eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie transgranicznego sponsorowania pracowniczych programów emerytalnych, regulacji warunków zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, zmiany przepisów określających statut pracowniczych funduszy (w tym emerytalnego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4326
  • Data wpłynięcia: 2011-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2011-07-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 187, poz. 1111

4326

W przypadku działalności transgranicznej, określonej w art. 20, właściwe władze każdego
przyjmującego Państwa Członkowskiego mogą wymagać, że zasady określone w akapicie drugim
stosuje się do instytucji w rodzimym Państwie Członkowskim. W takim przypadku, zasady te stosuje się
tylko do części aktywów instytucji, które odpowiadają działaniom prowadzonym w poszczególnym
przyjmującym Państwie Członkowskim. Ponadto, stosuje się je jedynie, o ile te same lub bardziej
rygorystyczne zasady stosuje się również do instytucji znajdujących się na terytorium przyjmującego
Państwa Członkowskiego.

N
Zasady określone w akapicie pierwszym są następujące:

a)
instytucja nie inwestuje więcej niż 30% tych aktywów w akcje, inne papiery wartościowe
traktowane jako udziały i dłużne papiery, które nie są dopuszczone do obrotu na rynku
art. 18
regulowanym lub instytucja inwestuje co najmniej 70% tych aktywów w akcje, inne papiery Art. 142 ust. 1 ustawy z dnia
ust. 7a
wartościowe traktowane jako udziały oraz papiery dłużne, które są dopuszczone do obrotu na 28 sierpnia 1997 r. o
rynku regulowanym;
organizacji i funkcjonowaniu
62 –

funduszy emerytalnych
b)
instytucja inwestuje nie więcej niż 5% tych aktywów w akcje i inne papiery wartościowe
traktowane jako udziały, obligacje korporacyjne, papiery dłużne i inne instrumenty rynku
pieniężnego i kapitałowego emitowane przez to samo przedsiębiorstwo i nie więcej niż 10% tych
art. 18
aktywów w akcje i inne papiery wartościowe traktowane jako udziały, obligacje, papiery dłużne i Art. 146 ust. 1 i ust. 2 ustawy
N
ust. 7b
inne instrumenty rynku pieniężnego i kapitałowego emitowane przez przedsiębiorstwa należące z dnia 28 sierpnia 1997 r. o
do danej grupy;
organizacji i funkcjonowaniu
63 –

funduszy emerytalnych
c)
instytucja nie inwestuje więcej niż 30% tych aktywów w aktywa denominowane w walutach
innych niż pasywa.

Art. 143 ust. 3 ustawy z dnia
N
art. 18 Do zapewnienia tych wymagań, rodzime Państwo Członkowskie może wymagać wyodrębnienia 28 sierpnia 1997 r. o
aktywów.
organizacji i funkcjonowaniu
64 ust. 7c
funduszy emerytalnych
Brak w prawie krajowym
przepisów ograniczających
instytucje w zakresie
mianowania, w celu
Państwa Członkowskie nie ograniczają instytucji w zakresie mianowania, w celu zarządzania portfelem zarządzania portfelem
N
inwestycyjnym, osób zarządzających inwestycjami, prowadzących działalność w innym Państwie inwestycyjnym, osób
art. 19 Członkowskim i należycie upoważnionych do tej działalności zgodnie z dyrektywami 85/611/EWG, zarządzających inwestycjami,
93/22/EWG, 2000/12/WE i 2002/83/WE, jak również określonymi w art. 2 ust. 1 niniejszej dyrektywy.
prowadzących działalność w
65 ust. 1

innym Państwie

Członkowskim i należycie
upoważnionych do tej
działalności zgodnie z
dyrektywami 85/611/EWG,
93/22/EWG, 2000/12/WE i
2002/83/WE, jak również
określonymi w art. 2 ust. 1
dyrektywy
Brak w prawie krajowym
przepisów ograniczających
instytucje w zakresie
mianowania w celu nadzoru
nad ich aktywami, osób
nadzorujących, prowadzących
działalność w innym Państwie
N
Państwa Członkowskie nie ograniczają instytucji w zakresie mianowania w celu nadzoru nad ich Członkowskim i należycie
aktywami, osób nadzorujących, prowadzących działalność w innym Państwie Członkowskim i należycie upoważnionych zgodnie z
upoważnionych zgodnie z dyrektywą 93/22/EWG lub dyrektywą 2000/12/WE lub akceptowanych jako dyrektywą 93/22/EWG lub
depozytariuszy do celów dyrektywy 85/611/EWG.
dyrektywą 2000/12/WE lub
art. 19
akceptowanych jako
Przepis określony w niniejszym ustępie nie stanowi przeszkody dla rodzimego Państwa depozytariuszy do celów
66 ust. 2
Członkowskiego do mianowania z urzędu depozytariusza lub osoby nadzorującej.
dyrektywy 85/611/EWG.
Każde Państwo Członkowskie podejmie niezbędne kroki, aby w ramach prawa krajowego, zgodnie z art.
14, wprowadzić zakazać swobodnej sprzedaży aktywów w posiadaniu depozytariusza lub osoby Art. 35 i 159 ustawy z dnia
art. 19 nadzorującej znajdującej się na jego terytorium, na żądanie instytucji rodzimego Państwa 28 sierpnia 1997 r. o N
Członkowskiego.
organizacji i funkcjonowaniu
67 ust. 3

funduszy emerytalnych.
Bez uszczerbku dla krajowego prawa socjalnego i prawa pracy w sprawie organizacji programów
emerytalnych, włączając obowiązkowe członkostwo i rezultaty układów zbiorowych, Państwa
Członkowskie zezwalają przedsiębiorstwom znajdującym się na ich terytorium na finansowanie
instytucji pracowniczych programów emerytalnych uprawnionym w innych Państwach Członkowskich.
T
Art. 2 ust. 3
Zezwalają one również uprawnionym na ich terytorium instytucjom pracowniczych programów Art. 8a i art. 35 ustawy z dnia
art. 20 emerytalnych na akceptowanie finansowania przez przedsiębiorstwa znajdujące się na terytorium innych 28 sierpnia 1997 r. o
Państw Członkowskich.
organizacji i funkcjonowaniu
68 ust. 1

funduszy emerytalnych.
art. 20 Instytucja, która pragnie przyjąć finansowanie przez instytucję finansującą znajdującą się na terytorium Art. 35 ustawy z dnia 28
innego Państwa Członkowskiego, podlega obowiązkowi uzyskania uprzedniego zezwolenia właściwych sierpnia 1997 r. o organizacji
T Art

.
106a
69 ust. 2
władz jej rodzimego Państwa Członkowskiego określonego w art. 9 ust. 4. Instytucja, o swoim zamiarze i funkcjonowaniu funduszy

przyjęcia finansowania przez instytucję finansującą znajdującą się na terytorium innego Państwa emerytalnych oraz art. 6 ust. 1
Członkowskiego, powiadamia właściwe władze rodzimego Państwa Członkowskiego, w przypadku gdy pkt 4 ustawy z dnia 20
jest do tego upoważniona.
kwietnia 2004 r. o

pracowniczych programach
emerytalnych.
Państwa Członkowskie wymagają od instytucji znajdujących się na ich terytorium i którym złożono
propozycję finansowania przez instytucję znajdującą się na terytorium innego Państwa Członkowskiego,
dostarczenia następujących informacji w przypadku powiadamiania na mocy ust. 2:

a) przyjmujące Państwo(-a) Członkowskie;

N
b)
nazwa instytucji finansującej;

c) główne cechy charakterystyczne programu emerytalnego, jaki ma być obsługiwany przez Art. 58a ust. 1 ustawy z dnia
art. 20
instytucję finansującą.
28 sierpnia 1997 r. o

organizacji i funkcjonowaniu
70 ust. 3

funduszy emerytalnych.
W przypadku gdy właściwe władze rodzimego Państwa Członkowskiego są powiadamiane na mocy ust.
2 i dopóki nie mają powodu, aby wątpić, że struktura administracyjna lub sytuacja finansowa instytucji
lub nieposzlakowana opinia i kwalifikacje zawodowe lub doświadczenie osób kierujących instytucją są
zgodne z działaniami proponowanymi przez przyjmujące Państwo Członkowskie, mogą one, w terminie Art. 35a oraz art. 58a ust. 1
N
trzech miesięcy od otrzymania wszystkich informacji określonych w ust. 3, przekazać informacje ustawy z dnia 28 sierpnia
art. 20 właściwym władzom przyjmującego Państwa Członkowskie i informować odpowiednią 1997 r. o organizacji i
instytucję.
funkcjonowaniu funduszy
71 ust. 4

emerytalnych.
Zanim instytucja rozpocznie obsługę programu emerytalnego dla instytucji finansującej w innym
Państwie Członkowskim, właściwe władze przyjmującego Państwa Członkowskiego, w terminie dwóch
miesięcy od otrzymania informacji określonych w ust. 3, informują właściwe władze rodzimego
Państwa Członkowskiego, stosownie do potrzeb, o wymaganiach prawa socjalnego i prawa pracy
N
dotyczących pracowniczych emerytur, w ramach których jest obsługiwany program emerytalny Art. 58a ust. 1 ustawy z dnia
art. 20 finansowany przez instytucję w rodzimym Państwie Członkowskim i o wszelkich zasadach, jakie należy 28 sierpnia 1997 r. o
stosować zgodnie z art. 18 ust. 7 i ust. 7 niniejszego artykułu. Właściwe władze rodzimego Państwa organizacji i funkcjonowaniu
72 ust. 5
Członkowskiego przekazują instytucji te informacje.
funduszy emerytalnych.
Po otrzymaniu informacji określonej w ust. 5, lub jeśli nie zostanie przekazana żadna informacja od
właściwych władz rodzimego Państwa Członkowskiego po wygaśnięciu okresu przewidzianego w ust. Art. 76 ustawy z dnia 28
art. 20 5, instytucja może rozpocząć obsługę programu emerytalnego finansowanego przez instytucję sierpnia 1997 r. o organizacji
N
przyjmującego Państwa Członkowskiego zgodnie z wymaganiami prawa socjalnego i prawa pracy i funkcjonowaniu funduszy
73 ust. 6
przyjmującego Państwa Członkowskiego dotyczących pracowniczych emerytur i wszelkimi zasadami, emerytalnych.

jakie należy stosować zgodnie z art. 18 ust. 7 i ust. 7 niniejszego artykułu.

W szczególności, instytucja finansowana przez instytucję znajdującą się na terytorium innego Państwa
Członkowskiego również podlega, w odniesieniu do odpowiednich uczestników, wszelkim
wymaganiom w zakresie informacji nałożonym przez właściwe władze przyjmującego Państwa Art. 6 ust. 15 pkt 2 oraz art.
N
art. 20 Członkowskiego na instytucje znajdujące się na terytorium tego Państwa Członkowskiego zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 20 kwietnia
11.
2004 r. o pracowniczych
74 ust. 7

programach emerytalnych.
Właściwe władze przyjmującego Państwa Członkowskiego informują właściwe władze rodzimego
Państwa Członkowskiego o wszelkich istotnych zmianach prawa socjalnego i prawa pracy w
przyjmującym Państwie Członkowskim dotyczących pracowniczych programów emerytalnych, które
mogą wpływać na cechy charakterystyczne programu emerytalnego w zakresie, w jakim dotyczy to
N
funkcjonowania programu emerytalnego finansowanego przez instytucję w przyjmującym Państwie Art. 200 ust. 2 pkt 8a ustawy
art. 20 Członkowskim i wszelkich zasad, jakie należy stosować zgodnie z art. 18 ust. 7 i ust. 7 niniejszego z dnia 28 sierpnia 1997 r. o
artykułu.
organizacji i funkcjonowaniu
75 ust. 8

funduszy emerytalnych.
Instytucja podlega bieżącemu nadzorowi właściwych władze przyjmującego Państwa Członkowskiego
w zakresie zgodności jej działalności z wymaganiami prawa socjalnego i prawa pracy przyjmującego
Państwa Członkowskiego dotyczących pracowniczych programów emerytalnych określonych w ust. 5 i
wymogami w zakresie informacji określonymi w ust. 7. Gdyby taki nadzór ujawnił nieprawidłowości,
właściwe władze przyjmującego Państwa Członkowskiego informują niezwłocznie właściwe władze
N
rodzimego Państwa Członkowskiego. Właściwe władze przyjmującego Państwa Członkowskiego
podejmą, w koordynacji z właściwymi władzami rodzimego Państwa Członkowskiego, niezbędne kroki Art. 36 ust. 1a ustawy z dnia
art. 20 w celu zapewnienia, że dana instytucja zaprzestanie naruszać prawo socjalne i prawo pracy.
20 kwietnia 2004 r. o

pracowniczych programach
76 ust. 9

emerytalnych.
Jeśli, pomimo środków podjętych przez właściwe władze rodzimego Państwa Członkowskiego lub ze
względu na brak odpowiednich środków w rodzimym Państwie
Członkowskim, instytucja uporczywie narusza stosowane przepisy dotyczące wymagań prawa
socjalnego i prawa pracy rodzimego Państwa Członkowskiego dotyczących pracowniczych programów
emerytalnych, właściwe władze rodzimego Państwa Członkowskiego mogą, po przekazaniu informacji
N
właściwym władzom rodzimego Państwa Członkowskiego, podjąć odpowiednie kroki w celu
zapobieżenia lub ukrócenia dalszych nieprawidłowości włączając, w zakresie, w jakim jest absolutnie art. 200 ust. 2 pkt 8a ustawy z
art. 20 niezbędne, uniemożliwienie działania instytucji w rodzimym Państwie Członkowskim na rzecz instytucji dnia 28 sierpnia 1997 r. o
finansującej.
organizacji i funkcjonowaniu
77 ust. 10
funduszy emerytalnych.
Państwa Członkowskie zapewniają, w odpowiedni sposób, jednolite stosowanie niniejszej dyrektywy
78 art. 21
N
poprzez stałą wymianę informacji i doświadczeń w celu wypracowania najlepszych praktyk w tej

ust. 1
dziedzinie i ścisłą współpracę i czyniąc to zapobiegają zakłóceniom konkurencji i stwarzają warunki
wymagane dla bezproblemowego uczestnictwa transgranicznego.

art. 21 Komisja i właściwe władze Państw Członkowskich współpracują ściśle w celu ułatwienia nadzoru nad
N
79 ust. 2
działalnością instytucji pracowniczych programów emerytalnych.

Każde Państwo Członkowskie powiadamia Komisję o wszelkich poważniejszych trudnościach, jakie
mogą powstać w związku ze stosowaniem niniejszej dyrektywy.
art. 21
N
Komisja i właściwe władze zainteresowanych Państw Członkowskich zbadają takie trudności tak
80 ust. 3
szybko jak to możliwe w celu znalezienia właściwego rozwiązania.
W cztery lata po wejściu w życie niniejszej dyrektywy, Komisja przedstawi sprawozdanie, w którym
dokona przeglądu:

a)
stosowania art. 18 i postępu osiągniętego w dostosowaniu krajowych systemów nadzoru
i
N
b)
stosowania art. 19 ust. 2 akapit drugi, w szczególności w sytuacji występującej w Państwach
art. 21
Członkowskich dotyczącej wykorzystania depozytariuszy i roli, jaką odgrywają w miarę
potrzeby.
81 ust. 4


Właściwe władze przyjmującego Państwa Członkowskiego mogą zwrócić się do właściwych władz
art. 21 rodzimego Państwa Członkowskiego w celu podjęcia decyzji o wyodrębnieniu aktywów i pasywów
N
instytucji, przewidzianych w art. 16 ust. 3 i art. 18 ust. 7.
82 ust. 5


Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne Przypis nr 1 do tytułu ustawy
niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 23 września 2005 i niezwłocznie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o
powiadomią o tym Komisję.
organizacji i funkcjonowaniu

funduszy emerytalnych oraz
N
art. 22 Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub ustawy z dnia 20 kwietnia
odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia 2004 r. o pracowniczych
83 ust. 1
określane są przez Państwa Członkowskie.
programach emerytalnych.
art. 22 Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego
N
84 ust. 2
przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie mogą odroczyć do 23 września 2010 r. stosowanie art. 17 ust. 1 i 2 do instytucji
art. 22 znajdujących się na ich terytorium, które w terminie określonym w ust. 1 niniejszego artykułu nie
N
posiadają minimalnego poziomu obowiązkowych funduszy własnych wymaganych zgodnie z art. 17 ust.
85 ust. 3
1 i 2. Jednakże, instytucje pragnące obsługiwać prowadzić systemy emerytalne w sposób

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: