Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie transgranicznego sponsorowania pracowniczych programów emerytalnych, regulacji warunków zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, zmiany przepisów określających statut pracowniczych funduszy (w tym emerytalnego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4326
- Data wpłynięcia: 2011-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2011-07-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 187, poz. 1111
4326
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnyc
Art. 1. W ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189, z późn. zmprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 2 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Przedmiotem działalności pracowniczego funduszu
zarządzanego przez pracownicze towarzystwo, którego
założycielem lub akcjonariuszem jest pracodawca
zagraniczny, oprócz działalności, o której mowa w ust. 2
i 3, może być przyjmowanie składek pracowników
zagranicznych związane z realizacją programu
emerytalnego pracodawcy zagranicznego na pokrycie
w całości albo w części ryzyk biometrycznych lub
gwarancji, zwane dalej „przyjmowaniem składek
pracowników zagranicznych”, na podstawie umowy
o przyjmowanie składek zawartej przez pracowniczy
fundusz z zakładem ubezpieczeń na życie, w ramach której
zakład ubezpieczeń na życie przejmuje obsługę wszelkich
ryzyk biometrycznych lub gwarancji związanych
z realizacją programu emerytalnego pracodawcy
zagranicznego, zwanej dalej „umową o przyjmowanie
składek”.”;
2) w art. 6 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Aktywa związane z wykonywaniem obowiązków
wynikających z umowy o przyjmowanie składek nie mogą
być przedmiotem egzekucji skierowanej przeciwko
zakładowi ubezpieczeń na życie oraz objęte postępowaniem
układowym, a także nie wchodzą w skład masy upadłości
zakładu ubezpieczeń na życie.”;
3) w art. 8:
a) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) pracodawca zagraniczny – oznacza podmiot, niezależnie
od jego formy prawnej, mający siedzibę na terytorium
jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego
niebędącego państwem członkowskim Unii
Europejskiej albo Konfederacji Szwajcarskiej, który,
w rozumieniu
właściwych przepisów prawa
ubezpieczeń społecznych i prawa pracy tego państwa,
jest pracodawcą lub osobą prowadzącą działalność na
własny rachunek;”,
b) dodaje się pkt 13 – 16 w brzmieniu:
„13) gwarancje – oznacza gwarancje wyników inwesty-
cyjnych oraz danego poziomu świadczeń;
14) pracownik zagraniczny – oznacza osobę fizyczną
zatrudnioną przez pracodawcę zagranicznego;
15) ryzyka biometryczne – oznacza ryzyka związane ze
śmiercią, niepełnosprawnością lub długowiecznością;
16) zakład ubezpieczeń na życie – oznacza zakład
ubezpieczeń prowadzący działalność, o której mowa
w dziale I załącznika do ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r.
Nr 11, poz. 66, z późn. zm;
2
4) w art. 13:
a) w ust. 4 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) zasady
przyjmowania
składek pracowników
zagranicznych, firmę (nazwę), siedzibę i adres zakładu
ubezpieczeń na życie oraz zasady odpowiedzialności
związanej z ryzykami biometrycznymi lub gwarancjami
– w przypadku gdy w statucie funduszu określono
możliwość przyjmowania składek pracowników
zagranicznych.”,
b) po ust. 4a dodaje się ust. 4b i 4c w brzmieniu:
„4b. W przypadku gdy założycielem lub akcjonariuszem
pracowniczego towarzystwa jest pracodawca
zagraniczny i z przepisów jego krajowego prawa
ubezpieczeń społecznych i prawa pracy wynika taki
wymóg, statut pracowniczego funduszu może
zawierać postanowienia dotyczące przekazywania
przez fundusz temu pracodawcy lub jego
pracownikom dodatkowych informacji, w szczegól-
ności dotyczących:
1)
rodzaju ryzyka finansowego, technicznego
i innych ryzyk związanych z realizacją programu
emerytalnego pracodawcy zagranicznego;
2) podziału ryzyka, o którym mowa w pkt 1;
3) docelowego poziomu świadczenia, w przypadku
gdy program emerytalny pracodawcy
zagranicznego przewiduje pokrycie ryzyk
biometrycznych lub gwarancji;
4) kwoty wypłaty lub świadczenia z programu
emerytalnego pracodawcy zagranicznego
przewidującego pokrycie ryzyk biometrycznych
lub gwarancji, w przypadku zaprzestania
zatrudnienia;
3
5)
w przypadku gdy uczestnicy programu
emerytalnego pracodawcy zagranicznego ponoszą
ryzyko inwestycyjne – zakresu wyboru polityki
inwestycyjnej, jeżeli ma zastosowanie, oraz
rzeczywistych portfeli inwestycyjnych, a także
informacji dotyczących ryzyka i kosztów
związanych z inwestycjami;
6) postanowień odnoszących się do przeniesienia
praw do wypłaty z programu emerytalnego
pracodawcy zagranicznego na inną instytucję
pracowniczych programów emerytalnych,
w przypadku rozwiązania stosunku pracy.
4c. W przypadku zawarcia w statucie pracowniczego
funduszu możliwości przyjmowania składek
pracowników zagranicznych, do statutu dołącza się
pisemne zobowiązanie pracodawcy zagranicznego do
przejęcia odpowiedzialności od zakładu ubezpieczeń
na życie w zakresie, w jakim wynika to z umowy
o przyjmowanie
składek, w szczególności
w
przypadku zaniechania przez pracodawcę
zagranicznego regularnego opłacania składek
pracowników zagranicznych na pokrycie w całości
albo w części ryzyk biometrycznych lub gwarancji.”;
5) w art. 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się
ust. 2 w brzmieniu:
„2.
Do wniosku pracowniczego towarzystwa o wydanie
zezwolenia na utworzenie pracowniczego funduszu należy
także dołączyć umowę o przyjmowanie składek oraz
informację o państwach, z których będą przekazywane
środki do pracowniczego funduszu, jeżeli statut
pracowniczego funduszu przewiduje możliwość
przyjmowania składek pracowników zagranicznych.”;
4
6) w art. 15 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) osoby, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 4 i 5, nie
dają rękojmi należytego wykonywania powierzonych
obowiązków.”;
7) w art. 17 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) informację o państwach, z których są przekazywane środki
do pracowniczego funduszu, jeżeli statut pracowniczego
funduszu przewiduje możliwość przyjmowania składek
pracowników zagranicznych.”;
8) w art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Z
chwilą wpisania funduszu do rejestru funduszy fundusz
wstępuje w prawa i obowiązki towarzystwa z tytułu umowy
z depozytariuszem, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2.”;
9) w art. 22:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zmiana statutu funduszu wymaga zezwolenia organu
nadzoru.
Do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się:
1) uchwałę walnego zgromadzenia w sprawie zmiany
statutu;
2) w przypadku pracowniczego funduszu ponadto:
a) uchwałę rady nadzorczej,
b) projekt umowy o przyjmowanie składek, jeżeli
zmiana statutu pracowniczego funduszu
przewiduje możliwość przyjmowania składek
pracowników zagranicznych.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Organ nadzoru odmawia także zezwolenia, jeżeli zmiana
statutu pracowniczego funduszu jest sprzeczna
z interesem pracowników zagranicznych.”;
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 4326 › Pobierz plik