Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych
projekt ustawy dotyczy: poprawy wykonalności rozwiązań w zakresie stosowania sankcji karnych wobec podmiotów naruszających przepisy ustawy o ochronie danych osobowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 488
- Data wpłynięcia: 2007-12-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 229, poz. 1497
488
11
dodanych przepisów przewiduje sankcje za niedopełnienie obowiązku, o którym
mowa w art. 41 ust. 2, tj. obowiązku poinformowania Generalnego Inspektora o
zmianach informacji wskazanych w zgłoszeniu zbioru danych do rejestracji w
terminie 30 dni od dnia dokonania zmian. Konieczność dodania powyższych
przepisów podyktowana była brakiem – w obecnym stanie prawnym –
jakichkolwiek konsekwencji za niedopełnienie w/w obowiązków, które mają
kluczowe znaczenie z punktu widzenia ustawy – umożliwiają bowiem kontrolę,
kto, w jakim zakresie i w jakich okolicznościach przetwarza dane, zwłaszcza te
poddane przez ustawodawcę szczególnej ochronie.
Jednocześnie z przepisów karnych uchylono art. 50 penalizujący czyn
polegający na przechowywaniu w zbiorze danych osobowych niezgodnie z
celem utworzenia zbioru. Popełnienie takiego czynu w istocie wypełnia bowiem
również dyspozycję art. 49 ustawy. Funkcjonowanie w obrocie prawnym dwóch
przepisów penalizujących taki sam czyn uznano za zbędne.
Odnosząc się do terminów wejścia w życie przepisów ustawy o zmianie
ustawy o ochronie danych osobowych, z uwagi na ich charakter i rodzące skutki,
proponuje się ich wejście w życie po upływie trzech miesięcy od dnia
ogłoszenia ustawy.
Projektowana ustawa nie spowoduje skutków na rynku pracy, w sferze
konkurencyjności wewnętrznej i zewnętrznej gospodarki oraz pozostanie bez
wpływu na sytuację i rozwój regionalny. Wejście w życie ustawy nie spowoduje
ujemnych skutków dla budżetu państwa. Precyzyjne obliczenie skutków po
stronie dochodów budżetu państwa (środki finansowe pochodzące z kar
pieniężnych stanowić mają dochód budżetu państwa) nie jest obecnie możliwe,
z powodu braku danych dotyczących liczby i zakresu naruszeń ustawy, jakie
nastąpią w przyszłości.
Materia przedmiotowej nowelizacji stanowiąc transpozycję Dyrektywy
95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. o
12
ochronie osób w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz
o swobodnym obiegu tych danych – jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania Prezesowi
Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz reprezentantom podmiotów
gospodarczych: Prezydentowi Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Polskiej Izbie Handlu oraz Stowarzyszeniu Marketingu
Bezpośredniego – członkowi PKPP „Lewiatan”.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 488 › Pobierz plik
- 488-002 › Pobierz plik
- 488-001 › Pobierz plik
- 488-s › Pobierz plik
- 488-sII › Pobierz plik