Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy: wprowadzenia jawności procesów prywatyzacyjnych, usprawnienia procesów komunalizacji przez rozszerzenie możliwości dokonywania bezpłatnego przekazywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa jednostkom samorządu terytorialnego oraz przyznania Ministrowi Skarbu Państwa prawa wyboru, co do zakresu przeprowadzanych analiz przedprywatyzacyjnych. Nowym uregulowaniem jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego korektę wynagrodzeń kadry zarządzającej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 482
- Data wpłynięcia: 2008-05-05
- Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 28 dn. 06-11-2008
482
a) jednoosobowe
Skarbu
Państwa, lub
b) w których udział Skarbu Państwa przekracza 50% liczby akcji, lub
c) w
których
udział spółek, o których mowa w lit a i b, przekracza 50% liczby akcji.
W szczególności projekt rozporządzenia oddziałuje na (dane MSP z dn. 31.12.2007 r.):
1) 341 czynnych jednoosobowych spółek z udziałem Skarbu Państwa,
2) 57 czynnych spółek prawa handlowego, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50%
kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji.
II. Konsultacje
społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został opublikowany na stronach
internetowych Ministerstwa Skarbu Państwa oraz skierowany do zaopiniowania przez stronę
społeczną: organizacje pracodawców, pracobiorców.
III. Skutki wprowadzenia regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego.
Projektowana regulacja może mieć wpływ na podwyższenie kosztów funkcjonowania
podmiotów na które oddziałuje. Trudno jednoznacznie oszacować wpływ projektowanych
przepisów na budżet państwa. Pomimo zagrożenia podwyższenia kosztów działalności ww.
podmiotów, może się wydatnie poprawić efektywność ich funkcjonowania. Właściwe
uregulowanie zagadnień związanych z wynagradzaniem i przyznawaniem innych świadczeń
związanych z pracą pozwoli bowiem na zatrudnianie i powoływanie właściwej oraz
odpowiednio zmotywowanej kadry zarządzającej i nadzorującej. W podmiotach
działających na rynku konkurencyjnym nastawionych na osiąganie zysku przyczynić się to
może do wzrostu wypracowanego zysku, a tym samym do zwiększenia wpływów do
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatku CIT oraz
dywidendy. Równocześnie budżet państwa zostanie zasilony dodatkowymi dochodami z
tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), bowiem dodatkowe kwoty
wynagrodzeń zostaną uwzględnione jako dochód osób je pobierających.
5
2. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wdrożenie ustawy będzie miało wpływ na rynek pracy, poprzez przyczynienie się do
zapewnienia doboru właściwej i odpowiednio zmotywowanej kadry oraz trwałe związanie
karier zawodowych ze wskazanymi podmiotami prawnymi sektora publicznego.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na wzrost konkurencyjności podmiotów sektora
publicznego. Zarządzane i nadzorowane przez wykwalifikowaną kadrę podmioty sektora
publicznego, mają szansę na rozwój i wzrost swojej wartości oraz w pełni efektywne
funkcjonowanie.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Brak wpływu na sytuację i rozwój regionów.
6