eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach morskich

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach morskich

projekt ustawy wykonuje wyrok Europejskiego Trybunału Prw Człowieka w zakresie naruszenia przez Polskę gwarantowanego przez art. 6 Konwencji prawa do rzetelnego postępowania sądowego przed niezawisłym sądem (w zakresie m.in. powołania i odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego izby morskiej przez Min. Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, braku prawa do odwołania do sądu od orzeczeń izb morskich w sprawach, których dotyczyło zaskarżone do Trybunału postępowanie)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 522
  • Data wpłynięcia: 2008-05-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o izbach morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 192, poz. 1178

522

§ 14. 1. Do zadań inspektorów dochodzeniowych w sprawach wypadków morskich należy:
1) prowadzenie dochodzeń i innych czynności w sprawach wypadków morskich;
2) wykonywanie innych zadań w ramach ustalonego podziału czynności.
2. Inspektorzy dochodzeniowi podlegają przewodniczącemu izby morskiej, a w zakresie
prowadzonych dochodzeń wiceprzewodniczącemu izby morskiej.
Rozdział 4
Sekretariat, archiwum, biblioteka
§ 15. 1. Obsługę izby morskiej sprawuje sekretariat.
2. Do organizacji i działalności sekretariatu izby morskiej stosuje się odpowiednio przepisy
wydane na podstawie art. 148 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.2)).
3. Pracą sekretariatu kieruje kierownik podległy przewodniczącemu izby morskiej i
odpowiedzialny za prawidłowe i terminowe wykonywanie czynności należących do zakresu
działania sekretariatu oraz za przestrzeganie przez wszystkich pracowników sekretariatu
dyscypliny i kultury pracy.
§ 16. W zakresie czynności administracyjnych do zadań kierownika sekretariatu należy:
1) planowanie i organizowanie pracy sekretariatu, w tym ustalanie projektu podziału czynności
pracowników sekretariatu;
2) bieżące sprawdzanie prawidłowości prowadzenia akt i urządzeń ewidencyjnych w sprawach
rozpoznawanych przez izbę morską;
3) informowanie przewodniczącego izby morskiej o stanie i biegu spraw rozpoznawanych przez
izbę morską;
4) sprawy kadrowe pracowników sekretariatu;
5) przechowywanie i udostępnianie pieczęci urzędowej izby morskiej i nadzór nad jej
wykorzystaniem;
6) zapewnienie zaopatrzenia izby morskiej w materiały piśmienne i urządzenia biurowe oraz
dbałość o racjonalne ich wykorzystanie;
7) nadzór nad biblioteką izby morskiej;
8) opracowywanie sprawozdań z działalności izby morskiej;
9) nadzór nad archiwum zakładowym;
10)
nadzór nad sprawami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej izby morskiej.
§ 17. 1. W zakresie czynności w sprawach rozpoznawanych przez izbę morską, do zadań
kierownika sekretariatu należy:

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz.
1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34,
poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131,
poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r.
Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112,
poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698.


4
1) przyjmowanie nadchodzących pism oraz przedstawianie ich przewodniczącemu izby
morskiej;
2) przyjmowanie interesantów i udzielanie im informacji oraz udostępnianie, pod odpowiednią
kontrolą, akt do przejrzenia osobom do tego uprawnionym;
3) wydawanie odpisów, zaświadczeń, a na zarządzenie przewodniczącego izby morskiej, także
innych dokumentów, w tym przekazanych do archiwum zakładowego oraz ich
uwierzytelnionych odpisów;
4) sporządzanie pism o nadesłanie akt, dokumentów lub przedmiotów przez organy
administracji morskiej, sądy, prokuratury, zainteresowanych lub przez inne osoby;

5)
zwracanie, na zarządzenie przewodniczącego izby morskiej, pism w sprawach
rozpoznawanych przez izbę morską.
2. Kierownik sekretariatu, podpisując pisma wychodzące z izby morskiej, zaznacza obok
podpisu swoje stanowisko służbowe.
3.
Kierownik sekretariatu upoważniony przez przewodniczącego izby morskiej do
podpisywania określonej kategorii pism w treści tych pism powołuje się na to upoważnienie.
§ 18. 1. Kierownika sekretariatu, w czasie jego nieobecności, zastępuje zastępca kierownika
sekretariatu. Kierownika sekretariatu może zastąpić również sekretarz wyznaczony przez
przewodniczącego izby morskiej.
2. Kierownik sekretariatu może, za zgodą przewodniczącego izby morskiej, upoważnić
sekretarza do wykonywania czynności wymienionych w § 16 i 17.
§ 19. Kierownik sekretariatu ustępujący ze stanowiska przekazuje protokołem zdawczo-
odbiorczym swojemu następcy powierzone mu urządzenia ewidencyjne, akta, pieczęcie i inne
przedmioty.
§ 20. Do zadań sekretarza izby morskiej należy:
1) przyjmowanie od kierownika sekretariatu zgłoszeń wypadków morskich oraz pism z tym
związanych i przedstawianie ich prowadzącemu sprawę przewodniczącemu lub
wiceprzewodniczącemu;
2) zakładanie akt sprawy i bieżące wypełnianie kart przeglądowych oraz terminowe
przedstawianie akt prowadzącemu sprawę przewodniczącemu lub wiceprzewodniczącemu
izby morskiej;
3) niezwłoczne wykonywanie zarządzeń przewodniczącego i wiceprzewodniczącego izby
morskiej oraz poleceń służbowych kierownika sekretariatu łącznie z przygotowaniem treści
pism;
4) sporządzanie wezwań i zawiadomień;
5) protokołowanie przebiegu rozprawy lub posiedzenia;
6) sprawdzanie, odpowiednio wcześnie przed terminem rozprawy lub posiedzenia, czy zostały
doręczone wezwania i zawiadomienia;
7) wypełnianie kart informacyjnych o członkach załogi statku lub pilota, o których winie lub
zaniedbaniach orzekła izba morska lub w stosunku do których orzeczono pozbawienie prawa
wykonywania zawodu lub pełnienia funkcji, i przekazywanie ich do zbioru w Odwoławczej
Izbie Morskiej;
8) wykonywanie innych czynności na polecenie kierownika sekretariatu.

5
§ 21. Do zadań referentów należy wykonywanie czynności biurowych w sprawach
rozpoznawanych przez izby morskie, w tym wykonywanie zadań, o których mowa w § 20.
§ 22. W izbie morskiej utworzone jest stanowisko pracy głównego księgowego.
§ 23. 1. Wyznaczony pracownik izby morskiej prowadzi bibliotekę.
2.
Pracownik, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do stałego uzupełniania
księgozbioru bieżącą literaturą fachową, krajową i zagraniczną oraz do utrzymania w stanie
aktualnym zbioru map, wydawnictw nawigacyjnych oraz katalogów.
3. Osoby niezatrudnione w izbie morskiej mogą korzystać z biblioteki za zezwoleniem
przewodniczącego izby morskiej lub pracownika, o którym mowa w ust. 1.
§ 24. 1. Archiwum zakładowe prowadzi wyznaczony przez przewodniczącego pracownik
izby morskiej.
2. Do organizacji i prowadzenia archiwum stosuje się odpowiednio przepisy obowiązujące w
tym zakresie w sądach powszechnych.
Rozdział 5
Rejestracja spraw
§ 25. 1. Do ewidencji spraw należących do właściwości izb morskich stosuje się:
1) repertoria;
2) dzienniki;
3) skorowidze;
4) terminarze.
2. Sprawy z zakresu administracji izby morskiej rejestruje się w dzienniku ogólnym.
§ 26. 1. W izbie morskiej pierwszej instancji prowadzi się:
1) repertorium "WM" - dla wypadków morskich;
2) repertorium "Zg" - dla zdarzeń, w których zachodzi potrzeba przeprowadzenia postępowania
wyjaśniającego, czy zdarzenie nosi cechy wypadku morskiego;
3) repertorium "PM" - dla zgłoszeń protestów morskich;
4) repertorium "RO/S" - dla spraw rejestru okrętowego stałego, dla statków stanowiących
polską własność lub uważanych za stanowiące polską własność, bądź będących własnością
obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub osoby prawnej mającej siedzibę w
państwie członkowskim Unii Europejskiej;
5) repertorium "RO/T" - dla spraw rejestru okrętowego tymczasowego dla statków, które
uzyskały czasową polską przynależność;
6) repertorium "RO/B" - dla spraw rejestru okrętowego statków w budowie dla statków
będących w budowie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7) dziennik "RO" - dla wniosków dotyczących spraw z zakresu rejestru okrętowego;
8) skorowidz wypadków morskich - w którym wpisuje się nazwy statków, które uległy
wypadkowi morskiemu lub na których doszło do takiego wypadku;
9) skorowidz alfabetyczny statków - w którym odnotowuje się statki zarejestrowane w rejestrze
okrętowym;
10) terminarz posiedzeń - w którym odnotowuje się terminy wyznaczonych rozpraw lub
posiedzeń.

6
2. Oznaczenie ksiąg biurowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, tworzą litery RO, pierwsza
litera siedziby izby morskiej, w której księga jest prowadzona, oraz umieszczona w nawiasie
litera S, T lub B, oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.
§ 27. W Odwoławczej Izbie Morskiej prowadzi się następujące księgi biurowe i urządzenia
ewidencyjne:
1) repertorium "OIM" - dla spraw, w których wniesiono odwołania od orzeczeń izb morskich
pierwszej instancji w sprawach wypadków morskich;
2) repertorium "OIMa" - dla spraw, w których wniesiono apelację od postanowień izb morskich
pierwszej instancji w sprawach rejestru okrętowego;
3) repertorium "OIMz" - dla spraw, w których wniesiono zażalenia na postanowienia izb
morskich pierwszej instancji lub na zarządzenia przewodniczących izb morskich w sprawach
wypadków morskich lub rejestru okrętowego;
4) repertorium "Og" - dla spraw innych niż wymienione w pkt 1-3;
5) skorowidz wypadków morskich - spis nazw statków, które uległy wypadkowi morskiemu lub
na których doszło do takiego wypadku, w którym od orzeczenia izby morskiej pierwszej
instancji wniesiono odwołanie;
6) skorowidz alfabetyczny osób, wobec których orzeczono sankcję;
7) terminarz posiedzeń - w którym odnotowuje się terminy wyznaczonych rozpraw lub
posiedzeń.
Rozdział 6
Czynności izb morskich oraz przebieg i porz dek rozprawy.
Orzeczenia
§ 28. Rozprawy, posiedzenia lub inne czynności dokonywane z udziałem zainteresowanych
odbywają się w siedzibie izby morskiej, w przeznaczonych do tego pomieszczeniach, z
wyjątkiem sesji wyjazdowych oraz przypadków, gdy czynność z natury swojej powinna być
dokonana poza siedzibą izby morskiej.
§ 29. 1. Przewodniczący rozprawy zajmuje miejsce środkowe za stołem składu orzekającego,
a pozostali członkowie składu orzekającego zajmują miejsca po bokach przewodniczącego.
2. W razie wyznaczenia ławników dodatkowych zajmują oni miejsca także za stołem składu
orzekającego.
3. Delegat ministra i państwowy inspektor pracy zajmują miejsca przed stołem składu
orzekającego - po prawej stronie, a zainteresowani - po lewej stronie przewodniczącego
rozprawy.
§ 30. Przewodniczący rozprawy czuwa nad sprawnym przebiegiem rozprawy, a w
szczególności dba, aby rozprawa rozpoczęła się punktualnie, odbywała się w atmosferze spokoju
i powagi oraz aby w toku postępowania nie pominięto okoliczności niezbędnych do
wszechstronnego wyjaśnienia sprawy i jej zakończenia.
§ 31. 1. W czasie rozprawy przewodniczący rozprawy, jako stroju urzędowego, używa togi
oraz łańcucha z wizerunkiem orła.

7
2. Wszyscy obecni na sali rozpraw powstają z miejsc w czasie wchodzenia składu
orzekającego na salę, odbierania przyrzeczenia, ogłaszania sentencji orzeczenia oraz
wychodzenia składu orzekającego z sali rozpraw.
3. W czasie rozprawy każda osoba, która przemawia do składu orzekającego i do której
zwraca się skład orzekający, powstaje z miejsca. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący
rozprawy może zezwolić na pozostanie tej osoby w pozycji siedzącej.
4. W czasie odbierania przyrzeczenia powstaje z miejsc także skład orzekający.
§ 32. Jeżeli osoba mająca podpisać protokół nie może lub nie chce złożyć podpisu, należy
zaznaczyć to w protokole, podając przyczynę braku podpisu.
§ 33.
Do utrwalania przebiegu czynności protokołowanych za pomocą urządzenia
rejestrującego obraz lub dźwięk stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997
r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.3)).
§ 34. 1. W razie złożenia do akt sprawy przedmiotu lub dokumentu wzmiankę o tym
umieszcza się w protokole posiedzenia lub sporządza notatkę urzędową, ze wskazaniem, przez
kogo przedmiot lub dokument został złożony.
2. Jeżeli przewodniczący rozprawy uzna, że złożenie do akt sprawy okazanego mu
przedmiotu lub dokumentu albo odpisu lub wypisu z dokumentu jest zbędne, należy ten
przedmiot lub dokument opisać wyczerpująco w protokole lub notatce urzędowej, wskazując
osobę, która go przedstawiła.
§ 35.
W razie odroczenia rozpoznania sprawy przewodniczący powinien, jeśli
zainteresowani są obecni na rozprawie, a okoliczności nie stoją temu na przeszkodzie, podać
termin następnej rozprawy, o czym należy uczynić wzmiankę w protokole; w tym przypadku
doręczenie osobnych wezwań (zawiadomień) jest zbędne.
§ 36. Wzywając zainteresowanych do wskazania lub złożenia dowodu albo dokonania
jakiejkolwiek czynności procesowej, należy w postanowieniu oznaczyć termin do jej wykonania,
a w pouczeniu podać skutki niewykonania nałożonego obowiązku.
§ 37.
W razie naruszenia przez adwokata lub radcę prawnego, jako pełnomocników
procesowych w danej sprawie, obowiązków wynikających z przepisów postępowania, a w
szczególności nieusprawiedliwionego niestawienia się na posiedzenie sądu lub niewykonania
postanowień i zarządzeń izby morskiej w wyznaczonym terminie, jeżeli spowodowało to
przewlekłość postępowania, przewodniczący rozprawy zawiadamia o tym odpowiednio dziekana
okręgowej rady adwokackiej lub dziekana rady okręgowej izby radców prawnych.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 50, poz. 580,
Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r.
Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 51, poz. 514, Nr
69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 240, poz. 2405 i Nr 264, poz. 2641, z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 48, poz. 461,
Nr 77, poz. 680, Nr 96, poz. 821, Nr 141, poz. 1181, Nr 143, poz. 1203, Nr 163, poz. 1363, Nr 169, poz. 1416 i
Nr 178, poz. 1479, z 2006 r. Nr 15, poz. 118, Nr 66, poz. 467, Nr 95, poz. 659, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141,
poz. 1009 i 1013, Nr 167, poz. 1192 i Nr 226, poz. 1647 i 1648 oraz z 2007 r. Nr 20, poz. 116, Nr 64, poz. 432,
Nr 80, poz. 539, Nr 89, poz. 589, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766 i Nr 123, poz. 849.


8
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: