Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach
projekt dotyczy zapewnienia sprawnego funkcjonowania i efektywnego finansowanie działalności parków narodowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4345
- Data wpłynięcia: 2011-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 224, poz. 1337
4345
Załącznik nr 2
Logo Parku
5
Uzasadnienie
Projekt niniejszego rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 8f ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Przedmiotowy przepis upoważnia Ministra rodowiska
do okre lenia w drodze rozporządzenia statutów parków narodowych.
W projekcie rozporządzenia okre lone zostały:
1) organizacja wewnętrzna Parku,
2) organ Parku oraz sposób jego działania,
3) sposób udzielania pełnomocnictw upoważniających do dokonywania okre lonych czynno ci
prawnych w imieniu Dyrektora Parku.
Zaproponowane rozwiązania dotyczące organizacji wewnętrznej, w tym również podział obszaru
Parku na obręby i obwody ochronne pozwoli na sprawne zarządzanie Parkiem i wła ciwe wykonywanie
zadań tej jednostki, okre lonych w ustawie. Wielko ć obwodów obrębów ochronnych została ustalona
dostosowana do wielko ci zadań oraz zróżnicowania przyrodniczego Parku, z uwzględnieniem
naturalnych jednostek przyrodniczych.
Przedmiotowy projekt nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, okre lonej
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów technicznych.
Projektowane rozporządzenie zostanie umieszczone na podmiotowej stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
6
Ocena skutków regulacji
1) Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
W związku z zakresem regulacji, będzie ona oddziaływała wyłącznie na Park.
2) Konsultacje
Projekt zostanie poddany uzgodnieniom wewnątrzresortowym oraz konsultacjom społecznym
z następującymi podmiotami:
1. Komisją Wspólną Rządu i Samorządu,
2. Związkami zawodowymi działającymi przy parkach narodowych:
a) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarno ć”,
b) Związkiem Le ników Polskich Parków Narodowych,
c) Związkiem Zawodowym „Budowlani”,
d) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarno ć” – 80,
e) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników Le nictwa,
3. Państwową Radą Ochrony Przyrody,
4. Organizacjami ekologicznymi:
a) Centrum Prawa Ekologicznego,
b) Klubem
Przyrodników,
c) Ligą Ochrony Przyrody,
d) Polskim Klubem Ekologicznym,
e) Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody „Salamandra”,
f) Stowarzyszeniem – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
Ponadto projekt zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
3) Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja z uwagi na zakres tematyczny nie będzie miała bezpo redniego wpływu na
sektor finansów publicznych.
4) Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak bezpo redniego wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
01/06-kt
7
Projekt
Rozporz dzenie
Ministra rodowiska1)
z dnia
w sprawie nadania statutu Bieszczadzkiemu Parkowi Narodowemu
Na podstawie art. 8f ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151,
poz. 1220, z pó n. zm.2)) zarz dza si , co nast puje:
§ 1. Nadaje si statut Bieszczadzkiemu Parkowi Narodowemu, który stanowi za cznik nr 1,
do rozporz dzenia.
§ 2. Logo Bieszczadzkiego Parku Narodowego stanowi za cznik nr 2.
§ 3. Rozporz dzenie wchodzi w ycie z dniem og oszenia.
MINISTER RODOWISKA
1) Minister rodowiska kieruje dzia em administracji rz dowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegó owego zakresu dzia ania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz.1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215,
poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170 i Nr 94, poz. 549.
Za cznik nr 1
Statut Bieszczadzkiego Parku Narodowego
Rozdzia 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Bieszczadzki Park Narodowy, zwany dalej „Parkiem”, jest pa stwow osob prawn dzia aj c na
podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, zwan dalej „ustaw ” oraz niniejszego
statutu.
§ 2. Park jest pa stwow osob prawn , prowadz c dzia alno
w celu zachowania ró norodno ci
biologicznej, zasobów, tworów i sk adników przyrody nieo ywionej i walorów krajobrazowych,
przywrócenia w a ciwego stanu zasobów i sk adników przyrody oraz odtworzenia zniekszta conych
siedlisk przyrodniczych, siedlisk ro lin, siedlisk zwierz t lub siedlisk grzybów.
§ 3. Park mo e prowadzi równie dzia alno
gospodarcz w oparciu o przepisy ustawy z dnia ustawy
z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie dzia alno ci gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447,
z pó n. zm.3)) oraz przepisy ustawy.
§ 4. Siedzib Parku s Ustrzyki Górne.
§ 5. Organem Parku jest Dyrektor Parku.
Rozdzia 2
Organ Parku
§ 6. Dyrektor Parku kieruje dzia alno ci Parku, reprezentuje go na zewn trz i ponosi odpowiedzialno
za realizacj zada Parku.
§ 7. Dyrektor Parku zarz dza Parkiem przy pomocy zast pcy dyrektora Parku, Dyrekcji Parku, jednostek
terenowych Parku – obr bów i obwodów ochronnych oraz Stra y Parku.
§ 8. W razie nieobecno ci Dyrektora Parku lub czasowej niemo no ci wykonywania przez niego
obowi zków, dzia alno ci Parku kieruje i reprezentuje go na zewn trz zast pca dyrektora Parku,
w granicach udzielonego mu pe nomocnictwa.
§ 9. Podzia zada mi dzy Dyrektora Parku, zast pc dyrektora, komórki wewn trzne Dyrekcji Parku,
obr by i obwody ochronne oraz Stra Parku, w tym z tytu u nadzoru nad dzia alno ci
podporz dkowanych im komórek organizacyjnych, okre la Dyrektor Parku w regulaminie
organizacyjnym Parku.
§ 10. Dyrektor Parku mo e zastrzec rozstrzygni cie ka dej sprawy do swojej wy cznej decyzji.
§ 11. Dyrektor Parku powo uje i odwo uje zast pc dyrektora, g ównego ksi gowego, kierowników
komórek wewn trznych Dyrekcji Parku, konserwatorów obr bów i obwodów ochronnych oraz
komendanta Stra y Parku.
Rozdzia 3
Organizacja wewn trzna
§ 12. W sk ad Dyrekcji Parku wchodz :
1) Zast pca Dyrektora Parku;
2) G ówny ksi gowy;
3) Komórki wewn trzne:
a) Dzia realizacji ochrony przyrody,
b) Dzia bada naukowych i planowania ochrony przyrody,
c) Dzia udost pniania Parku i komunikacji spo ecznej,
d) Dzia edukacji ekologicznej,
e) Dzia administracji i gospodarowania mieniem Skarbu Pa stwa,
f) Dzia ksi gowo ci i finansów,
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593 oraz
z 2011 r. Nr 85, poz. 459.
Logo Parku
5
Uzasadnienie
Projekt niniejszego rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 8f ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Przedmiotowy przepis upoważnia Ministra rodowiska
do okre lenia w drodze rozporządzenia statutów parków narodowych.
W projekcie rozporządzenia okre lone zostały:
1) organizacja wewnętrzna Parku,
2) organ Parku oraz sposób jego działania,
3) sposób udzielania pełnomocnictw upoważniających do dokonywania okre lonych czynno ci
prawnych w imieniu Dyrektora Parku.
Zaproponowane rozwiązania dotyczące organizacji wewnętrznej, w tym również podział obszaru
Parku na obręby i obwody ochronne pozwoli na sprawne zarządzanie Parkiem i wła ciwe wykonywanie
zadań tej jednostki, okre lonych w ustawie. Wielko ć obwodów obrębów ochronnych została ustalona
dostosowana do wielko ci zadań oraz zróżnicowania przyrodniczego Parku, z uwzględnieniem
naturalnych jednostek przyrodniczych.
Przedmiotowy projekt nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, okre lonej
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów technicznych.
Projektowane rozporządzenie zostanie umieszczone na podmiotowej stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
6
Ocena skutków regulacji
1) Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
W związku z zakresem regulacji, będzie ona oddziaływała wyłącznie na Park.
2) Konsultacje
Projekt zostanie poddany uzgodnieniom wewnątrzresortowym oraz konsultacjom społecznym
z następującymi podmiotami:
1. Komisją Wspólną Rządu i Samorządu,
2. Związkami zawodowymi działającymi przy parkach narodowych:
a) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarno ć”,
b) Związkiem Le ników Polskich Parków Narodowych,
c) Związkiem Zawodowym „Budowlani”,
d) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarno ć” – 80,
e) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników Le nictwa,
3. Państwową Radą Ochrony Przyrody,
4. Organizacjami ekologicznymi:
a) Centrum Prawa Ekologicznego,
b) Klubem
Przyrodników,
c) Ligą Ochrony Przyrody,
d) Polskim Klubem Ekologicznym,
e) Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody „Salamandra”,
f) Stowarzyszeniem – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
Ponadto projekt zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
3) Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja z uwagi na zakres tematyczny nie będzie miała bezpo redniego wpływu na
sektor finansów publicznych.
4) Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak bezpo redniego wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
01/06-kt
7
Projekt
Rozporz dzenie
Ministra rodowiska1)
z dnia
w sprawie nadania statutu Bieszczadzkiemu Parkowi Narodowemu
Na podstawie art. 8f ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151,
poz. 1220, z pó n. zm.2)) zarz dza si , co nast puje:
§ 1. Nadaje si statut Bieszczadzkiemu Parkowi Narodowemu, który stanowi za cznik nr 1,
do rozporz dzenia.
§ 2. Logo Bieszczadzkiego Parku Narodowego stanowi za cznik nr 2.
§ 3. Rozporz dzenie wchodzi w ycie z dniem og oszenia.
MINISTER RODOWISKA
1) Minister rodowiska kieruje dzia em administracji rz dowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegó owego zakresu dzia ania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz.1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215,
poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170 i Nr 94, poz. 549.
Za cznik nr 1
Statut Bieszczadzkiego Parku Narodowego
Rozdzia 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Bieszczadzki Park Narodowy, zwany dalej „Parkiem”, jest pa stwow osob prawn dzia aj c na
podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, zwan dalej „ustaw ” oraz niniejszego
statutu.
§ 2. Park jest pa stwow osob prawn , prowadz c dzia alno
w celu zachowania ró norodno ci
biologicznej, zasobów, tworów i sk adników przyrody nieo ywionej i walorów krajobrazowych,
przywrócenia w a ciwego stanu zasobów i sk adników przyrody oraz odtworzenia zniekszta conych
siedlisk przyrodniczych, siedlisk ro lin, siedlisk zwierz t lub siedlisk grzybów.
§ 3. Park mo e prowadzi równie dzia alno
gospodarcz w oparciu o przepisy ustawy z dnia ustawy
z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie dzia alno ci gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447,
z pó n. zm.3)) oraz przepisy ustawy.
§ 4. Siedzib Parku s Ustrzyki Górne.
§ 5. Organem Parku jest Dyrektor Parku.
Rozdzia 2
Organ Parku
§ 6. Dyrektor Parku kieruje dzia alno ci Parku, reprezentuje go na zewn trz i ponosi odpowiedzialno
za realizacj zada Parku.
§ 7. Dyrektor Parku zarz dza Parkiem przy pomocy zast pcy dyrektora Parku, Dyrekcji Parku, jednostek
terenowych Parku – obr bów i obwodów ochronnych oraz Stra y Parku.
§ 8. W razie nieobecno ci Dyrektora Parku lub czasowej niemo no ci wykonywania przez niego
obowi zków, dzia alno ci Parku kieruje i reprezentuje go na zewn trz zast pca dyrektora Parku,
w granicach udzielonego mu pe nomocnictwa.
§ 9. Podzia zada mi dzy Dyrektora Parku, zast pc dyrektora, komórki wewn trzne Dyrekcji Parku,
obr by i obwody ochronne oraz Stra Parku, w tym z tytu u nadzoru nad dzia alno ci
podporz dkowanych im komórek organizacyjnych, okre la Dyrektor Parku w regulaminie
organizacyjnym Parku.
§ 10. Dyrektor Parku mo e zastrzec rozstrzygni cie ka dej sprawy do swojej wy cznej decyzji.
§ 11. Dyrektor Parku powo uje i odwo uje zast pc dyrektora, g ównego ksi gowego, kierowników
komórek wewn trznych Dyrekcji Parku, konserwatorów obr bów i obwodów ochronnych oraz
komendanta Stra y Parku.
Rozdzia 3
Organizacja wewn trzna
§ 12. W sk ad Dyrekcji Parku wchodz :
1) Zast pca Dyrektora Parku;
2) G ówny ksi gowy;
3) Komórki wewn trzne:
a) Dzia realizacji ochrony przyrody,
b) Dzia bada naukowych i planowania ochrony przyrody,
c) Dzia udost pniania Parku i komunikacji spo ecznej,
d) Dzia edukacji ekologicznej,
e) Dzia administracji i gospodarowania mieniem Skarbu Pa stwa,
f) Dzia ksi gowo ci i finansów,
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593 oraz
z 2011 r. Nr 85, poz. 459.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4345
› Pobierz plik