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.));
5) Kodeksie spółek handlowych - rozumie się przez to ustawę z dnia 15 września 2000 r. -
Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037, z późn zm.));

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r. w
sprawie okresowych sprawozdań oraz bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej
towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych dostarczanych przez te podmioty Komisji Papierów
Wartościowych i Giełd (Dz. U. Nr 114, poz. 962, oraz z 2006 r. Nr 122, poz. 845).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538 i
Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr ..., poz. ... .
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz.
1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr
213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539, Nr 267, poz. 2252 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119.
6) rozporządzeniu o obowiązkach informacyjnych emitentów - rozumie się przez to
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji
bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych (Dz. U.
Nr 209, poz. 1744);
7) rozporządzeniu o rachunkowości funduszy - rozumie się przez to rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia 8 października 2004 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 231, poz. 2318 oraz z 2005 r. Nr 245, poz. 2083);
8) rozporządzeniu o sprawozdaniach finansowych portfela - rozumie się przez to
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie sprawozdań
finansowych zbiorczego portfela papierów wartościowych (Dz. U. Nr 114, poz. 961 oraz z
2006 r. Nr 119, poz. 813);
9) towarzystwie - rozumie się przez to towarzystwo funduszy inwestycyjnych spółka akcyjna;
10) funduszu - rozumie się przez to fundusz inwestycyjny, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy;
11) funduszu portfelowym - rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 179 ustawy;
12) funduszu sekurytyzacyjnym - rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 183
ustawy;
13) funduszu aktywów niepublicznych - rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 196
ustawy;
14) funduszu z wydzielonymi subfunduszami - rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w
art. 159 ustawy;
15) funduszu inwestycyjnym podstawowym i funduszu inwestycyjnym powiązanym - rozumie
się przez to fundusze, o których mowa w art. 170 ustawy;
16) Komisji - rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego;
17) jednostce zależnej - rozumie się przez to spółkę, w której fundusz sprawuje kontrolę sam lub
z innymi podmiotami, a w szczególności:
a) ma prawo wykonywania bezpośrednio lub pośrednio większości ogólnej liczby głosów w
organie tej spółki, także na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
wykonującymi swe prawa głosu zgodnie z wolą funduszu, lub
b) jest uprawniony do kierowania polityką finansową i operacyjną tej spółki w sposób
samodzielny lub przez wyznaczone przez siebie osoby lub podmioty na podstawie umowy
zawartej z innymi uprawnionymi do głosu, posiadającymi, na podstawie statutu lub
umowy spółki, łącznie z funduszem, większość ogólnej liczby głosów w jej organie, lub
c) jest uprawniony, jako udziałowiec, do powoływania lub odwoływania większości
członków organów zarządzających lub nadzorczych tej spółki, lub
d) jest udziałowcem podmiotu, którego członkowie zarządu w poprzednim roku obrotowym,
w okresie bieżącego roku obrotowego i do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego
za bieżący rok obrotowy, stanowią jednocześnie więcej niż połowę składu zarządu tej
spółki;
18) podmiocie powiązanym - rozumie się przez to:
a) podmiot dominujący w stosunku do funduszu, jednostkę z grupy kapitałowej podmiotu
dominującego albo współmałżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,
przysposobionego lub przysposabiającego oraz inne osoby, z którymi podmiot
dominujący jest powiązany osobiście, a także podmiot, w którym jedna z tych osób jest

5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i
Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 133, poz.
935.

2
podmiotem dominującym lub członkiem zarządu, osobą pełniącą obowiązki członka
zarządu, prokurentem, kuratorem, członkiem zarządu komisarycznego lub likwidatorem,
b) jednostkę z grupy kapitałowej towarzystwa zarządzającego funduszem,
c) członka zarządu, osobę pełniącą obowiązki członka zarządu, członka rady nadzorczej,
prokurenta towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszem, kuratora,
członka zarządu komisarycznego, likwidatora oraz inną osobę mającą istotny wpływ na
działalność funduszu, w tym w szczególności na decyzje inwestycyjne funduszu w chwili
przekazania informacji, jej współmałżonka, krewnych i powinowatych do drugiego
stopnia, przysposobionego lub przysposabiającego oraz inne osoby, z którymi jest
powiązany osobiście, a także podmiot, w którym jedna z tych osób jest podmiotem
dominującym lub członkiem zarządu, osobą pełniącą obowiązki członka zarządu,
prokurentem, kuratorem, członkiem zarządu komisarycznego lub likwidatorem;
19) zarządzającym funduszem - rozumie się przez to osobę fizyczną zarządzającą portfelem
inwestycyjnym funduszu lub jego częścią;
20) nabyciu - rozumie się przez to przeniesienie na rzecz towarzystwa, funduszu lub jednostki
zależnej prawa własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do używania, a także objęcie
akcji (udziałów);
21) zbyciu - rozumie się przez to przeniesienie przez towarzystwo, fundusz lub przez jednostkę
zależną, na rzecz innego podmiotu, prawa własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do
używania;
22) znaczącej umowie - rozumie się przez to, z uwzględnieniem ust. 2, 3 i 4, umowę, której jedną
ze stron jest fundusz lub jednostka od niego zależna, a wartość przedmiotu umowy wynosi co
najmniej 20 %:
a) wartości aktywów netto funduszu albo
b) kapitałów własnych jednostki zależnej od funduszu, a w przypadku gdy wielkość
kapitałów własnych nie jest kryterium pozwalającym na właściwą ocenę znaczenia
zawartej umowy - wartości przychodów ze sprzedaży jednostki zależnej za okres ostatnich
czterech kwartałów;
23) aktywach o znacznej wartości - rozumie się przez to, z uwzględnieniem ust. 5, 6 i 7, aktywa
stanowiące co najmniej 20 %:
a) wartości aktywów netto funduszu,
b) kapitałów własnych jednostki zależnej od funduszu, a w przypadku gdy wielkość
kapitałów własnych nie jest kryterium pozwalającym na właściwą ocenę znaczenia
zawartej umowy - wartości przychodów ze sprzedaży jednostki zależnej za okres ostatnich
czterech kwartałów;
24) ratingu - rozumie się przez to ocenę ryzyka inwestycyjnego związanego z określonymi
papierami wartościowymi lub zdolnością funduszu do terminowej spłaty zaciągniętych
zobowiązań, dokonywaną przez wyspecjalizowaną instytucję;
25) MSR - rozumie się przez to Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe
Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz związane z nimi interpretacje ogłoszone w
formie rozporządzeń Komisji Europejskiej.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o znaczącej umowie, rozumie się przez nią również
dwie lub więcej umów zawieranych przez fundusz lub jednostkę od niego zależną z jednym
podmiotem lub jednostkami od niego zależnymi, w okresie krótszym niż 12 miesięcy, jeżeli
łączna wartość tych umów spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1 pkt 22. W przypadku umów
wieloletnich przez wartość umowy rozumie się łączną wartość świadczeń wynikających z tych
umów, określoną dla całego okresu ich obowiązywania. W przypadku umów zawartych na czas

3
nieoznaczony wartością tych umów jest łączna wartość świadczeń wynikających z zawartych
umów na okres 5 lat. W przypadku braku możliwości określenia wartości świadczeń
wynikających z zawartej umowy należy określić jej szacunkową wartość.
3. Za znaczącą umowę uważa się umowę, której przedmiotem są wierzytelności, papiery
wartościowe, które nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym albo wprowadzone do
alternatywnego systemu obrotu, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, własność
lub współwłasność nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce
nieruchomościami, budynków i lokali stanowiących odrębne nieruchomości lub statków
morskich, tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania z siedzibą za granicą, a także
pożyczki środków pieniężnych lub papierów wartościowych.
4. W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami za znaczącą umowę uważa się
umowę, której wartość przedmiotu wynosi co najmniej 20 % wartości aktywów netto
subfunduszu, którego ta umowa dotyczy.
5. W przypadku aktywów finansowych za aktywa o znacznej wartości uważa się również
aktywa stanowiące co najmniej 20 % kapitału zakładowego jednostki, której akcje (udziały)
stanowią przedmiot aktywów finansowych funduszu lub jednostki od niego zależnej.
6. Za aktywa o znacznej wartości uważa się wierzytelności, papiery wartościowe, które nie
są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym albo wprowadzone do alternatywnego systemu
obrotu, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, własność lub współwłasność
nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków
i lokali stanowiących odrębne nieruchomości lub statków morskich, a także tytuły uczestnictwa
instytucji wspólnego inwestowania z siedzibą za granicą.
7. W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami za aktywa o znacznej wartości
uważa się aktywa stanowiące co najmniej 20 % wartości aktywów netto subfunduszu.
§ 3. 1. Fundusz zamknięty jest obowiązany do przekazania, w formie raportu bieżącego,
informacji o przyjętym przez niego jednolitym kryterium, będącym podstawą uznania umowy za
znaczącą i uznania aktywów za aktywa o znacznej wartości wraz z uzasadnieniem, w przypadku,
o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 22 lit. b i pkt 23 lit. b.
2. Informację o zmianie przyjętego kryterium, o którym mowa w ust. 1, fundusz przekazuje
wraz z uzasadnieniem w raporcie bieżącym zawierającym dane o znaczącej umowie lub
aktywach o znacznej wartości.
§ 4. 1. Raporty bieżące i sprawozdania okresowe funduszu lub towarzystwa, w tym
dotyczące zbiorczego portfela papierów wartościowych, powinny zawierać informacje
odzwierciedlające specyfikę opisywanej sytuacji oraz powinny być przedstawione w sposób
prawdziwy, rzetelny i kompletny.
2. W przypadku gdy specyfika opisanej sytuacji, której dotyczy dany raport bieżący lub
sprawozdanie okresowe, wymaga podania dodatkowych informacji gwarantujących jej
prawdziwe, rzetelne i kompletne odzwierciedlenie, towarzystwo lub fundusz są obowiązane do
zamieszczenia tych informacji w raporcie bieżącym lub sprawozdaniu okresowym.
3. Przekazywane przez towarzystwo lub fundusz raporty bieżące i sprawozdania okresowe
powinny być przedstawione w sposób umożliwiający ocenę wpływu przekazywanych informacji
na sytuację gospodarczą, majątkową i finansową towarzystwa, funduszu albo zbiorczego portfela
papierów wartościowych.
4. Raporty bieżące i sprawozdania okresowe powinny zawierać podstawę prawną ich
przekazywania, a w przypadku raportów bieżących - także rodzaj sytuacji, której dotyczą.

4
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: