Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia; zmiany przepisów, które w ocenie zamawiających lub wykonawców wywoływały wątpliwości interpretacyjne. Projekt doprecyzowuje definicję usług, w celu uzyskania pełnej spójności z definicją z dyrektyw UE
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 471
- Data wpłynięcia: 2008-04-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1058
471
okoliczności może nastąpić wyłącznie na podstawie dokumentów przedłożonych przez
wykonawcę na żądanie zamawiającego. Jednocześnie możliwość odstąpienia przez
zamawiającego od obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do usług w zakresie kultury
(Komisja Europejska w tym zakresie nie podnosiła zarzutu niezgodności z prawem
wspólnotowym) będzie przewidziana w zmienionym art. 5 ust. 1.
Konsekwencją dopuszczenia dokonywania zmiany ogłoszenia o zamówieniu w pełnym
zakresie jest wprowadzenie analogicznego rozwiązania w odniesieniu do dokonywania
zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Uchyla się przepis art. 38 ust. 5,
dopuszczając możliwość dokonywania zmian w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia wszystkich jej elementów, w tym kryteriów oceny ofert, warunków
udziału w postępowaniu oraz sposobu ich oceny. Jednocześnie rezygnuje się z
ograniczania możliwości dokonywania zmian w specyfikacji do „szczególnie
uzasadnionych przypadków” wskazując, że zamawiający może zmienić treść
specyfikacji w „uzasadnionych przypadkach”.
W związku z uwagami Komisji Europejskiej ulega zmianie art. 38 ust. 4 i 6.
W projekcie wprowadza się również rozwiązanie mające na celu zapewnienie
zgodności treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia z ogłoszeniem
o zamówieniu (art. 38 ust. 4a). Należy podkreślić, że w większości przypadków
wykonawca uzyskuje informację o prowadzonym postępowaniu z ogłoszenia
o zamówieniu, a dopiero później zapoznaje się ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia. Niezgodność specyfikacji istotnych warunków zamówienia z treścią
ogłoszenia może więc prowadzić do sytuacji, w której wykonawca, po zapoznaniu się z
ogłoszeniem o zamówieniu, decyduje się nie brać udziału w postępowaniu. Taka
sytuacja może być w ocenie Komisji Europejskiej uznana za przejaw naruszenia zasad
przejrzystości i równego traktowania wykonawców. Dlatego też wprowadza się
obowiązek zmiany ogłoszenia w każdym przypadku, gdy zmiana specyfikacji istotnych
warunków zamówienia dotyczy informacji ujawnionych w ogłoszeniu o zamówieniu.
Rozwiązanie to uwzględnia stanowisko Komisji Europejskiej, zgodnie z którym
informacja o zmianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinna być
opublikowana z zachowaniem takich samych standardów jak towarzyszące oryginalnej
publikacji.
5
W projekcie wyraźnie zakazuje się dokonywania zmian w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia prowadzących do zmiany ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli
postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z
ogłoszeniem i upłynął już termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu (art. 38 ust. 4b). We wskazanych trybach upływ terminu do składania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu powoduje definitywne
wyłączenie możliwości złożenia oferty dla wykonawców, którzy dotąd takiego wniosku
nie złożyli. Dokonanie zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu na tym etapie postępowania
może być uznane za działanie naruszające zasadę uczciwej konkurencji, gdyż prowadzi
do faktycznego pozbawienia możliwości udziału w postępowaniu potencjalnych
wykonawców, którzy dopiero po zmianie ogłoszenia mogliby uznać, że są w stanie
złożyć prawidłową ofertę.
Zmianie ulegają ponadto przepisy dotyczące przedłużenia terminu składania ofert w
przypadku dokonania zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 38
ust. 6). Proponuje się, aby w przypadku zmiany treści specyfikacji, która nie prowadzi
do zmiany ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przedłużał termin składania ofert,
jeżeli niezbędny jest dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w ofertach. W
pozostałych przypadkach będą miały zastosowanie przepisy dotyczące przedłużania
terminu składania ofert w przypadku zmiany ogłoszenia o zamówieniu (art. 12a).
Proponuje się odstąpienie od zasady, że dla zamówień, w których przewidziana jest
możliwość udzielenia zamówień uzupełniających, podstawą dla określenia wysokości
wadium jest wartość całego zamówienia z uwzględnieniem zamówień uzupełniających.
Należy podkreślić, że o ile uwzględnienie zamówień uzupełniających przy ustalaniu
wartości zamówienia jest uzasadnione celem przeciwdziałania niedozwolonemu
dzieleniu zamówienia na części w celu ominięcia stosowania przepisów ustawy, to w
przypadku ustalania wysokości wadium takie rozwiązanie nie jest konieczne.
Przewiduje się, że proponowane w art. 45 ust. 5a rozwiązanie przyczyni się do
zmniejszenia kosztów uczestnictwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego, w konsekwencji prowadząc do zwiększenia liczby wykonawców
biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w
szczególności małych i średnich przedsiębiorców. Dzięki temu zwiększy się
konkurencja na rynku zamówień publicznych.
6
Istotna z punktu widzenia ochrony interesów zamawiającego jest propozycja zawarta w
art. 46 ust. 4a. Wprowadza ona sankcję utraty wadium dla wykonawcy, który w
odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, nie przedstawił dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Obecna regulacja
sprzyja sytuacji, w której grupa będących w porozumieniu wykonawców może
powodować, że zamówienie jest udzielane temu spośród nich, który zaoferował
najwyższą cenę. Wykonawcy ci mogą celowo składać oferty bez wymaganych
dokumentów lub oświadczeń, a następnie, już po zapoznaniu się z ofertami
konkurentów, bez negatywnych konsekwencji wycofać się z udziału w postępowaniu,
podlegając jedynie wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3.
Mając to na uwadze, celowe jest zrównanie sytuacji wykonawcy, który nie przedstawił
dokumentów lub oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału
w postępowaniu w trybie art. 26 ust. 3, z sytuacją wykonawcy, który uchyla się od
zawarcia umowy lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania
umowy. Przyczyni się to do zracjonalizowania wydatkowania środków publicznych.
Obecnie w trybie przetargu ograniczonego ogłoszenie o zamówieniu zawiera m.in. opis
warunków udziału, w tym odnoszących się do właściwości wykonawcy (art. 48 ust. 2
pkt 6). W związku z tym, że warunki udziału w postępowaniu odnoszą się zawsze do
,,właściwości wykonawcy”, w projekcie dokonuje się zmiany przepisu i rezygnuje się z
tego sformułowania.
Wprowadza się w projekcie przepis, który ma na celu wskazanie sposobu postępowania
przez zamawiającego z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, który
został złożony przez wykonawcę z naruszeniem określonego przez zamawiającego
terminu (art. 50 ust. 2). Proponuje się, aby w takiej sytuacji zamawiający informował
wykonawcę, że wniosek wpłynął po terminie. Jednocześnie zobowiązuje się
zamawiającego do zwrotu takiego wniosku, ale dopiero po upływie terminu na
wniesienie protestu.
Obecnie art. 52 ust. 5 ustawy – Prawo zamówień publicznych przyznaje
zamawiającemu możliwość samodzielnego skrócenia terminu składania ofert z 40 dni
do 35 dni, jeżeli zamawiający w odpowiedni sposób zamieści specyfikację istotnych
warunków zamówień na stronie internetowej, przy czym termin ten biegnie od dnia
publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W związku z tym, że art. 52 ust. 5 zawiera
7
odesłanie do przepisu, który odnosi się wyłącznie do wartości zamówień powyżej
progów unijnych, dla zapewnienia spójności przepisów proponuje się, aby termin
składania ofert biegł wyłącznie od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Obecnie przy wartości zamówienia przekraczającej 20
000
000 euro dla robót
budowlanych oraz 10 000 000 euro dla dostaw lub usług, zamawiający po wszczęciu
postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem
lub trybie dialogu konkurencyjnego ma obowiązek zawiadomienia o tym Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych w terminie 3 dni od wszczęcia postępowania (art. 55
ust. 2 i art. 60b ust. 2). W związku z tym, że są to tryby, w których zachowana jest
przejrzystość postępowania wynikająca z faktu publikacji ogłoszenia o zamówieniu, nie
ma konieczności zawiadamiania Prezesa Urzędu o wszczęciu takiego postępowania.
Proponuje się zatem uchylenie art. 55 ust. 2 i art. 60b ust. 2.
Ulega zmniejszeniu liczba wykonawców zapraszanych do negocjacji w trybie
negocjacji bez ogłoszenia (art. 63 ust. 3). W projekcie rezygnuje się z obowiązku
zaproszenia do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej 7 wykonawców w przypadku
zamówień o wartości przekraczającej 20 000 000 euro dla robót budowlanych oraz
10 000 000 euro dla dostaw lub usług. Dotychczasowe doświadczenia stosowania tego
przepisu wskazują, że liczba 5 wykonawców jest wystarczająca dla zapewnienia
konkurencji również w przypadku zamówień o najwyższej wartości. Proponowane
rozwiązanie przyczyni się do usprawnienia procesu udzielania zamówień publicznych,
jednocześnie nie ograniczając konkurencji.
W związku z uwagami Komisji Europejskiej w trybie zamówienia z wolnej ręki ulega
zmianie przesłanka pozwalająca na udzielenie zamówienia uzupełniającego na roboty
budowlane lub usługi (art. 67 ust. 1 pkt 6). Obecnie w celu skorzystania z możliwości
udzielenia zamówienia uzupełniającego na roboty budowlane lub usługi zamawiający
jest zobowiązany podać informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego.
Rozwiązanie takie nie jest zgodne z dyrektywą 2004/18/WE, która wymaga, aby
możliwość udzielania zamówień uzupełniających była wskazana w zaproszeniu do
ubiegania się o realizację pierwszego projektu. Dla zapewnienia należytej
przejrzystości w projekcie zaproponowano, aby powyższą informację zamawiający
podawał w ogłoszeniu o zamówieniu.
8
Z uwagi na zmianę w art. 67 ust. 1 pkt 6 projekt zakłada, że zamawiający, jeżeli będzie
przewidywał udzielanie zamówień uzupełniających w trybie zamówienia z wolnej ręki,
to dla przejrzystości postępowania informacje o takich zamówieniach będzie musiał
zamieszczać w ogłoszeniu o zamówieniu w trybie przetargu nieograniczonego lub
ograniczonego (art. 41 pkt 15 i art. 48 pkt 15). Takie rozwiązanie będzie prowadziło do
rozszerzenia informacji związanych z postępowaniem.
Obecnie, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy i usługi powszechnie dostępne o
ustalonych standardach jakościowych, zamawiający może udzielić zamówienia w trybie
licytacji elektronicznej (art. 74 ust. 2). Projekt zakłada, że zamawiający będzie mógł
skorzystać z trybu licytacji elektronicznej przy udzielaniu zamówień nie tylko na
dostawy i usługi, ale również na roboty budowlane. W celu zmniejszenia obciążeń
biurokratycznych proponuje się, aby w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji
elektronicznej wykonawcy mogli składać oferty w postaci elektronicznej. Obecnie
ustawa nakłada obowiązek składania ofert w tym trybie w postaci elektronicznej
opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 78 ust. 1). Wymóg taki w praktyce okazał
się dużym utrudnieniem zarówno dla zamawiających, jak i dla wykonawców,
prowadząc w rzeczywistości do ograniczenia możliwości stosowania tego trybu. Celem
zmiany jest uproszczenie zasad udzielania zamówień w trybie licytacji elektronicznej,
co powinno spowodować zwiększenie zainteresowania uczestników rynku
korzystaniem z tego trybu. Proponuje się ponadto wyłączenie konieczności
unieważnienia postępowania prowadzonego w trybie z licytacji elektronicznej z uwagi
na złożenie tylko jednej oferty (art. 93 ust. 1 pkt 3).
Ulegają zmianie zasady przedłużenia terminu związania ofertą (art. 85 ust. 2). Przyznaje
się wykonawcy uprawnienie do samodzielnego, a nie tylko jak obecnie dokonywanego
na wniosek zamawiającego, przedłużenia terminu związania ofertą. Upływ terminu
związania ofertą jest w praktyce bardzo częstą przyczyną unieważniania postępowań.
Samodzielne oświadczenie woli wykonawcy w sprawie przedłużenia terminu związania
ofertą, zgodnie ze stanowiskiem zespołu arbitrów wyrażonym m.in. w orzeczeniach z
dnia 15 lutego 2005 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-229/05) oraz z dnia 19 września 2006 r.
(sygn. akt UZP/ZO/0-2495/06), uznawano za bezskuteczne. Przyznanie wykonawcy
uprawnienia do samodzielnego przedłużania terminu związania ofertą umożliwi
zawarcie ważnej umowy w postępowaniach, w których zamawiający nie zwraca się do
9
Dokumenty związane z tym projektem:
- 471 › Pobierz plik