eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt ustawy dotyczy zmiany procedury przekazywania "odpisu 1%" przez podatników, ponadto posłowie wnioskodawcy wnoszą o podniesienie kwoty odpisu z 1% do 2%

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 463
  • Data wpłynięcia: 2008-02-08
  • Uchwalenie:

463


Druk nr 463

Warszawa, 8 lutego 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. oraz art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani posłowie
wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o działalności pożytku
publicznego i wolontariacie oraz ustawy
o podatku dochodowym od osób
fizycznych
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Wojciecha Olejniczaka.



(-) Leszek Aleksandrzak; (-) Bartosz Arłukowicz; (-) Tomasz Garbowski;
(-) Witold
Gintowt-Dziewałtowski;
(-) Ryszard
Kalisz;
(-) Tomasz
Kamiński; (-) Witold Klepacz; (-) Jan Kochanowski; (-) Krystyna Łybacka;
(-) Wacław Martyniuk; (-) Henryk Milcarz; (-) Tadeusz Motowidło; (-
) Wojciech Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisław Stec; (-) Elżbieta
Streker-Dembińska; (-) Stanisław Wziątek; (-) Ryszard Zbrzyzny.


Projekt

USTAWA
z dnia 2008 r.
o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


Art. 1
W ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i
wolontariacie="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=47ac5f203f4d&&pspdate=2008.02.08&psphas=1&comm=spistr&akt=nr17030487&ver=0" z późn. zm.) art. 27 otrzymuje
brzmienie:

„Art. 27
Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych może, na zasadach i
w trybie określonym w odrębnych przepisach, przekazać do 2% podatku
obliczonego zgodnie z odrębnymi przepisami na rzecz wybranych przez
siebie organizacji pożytku publicznego z możliwością wskazania osoby
lub przedsięwzięcia, na rzecz których kwota odpisu jest przekazywana”.

Art. 2
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych (="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=47ac5f203f4d&&pspdate=2008.02.08&psphas=1&comm=spistr&akt=nr16864506&ver=0" z późn. zm.) w art. 45 wprowadza się
następujące zmiany:

1) ust. 5 c skreśla się;
2) dodaje się ust. 5 ca w brzmieniu:

„5 ca. Podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w art. 45
ust. 1, od dochodów uzyskanych przez podatników, o których mo-
wa w art. 3 ust. 1, zmniejsza się o kwotę nie przekraczającą 2 %
podatku obliczonego zgodnie z odrębnymi przepisami na rzecz wy-
branych przez siebie organizacji pożytku publicznego działających
na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego, wybra-
nych przez podatnika z wykazu, o którym mowa w ust. 5g, po za-
okrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół, z możliwością
wskazania osoby lub przedsięwzięcia, na rzecz których kwota odpi-
su jest przekazywana.”;

3) dodaje się ust. 5 cb w brzmieniu:
„ 5 cb. Zmniejszenie, o którym mowa w ust. 5 ca stosuje się jeżeli dokonane
wpłaty zostały udokumentowane dowodem wpłaty na rachunek
bankowy organizacji pożytku publicznego, z którego w szczegól-
ności wynika imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota do-
konanej wpłaty i nazwa organizacji pożytku publicznego na rzecz
której dokonana została wpłata.”;

4) dodaje się ust. 5cc w brzmieniu:
„5 cc:
1) naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, przekazuje
na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego działającej na
podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolonta-
riacie, wybranej przez podatnika z wykazu, o którym mowa w
ust. 5g, kwotę w wysokości nieprzekraczającej 2 % podatku na-
leżnego wynikającego z zeznania podatkowego, po zaokrągleniu
do pełnych dziesiątek groszy w dół,
2) podatnik może wybrać jedną z wymienionych w ust. 5ca lub w
ust. 5cc pkt 1 form przekazania kwoty odpisu na rzecz organizacji
pożytku publicznego.”.


Art. 3
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.


Uzasadnienie

Przedkładany projekt ustawy jest próbą naprawienia błędu popełnionego
przez Sejm w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych z 16 listopada 2006 r. Należy zaznaczyć, że błędu popełnionego w
dobrej wierze i przy pełnym poparciu reprezentacji polskich organizacji poza-
rządowych.
Do 1 stycznia 2007 r. obowiązywał przepis, który przewidywał, że podat-
nik mógł skorzystać z prawa do odliczenia na rzecz wybranych organizacji po-
żytku publicznego 1% podatku. Jednocześnie wpłat na rzecz tych organizacji
mógł dokonać w trakcie całego roku podatkowego, nie później jednak niż do
upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania. Oznaczało to, że osta-
teczny termin na dokonanie takich wpłat upływał 30 kwietnia roku następujące-
go po roku podatkowym.
Regulacje te zostały zmienione ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmia-
nie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych
innych ustaw. Nowe regulacje spowodowały, że:
1. przekazania kwoty z tytułu „odpisu 1%” dokonać może jedynie naczelnik
urzędu skarbowego z upoważnienia i wskazania podatnika, co jednocze-
śnie oznacza, że podatnik – po pierwsze – nie może dokonać wpłat samo-
dzielnie, po drugie – jego wskazanie może dotyczyć tylko jednej organi-
zacji pożytku publicznego wybranej z rejestru sądowego. Obligacja usta-
wowa zobowiązuje naczelnika właściwego urzędu skarbowego do doko-
nania wpłaty stosownej kwoty – pomniejszonej o koszt przelewu banko-
wego – w terminie trzech miesięcy od upływu terminu dla złożenia ze-
znania podatkowego, a więc dodatkowo opóźnia termin przekazania
wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego,
2. kwota „odpisu 1%” znana jest dopiero w momencie złożenia rocznego
zeznania podatkowego za dany rok i jednocześnie wynika z obliczeń do-
konanych w tymże zeznaniu, co oznacza, że kwota ta może być znana
najwcześniej w dniu 1 stycznia nowego roku podatkowego,
3. podatnik utracił możliwość wskazania osoby lub przedsięwzięcia na
rzecz, których przekazuje kwotę wynikającą z „odpisu 1%”.
Wprowadzone w 2006 r. rozwiązanie, inspirowane inicjatywami poselskimi,
przy aprobacie organizacji pozarządowych, wydawało się, że będzie zdecydo-
wanym ułatwieniem procedur przekazywania „odpisu 1%” przez podatników na
rzecz wskazanych organizacji pożytku publicznego. Okazało się jednak, że z
drugiej strony powstało zagrożenie osłabienia przedsiębiorczości i aktywności
dla pozyskiwania aprobaty podatników dla dysponowania „odpisem 1%” – osób
bezpośrednio zainteresowanych gromadzeniem środków na działalność pomo-
cową i charytatywną ale także i tych, którzy mogli być skłonni przekazać swoją
część podatku dochodowego ale tylko na konkretny cel. Ta wątpliwość przez
cały ubiegły rok była sygnalizowana nie tylko przez potencjalnych darczyńców
ale i setki, na ogół mniejszych, organizacji pożytku publicznego. To również ze
strony i zainteresowanych osób fizycznych, i organizacji pożytku publicznego
kierowano do Wysokiej Izby postulaty podjęcia inicjatywy legislacyjnej umoż-
liwiającej przywrócenie przepisu obowiązującego przed nowelizacją z listopada
2006 r., a umożliwiającego dysponowanie „odpisem 1%” i przez cały rok po-
datkowy, i na rzecz wielu organizacji pożytku publicznego, i ze wskazaniem
osoby lub przedsięwzięcia gratyfikowanych.
Posłowie wnioskodawcy uznali celowość zaproponowania Wysokiej Izbie
przyjęcia rozwiązania dającego podatnikowi prawo wyboru procedury bądź ak-
tualnie obowiązującej, bądź obowiązującej do nowelizacji z listopada 2006 r.
Jednocześnie mając na uwadze, choć powoli rosnącą to jednak wciąż bardzo
skromną, łączną kwotę „odpisu 1%” w skali całego kraju – a ponadto po wejściu
w życie nowych przepisów i ulg podatkowych w tym tzw. prorodzinnych istot-
ne, sygnalizowane przez zainteresowanych zmniejszenie kwot „odpisów 1%”
dla zrekompensowania potencjalnego zmniejszenia wpłat dla organizacji pożyt-
ku publicznego z „odpisu 1%” posłowie wnioskodawcy wnoszą o podniesienie
kwoty odpisu z 1% do 2%.
Oszacowanie skutków finansowych wprowadzenia przedmiotowej nowe-
lizacji w życie jest bardzo trudne, bądź wręcz niemożliwe. Można przyjąć, że
prawdopodobne uszczuplenie dochodów budżetu państwa z podatku dochodo-
wego od osób fizycznych może sięgnąć ok. 30% dotychczasowych wpłat „odpi-
su 1%”.
Zakres regulacji objętych przedłożeniem nie jest objęty prawem Unii Eu-
ropejskiej.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3
regulaminu Sejmu.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: