Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012
projekt dotyczy zapewnienia otoczenia prawnego do sprawnego zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych i Turnieju UEFA EURO 2012
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4281
- Data wpłynięcia: 2011-06-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1280
4281
trwania imprezy masowej w określonym miejscu stałego pobytu. Przepis ten określa
szczególny sposób działania Komendanta „z urzędu”, w wąskim zakresie ograniczonym tylko
do tych obowiązków, które będą kontrolowane za pomocą aparatury monitorującej, oraz
tworzy uprawnienie do uzyskania informacji dla podmiotu prowadzącego centralę
monitorowania, bez konieczności stosownego uzupełnienia katalogu podmiotów
uprawnionych, o których mowa w art. 38 ustawy.
W art. 54 (art. 1 pkt 16 projektu) określona jest penalizacja czynów polegających na
nieuprawnionym przemieszczaniu się uczestników masowej imprezy sportowej do miejsc
w innych sektorach obiektu, na którym przeprowadzana jest impreza masowa. Dotychczas
zachowanie takie mogło być uznane za negatywne wyłącznie w przypadku zawarcia
stosowanych zapisów w regulaminie imprezy masowej.
Przepis zmieniający brzmienie art. 56 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
wprowadza zmiany redakcyjne przepisu w konsekwencji dopuszczenia sprzedaży, podawania
i spożywania napojów alkoholowych na imprezach masowych (zmiany zawarte w pkt 5).
Penalizację zachowań na masowej imprezie sportowej polegających na działaniu w sposób
uniemożliwiający rozpoznanie osoby zawarto w art. 1 pkt 17 projektu. Dotychczas
zachowanie takie mogło być zabronione wyłącznie na podstawie regulaminu imprezy
masowej.
Podkreślenia wymaga również dodatnie do katalogu sankcji za wykroczenia związane
z imprezą masową kary ograniczenia wolności.
W art. 1 pkt 18 projektu ustawy rozszerzono katalog warunków umożliwiających penalizację,
w stosunku do organizatora imprezy masowej, nienależytego zapewnienia bezpieczeństwa
imprezy masowej między innymi w zakresie ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia
pod względem medycznym oraz odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych
wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności
przeciwpożarowymi i sanitarnymi – przesłanki wynikające z art. 5 ust. 2 ustawy
o bezpieczeństwie imprez masowych.
Zaproponowana w art. 1 pkt 19 regulacja wynika z postulatów dotyczących licznych
trudności interpretacyjnych w zakresie nieuprawnionego wdzierania się na teren imprezy
masowej, zgłaszanych przez jednostki organizacyjne Policji, prokuratury oraz sądy.
Rozbieżności dotyczą stosowania art. 60 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
(wdzieranie się na teren zawodów sportowych) oraz art. 193 Kodeksu karnego (naruszenie
miru domowego).
7/46
Przedmiotem ochrony na podstawie art. 60 ust. 1a ma być przysługujące organizatorowi
imprezy masowej prawo do niezakłóconego przeprowadzenia tej imprezy.
Przestępstwo polega na wdarciu się na teren imprezy masowej w czasie jej trwania albo jego
nieopuszczeniu mimo żądania osoby uprawnionej.
Przez wdarcie się należy rozumieć przedostanie się na teren imprezy masowej wbrew
wyraźnej woli organizatora imprezy masowej (np. przeskoczenie ogrodzenia). Przestępstwo
wyraża się przez działanie, które może mieć charakter gwałtowny, jak również inne sposoby
bezprawnego przedostania się na teren imprezy.
Art. 1 pkt 20 zawiera rozszerzenie stosowania sankcji karnej określonej w art. 61 ustawy za
czyn polegający na prowokowaniu kibiców do działań zagrażających bezpieczeństwu
w
miejscu i w czasie trwania masowej imprezy sportowej oraz używania słów
nieprzyzwoitych. Jako przykładowy katalog wskazano spikera zawodów członków służb
porządkowych i służb informacyjnych oraz zawodników.
Projekt w art. 1 pkt 21 przewiduje nowelizację art. 63, zawierającego przepis określający
katalog wykroczeń, do których stosuje się przepisy o powadzeniu postępowania w trybie
przyspieszonym o nowy art. 57a.
W art. 1 pkt 22 nowelizuje się art. 64, określający zasadę prowadzenia postępowania za
przestępstwa określone w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych w trybie
przyspieszonym, i jest to jednocześnie logiczne odesłanie do regulacji unormowanej
w art. 517a i następnych Kodeksu postępowania karnego.
Nowelizacja ma na celu usunięcie wątpliwości, ujawniających się w toku stosowania przepisu
w obowiązującym brzmieniu, które może sugerować, że postępowania w sprawach
o wskazane w jego treści przestępstwa powinno być prowadzone w trybie przyspieszonym,
niezależnie od zaistnienia przesłanek rozpoznania sprawy w tym trybie, określonych w art.
517b § 1 K.p.k., które stanowią ujęcie sprawcy in flagranti crimine comprehensi, zatrzymanie
przez Policję i doprowadzenie do sądu z wnioskiem o rozpoznanie sprawy w postępowaniu
przyspieszonym, przy uwzględnieniu możliwości odstąpienia od zatrzymania
i doprowadzenia sprawcy do sądu, wynikających z nowelizacji przepisów o postępowaniu
przyspieszonym, dokonanej na mocy ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy –
Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny
wykonawczy, ustawy – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 206, poz. 1589).
Projektowane brzmienie przepisu jednoznacznie wskazuje, iż obligatoryjne prowadzenie
postępowania w trybie przyspieszonym o przestępstwa określone w ustawie
o bezpieczeństwie imprez masowych nie oznacza ustawowego odstąpienia od wymogu
zaistnienia przesłanek tego trybu określonych w Kodeksie postępowania karnego, lecz jedynie
oznacza wymóg procedowania w postępowaniu przyspieszonym we wszystkich przypadkach,
8/46
gdy przesłanki te są spełnione, a tym samym kreuje obligatoryjność stosowania postępowania
przyspieszonego w sprawach o takie czyny jako wyłom od zasady fakultatywności trybu
przyspieszonego, wynikającej z przepisów Kodeksu postępowania karnego.
Celem zmian w art. 65 (art. 1 pkt 23 projektu) jest uporządkowanie zasad stosowania zakazu
wstępu na imprezy masowe. Wprowadzone przepisy umożliwią stosowanie zakazu na
wszystkie imprezy masowe.
Treścią zakazu wstępu na imprezę masową orzekanego za wykroczenia, podobnie jak
w regulacji Kodeksu karnego, jest niemożność uczestniczenia przez sprawcę wykroczenia
w kolejnych imprezach masowych, a wykonanie tego zakazu może być połączone
z obowiązkiem stawiennictwa w czasie trwania imprezy masowej bądź w jednostce
organizacyjnej Policji, bądź w innym miejscu wskazanym przez właściwego komendanta
Policji (art. 65 ust. 3).
W przypadkach wskazanych w ustawie orzeczenie omawianego zakazu jest obligatoryjne
(art. 66 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych). Zakaz wstępu na imprezy masowe
orzeka się na okres od 2 do 6 lat. Obowiązek stawiennictwa nie jest w projekcie obligatoryjny
jak dotychczas, ale fakultatywny, co jest związane z projektowanym brzmieniem art. 41b K.k.
(art. 5 projektu ustawy). Skoro obowiązek stawiennictwa w razie skazania za przestępstwo
według projektu co do zasady jest fakultatywny, to taka sytuacja powinna mieć miejsce także
w odniesieniu do środka karnego orzekanego za wykroczenie. Dotyczy to także okresu, na
jaki obowiązek może być orzeczony. Biorąc pod uwagę, że w przypadku przestępstwa
podstawowym obowiązkiem jest przebywanie skazanego w określonym miejscu stałego
pobytu, orzekane na 6 do 12 miesięcy, zaś jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach
obowiązek, w postaci stawiennictwa, może być przedłużany na dalszy czas, przyjęto, że
w wypadku skazania za wykroczenie okres stawiennictwa może wynosić od 6 miesięcy do
3 lat. Nie może jednak przekraczać okresu, na jaki orzeczono zakaz wstępu na imprezę
masową.
Projektowany art. 65a (art. 1 pkt 24), podobnie jak rozwiązania zawarte w obowiązującym
Kodeksie karnym i projektowanym przepisie art. 84 § 3 K.k., dopuszcza również skrócenie
okresu wykonywania środka karnego zakazu wstępu na imprezę masową, jeżeli został on
orzeczony za wykroczenie. Przesłankami uznania środka karnego za wykonany są: upływ
połowy okresu, na który orzeczono środek, przy czym okres ten nie może być krótszy niż
jeden rok, oraz przestrzeganie w tym czasie przez skazanego porządku prawnego.
Art. 2. Dodanie w Kodeksie wykroczeń art. 50a ma w pierwszej kolejności zapewnić
osiągnięcie celu prewencyjnego przez stworzenie możliwości odebrania niebezpiecznych
9/46
przedmiotów i tym samym zapobieżenie możliwości popełnienia cięższych czynów
zabronionych mogących doprowadzić do utraty życia lub naruszenia zdrowia ludzkiego.
Przedłożona propozycja stanowi odpowiedź na mające co jakiś czas miejsce wydarzenia,
w których dochodzi do tragicznie kończących się spotkań (tzw. ustawek) pseudokibiców, ma
ona także na celu ograniczenie przypadków bezkarnego demonstrowania niebezpiecznych
przedmiotów przez niektóre osoby na ulicach czy osiedlach w sytuacjach, w których cel
osoby okazującej demonstracyjnie niebezpieczny przedmiot nie jest jasny, natomiast wśród
innych osób może wywoływać poczucie zagrożenia.
Zmiana brzmienia art. 66 § 1 Kodeksu wykroczeń jest uzasadniona faktem wprowadzenia do
Kodeksu karnego nowego rodzaju przestępstwa, które ma być opisane w art. 224a Kodeksu
karnego (propozycja ujęta w niniejszym projekcie). Szczegółowe uzasadnienie
wprowadzenia art. 224a Kodeksu karnego oraz jego stosunku do przepisu art. 66 § 1 Kodeksu
wykroczeń znajduje się w dalszej części uzasadnienia dotyczącej zmian w Kodeksie karnym.
Art. 3 pkt 1 stanowi realizację ustaleń konferencji uzgodnieniowej poświęconej projektowi,
podczas której wskazano na potrzebę wprowadzenia do ustawy o Policji przepisu
o charakterze materialnoprawnym dotyczącego pomieszczeń dla osób tymczasowo
zatrzymanych.
Art. 3 pkt 2 dotyczy zmian w art. 15 ustawy o Policji. Uzasadnienie do wprowadzenia zmiany
wynika z faktu, że Policja, przystępując do realizacji zadań związanych
z bezpieczeństwem imprez masowych oraz przygotowaniem do zabezpieczenia EURO 2012,
dokonała na potrzeby własne, analizy ryzyka planowanego przedsięwzięcia. Analiza na
zasadzie słabych i mocnych stron wskazała, że problemy mogą miedzy innymi wystąpić
z tzw. przepustowością pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub
doprowadzonych w celu wytrzeźwienia. Powyższe wynika z faktu, iż planowana ilość
uczestników Turnieju UEFA EURO 2012 pochodzących z Polski, jak również z innych
krajów, naturalną siłą rzeczy będzie powodowała, iż Policja będzie zmuszona podejmować
zwiększoną liczbę interwencji. Działania Policji w tym zakresie nie tylko będą ograniczały się
do zakończenia interwencji na zasadzie pouczenia osób, ale również związane będą
z koniecznością zatrzymania osoby lub jednocześnie większej grupy osób
i przetransportowania do pomieszczeń, obiektów, w których zatrzymane osoby będą
oczekiwać na zakończenie dalszych realizowanych w tej sprawie czynności służbowych.
W obecnym stanie prawnym Policja dysponuje jedynie pomieszczeniami przeznaczonymi dla
osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, które przy konieczności
zatrzymania jednocześnie większej liczby osób, np. 100 kibiców, nie są do tego
przystosowane z uwagi na ograniczoną ilość miejsc, jakie posiadają. Należy zauważyć, że
oprócz działań związanych z zabezpieczeniem EURO 2012 jednostki organizacyjne Policji
będą równocześnie realizowały swoje codzienne ustawowe zadania, które też będą wymagały
między innymi zatrzymywania osób do wyjaśnienia. Z tego też względu istniejące w tym
10/46
zakresie ryzyko, w postaci niemożności umieszczenia w odizolowanych pomieszczeniach
osób zatrzymanych, zostało zdiagnozowane jako istotny czynnik mogący mieć wpływ na
sposób i zakres realizacji przez Policję zadań, jak również na samo bezpieczeństwo podczas
zabezpieczenia w ramach EURO 2012.
Umożliwienie Policji tworzenia pokoi przejściowych, tymczasowych pomieszczeń
przejściowych, a także możliwość umieszczania osób zatrzymanych w pomieszczeniach
jednostek organizacyjnych Straży Granicznej powinno rozwiązać ewentualny problem braku
miejsc w przypadku masowego zakłócenia porządku przez pseudokibiców podczas Turnieju
UEFA EURO 2012. Wprowadzenie wskazanych regulacji zapobiegnie między innymi
sytuacjom przetrzymywania przez dłuższy czas pod gołym niebem osób zatrzymanych.
Obecnie w pomieszczeniach przeznaczonych dla zatrzymanych będących w dyspozycji
Policji mają prawo umieszczać osoby zatrzymane wszystkie służby, zarówno Straż
Graniczna, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
andarmeria Wojskowa, jak również inspektorzy i pracownicy kontroli skarbowej. Należy
założyć, że okres trwania rozgrywek EURO 2012 będzie czasem, kiedy przywołane służby
również z uprawnienia tego będą korzystać. Wychodząc naprzeciw dochowania staranności
realizowanych w tym zakresie procedur, konieczne jest wprowadzenie regulacji
ujednolicających zakres prowadzonej dokumentacji oraz wzory dokumentów wymaganych do
umieszczenia, zwalniania i wydawania osób umieszczanych w policyjnych pomieszczeniach
dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia.
Zakres policyjnej realizacji zadań w ramach Turnieju UEFA EURO 2012 to nie tylko
zwiększona ilość podejmowanych czynności wobec osób dorosłych, ale również
i problematyka nieletnich sprawców czynów karalnych. Analogicznie jak w sytuacji liczby
miejsc przeznaczonych dla dorosłych osób zatrzymanych, tak i w przypadku nieletnich,
problem ograniczonej ich liczby, przy konieczności ich zatrzymania, został zdefiniowany jako
ryzyko w ramach Turnieju UEFA EURO 2012. W obecnym stanie prawnym warunki, jakim
powinny odpowiadać policyjne izby dziecka oraz regulamin pobytu w nich nieletnich, nie
znajdują odniesienia prawnego.
Kolejnym zgłoszonym rozwiązaniem prawnym, które będzie miało wpływ na zwiększenie
szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ramach EURO 2012, jest wprowadzenie możliwości
rejestrowania monitorowanego obrazu z pomieszczeń, w których przebywają osoby
zatrzymane.
Zaproponowane w art. 3 projektu ustawy rozwiązania podniosą wprost proporcjonalnie
poziom bezpieczeństwa zarówno uczestników Turnieju UEFA EURO 2012, jak również
obywateli nieuczestniczących w zmaganiach sportowych, ale mimo woli stykających się
z uczestnikami tej imprezy sportowej. Wpłynie to również na usprawnienie organizacyjne
jednostek Policji oraz ułatwi realizację zadań służbowych w tym zakresie.
Istotnym elementem jest fakt, potwierdzony również przez Policję austriacką, że tego typu
imprezy pozostają w szczególnym zainteresowaniu międzynarodowych organizacji ochrony
11/46
szczególny sposób działania Komendanta „z urzędu”, w wąskim zakresie ograniczonym tylko
do tych obowiązków, które będą kontrolowane za pomocą aparatury monitorującej, oraz
tworzy uprawnienie do uzyskania informacji dla podmiotu prowadzącego centralę
monitorowania, bez konieczności stosownego uzupełnienia katalogu podmiotów
uprawnionych, o których mowa w art. 38 ustawy.
W art. 54 (art. 1 pkt 16 projektu) określona jest penalizacja czynów polegających na
nieuprawnionym przemieszczaniu się uczestników masowej imprezy sportowej do miejsc
w innych sektorach obiektu, na którym przeprowadzana jest impreza masowa. Dotychczas
zachowanie takie mogło być uznane za negatywne wyłącznie w przypadku zawarcia
stosowanych zapisów w regulaminie imprezy masowej.
Przepis zmieniający brzmienie art. 56 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
wprowadza zmiany redakcyjne przepisu w konsekwencji dopuszczenia sprzedaży, podawania
i spożywania napojów alkoholowych na imprezach masowych (zmiany zawarte w pkt 5).
Penalizację zachowań na masowej imprezie sportowej polegających na działaniu w sposób
uniemożliwiający rozpoznanie osoby zawarto w art. 1 pkt 17 projektu. Dotychczas
zachowanie takie mogło być zabronione wyłącznie na podstawie regulaminu imprezy
masowej.
Podkreślenia wymaga również dodatnie do katalogu sankcji za wykroczenia związane
z imprezą masową kary ograniczenia wolności.
W art. 1 pkt 18 projektu ustawy rozszerzono katalog warunków umożliwiających penalizację,
w stosunku do organizatora imprezy masowej, nienależytego zapewnienia bezpieczeństwa
imprezy masowej między innymi w zakresie ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia
pod względem medycznym oraz odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych
wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności
przeciwpożarowymi i sanitarnymi – przesłanki wynikające z art. 5 ust. 2 ustawy
o bezpieczeństwie imprez masowych.
Zaproponowana w art. 1 pkt 19 regulacja wynika z postulatów dotyczących licznych
trudności interpretacyjnych w zakresie nieuprawnionego wdzierania się na teren imprezy
masowej, zgłaszanych przez jednostki organizacyjne Policji, prokuratury oraz sądy.
Rozbieżności dotyczą stosowania art. 60 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
(wdzieranie się na teren zawodów sportowych) oraz art. 193 Kodeksu karnego (naruszenie
miru domowego).
7/46
Przedmiotem ochrony na podstawie art. 60 ust. 1a ma być przysługujące organizatorowi
imprezy masowej prawo do niezakłóconego przeprowadzenia tej imprezy.
Przestępstwo polega na wdarciu się na teren imprezy masowej w czasie jej trwania albo jego
nieopuszczeniu mimo żądania osoby uprawnionej.
Przez wdarcie się należy rozumieć przedostanie się na teren imprezy masowej wbrew
wyraźnej woli organizatora imprezy masowej (np. przeskoczenie ogrodzenia). Przestępstwo
wyraża się przez działanie, które może mieć charakter gwałtowny, jak również inne sposoby
bezprawnego przedostania się na teren imprezy.
Art. 1 pkt 20 zawiera rozszerzenie stosowania sankcji karnej określonej w art. 61 ustawy za
czyn polegający na prowokowaniu kibiców do działań zagrażających bezpieczeństwu
w
miejscu i w czasie trwania masowej imprezy sportowej oraz używania słów
nieprzyzwoitych. Jako przykładowy katalog wskazano spikera zawodów członków służb
porządkowych i służb informacyjnych oraz zawodników.
Projekt w art. 1 pkt 21 przewiduje nowelizację art. 63, zawierającego przepis określający
katalog wykroczeń, do których stosuje się przepisy o powadzeniu postępowania w trybie
przyspieszonym o nowy art. 57a.
W art. 1 pkt 22 nowelizuje się art. 64, określający zasadę prowadzenia postępowania za
przestępstwa określone w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych w trybie
przyspieszonym, i jest to jednocześnie logiczne odesłanie do regulacji unormowanej
w art. 517a i następnych Kodeksu postępowania karnego.
Nowelizacja ma na celu usunięcie wątpliwości, ujawniających się w toku stosowania przepisu
w obowiązującym brzmieniu, które może sugerować, że postępowania w sprawach
o wskazane w jego treści przestępstwa powinno być prowadzone w trybie przyspieszonym,
niezależnie od zaistnienia przesłanek rozpoznania sprawy w tym trybie, określonych w art.
517b § 1 K.p.k., które stanowią ujęcie sprawcy in flagranti crimine comprehensi, zatrzymanie
przez Policję i doprowadzenie do sądu z wnioskiem o rozpoznanie sprawy w postępowaniu
przyspieszonym, przy uwzględnieniu możliwości odstąpienia od zatrzymania
i doprowadzenia sprawcy do sądu, wynikających z nowelizacji przepisów o postępowaniu
przyspieszonym, dokonanej na mocy ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy –
Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny
wykonawczy, ustawy – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 206, poz. 1589).
Projektowane brzmienie przepisu jednoznacznie wskazuje, iż obligatoryjne prowadzenie
postępowania w trybie przyspieszonym o przestępstwa określone w ustawie
o bezpieczeństwie imprez masowych nie oznacza ustawowego odstąpienia od wymogu
zaistnienia przesłanek tego trybu określonych w Kodeksie postępowania karnego, lecz jedynie
oznacza wymóg procedowania w postępowaniu przyspieszonym we wszystkich przypadkach,
8/46
gdy przesłanki te są spełnione, a tym samym kreuje obligatoryjność stosowania postępowania
przyspieszonego w sprawach o takie czyny jako wyłom od zasady fakultatywności trybu
przyspieszonego, wynikającej z przepisów Kodeksu postępowania karnego.
Celem zmian w art. 65 (art. 1 pkt 23 projektu) jest uporządkowanie zasad stosowania zakazu
wstępu na imprezy masowe. Wprowadzone przepisy umożliwią stosowanie zakazu na
wszystkie imprezy masowe.
Treścią zakazu wstępu na imprezę masową orzekanego za wykroczenia, podobnie jak
w regulacji Kodeksu karnego, jest niemożność uczestniczenia przez sprawcę wykroczenia
w kolejnych imprezach masowych, a wykonanie tego zakazu może być połączone
z obowiązkiem stawiennictwa w czasie trwania imprezy masowej bądź w jednostce
organizacyjnej Policji, bądź w innym miejscu wskazanym przez właściwego komendanta
Policji (art. 65 ust. 3).
W przypadkach wskazanych w ustawie orzeczenie omawianego zakazu jest obligatoryjne
(art. 66 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych). Zakaz wstępu na imprezy masowe
orzeka się na okres od 2 do 6 lat. Obowiązek stawiennictwa nie jest w projekcie obligatoryjny
jak dotychczas, ale fakultatywny, co jest związane z projektowanym brzmieniem art. 41b K.k.
(art. 5 projektu ustawy). Skoro obowiązek stawiennictwa w razie skazania za przestępstwo
według projektu co do zasady jest fakultatywny, to taka sytuacja powinna mieć miejsce także
w odniesieniu do środka karnego orzekanego za wykroczenie. Dotyczy to także okresu, na
jaki obowiązek może być orzeczony. Biorąc pod uwagę, że w przypadku przestępstwa
podstawowym obowiązkiem jest przebywanie skazanego w określonym miejscu stałego
pobytu, orzekane na 6 do 12 miesięcy, zaś jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach
obowiązek, w postaci stawiennictwa, może być przedłużany na dalszy czas, przyjęto, że
w wypadku skazania za wykroczenie okres stawiennictwa może wynosić od 6 miesięcy do
3 lat. Nie może jednak przekraczać okresu, na jaki orzeczono zakaz wstępu na imprezę
masową.
Projektowany art. 65a (art. 1 pkt 24), podobnie jak rozwiązania zawarte w obowiązującym
Kodeksie karnym i projektowanym przepisie art. 84 § 3 K.k., dopuszcza również skrócenie
okresu wykonywania środka karnego zakazu wstępu na imprezę masową, jeżeli został on
orzeczony za wykroczenie. Przesłankami uznania środka karnego za wykonany są: upływ
połowy okresu, na który orzeczono środek, przy czym okres ten nie może być krótszy niż
jeden rok, oraz przestrzeganie w tym czasie przez skazanego porządku prawnego.
Art. 2. Dodanie w Kodeksie wykroczeń art. 50a ma w pierwszej kolejności zapewnić
osiągnięcie celu prewencyjnego przez stworzenie możliwości odebrania niebezpiecznych
9/46
przedmiotów i tym samym zapobieżenie możliwości popełnienia cięższych czynów
zabronionych mogących doprowadzić do utraty życia lub naruszenia zdrowia ludzkiego.
Przedłożona propozycja stanowi odpowiedź na mające co jakiś czas miejsce wydarzenia,
w których dochodzi do tragicznie kończących się spotkań (tzw. ustawek) pseudokibiców, ma
ona także na celu ograniczenie przypadków bezkarnego demonstrowania niebezpiecznych
przedmiotów przez niektóre osoby na ulicach czy osiedlach w sytuacjach, w których cel
osoby okazującej demonstracyjnie niebezpieczny przedmiot nie jest jasny, natomiast wśród
innych osób może wywoływać poczucie zagrożenia.
Zmiana brzmienia art. 66 § 1 Kodeksu wykroczeń jest uzasadniona faktem wprowadzenia do
Kodeksu karnego nowego rodzaju przestępstwa, które ma być opisane w art. 224a Kodeksu
karnego (propozycja ujęta w niniejszym projekcie). Szczegółowe uzasadnienie
wprowadzenia art. 224a Kodeksu karnego oraz jego stosunku do przepisu art. 66 § 1 Kodeksu
wykroczeń znajduje się w dalszej części uzasadnienia dotyczącej zmian w Kodeksie karnym.
Art. 3 pkt 1 stanowi realizację ustaleń konferencji uzgodnieniowej poświęconej projektowi,
podczas której wskazano na potrzebę wprowadzenia do ustawy o Policji przepisu
o charakterze materialnoprawnym dotyczącego pomieszczeń dla osób tymczasowo
zatrzymanych.
Art. 3 pkt 2 dotyczy zmian w art. 15 ustawy o Policji. Uzasadnienie do wprowadzenia zmiany
wynika z faktu, że Policja, przystępując do realizacji zadań związanych
z bezpieczeństwem imprez masowych oraz przygotowaniem do zabezpieczenia EURO 2012,
dokonała na potrzeby własne, analizy ryzyka planowanego przedsięwzięcia. Analiza na
zasadzie słabych i mocnych stron wskazała, że problemy mogą miedzy innymi wystąpić
z tzw. przepustowością pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub
doprowadzonych w celu wytrzeźwienia. Powyższe wynika z faktu, iż planowana ilość
uczestników Turnieju UEFA EURO 2012 pochodzących z Polski, jak również z innych
krajów, naturalną siłą rzeczy będzie powodowała, iż Policja będzie zmuszona podejmować
zwiększoną liczbę interwencji. Działania Policji w tym zakresie nie tylko będą ograniczały się
do zakończenia interwencji na zasadzie pouczenia osób, ale również związane będą
z koniecznością zatrzymania osoby lub jednocześnie większej grupy osób
i przetransportowania do pomieszczeń, obiektów, w których zatrzymane osoby będą
oczekiwać na zakończenie dalszych realizowanych w tej sprawie czynności służbowych.
W obecnym stanie prawnym Policja dysponuje jedynie pomieszczeniami przeznaczonymi dla
osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, które przy konieczności
zatrzymania jednocześnie większej liczby osób, np. 100 kibiców, nie są do tego
przystosowane z uwagi na ograniczoną ilość miejsc, jakie posiadają. Należy zauważyć, że
oprócz działań związanych z zabezpieczeniem EURO 2012 jednostki organizacyjne Policji
będą równocześnie realizowały swoje codzienne ustawowe zadania, które też będą wymagały
między innymi zatrzymywania osób do wyjaśnienia. Z tego też względu istniejące w tym
10/46
zakresie ryzyko, w postaci niemożności umieszczenia w odizolowanych pomieszczeniach
osób zatrzymanych, zostało zdiagnozowane jako istotny czynnik mogący mieć wpływ na
sposób i zakres realizacji przez Policję zadań, jak również na samo bezpieczeństwo podczas
zabezpieczenia w ramach EURO 2012.
Umożliwienie Policji tworzenia pokoi przejściowych, tymczasowych pomieszczeń
przejściowych, a także możliwość umieszczania osób zatrzymanych w pomieszczeniach
jednostek organizacyjnych Straży Granicznej powinno rozwiązać ewentualny problem braku
miejsc w przypadku masowego zakłócenia porządku przez pseudokibiców podczas Turnieju
UEFA EURO 2012. Wprowadzenie wskazanych regulacji zapobiegnie między innymi
sytuacjom przetrzymywania przez dłuższy czas pod gołym niebem osób zatrzymanych.
Obecnie w pomieszczeniach przeznaczonych dla zatrzymanych będących w dyspozycji
Policji mają prawo umieszczać osoby zatrzymane wszystkie służby, zarówno Straż
Graniczna, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
andarmeria Wojskowa, jak również inspektorzy i pracownicy kontroli skarbowej. Należy
założyć, że okres trwania rozgrywek EURO 2012 będzie czasem, kiedy przywołane służby
również z uprawnienia tego będą korzystać. Wychodząc naprzeciw dochowania staranności
realizowanych w tym zakresie procedur, konieczne jest wprowadzenie regulacji
ujednolicających zakres prowadzonej dokumentacji oraz wzory dokumentów wymaganych do
umieszczenia, zwalniania i wydawania osób umieszczanych w policyjnych pomieszczeniach
dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia.
Zakres policyjnej realizacji zadań w ramach Turnieju UEFA EURO 2012 to nie tylko
zwiększona ilość podejmowanych czynności wobec osób dorosłych, ale również
i problematyka nieletnich sprawców czynów karalnych. Analogicznie jak w sytuacji liczby
miejsc przeznaczonych dla dorosłych osób zatrzymanych, tak i w przypadku nieletnich,
problem ograniczonej ich liczby, przy konieczności ich zatrzymania, został zdefiniowany jako
ryzyko w ramach Turnieju UEFA EURO 2012. W obecnym stanie prawnym warunki, jakim
powinny odpowiadać policyjne izby dziecka oraz regulamin pobytu w nich nieletnich, nie
znajdują odniesienia prawnego.
Kolejnym zgłoszonym rozwiązaniem prawnym, które będzie miało wpływ na zwiększenie
szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ramach EURO 2012, jest wprowadzenie możliwości
rejestrowania monitorowanego obrazu z pomieszczeń, w których przebywają osoby
zatrzymane.
Zaproponowane w art. 3 projektu ustawy rozwiązania podniosą wprost proporcjonalnie
poziom bezpieczeństwa zarówno uczestników Turnieju UEFA EURO 2012, jak również
obywateli nieuczestniczących w zmaganiach sportowych, ale mimo woli stykających się
z uczestnikami tej imprezy sportowej. Wpłynie to również na usprawnienie organizacyjne
jednostek Policji oraz ułatwi realizację zadań służbowych w tym zakresie.
Istotnym elementem jest fakt, potwierdzony również przez Policję austriacką, że tego typu
imprezy pozostają w szczególnym zainteresowaniu międzynarodowych organizacji ochrony
11/46
Dokumenty związane z tym projektem:
- 4281 › Pobierz plik