Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy: wprowadzenia jawności procesów prywatyzacyjnych, usprawnienia procesów komunalizacji przez rozszerzenie możliwości dokonywania bezpłatnego przekazywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa jednostkom samorządu terytorialnego oraz przyznania Ministrowi Skarbu Państwa prawa wyboru, co do zakresu przeprowadzanych analiz przedprywatyzacyjnych. Nowym uregulowaniem jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego korektę wynagrodzeń kadry zarządzającej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 482
- Data wpłynięcia: 2008-05-05
- Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 28 dn. 06-11-2008
482
20
„1. Organem właściwym do ustalania wynagrodzenia
miesięcznego osób, o których mowa w art. 2 pkt 1,
5 i 7, w podmiotach wymienionych w art. 1 pkt 1-3
i 8-13, oraz osób, o których mowa w art. 2 pkt 10,
jest organ założycielski lub organ właściwy do
reprezentowania Skarbu Państwa lub jednostki
samorządu terytorialnego w podmiocie albo organ,
który utworzył lub nadzoruje dany podmiot.
2. Organem właściwym do ustalania wynagrodzenia
miesięcznego osób, o których mowa w art. 2 pkt 5,
w podmiotach wymienionych w art. 1 pkt 5-7, jest
zgromadzenie wspólników albo walne zgroma-
dzenie.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Organem właściwym do ustalania wynagrodzenia
miesięcznego osób, o których mowa w art. 2
pkt 5, w podmiotach wymienionych w art. 1 pkt 4,
jest organ właściwy do reprezentowania Skarbu
Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
w podmiocie.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa
Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594 i Nr 217, poz. 2124, z 2004 r. Nr 91,
poz. 870 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119) po art. 12 dodaje się art. 12a
w brzmieniu:
„Art. 12a. Do zasad wynagradzania członków organów,
o których mowa w art. 7, stosuje się odpowiednio
przepisy art. 12a-12e ustawy z dnia 30 sierpnia
1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U.
z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.7)) oraz
przepisy ustawy z dnia 3 marca 2000 r.
o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi
21
podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306,
z późn. zm.8)) dotyczące jednoosobowych spółek
Skarbu Państwa.”.
Art. 5. Akt wykonawczy wydany na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy,
o której mowa w art. 1, zachowuje moc do dnia wejścia w życie aktu
wykonawczego wydanego na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy, o której mowa
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez
12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
___________________
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce
komunalnej, ustawę z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi
podmiotami prawnymi oraz ustawę z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa
Krajowego.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240,
poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116,
poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169,
poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208,
poz. 1532.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49,
poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130,
poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565,
Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 679 i Nr 121,
poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 96, poz. 874
i Nr 199, poz. 1937.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 679 i Nr 121,
poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 96, poz. 874
i Nr 199, poz. 1937.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154,
poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 60, poz. 535 i Nr 180,
poz. 1759 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1207.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240,
poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116,
poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169,
poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208,
poz. 1532.
8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154,
poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 60, poz. 535 i Nr 180,
poz. 1759 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1207.
25/04/em
U Z A S A D N I E N I E
Celem proponowanej ustawy jest zapewnienie ministrowi właściwemu do spraw
Skarbu Państwa instrumentów pozwalających na prowadzenie skuteczniejszej
polityki prywatyzacyjnej (czemu służy proponowana zmiana ustawy z dnia
30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, zwanej dalej „ustawą
o komercjalizacji”) oraz pozyskiwanie profesjonalnej kadry kierowniczej dla
spółek z udziałem Skarbu Państwa lub spółek z udziałem jednostek samorządu
terytorialnego (czemu służy zmiana ustawy z dnia 3 marca 2000 r.
o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, zwanej
dalej „ustawą o wynagradzaniu”, oraz ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r.
o gospodarce komunalnej).
Możliwość prowadzenia efektywnej polityki w zakresie przekształceń
własnościowych jest pochodną regulujących te kwestie przepisów prawa oraz
poziomu jej społecznej akceptacji. Jednak nawet najlepsze instrumenty
organizacyjno-prawne nie zagwarantują sukcesu w tej materii, jeżeli
podejmowane działania prywatyzacyjne będą napotykały opór społeczny.
Usprawnienie procesu prywatyzacji i komunalizacji wymaga zmiany rozwiązań
zawartych w przepisach ustawy o komercjalizacji, nie tylko pod kątem
zniesienia istniejących w tym zakresie ograniczeń, ale także przyjęcia
rozwiązań, które pomogą budować wzrost zaufania społecznego do
prywatyzacji i komunalizacji jako procesów w pełni transparentnych
i przejrzystych.
Zaproponowana w art. 1 pkt 1 przedmiotowego projektu zmiana, polegająca na
dodaniu po art. 2 ustawy o komercjalizacji art. 2a-2d ma na celu zwiększenie
społecznej akceptacji dla procesów prywatyzacyjnych przez wprowadzenie
generalnej zasady ich jawności (zarówno w zakresie prywatyzacji pośredniej,
jak i bezpośredniej). Zasada jawności zostanie ograniczona w przypadku
prowadzenia negocjacji prowadzonych zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 3 ustawy
o komercjalizacji.
Jednocześnie zaproponowano określenie sposobu
upubliczniania jawnych informacji o procesie prywatyzacji przez wprowadzenie
wzoru karty prywatyzacji, która będzie zamieszczana na stronie Biuletynu
2
Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. W formie
karty prywatyzacji będą gromadzone w szczególności następujące informacje:
1) wskazanie następujących informacji o nabywcy:
a) nazwy lub firmy, pod którą działa, formy prawnej oraz siedziby, jeżeli
nabywca jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej, albo
b) imienia, nazwiska oraz miejsca zamieszkania, jeżeli nabywca jest osobą
fizyczną,
2) uzyskana cena,
3) kwotowo określona wartość zobowiązań inwestycyjnych gwarantowanych
przez nabywcę,
4) informacja o zawarciu pakietu socjalnego, obejmującego zobowiązania
związane z ochroną interesów pracowników oraz innych osób związanych
z prywatyzowanym podmiotem,
5) informacja o prywatyzowanym podmiocie,
6)
wskazanie imion, nazwisk oraz stanowisk służbowych osób
odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację procesu prywatyzacji,
7) informacja o realizacji zobowiązań prywatyzacyjnych.
Konsekwencją omówionych wyżej zmian jest modyfikacja ustawy
o komercjalizacji polegająca na zmianie brzmienia art. 62, który w obecnym
brzmieniu stanowi podstawę do wyłączenia jawności procesów
prywatyzacyjnych.
Zmiany zaproponowane w art. 1 pkt 2 i 3 przedmiotowego projektu, polegające
na korekcie art. 4a ustawy o komercjalizacji i dodaniu nowych art. 4b i 4c, mają
na celu usprawnienie procesu komunalizacji przez rozszerzenie możliwości
dokonywania bezpłatnego przekazywania akcji lub udziałów należących do
Skarbu Państwa jednostkom samorządu terytorialnego lub związkom jednostek
samorządu terytorialnego na spółki, w których udział Skarbu Państwa
przekracza 50 % akcji, niezależnie od trybu lub podstawy prawnej ich
3
utworzenia, z zastrzeżeniem, że komunalizacja będzie mogła dotyczyć spółek
spełniających łącznie następujące warunki:
1) których przedmiot działalności jest związany z realizacją zadań własnych tej
jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu
terytorialnego,
2) wykonujących działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek
jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu
terytorialnego,
3) niewpisanych na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki
państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym, tworzone na
podstawie przepisów odrębnych.
Biorąc pod uwagę zwiększające się znaczenie samorządu terytorialnego
w życiu publicznym, celowe jest szersze włączenie samorządu w proces
prywatyzacji spółek Skarbu Państwa. Niektóre spośród spółek z uwagi na swój
profil działania (np. zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności) nie mogą
kierować się wyłącznie optymalizacją zysków, dlatego ich pełna prywatyzacja,
z uwagi na interes społeczny, jest niecelowa. Spółki takie mogą jednak
wykonywać swoje zadania znacznie efektywniej, jeśli będą nadzorowane przez
lokalny samorząd terytorialny. Spółka, na którą bezpośredni wpływ mają
miejscowe władze (gminy czy powiatu), będzie się cieszyć znacznie większym
zaufaniem lokalnej społeczności i lepiej odpowie na jej potrzeby oraz
oczekiwania – dlatego też komunalizacja jest procesem ze wszech miar
korzystnym i celowym. Projektowana ustawa ma na celu ułatwienie procesu
komunalizacji i jego rozszerzenie także na spółki nie objęte dotychczas tym
procesem.
Projektowana ustawa ma również na celu ostateczne wyjaśnienie sposobu
i formy przenoszenia własności udziałów lub akcji będących własnością Skarbu
Państwa na rzecz samorządu terytorialnego. Zbliżone w swym celu
uregulowanie zawarte w ustawie o samorządzie województwa (Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z późn. zm.) w art. 50 przewiduje drogę
postępowania administracyjnego dla przekazywania mienia Skarbu Państwa.
Zastosowanie tego samego trybu, który cechuje duży formalizm, dla