Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 61
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546
61
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia .................
(poz. .................)
Zał cznik nr 1
Rejestr informacji związanych z wykonywaniem obowiązków wynikających z ustawy z dnia
16 listopada 2000 r o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości
majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu
finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1505, z późń. zm.)) zawiera:
1. Dane osoby (osób) upoważnionej do kontroli procedur wewnętrznych, w tym:
1) imię i nazwisko, stanowisko oraz nazwę jednostki organizacyjnej;
2) datę powierzenia obowiązków;
3) datę zwolnienia z wykonywania obowiązków oraz przyczynę zwolnienia.
2. Dane osoby (osób) odpowiedzialnej za realizację obowiązków wynikających z ustawy o
przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych
pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu
finansowaniu terroryzmu, w tym:
1) imię i nazwisko, stanowisko oraz nazwę jednostki organizacyjnej;
2) datę powierzenia obowiązków;
3) datę zwolnienia z wykonywania obowiązków oraz przyczynę zwolnienia.
3. Informacje o kontrolach przeprowadzanych przez osobę (osoby), o której mowa w pkt 1,
w tym odrębnie dla każdej kontroli:
1) datę przeprowadzonej kontroli;
2) zakres
kontroli;
3) wynik
przeprowadzonej
kontroli.
4. Informacje o szkoleniach pracowników, w tym:
1) datę szkolenia;
2) zakres
szkolenia;
3) wykaz pracowników, którzy odbyli szkolenie.
5. Informacje o zmianach procedur wewnętrznych:
1) nazwę procedury;
2) datę dokonania zmiany procedury;
3) skazanie zmienionych artykułów, ustępów lub innych jednostek redakcyjnych
procedury oraz zwięzły opis zakresu dokonanej zmiany.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 62, poz. 557, Nr 96,
poz. 959 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 157,
poz. 1119.
Zał cznik nr 2
Wykaz informacji umieszczanych w ewidencji zawartych transakcji:
1) numer kolejny transakcji;
2) typ transakcji (kupno/sprzedaż);
3) identyfikator składnika lokat (symbol klasyfikacji składnika lokaty przyjęty na danym
rynku, nazwę skróconą, a w przypadku jej braku – kod ISIN);
4) rodzaj składnika lokat (akcja, obligacja, bon skarbowy, inne);
5) nazwa emitenta/wystawcy lub innego podmiotu kreującego składnik lokat odpowiednio
do charakteru składnika lokat; w przypadku walut - oznaczenie waluty, w przypadku
lokat bankowych - nazwę banku;
6) miejsce/rynek zawarcia transakcji oraz system notowań;
7) data złożenia zlecenia lub dyspozycji;
8) godzina złożenia zlecenia lub dyspozycji;
9) data zawarcia transakcji;
10) data rozliczenia transakcji;
11) cena bez uwzględnienia kosztów transakcyjnych;
12) liczba nabytych lub zbytych składników lokat;
13) wartość transakcji;
14) koszty transakcyjne;
15) strona transakcji - w przypadku gdy transakcja została zawarta poza rynkiem
regulowanym lub zorganizowanym;
16) podmiot pośredniczący w transakcji.
Zał cznik nr 3
Wykaz informacji umieszczanych w ewidencji zawartych transakcji mających za przedmiot
instrumenty pochodne:
1) numer kolejny transakcji;
2) typ transakcji (kupno/sprzedaż);
3) identyfikator instrumentu pochodnego (symbol klasyfikacji składnika lokaty przyjęty na
danym rynku, nazwa skrócona, a w przypadku jej braku - kod ISIN);
4) rodzaj instrumentu pochodnego (futures, forward, SWAP, inny);
5) cel zawarcia transakcji (SZP – w przypadku, gdy transakcja ma na celu zapewnienie
sprawnego zarządzania portfelem inwestycyjnym; ORI – w przypadku, gdy transakcja ma
na celu ograniczenie ryzyka inwestycyjnego w zakresie wskazanym w art. 94 ust. 1 pkt 2
ustawy);
6) przedmiot zabezpieczeń (wskazanie ze szczegółowością pozwalającą na jednoznaczną
identyfikację poszczególnych składników aktywów lub zobowiązań, dla których
ograniczane jest ryzyko inwestycyjne);
7) nazwa emitenta/wystawcy lub innego podmiotu kreującego instrument pochodny;
8) miejsce/rynek zawarcia transakcji oraz system notowań;
9) data złożenia zlecenia lub dyspozycji;
10) godzina złożenia zlecenia lub dyspozycji;
11) data zawarcia transakcji;
12) cena jednostkowa instrumentu (bez uwzględnienia kosztów transakcyjnych);
13) liczba nabytych lub zbytych instrumentów pochodnych;
14) mnożnik;
15) wartość przyszłych strumieni pieniężnych, a w przypadku gdy nie można ich ustalić –
sposób ich wyznaczania;
16) terminy przyszłych strumieni pieniężnych;
17) koszty transakcyjne;
18) strona transakcji - w przypadku gdy transakcja została zawarta poza rynkiem
regulowanym lub zorganizowanym;
19) kwota będąca podstawą przyszłych płatności;
20) termin zapadalności, wygaśnięcia lub wykonania instrumentu;
21) wskazanie zabezpieczenia wykonania transakcji, z określeniem czy zostało przyjęte czy
udzielone.
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie, przewidzianego w nowelizacji ustawy z dnia
27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.),
obligatoryjnego upoważnienia zawartego w art. 48 ust. 3 tej ustawy. Zgodnie z delegacją
minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia:
-
tryb, warunki i zakres działania kontroli wewnętrznej w towarzystwie;
-
sposób prowadzenia ewidencji zawartych transakcji przez fundusze inwestycyjne oraz
transakcji zawartych na rachunek własny towarzystwa lub zbiorczego portfela papierów
wartościowych, albo na rachunek klientów, którzy podpisali z towarzystwem umowę o
zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów
finansowych;
-
sposoby zapobiegania występowaniu konfliktów interesów, w tym zasady zawierania
transakcji przez pracowników, członków zarządu oraz rady nadzorczej towarzystwa albo
przez inne osoby fizyczne pozostające z towarzystwem w stosunku zlecenia albo w
innym stosunku o podobnym charakterze, które mają dostęp do informacji dotyczących
obecnych i planowanych lokat funduszy inwestycyjnych oraz aktywów nabywanych do
portfeli klientów, dla których towarzystwo wykonuje usługi zarządzania portfelami, w
skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo
doradztwa inwestycyjnego;
-
sposób dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych.
Celem wprowadzenia regulacji zawartych w projekcie jest zapewnienie ochrony interesów
uczestników funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych oraz
klientów, dla których towarzystwo wykonuje usługi zarządzania portfelami, w skład których
wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo doradztwa inwestycyjnego.
Ponadto projekt rozporządzenia dokonuje transpozycji wybranych przepisów dyrektywy
2004/39/WE, mających zastosowanie do towarzystw funduszy inwestycyjnych świadczących
usług zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba
instrumentów finansowych albo doradztwa inwestycyjnego oraz dyrektywy 2006/73/WE
wprowadzającej środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE.
Zasadnicze przepisy dyrektywy 2004/39/WE, takie jak np. określenie wymogów
kapitałowych, kwestie związane z możliwością występowania konfliktów interesów,
obowiązki z zakresu opracowania odpowiednich regulaminów, w części dotyczącej
towarzystw funduszy inwestycyjnych świadczących przedmiotowe usługi, są już
implementowane w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Natomiast celem projektu jest
dokonanie pełnej implementacji ww. dyrektyw, w szczególności w zakresie kontroli
wewnętrznej w towarzystwie oraz zapobiegania występowanie konfliktu interesów.
Projekt rozporządzenia określa sposób prowadzenia kontroli wewnętrznej w towarzystwie, w
tym tryb wyznaczania inspektora kontroli wewnętrznej, zakres jego obowiązków i uprawnień,
sposób udostępniania i ochrony informacji objętych tajemnicą zawodową, zasady
prowadzenia ewidencji transakcji funduszy, ewidencji transakcji dotyczących instrumentów
pochodnych oraz ewidencji przekroczeń limitów inwestycyjnych. Ponadto rozporządzenie
reguluje sposób i tryb dokonywania wpisów na listę restrykcyjną i obserwacyjną, a także
zasady dopuszczalności zawierania transakcji dotyczących instrumentów finansowych
wpisanych na te listy oraz sposób dokumentowania źródeł będących podstawą podjęcia
decyzji inwestycyjnych.
W zakresie zapobiegania występowaniu konfliktów interesów w ramach działalności
towarzystwa polegającej na doradztwie inwestycyjnym, w tym wydawaniu rekomendacji, do
towarzystwa stosuje się przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z
dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).
Wprowadzenie regulacji zawartych w projekcie wskazane jest również przez dyrektywę
2001/107/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 stycznia 2002 r. zmieniającą dyrektywę
Rady nr 85/611/EWG o koordynacji ustaw, aktów normatywnych niższego rzędu i przepisów
administracyjnych dotyczących podmiotów zbiorowych inwestycji w zbywalne papiery
wartościowe (UCITS) mającą na celu między innymi regulowanie działalności spółek
zarządzających, w tym przepisy dotyczące dopuszczalnych lokat oraz limitów inwestycyjnych
funduszy. Przepisy projektu wypełniają w szczególności dyspozycję Art. 5f Dyrektywy, który
wymaga, by spółki zarządzające (towarzystwa funduszy inwestycyjnych) stosowały
racjonalne procedury administracyjne i rachunkowe, rozwiązania w zakresie kontroli i
bezpieczeństwa elektronicznego przetwarzania danych, oraz wystarczające mechanizmy
kontroli wewnętrznej, a także by ich struktura i organizacja minimalizowała ryzyko dla
interesów klientów UCITS wynikające z możliwego konfliktu interesów. W tym celu
wprowadzono przejrzyste zasady ewidencjonowania transakcji oraz zasady
ewidencjonowania transakcji dotyczących instrumentów pochodnych. Z kolei przepisy
projektu dotyczące zasad podejmowania i dokumentowania decyzji inwestycyjnych
wypełniają wskazania Dyrektywy zawarte w Art. 5h, w szczególności, by spółka zarządzająca
działała uczciwie, z zastosowaniem należytych umiejętności i staranności, w najlepszym
interesie UCITS i integralności rynku, a także, by miała i stosowała faktyczne zasoby i
procedury niezbędne do prawidłowego wykonywania swych działań i stosowała się do
wszystkich prawnych i nadzorczych wymagań mających zastosowanie do prowadzenia jej
działalności. Z kolei przepisy dotyczące zatwierdzania dokumentu Krótkoterminowej
Strategii Inwestycyjnej przez zarząd towarzystwa oraz zasady jego dostępu i nadzoru nad
podmiotami trzecimi działającymi na zlecenie, stanowią wypełnienie art. 5g ust. 2
Dyrektywy, stanowiącego, że odpowiedzialność spółki zarządzającej w żadnym wypadku nie
może być ograniczona ze względu na fakt, że zleciła ona część swoich obowiązków
podmiotowi trzeciemu. Artykuł ten formułuje również ogólną zasadę zakazującą delegowania
przez spółkę zarządzającą jej funkcji w zakresie, który sprowadzałby ją do pustego bytu
prawnego (letter box entity).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z wymogami określonymi w dyrektywach Unii
Europejskiej.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków ani zmniejszenia
przychodów budżetu państwa.