eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie transgranicznego sponsorowania pracowniczych programów emerytalnych, regulacji warunków zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, zmiany przepisów określających statut pracowniczych funduszy (w tym emerytalnego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4326
  • Data wpłynięcia: 2011-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2011-07-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 187, poz. 1111

4326

ust. 4 krajowym, na podstawie metod aktuarialnych uznanych przez właściwe władze rodzimego Państwa
Członkowskiego, zgodnie z następującymi zasadami:
pkt a
a)
minimalna kwota rezerw technicznych jest wyliczana na podstawie dostatecznie ostrożnej
wyceny aktuarialnej, biorąc pod uwagę wszystkie zobowiązania z tytułu świadczeń i składek
zgodnie z uzgodnieniami dotyczącymi emerytur danej instytucji. Muszą one być wystarczające
zarówno dla emerytur i świadczeń już wypłacanych dla beneficjentów, którym nadal będą
wypłacane świadczenia, oraz odzwierciedlać zobowiązania, jakie wynikają z należnych
uprawnień emerytalnych uczestników. Założenia ekonomiczne i aktuarialne wybrane dla wyceny
pasywów są również wybrane w sposób ostrożny, biorąc pod uwagę, w stosowanych
przypadkach, właściwy margines ujemnego odchylenia;

b)
stosowane maksymalne stopy procentowe należy wybrać w sposób ostrożny i określać zgodnie z
odpowiednimi przepisami rodzimego Państwa Członkowskiego. Te rozsądne stopy procentowe
są ustalane, biorąc pod uwagę:

Art. 106j ust.
-
przychód z odpowiednich aktywów, posiadanych przez instytucję i przyszłe dochody z
T
art. 15
2 pkt 3 i 4
inwestycji i/lub
ust. 4

-
przychody rynkowe z akcji o wysokiej jakości lub obligacji państwowych;
36 pkt b


art. 15 c) tablice biometryczne wykorzystywane w celu wyliczania rezerw technicznych są oparte na
ust. 4
ostrożnych zasadach, uwzględniając główne cechy charakterystyczne grupy uczestników i
Art. 106j ust.
T
systemów emerytalnych, w szczególności przewidywane zmiany odpowiednich ryzyk;
2 pkt 5
37 pkt c


art. 15 d)
metoda i podstawa wyliczenia rezerw technicznych pozostają, ogólnie biorąc, stałe z roku na rok
ust. 4
budżetowy. Jednakże, brak ciągłości może być uzasadniony zmianami prawnymi,
Art. 106j ust.
T
demograficznymi lub okolicznościami gospodarczym, leżącymi u podstaw założeń.
2 pkt 6
38 pkt d


Rodzime Państwo Członkowskie może dokonać wyliczenia rezerw technicznych z zastrzeżeniem
art. 15 dodatkowych i bardziej szczegółowych wymagań w celu zapewnienia dostatecznej ochrony interesów
Art. 106j ust.
T
uczestników i beneficjentów.
3
39 ust. 5


W związku z dalszą harmonizacją przepisów, dotyczących wyliczania rezerw technicznych, które mogą
być uzasadnione – zwłaszcza stopy procentowe i inne założenia, wywierające wpływ na poziom rezerw
art. 15 technicznych – Komisja wydaje na żądanie Państwa Członkowskiego lub co dwa lata sprawozdanie o
N
sytuacji dotyczącej rozwoju działalności transgranicznej.
40 ust. 6



Komisja proponuje wszelkie niezbędne kroki w celu zapobieżenia możliwym zakłóceniom
spowodowanym przez różne poziomy stóp procentowych i ochrony interesów uczestników i
beneficjentów każdego programu.

Rodzime Państwo Członkowskie wymaga, aby każda instytucja zawsze posiadała dostateczne i
Art. 106g ust
art. 16 odpowiednie aktywa dla pokrycia rezerw technicznych w odniesieniu do pełnego zakresu
1 oraz Art.
T
obsługiwanych programów emerytalnych.
106j ust. 2
41 ust. 1


pkt 2
Rodzime Państwo Członkowskie może zezwolić instytucji, na czas określony, na posiadanie
niewystarczających aktywów dla pokrycia rezerw technicznych. W tym przypadku właściwe władze
wymagają, aby instytucja przyjęła konkretny i możliwy do realizacji plan naprawczy w celu
zapewnienia, że wymagania ust. 1 są ponownie spełnione. Plan podlega następującym warunkom:

N
a) instytucja
sporządza konkretny i możliwy do wykonania plan ponownego utworzenia w
art. 16
pożądanym czasie wymaganej kwoty aktywów dla pełnego pokrycia rezerw technicznych. Plan
ust. 2
jest udostępniony członkom lub, gdzie to stosowne, ich przedstawicielom i/lub będzie
przedmiotem zatwierdzenia przez właściwe władze rodzimego Państwa Członkowskiego;
42 pkt a


b) sporządzając plan, należy uwzględnić szczególną sytuację instytucji, zwłaszcza strukturę
art. 16
aktywów/pasywów, charakter ryzyka, plan płynności, strukturę wieku uczestników
ust. 2
uprawnionych do otrzymywania świadczeń emerytalnych, plany uruchomienia systemów i plany
N
przejścia od sytuacji braku lub częściowego finansowania do pełnego finansowania;
43 pkt b


c)
w przypadku zakończenia programu emerytalnego w okresie określonym wyżej w niniejszym
ustępie, instytucja informuje właściwe władze rodzimego Państwa Członkowskiego. Instytucja
ustanawia procedurę w celu przeniesienia aktywów i odpowiadających im pasywów do innej
art. 16
Art. 106c ust.
instytucji finansowej lub podobnego podmiotu. Procedura jest ujawniana właściwym władzom
T
3 pkt 5
ust. 2
rodzimego Państwa Członkowskiego i udostępnia się ogólny zarys procedury uczestnikom lub,
gdzie to stosowne, ich przedstawicielom zgodnie z zasadą poufności.
44 pkt c


W przypadku działalności transgranicznej, określonej w art. 20, rezerwy techniczne są zawsze
całkowicie finansowane w odniesieniu do pełnego zakresu obsługiwanego programu emerytalnego. Jeśli
warunki te nie są spełnione, właściwe władze rodzimego Państwa Członkowskiego interweniują zgodnie
Art. 106g
T
art. 16 z art. 14. W celu dostosowania się do tego wymogu, rodzime Państwo Członkowskie może wymagać
ust. 1 pkt 1
wyodrębnienia aktywów i pasywów.
45 ust. 3


Rodzime Państwo Członkowskie zapewnia, że instytucje obsługujące programy emerytalne, w
Art. 106j
46 art. 17
T
przypadku gdy instytucja sama, a nie instytucja finansująca, ubezpiecza pasywa dla pokrycia ryzyka
ust. 3 pkt 2

ust. 1
biometrycznego lub gwarantuje określony wynik działalności inwestycyjnej lub dany poziom
świadczeń, posiadają stale dodatkowe aktywa ponad rezerwy techniczne, które służą jako
zabezpieczenie. Kwota taka odzwierciedla rodzaj ryzyka i podstawę aktywów w odniesieniu do pełnego
zakresu obsługiwanych systemów. Aktywa te są wolne od wszelkich przewidywalnych zobowiązań i
służą jako zabezpieczenie kapitałowe dla łagodzenia rozbieżności między oczekiwanymi a
rzeczywistymi kosztami i zyskami.

art. 17 Do celów wyliczenia minimalnej kwoty dodatkowych aktywów, stosuje się przepisy ustanowione w art.
18 i 19 dyrektywy 79/267/EWG.
N
47 ust. 2


Jednakże ust. 1 nie stanowi przeszkody dla Państw Członkowskich, aby domagać się od instytucji
art. 17 znajdujących się na ich terytorium utrzymywania statutowych funduszy własnych lub ustanowienia
Art. 106i ust.
T
bardziej szczegółowych zasad pod warunkiem, że są one uzasadnione względami ostrożnościowymi.
3 pkt 2
48 ust. 3


Państwa Członkowskie wymagają od instytucji znajdujących się na ich terytorium, aby inwestowały
zgodnie z regułą „przezornej osoby”, w szczególności zgodnie z następującymi zasadami:

art. 18 a)
N

aktywa są inwestowane w najlepszym interesie uczestników i beneficjentów. W przypadku Art. 139 ustawy z dnia z dnia
ust. 1
potencjalnego konfliktu interesów, instytucja lub podmiot, który zarządza jej portfelem, 28 sierpnia 1997 r. o
zapewnia, że inwestycja jest dokonywana wyłącznie w interesie uczestników i beneficjentów;
organizacji i funkcjonowaniu
49 pkt a

funduszy emerytalnych.
b) aktywa
są inwestowane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo, jakość, płynność i
art. 18
rentowność portfelu jako całości.
Art. 139 ustawy z dnia 28
ust. 1
Aktywa na pokrycie rezerw technicznych mogą być również inwestowane w sposób zgodny z sierpnia 1997 r. o organizacji
N
rodzajem i okresem oczekiwanych, przyszłych świadczeń emerytalnych;
i funkcjonowaniu funduszy
50 pkt b

emerytalnych.
art. 18 c) aktywa
są inwestowane głównie na rynkach regulowanych. Inwestowanie w aktywa, które nie są Art. 141, 142 ustawy z dnia
ust. 1
dopuszczone do obrotu na regulowanych rynkach finansowych, musi w każdym wypadku być 28 sierpnia 1997 r. o
N
utrzymywane na rozsądnym poziomie;
organizacji i funkcjonowaniu
51 pkt c

funduszy emerytalnych.
d)
inwestowanie w instrumenty pochodne jest możliwe w zakresie, w jakim przyczynia się do
zmniejszenie ryzyka inwestycji lub ułatwienia w zakresie efektywnego zarządzania portfelem.
art. 18
Muszą być one wycenione na rozsądnej podstawie, uwzględniając podstawowe aktywa, i Art. 141 ust. 3 ustawy z dnia
N
ust. 1
włączone do wyceny aktywów instytucji. Instytucja unika również nadmiernej ekspozycji na 28 sierpnia 1997 r. o
ryzyko tego samego kontrahenta i inne transakcje instrumentami pochodnymi;
organizacji i funkcjonowaniu
52 pkt d

funduszy emerytalnych.

e) aktywa
są właściwie zróżnicowane w taki sposób, aby unikać nadmiernego uzależnienia od
poszczególnego aktywu, emitenta lub grupy przedsiębiorstw oraz kumulacji ryzyk w portfelu
jako całości.

Art. 141, 142, 146, 148
art. 18
N
Inwestycje w aktywa emitowane przez tego samego emitenta lub emitentów należących do tej ustawy z dnia 28 sierpnia
ust. 1
samej grupy nie narażają instytucji na nadmierną koncentrację ryzyka;
1997 r. o organizacji i

funkcjonowaniu funduszy
53 pkt e

emerytalnych.
f)
inwestowanie w instytucję finansującą nie może przekroczyć 5% portfelu jako całości a w
przypadku gdy instytucja finansująca należy do grupy, inwestowanie w instytucje należące do tej
samej grupy co instytucja finansująca nie może przekroczyć 10% tego portfelu.


W przypadku gdy instytucja jest finansowana przez kilka instytucji, inwestowanie w te instytucje
finansujące musi być dokonane w sposób ostrożny, biorąc pod uwagę potrzebę właściwej
N
dywersyfikacji.
art. 18
Art. 146 ustawy z dnia 28
ust. 1 Państwa Członkowskie mogą decydować o niestosowaniu wymagań określonych w lit. e) i f) do sierpnia 1997 r. o organizacji
inwestycji w obligacje państwowe.
i funkcjonowaniu funduszy
54 pkt f

emerytalnych
Rodzime Państwo Członkowskie zakazuje instytucji zaciągania pożyczek lub działania w charakterze Art. 150 pkt 3, art. 151
poręczyciela na rzecz osób trzecich. Jednakże, Państwa Członkowskie mogą upoważnić instytucję do ustawy z dnia 28 sierpnia
Art. 106c ust.
art. 18 prowadzenia niektórych operacji zaciągania pożyczek wyłącznie w celach utrzymania płynności i tylko 1997 r. o organizacji i T
2
na okres przejściowy.
funkcjonowaniu funduszy
55 ust. 2

emerytalnych.
Państwa Członkowskie nie wymagają od instytucji działających na ich terytorium inwestowania w
art. 18 określone rodzaje aktywów.
N

56 ust. 3


Bez uszczerbku dla przepisów art. 12, Państwa Członkowskie nie uzależniają decyzji inwestycyjnych
art. 18 instytucji znajdującej się na ich terytorium lub zarządzającego jej inwestycjami od jakiekolwiek
N
uprzedniej zgody lub wymagań systematycznego powiadamiania.
57 ust. 4



Zgodnie z przepisami ust. 1-4, Państwa Członkowskie mogą, w odniesieniu do instytucji znajdujących
się na ich terytorium, ustanowić bardziej szczegółowe zasady, włączając zasady ilościowe pod
warunkiem, że są one uzasadnione względami ostrożnościowymi dla odzwierciedlenia pełnego zakresu
programów emerytalnych obsługiwanych przez te instytucje.

W szczególności, Państwa Członkowskie mogą stosować przepisy inwestycyjne podobne do
wymienionych w dyrektywie 2002/83/WE.

Jednakże Państwa Członkowskie nie stawiają przeszkód instytucjom w:

N
a)
inwestowaniu do 70% aktywów stanowiących pokrycie rezerw technicznych lub całego portfela
w odniesieniu do systemów, w których uczestnicy ponoszą ryzyko inwestowania w akcje,
zbywalne papiery wartościowe traktowane jako udziały i obligacje korporacyjne dopuszczone do
obrotu na rynkach regulowanych i decydowaniu o relatywnej wadze tych papierów
wartościowych w ich portfelu inwestycyjnym. Pod warunkiem, że jest to uzasadnione względami Art. 142 ust.1 pkt 1-11, 13 a-
art. 18
ostrożnościowymi, Państwa Członkowskie mogą jednakże stosować dolną granicę dla instytucji, 13c ustawy z dnia 28 sierpnia
ust. 5
które oferują produkty emerytalne z gwarantowaną długoterminową stopą procentową, ponoszą 1997 r. o organizacji i
ryzyko inwestycyjne i same występują o gwarancję;
funkcjonowaniu funduszy
58 pkt a

emerytalnych.
Art. 142 ust.1 pkt 1-11, 13 a-
art. 18
13c ustawy z dnia 28 sierpnia
ust. 5 b) inwestowaniu do 30% aktywów stanowiących pokrycie rezerw technicznych w aktywa 1997 r. o organizacji i N
denominowane w walutach innych niż pasywa;
funkcjonowaniu funduszy
59 pkt b

emerytalnych.
art. 18
Art. 141 ustawy z dnia 28
ust. 5
sierpnia 1997 r. o organizacji
N
c)
inwestowaniu na rynkach kapitałowych obarczonych ryzykiem.
i funkcjonowaniu funduszy
60 pkt c

emerytalnych.
Ust. 5 nie wyklucza prawa Państw Członkowskich, aby wymagać stosowania przez instytucje
znajdujące się na ich terytorium bardziej rygorystycznych zasad inwestowania również na bazie
art. 18 indywidualnej pod warunkiem, że są one uzasadnione względami ostrożnościowymi, w szczególności w
N
świetle pasywów wprowadzanych do instytucji.
61 ust. 6



strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: