eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej Umowy w sprawie Drewna Tropikalnego z 2006 r., sporządzonej w Genewie dnia 27 stycznia 2006 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej Umowy w sprawie Drewna Tropikalnego z 2006 r., sporządzonej w Genewie dnia 27 stycznia 2006 r.

Projekt dotyczy ratyfikacji Umowy z 2004 r. dotyczącej Drewna Tropikalnego która zmienia umowę z 1994 r. Ratyfikacja Umowy bedzie kontynuacją zobowiązań jakie przyjęła na siebioe Polska stając się członkiem Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 523
  • Data wpłynięcia: 2008-05-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Międzynarodowej Umowy w sprawie Drewna Tropikalnego z 2006 r., sporządzonej w Genewie dnia 27 stycznia 2006 r.
  • data uchwalenia: 2008-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 913

523

9.10.2007
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 262/15
3.
Organizacja może zawierać umowy z jednym państwem
Artykuł 19
lub z większą ich liczbą, podlegające zatwierdzeniu przez Radę
i dotyczące zdolności, przywilejów i immunitetów koniecznych
Konto administracyjne
do prawidłowego stosowania niniejszej umowy.
1.
Wydatki niezbędne do realizacji niniejszej umowy obcią-
żają konto administracyjne, są pokrywane z rocznych składek
wpłacanych przez członków zgodnie z ich konstytucyjnymi
4.
Jeżeli siedziba organizacji zostanie przeniesiona do innego
i
instytucjonalnymi
procedurami
i
naliczanych
zgodnie
państwa, wówczas państwo to jak najszybciej zawiera
z ust. 4, 5 i 6 niniejszego artykułu.
z organizacją umowę o siedzibie, podlegającą zatwierdzeniu
przez Radę. W oczekiwaniu na zawarcie takiej umowy organi-
zacja zwraca się do rządu będącego nowym gospodarzem, aby
2.
Z konta administracyjnego pokrywane są:
ten
w
ramach
prawodawstwa
krajowego
zwolnił
z opodatkowania wynagrodzenia wypłacane przez organizację
pracownikom oraz aktywa, dochody i inne składniki majątku
organizacji.
a) podstawowe koszty administracyjne, takie jak pensje
i dodatki, koszty zakwaterowania, podróże służbowe; oraz
5.
Umowa o siedzibie jest niezależna od niniejszej umowy.
b) główne koszty działalności, takie jak koszty związane
Zostaje ona jednak rozwiązana, w przypadku gdy:
z komunikacją i promocją, z posiedzeniami ekspertów
zwoływanymi przez Radę oraz z przygotowywaniem
i publikowaniem opracowań i ocen na mocy art. 24, 27
a) uzgodnią to rząd będący gospodarzem i organizacja;
i 28 niniejszej umowy.
b) siedziba organizacji zostanie przeniesiona z państwa rządu
3.
Koszty oddelegowania do Rady, komitetów i innych
będącego gospodarzem; lub
organów pomocniczych Rady, o których mowa w art. 26, są
pokrywane przez zainteresowanych członków. W przypadku
gdy członek występuje do organizacji z wnioskiem o usługi
specjalne, Rada wymaga, aby członek ten pokrył koszty takich
c) organizacja przestanie istnieć.
usług.
ROZDZIAŁ VI
4.
Przed końcem każdego dwuletniego okresu finansowego
FINANSE
Rada zatwierdza budżet konta administracyjnego organizacji na
następny dwuletni okres i nalicza każdemu członkowi składkę
Artykuł 18
do tego budżetu.
Konta finansowe
1.
Ustanowione zostają:
5.
Składki na konto administracyjne na każdy dwuletni okres
finansowy są naliczane w następujący sposób:
a) konto administracyjne, które jest kontem na naliczone
składki;
a) koszty, o których mowa w ust. 2 lit. a) niniejszego artykułu,
są dzielone równo pomiędzy członków producentów
i członków odbiorców, a naliczane są proporcjonalnie do
b) konto specjalne i fundusz partnerski Bali, które są kontami
liczby głosów, którą dysponuje każdy członek, w stosunku
na składki dobrowolne; oraz
do całkowitej liczby głosów w swojej grupie;
c) inne konta, które Rada uzna za stosowne i niezbędne.
b) koszty, o których mowa w ust. 2 lit. b) niniejszego artykułu,
są dzielone pomiędzy członków w następującej proporcji:
20 % – członkowie-producencie i 80 % – członkowie
odbiorcy, a naliczane są proporcjonalnie do liczby głosów,
2.
Rada ustanawia, zgodnie z art. 7, regulamin finansowy,
którą dysponuje każdy członek w stosunku do całkowitej
który zapewni przejrzyste zarządzanie i administrowanie
liczby głosów w swojej grupie;
kontami i który będzie zawierał zasady dotyczące rozliczania
kont po rozwiązaniu lub wygaśnięciu niniejszej umowy.
c) koszty, o których mowa w ust. 2 lit. b) niniejszego artykułu,
nie mogą przekroczyć jednej trzeciej kosztów, o których
3.
Dyrektor wykonawczy jest odpowiedzialny za administro-
mowa w ust. 2 lit. a) niniejszego artykułu. Rada może
wanie kontami finansowymi i odpowiada w tym zakresie przed
w drodze porozumienia zdecydować o zmianie tego limitu
Radą.
na dany dwuletni okres finansowy;
L 262/16
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
9.10.2007
d) Rada może weryfikować, w jaki sposób konto administra-
Artykuł 20
cyjne oraz konta na składki dobrowolne przyczyniają się do
sprawnego i skutecznego działania organizacji w kontekście
Konto specjalne
oceny, o której mowa w art. 33; oraz
1.
Konto specjalne obejmuje dwa subkonta:
a) subkonto programów tematycznych; oraz
e) przy naliczaniu składek głosy każdego z członków liczy się
bez uwzględniania zawieszonego prawa głosu któregokol-
wiek z członków i wynikającego z tego zmienionego
podziału głosów.
b) subkonto projektów.
2.
Możliwymi źródłami finansowania konta specjalnego są:
6.
Pierwotna składka członka przystępującego do organizacji
po wejściu w życie niniejszej umowy jest naliczana przez Radę
na podstawie liczby głosów, którą będzie posiadał ten członek,
a) Wspólny Fundusz Towarowy;
oraz czasu, jaki pozostał do końca bieżącego dwuletniego
okresu finansowego, przy czym składki z bieżącego dwulet-
niego okresu finansowego naliczone innym członkom nie
ulegają z tego powodu zmianie.
b) regionalne i międzynarodowe instytucje finansowe;
c) dobrowolne składki członków; oraz
7.
Składki na konto administracyjne są płatne od pierwszego
dnia każdego roku finansowego. Składki członków za dwuletni
okres finansowy, w którym przystąpili oni do organizacji, są
d) inne źródła.
płatne od dnia, gdy stają się oni członkami.
3.
Rada ustanawia kryteria i procedury przejrzystego prowa-
dzenia
konta
specjalnego.
Procedury
takie
uwzględniają
8.
Jeżeli członek nie wpłaci pełnej składki na konto admini-
potrzebę zrównoważonej reprezentacji członków, w tym
stracyjne w terminie czterech miesięcy od momentu, gdy
członków wnoszących składki, w prowadzeniu subkonta
składka stała się płatna zgodnie z ust. 7 niniejszego artykułu,
programów tematycznych i subkonta projektów.
dyrektor wykonawczy zwraca się do tego członka z prośbą
o jak najszybsze dokonanie płatności. Jeżeli członek ten
w terminie dwóch miesięcy od takiej prośby nie zapłaci składki,
zostaje poproszony o podanie powodów niemożności doko-
4.
Subkonto
programów
tematycznych
ma
ułatwić
nania zapłaty. Jeżeli po upływie siedmiu miesięcy od daty płat-
wnoszenie składek, które nie są składkami celowymi, a które
ności składki członek nadal jej nie wpłaci, jego prawo głosu
są przeznaczone na finansowanie zatwierdzonych projektów
zostaje zawieszone, do czasu aż wpłaci pełną kwotę, chyba że
wstępnych, projektów właściwych oraz działań zgodnych
Rada postanowi inaczej w drodze głosowania specjalnego prze-
z programami tematycznymi przygotowanymi przez Radę na
widzianego w art. 12. Jeżeli którykolwiek z członków nie
podstawie prowadzonej polityki oraz priorytetów wyznaczo-
zapłaci pełnej składki za dwa kolejne lata – przy uwzględnieniu
nych zgodnie z art. 24 i 25.
postanowień zawartych w art. 30 – członek taki przestaje się
kwalifikować do składania na mocy art. 25 ust. 1 propozycji
projektów wstępnych i projektów właściwych z wnioskiem
5.
Ofiarodawcy mogą przeznaczać składki na konkretne
o sfinansowanie.
programy tematyczne lub mogą zwrócić się do dyrektora wyko-
nawczego o propozycje przeznaczenia składek.
9.
Jeżeli członek zapłaci pełną składkę na konto administra-
6.
Dyrektor
wykonawczy
regularnie
informuje
Radę
cyjne w terminie czterech miesięcy od momentu, gdy składka
o przeznaczeniu i wydatkowaniu środków finansowych
staje się płatna zgodnie z ust. 7 niniejszego artykułu, członek
z subkonta programów tematycznych oraz o wykonaniu, moni-
ten korzysta ze zniżki, która może zostać przewidziana przez
torowaniu i ocenie projektów wstępnych, projektów właściwych
Radę w regulaminie finansowym organizacji.
i działań, a także o środkach finansowych, których potrzeba, by
skutecznie realizować programy tematyczne.
10.
Członek, którego prawa zostały zawieszone na mocy
7.
Subkonto projektów ma ułatwić wnoszenie składek celo-
ust. 8 niniejszego artykułu, w dalszym ciągu ma obowiązek
wych na finansowanie projektów wstępnych, projektów właści-
zapłacenia składki.
wych i działań zatwierdzonych zgodnie z art. 24 i 25.
9.10.2007
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 262/17
8.
Składki celowe z subkonta projektów są wykorzystywane
c) zasoby, które pochodzą z innych źródeł prywatnych
jedynie na projekty wstępne, projekty właściwe i działania, na
i publicznych i które zgodnie z regulaminem finansowym
które zostały przekazane, chyba że ofiarodawca po konsultacji
organizacja może przyjąć; oraz
z dyrektorem wykonawczym postanowi inaczej. Po ukończeniu
lub przerwaniu projektu wstępnego, projektu właściwego lub
działania o wykorzystaniu niezużytkowanych funduszy decy-
d) inne źródła zatwierdzone przez Radę.
duje ofiarodawca.
3.
Zasoby funduszu Rada przydziela wyłącznie na projekty
wstępne i projekty właściwe, które dotyczą celu określonego
9.
W
celu
zapewnienia
koniecznej
przewidywalności
w ust. 1 niniejszego artykułu i które zostały zatwierdzone
środków finansowych na koncie specjalnym, przy uwzględ-
zgodnie z art. 24 i 25.
nieniu dobrowolnego charakteru składek, członkowie starają
się uzupełniać konto, tak aby poziom środków wystarczał do
pełnej realizacji projektów wstępnych, projektów właściwych
4.
W
trakcie
przydzielania
zasobów
funduszu
Rada
i działań zatwierdzonych przez Radę.
wyznacza
kryteria
i
priorytety
wykorzystania
funduszu
i uwzględnia przy tym:
10.
Wszelkie wpływy związane z konkretnymi projektami
wstępnymi, projektami właściwymi i działaniami w ramach
a) potrzeby członków w zakresie pomocy w rozwijaniu
subkonta projektów lub subkonta programów tematycznych
eksportu drewna tropikalnego i produktów drzewnych
są kierowane na odpowiednie subkonto. Wszelkie wydatki
pozyskiwanych ze źródeł zarządzanych w sposób zrówno-
poniesione na takie projekty wstępne, projekty właściwe lub
ważony;
działania, w tym wynagrodzenia oraz koszty podróży konsul-
tantów i ekspertów, obciążają to samo subkonto.
b) potrzeby członków w zakresie ustanowienia i prowadzenia
programów ochrony lasów, z których pozyskuje się drewno;
oraz
11.
Żaden członek nie ponosi odpowiedzialności ze względu
na swoje członkostwo w organizacji za zobowiązania wynika-
jące z działań innego członka lub podmiotu w związku
c) potrzeby członków w zakresie realizacji programów zrów-
z projektami wstępnymi, projektami właściwymi lub działa-
noważonej gospodarki leśnej.
niami.
5.
Dyrektor wykonawczy świadczy pomoc w przygotowaniu
propozycji projektów zgodnie z art. 25 oraz podejmuje starania
12.
Dyrektor
wykonawczy
świadczy
pomoc
– na warunkach ustalonych przez Radę – by pozyskać wystar-
w przygotowaniu propozycji projektów wstępnych, projektów
czające i pewne środki finansowe na projekty zatwierdzone
właściwych i działań zgodnie z art. 24 i 25 oraz podejmuje
przez Radę.
starania – na warunkach ustalonych przez Radę – by pozyskać
wystarczające i pewne środki finansowe na zatwierdzone
projekty wstępne, projekty właściwe i działania.
6.
Członkowie starają się uzupełniać fundusz partnerski Bali,
tak by poziom środków wystarczał na realizację celów
funduszu.
Artykuł 21
Fundusz partnerski Bali
7.
Rada regularnie kontroluje, czy poziom zasobów dostęp-
nych z funduszu jest odpowiedni, oraz dąży do uzyskania
1.
Niniejszym ustanawia się fundusz zrównoważonego
dodatkowych zasobów potrzebnych członkom producentom
gospodarowania lasami, z których pozyskuje się drewno tropi-
do realizacji celów funduszu.
kalne,
w
celu
wsparcia
członków
producentów
w przeprowadzaniu inwestycji koniecznych do realizacji celu
określonego w art. 1 lit. d) niniejszej umowy.
Artykuł 22
Formy płatności
2.
Fundusz tworzą:
1.
Składki finansowe na konta utworzone na mocy art. 18 są
płatne w walutach swobodnie wymienialnych i podlegają zwol-
nieniom z ograniczeń dewizowych.
a) składki członków ofiarodawców;
2.
Rada może również postanowić o zatwierdzeniu innych
form składek na konta utworzone na mocy art. 18 – inne niż
konto
administracyjne

m.in.
sprzętu
technicznego
b) połowa dochodu uzyskanego w wyniku działań związanych
i naukowego lub personelu, tak by spełnione zostały wymogi
z kontem specjalnym;
zatwierdzonych projektów.
L 262/18
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
9.10.2007
Artykuł 23
i
programami
tematycznymi,
ich
skutki
ekologiczne
i
społeczne,
ich
związki
z
krajowymi
programami
Audyt oraz publikacja rachunków
i strategiami w zakresie leśnictwa, ich opłacalność, potrzeby
1.
Rada powołuje niezależnych audytorów do przeprowa-
techniczne i regionalne, zasadę niepowielania działań oraz
dzenia audytu kont organizacji.
konieczność wykorzystania nabytych doświadczeń.
3.
Rada określa harmonogram i procedurę składania,
2.
Niezależnie zbadane zestawienia finansowe z kont utwo-
oceniania, zatwierdzania i szeregowania projektów wstępnych
rzonych na mocy art. 18 są udostępniane członkom w jak
i projektów właściwych, które miałyby być finansowane przez
najkrótszym terminie po upływie każdego roku finansowego,
organizację, oraz harmonogram i procedurę ich realizacji,
ale nie później niż sześć miesięcy po tej dacie, a w razie
nadzorowania i oceny.
potrzeby są rozpatrywane i zatwierdzane przez Radę na jej
najbliższej sesji. Następnie publikowane są podsumowujące
sprawozdania o zbadanych kontach oraz o zestawieniu bilan-
4.
Dyrektor wykonawczy może zawiesić wydatkowanie
sowym.
środków finansowych organizacji na projekt wstępny lub
projekt
właściwy,
jeżeli
środki te są wykorzystywane
w
sposób
niezgodny
z
dokumentacją
projektu
lub
w przypadku oszustwa, marnotrawstwa, zaniedbania lub niegos-
ROZDZIAŁ VII
podarności. Na najbliższej sesji Rady dyrektor wykonawczy
DZIAŁALNOŚĆ
przedstawia jej do rozważenia sprawozdanie. Rada podejmuje
odpowiednie działania.
Artykuł 24
Praca programowa organizacji
5.
Rada może określić, zgodnie z ustalonymi kryteriami,
1.
Aby zrealizować cele wyznaczone w art. 1, organizacja
maksymalną liczbę projektów właściwych i projektów wstęp-
podejmuje w zintegrowany sposób pracę programową oraz
nych, jakie członek lub dyrektor wykonawczy może przedłożyć
działania związane z projektami.
w danym cyklu projektowym. Rada może również podjąć odpo-
wiednie działania, w tym wstrzymać lub zakończyć finanso-
wanie któregokolwiek z projektów wstępnych lub projektów
właściwych, po przedstawieniu sprawozdania przez dyrektora
2.
Praca programowa organizacji zasadniczo powinna przy-
wykonawczego.
czyniać się do realizacji celów niniejszej umowy na korzyść
członków tej organizacji.
Artykuł 26
Komitety i organy pomocnicze
3.
Rada regularnie ustala plan działań ukierunkowujący dzia-
ł
1.
Niniejszym ustanawia się następujące komitety organizacji,
ania programowe oraz określający priorytety i programy tema-
w których mogą zasiadać wszyscy członkowie:
tyczne, o których mowa w art. 20 ust. 4 niniejszej umowy.
Priorytety określone w planie działań zostają odzwierciedlone
w programach prac zatwierdzonych przez Radę. Działania
programowe
mogą
obejmować
sporządzanie
a) Komitet ds. Przemysłu Leśnego;
i przygotowywanie wytycznych, podręczników, opracowań,
sprawozdań, podstawowych narzędzi komunikacji i promocji
oraz podobne prace wyznaczone w planie działań organizacji.
b) Komitet ds. Ekonomii, Statystyki i Rynków;
c) Komitet ds. Ponownego Zalesiania oraz Gospodarki Leśnej;
Artykuł 25
oraz
Działania organizacji związane z projektami
1.
Członkowie i dyrektor wykonawczy mogą składać propo-
d) Komitet ds. Finansów i Administracji.
zycje projektów wstępnych i projektów właściwych, które
sprzyjają realizacji celów niniejszej umowy oraz co najmniej
jednej z dziedzin priorytetowych związanych z programami
prac lub programami tematycznymi i wskazanych w planie
2.
Rada może w razie potrzeby, w drodze głosowania
działań zatwierdzonym przez Radę zgodnie z art. 24.
specjalnego
przewidzianego
w
art.
12,
ustanawiać
i rozwiązywać komitety i organy pomocnicze.
2.
Rada ustala kryteria zatwierdzania projektów wstępnych
3.
Rada określa sposób działania oraz zakres pracy komi-
i projektów właściwych i uwzględnia przy tym m.in. ich
tetów i innych organów pomocniczych. Komitety i inne organy
znaczenie dla realizacji celów niniejszej umowy oraz dla dzie-
pomocnicze odpowiadają przed Radą i działają pod jej zwierz-
dzin
priorytetowych
związanych
z
programami
prac
chnictwem.
9.10.2007
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 262/19
ROZDZIAŁ VIII
Artykuł 28
DANE STATYSTYCZNE, OPRACOWANIA I INFORMACJE
Sprawozdanie roczne i przegląd dwuletni
Artykuł 27
1.
Rada publikuje sprawozdanie roczne ze swojej działalności
oraz inne informacje, które uzna za stosowne.
Dane statystyczne, opracowania i informacje
1.
Rada upoważnia dyrektora wykonawczego do nawiązania
i utrzymywania ścisłych stosunków z właściwymi organizacjami
2.
Co dwa lata Rada dokonuje przeglądu i oceny:
międzyrządowymi, rządowymi i pozarządowymi, po to by
przyczynić się do zapewnienia dostępu do aktualnych
i wiarygodnych danych i informacji, m.in. o produkcji drewna
a) sytuacji międzynarodowej w zakresie drewna; oraz
tropikalnego i handlu nim, o tendencjach i o rozbieżnościach
danych, oraz do istotnych informacji o innych gatunkach
drewna oraz o gospodarowaniu lasami, z których pozyskuje
b) innych czynników, kwestii i zdarzeń uznanych za istotne dla
się drewno. W zakresie koniecznym do stosowania niniejszej
realizacji celów niniejszej umowy.
umowy organizacja we współpracy z takimi organizacjami
zestawia, porównuje, analizuje i publikuje te informacje.
3.
Przegląd przeprowadzany jest w świetle:
2.
Organizacja uczestniczy w działaniach na rzecz standary-
a) informacji od członków na temat produkcji krajowej,
zacji i harmonizacji międzynarodowych wymogów sprawozda-
handlu, dostaw, zapasów, zużycia oraz cen drewna;
wczych w dziedzinie leśnictwa i unika przy tym powielania
działań innych organizacji, które gromadzą dane.
b) innych danych statystycznych i wskaźników specjalistycz-
nych przedstawionych przez członków na prośbę Rady;
3.
Członkowie w jak najszerszym zakresie niesprzecznym
c) informacji od członków na temat ich postępów w dziedzinie
z ich prawodawstwem krajowym dostarczają – w terminie okre-
zrównoważonego gospodarowania lasami, z których pozys-
ślonym przez dyrektora wykonawczego – danych statystycz-
kuje się drewno;
nych i informacji o drewnie, handlu nim i o działaniach mają-
cych prowadzić do zrównoważonego gospodarowania lasami,
z których pozyskuje się drewno, oraz inne istotne informacje,
o które wystąpi Rada. Rada decyduje o rodzaju informacji,
d) innych stosownych informacji, które mogą być dostępne dla
których należy dostarczyć na mocy niniejszego ustępu, oraz
Rady bezpośrednio lub poprzez organizacje działające
o formacie, w którym mają być one przedstawiane.
w systemie ONZ oraz organizacje międzyrządowe, rządowe
i pozarządowe; oraz
e) informacji
od
członków
na
temat
ich
postępów
4.
Na wniosek lub w razie konieczności Rada stara się zwięk-
w
ustanawianiu
mechanizmów
kontrolnych
szyć
możliwości
techniczne
państw
członkowskich,
i informacyjnych związanych z nielegalnym pozyskiwaniem
w szczególności państw rozwijających się, by mogły one
drzewnych i niedrzewnych produktów leśnych z lasów tropi-
sprostać wymogom statystycznym i sprawozdawczym przewi-
kalnych oraz z nielegalnym handlem tymi produktami.
dzianym w niniejszej umowie.
4.
Rada propaguje wymianę poglądów pomiędzy państwami
członkowskimi na temat:
5.
Jeżeli członek przez dwa kolejne lata nie dostarczy danych
statystycznych ani informacji wymaganych na mocy ust. 3 ani
a) stanu zrównoważonego gospodarowania lasami, z których
nie zwróci się o pomoc do dyrektora wykonawczego, dyrektor
pozyskuje
się
drewno,
oraz
pokrewnych
kwestii
wykonawczy początkowo prosi tego członka o udzielenie
w państwach członkowskich; oraz
wyjaśnień w określonym terminie. W przypadku gdy nie prze-
każe on zadowalających wyjaśnień, Rada podejmuje działania,
jakie uzna za stosowne.
b) przepływu zasobów oraz wymagań związanych z celami,
kryteriami i wytycznymi wyznaczonymi przez organizację.
6.
Rada zleca wykonanie stosownych opracowań na temat
5.
Rada na wniosek podejmuje starania, by zwiększyć zdol-
tendencji oraz krótko- i długoterminowych problemów na
ności techniczne państw członkowskich, w szczególności
międzynarodowych rynkach drewna oraz postępów w dążeniu
państw rozwijających się, do pozyskiwania danych niezbędnych
do zrównoważonego gospodarowania lasami, z których pozys-
do odpowiedniej wymiany informacji, w tym by zapewnić
kuje się drewno.
członkom zasoby na szkolenia i urządzenia.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: