Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012
projekt dotyczy zapewnienia otoczenia prawnego do sprawnego zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych i Turnieju UEFA EURO 2012
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4281
- Data wpłynięcia: 2011-06-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1280
4281
2. Odmowa udostępnienia informacji, o których mowa w art. 11 ust. 1, następuje, jeżeli ich
udostępnienie mogłoby utrudnić lub uniemożliwić realizację zadań Policji.
Art. 13. 1. Informacje, o których mowa w art. 11 ust. 1, przetwarza się przez okres niezbędny
dla realizacji zadań Policji wynikających z niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31
października 2012 r.
2. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, informacje, o których mowa w art. 11 ust. 1,
ulegają usunięciu ze zbiorów danych osobowych, których administratorem jest Komendant
Główny Policji, z wyjątkiem informacji, o których mowa w art. 20 ust. 2a ustawy z dnia 6
kwietnia 1990 r. o Policji, przetwarzanych na potrzeby toczących się postępowań.
Art. 14. 1. W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 11 ust. 1, Policja, na wniosek
upoważnionego organu Unii Europejskich Związków Piłkarskich (Union of European
Football Associations) zwanej dalej „UEFA”, może dokonywać sprawdzenia osoby
ubiegającej się o akredytację UEFA, w zakresie możliwości stwarzania przez tę osobę
zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju UEFA EURO 2012.
2. Policja przedstawia upoważnionemu organowi UEFA, na jego wniosek, opinię
o osobie ubiegającej się o akredytację UEFA, przygotowaną na podstawie informacji
zgromadzonych w zbiorach danych prowadzonych przez Policję lub zbiorach danych
dostępnych Policji.
3. Opinia, o której mowa w ust. 2, zawiera imię i nazwisko osoby ubiegającej się
o akredytację UEFA, serię i numer dokumentu tożsamości tej osoby przekazany przez
upoważniony organ UEFA oraz rekomendację albo brak rekomendacji Policji do przyznania
akredytacji UEFA. W opinii nie zamieszcza się innych informacji, w szczególności innych
danych osobowych.
4. Opinia, o której mowa w ust. 2, nie wymaga uzasadnienia oraz nie podlega zaskarżeniu.
5. Akredytacją UEFA, w rozumieniu niniejszego artykułu, jest indywidualne oraz
niezbywalne uprawnienie wstępu do:
1) jednej lub więcej stref (sektorów) na jednym lub więcej stadionach, na których
rozgrywane będą mecze piłki nożnej w ramach Turnieju UEFA EURO 2012,
zwane dalej „meczami UEFA EURO 2012”;
2) jednej lub więcej stref na terenach lub w budynkach użytkowanych przez
UEFA podczas Turnieju UEFA EURO 2012.
Art. 15. 1. W okresie od dnia 1 czerwca do dnia 8 lipca 2012 r. funkcjonariuszy Straży
Granicznej wykonujących zadania kontroli bezpieczeństwa w międzynarodowej komunikacji
lotniczej, o której mowa w art. 187 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
20/23
(Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.12)), mogą wspierać upoważnieni pracownicy
służby ochrony lotniska, o której mowa w art. 187 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. –
Prawo lotnicze.
2. Szczegółowe zasady organizacji wsparcia, o którym mowa w ust. 1, obejmujące w
szczególności: okres wsparcia i liczbę pracowników z uprawnieniami do prowadzenia
kontroli bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej, organizację pracy na stanowiskach kontroli
bezpieczeństwa określą w drodze porozumienia właściwi komendanci placówek Straży
Granicznej i zarządzający lotniskami.
Art. 16. 1. Funkcjonariuszom Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura
Ochrony Rządu, którzy w okresie od dnia 1 czerwca do dnia 30 czerwca 2012 r., ze względu
na realizację zadań bezpośrednio związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas
Turnieju UEFA EURO 2012, pełnili służbę w czasie przekraczającym ustawowo określoną
tygodniową normę czasu służby, wypłacany jest w zamian za ten czas zryczałtowany
ekwiwalent pieniężny, zwany dalej „ekwiwalentem”.
2. Przedłużony czas służby może wykraczać powyżej 48 godzin tygodniowo, z zachowaniem
prawa do nieprzerwanego wypoczynku.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane wprowadzenie podwyższonej
gotowości operacyjnej w Państwowej Straży Pożarnej. Przepisów art. 10 ust. 1 pkt 12, art. 12
ust. 5 pkt 8, art. 13 ust. 6 pkt 17 oraz art. 35 ust. 10 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.13)) nie stosuje się.
4. Stawkę godzinową ekwiwalentu za każdą rozpoczętą godzinę służby, o której mowa
w ust. 1, ustala się w wysokości 60 % z 1/172 przeciętnego uposażenia odpowiednio
funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony
Rządu, określanego według przepisów odrębnych dotyczących tych funkcjonariuszy jako
wielokrotność kwoty bazowej.
5. Ekwiwalent przysługuje funkcjonariuszowi niezależnie od zajmowanego stanowiska
służbowego, w tym również delegowanemu do pełnienia służby w innych instytucjach na
podstawie odrębnych przepisów, w wymiarze, w jakim został wyznaczony do realizacji
zadań, o których mowa w ust. 1.
6. Ekwiwalent jest wypłacany ze środków budżetu państwa.
Art. 17. W odniesieniu do zaliczek na poczet zamówień, których przedmiotem jest wykonanie
usług niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju
12) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331, Nr 82, poz. 558
i Nr 97 poz. 625, z 2008 r. Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r.
Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432.
13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz
z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228, Nr 238, poz. 1578 i Nr 239, poz. 1589.
21/23
UEFA EURO 2012, minister właściwy do spraw wewnętrznych, jednostki organizacyjne
Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej oraz Biuro Ochrony
Rządu mogą nie stosować przepisów art. 151a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.14)).
Art. 18. 1. Do meczu UEFA EURO 2012 nie stosuje się przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z
dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.
2. Na bilecie wstępu lub na innym dokumencie uprawniającym do przebywania na meczu
UEFA EURO 2012 umieszcza się numer miejsca siedzącego.
Art. 19. Organizator imprezy masowej artystyczno-rozrywkowej, polegającej na publicznym
oglądaniu przekazu telewizyjnego meczu UEFA EURO 2012, do wniosku, o którym mowa w
art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych,
dołącza dokument potwierdzający zgodę wydaną przez właściwy organ UEFA lub podmiot
posiadający stosowne pełnomocnictwo tego organu, upoważniający do prezentowania obrazu
na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu o przekątnej przekraczającej
3 metry, zawierającego przekaz telewizyjny z przebiegu meczów UEFA EURO 2012.
Art. 20. 1. W związku z meczem UEFA EURO 2012 lub imprezą masową artystyczno-
rozrywkową polegającą na publicznym oglądaniu przekazu telewizyjnego meczu UEFA
EURO 2012, podczas których istnieje uzasadnione ryzyko naruszenia prawa, właściwy
miejscowo prezes sądu, prokurator lub komendant Policji może, w drodze decyzji,
zobowiązać tłumacza przysięgłego, do pozostawania w gotowości do wykonywania
czynności tłumacza przysięgłego, określając niezbędny czas, a także wskazując miejsce, gdzie
tłumacz przysięgły powinien przebywać w czasie pozostawania w gotowości. Decyzja
podlega rygorowi natychmiastowej wykonalności.
2. Przepisy ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U.
Nr 273, poz. 2702, z 2006 r. Nr 107, poz. 722 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228) stosuje się
odpowiednio.
3. Za pozostawanie w gotowości tłumaczowi przysięgłemu przysługuje wynagrodzenie
w wysokości 10 zł za godzinę.
Art. 21. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy
zmienianej w art. 3 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
14) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2010 r. Nr 161, poz. 1078
i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143 i Nr 87, poz. 484.
22/23
Art. 22. 1. W celu sfinansowania zadań określonych w art. 16 niniejszej ustawy oraz
w art. 17aa – 17ac ustawy zmienianej w art. 4 ustala się w 2012 r. maksymalne limity
wydatków dla:
1) budżetu państwa w kwocie 20 803 600 zł;
2) budżetów samorządów wojewódzkich w kwocie 349 500 zł;
3) budżetów samorządów powiatowych w kwocie 101 700 zł;
4) budżetów samorządów gminnych w kwocie 48 600 zł.
2. W przypadku gdy środki finansowe nie pokrywałyby skutków sfinansowania uprawnień
funkcjonariuszy służb wymienionych w art. 16 ust. 1, do ekwiwalentu za wszystkie godziny
wypracowane w ramach przedłużonego czasu służby, dla każdego uprawnionego
funkcjonariusza, obniża się wymiar godzin, za które wypłaca się ekwiwalent, proporcjonalnie
do wymiaru, w jakim środki umożliwiają sfinansowanie tych uprawnień ogółem.
3. Wskaźnik procentowy wymiaru godzin, o którym mowa w ust. 2, ogłasza się
w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w drodze
obwieszczenia, na podstawie zbiorczych danych o liczbie godzin przedłużonego czasu służby,
przekazanych przez kierowników służb wymienionych w art. 16 ust. 1 niezwłocznie po
upływie okresu wskazanego w tym przepisie.
4. Za pozostały, przedłużony czas służby, funkcjonariuszowi udziela się czasu wolnego od
służby w tym samym wymiarze, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art. 23. 1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Art. 1 wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z tym że przepisy art. 1
pkt 6 w zakresie dotyczącym meczów piłki nożnej rozgrywanych:
1) w ramach ligi zawodowej wchodzą w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia;
2) w ramach I ligi piłki nożnej wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.;
3) w ramach innych rozgrywek niż wymienione w lit. a i b wchodzą w życie z dniem
1 stycznia 2014 r.
3. Przepisy art. 11 – 20 tracą moc z upływem dnia 31 grudnia 2012 r.
01/06/BS
23/23
UZASADNIENIE
Niniejszy projekt ustawy ma na celu zapewnienie otoczenia prawnego do sprawnego
zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprez masowych, umożliwiających sprawne
i skuteczne działania podmiotów zaangażowanych w zapewnienie bezpieczeństwa i
egzekwowanie prawa w związku z tymi imprezami, jak również warunków do zapewnienia
bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju Finałowego Mistrzostw Europy
w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
Uchwalona dnia 20 marca 2009 roku nowa ustawa o bezpieczeństwie imprez
masowych, po dwuletnim okresie obowiązywania wymaga uzupełnienia o przepisy
umożliwiające skuteczną walkę ze zjawiskiem tzw. chuligaństwa stadionowego oraz
stworzeniem narządzi do egzekwowania bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas
tych imprez.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej są trzecią co do wielkości imprezą sportową na
świecie, gromadzącą tysiące ludzi na stadionach piłkarskich, strefach publicznego oglądania
meczów oraz miliony osób przed telewizorami. Sprawne zapewnienie bezpieczeństwa tej
imprezy wymaga wzmożonego wysiłku wszystkich organów, służb i instytucji biorących
udział w zabezpieczeniu, jak również wprowadzenia niezbędnych zmian legislacyjnych, które
zagwarantują niezakłóconą realizację zadań przez te podmioty.
Zmiana ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw
będzie również realizacją zobowiązań wynikających ze zgłoszonych wobec UEFA gwarancji
rządu Rzeczypospolitej Polskiej w fazie kandydowania przez Ukrainę i Polskę do organizacji
tego Turnieju.
Przedstawiony projekt stanowi kompilację dwóch opracowanych odrębnie
w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwie Sprawiedliwości
projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa imprez masowych oraz stworzenie
właściwego otoczenia prawnego w celu zapewnienia bezpieczeństwa Mistrzostw Europy
w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 zarówno w obszarze bezpieczeństwa i porządku
publicznego, jak również w obszarze działań wymiaru sprawiedliwości.
Projekt został połączony w jedną całość oraz przekazany do prowadzenia przez
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie wspólnie podjętej decyzji w tym
przedmiocie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra
Sprawiedliwości.
1/46
udostępnienie mogłoby utrudnić lub uniemożliwić realizację zadań Policji.
Art. 13. 1. Informacje, o których mowa w art. 11 ust. 1, przetwarza się przez okres niezbędny
dla realizacji zadań Policji wynikających z niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31
października 2012 r.
2. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, informacje, o których mowa w art. 11 ust. 1,
ulegają usunięciu ze zbiorów danych osobowych, których administratorem jest Komendant
Główny Policji, z wyjątkiem informacji, o których mowa w art. 20 ust. 2a ustawy z dnia 6
kwietnia 1990 r. o Policji, przetwarzanych na potrzeby toczących się postępowań.
Art. 14. 1. W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 11 ust. 1, Policja, na wniosek
upoważnionego organu Unii Europejskich Związków Piłkarskich (Union of European
Football Associations) zwanej dalej „UEFA”, może dokonywać sprawdzenia osoby
ubiegającej się o akredytację UEFA, w zakresie możliwości stwarzania przez tę osobę
zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju UEFA EURO 2012.
2. Policja przedstawia upoważnionemu organowi UEFA, na jego wniosek, opinię
o osobie ubiegającej się o akredytację UEFA, przygotowaną na podstawie informacji
zgromadzonych w zbiorach danych prowadzonych przez Policję lub zbiorach danych
dostępnych Policji.
3. Opinia, o której mowa w ust. 2, zawiera imię i nazwisko osoby ubiegającej się
o akredytację UEFA, serię i numer dokumentu tożsamości tej osoby przekazany przez
upoważniony organ UEFA oraz rekomendację albo brak rekomendacji Policji do przyznania
akredytacji UEFA. W opinii nie zamieszcza się innych informacji, w szczególności innych
danych osobowych.
4. Opinia, o której mowa w ust. 2, nie wymaga uzasadnienia oraz nie podlega zaskarżeniu.
5. Akredytacją UEFA, w rozumieniu niniejszego artykułu, jest indywidualne oraz
niezbywalne uprawnienie wstępu do:
1) jednej lub więcej stref (sektorów) na jednym lub więcej stadionach, na których
rozgrywane będą mecze piłki nożnej w ramach Turnieju UEFA EURO 2012,
zwane dalej „meczami UEFA EURO 2012”;
2) jednej lub więcej stref na terenach lub w budynkach użytkowanych przez
UEFA podczas Turnieju UEFA EURO 2012.
Art. 15. 1. W okresie od dnia 1 czerwca do dnia 8 lipca 2012 r. funkcjonariuszy Straży
Granicznej wykonujących zadania kontroli bezpieczeństwa w międzynarodowej komunikacji
lotniczej, o której mowa w art. 187 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
20/23
(Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.12)), mogą wspierać upoważnieni pracownicy
służby ochrony lotniska, o której mowa w art. 187 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. –
Prawo lotnicze.
2. Szczegółowe zasady organizacji wsparcia, o którym mowa w ust. 1, obejmujące w
szczególności: okres wsparcia i liczbę pracowników z uprawnieniami do prowadzenia
kontroli bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej, organizację pracy na stanowiskach kontroli
bezpieczeństwa określą w drodze porozumienia właściwi komendanci placówek Straży
Granicznej i zarządzający lotniskami.
Art. 16. 1. Funkcjonariuszom Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura
Ochrony Rządu, którzy w okresie od dnia 1 czerwca do dnia 30 czerwca 2012 r., ze względu
na realizację zadań bezpośrednio związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas
Turnieju UEFA EURO 2012, pełnili służbę w czasie przekraczającym ustawowo określoną
tygodniową normę czasu służby, wypłacany jest w zamian za ten czas zryczałtowany
ekwiwalent pieniężny, zwany dalej „ekwiwalentem”.
2. Przedłużony czas służby może wykraczać powyżej 48 godzin tygodniowo, z zachowaniem
prawa do nieprzerwanego wypoczynku.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane wprowadzenie podwyższonej
gotowości operacyjnej w Państwowej Straży Pożarnej. Przepisów art. 10 ust. 1 pkt 12, art. 12
ust. 5 pkt 8, art. 13 ust. 6 pkt 17 oraz art. 35 ust. 10 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.13)) nie stosuje się.
4. Stawkę godzinową ekwiwalentu za każdą rozpoczętą godzinę służby, o której mowa
w ust. 1, ustala się w wysokości 60 % z 1/172 przeciętnego uposażenia odpowiednio
funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony
Rządu, określanego według przepisów odrębnych dotyczących tych funkcjonariuszy jako
wielokrotność kwoty bazowej.
5. Ekwiwalent przysługuje funkcjonariuszowi niezależnie od zajmowanego stanowiska
służbowego, w tym również delegowanemu do pełnienia służby w innych instytucjach na
podstawie odrębnych przepisów, w wymiarze, w jakim został wyznaczony do realizacji
zadań, o których mowa w ust. 1.
6. Ekwiwalent jest wypłacany ze środków budżetu państwa.
Art. 17. W odniesieniu do zaliczek na poczet zamówień, których przedmiotem jest wykonanie
usług niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju
12) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331, Nr 82, poz. 558
i Nr 97 poz. 625, z 2008 r. Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r.
Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432.
13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz
z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228, Nr 238, poz. 1578 i Nr 239, poz. 1589.
21/23
UEFA EURO 2012, minister właściwy do spraw wewnętrznych, jednostki organizacyjne
Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej oraz Biuro Ochrony
Rządu mogą nie stosować przepisów art. 151a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.14)).
Art. 18. 1. Do meczu UEFA EURO 2012 nie stosuje się przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z
dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.
2. Na bilecie wstępu lub na innym dokumencie uprawniającym do przebywania na meczu
UEFA EURO 2012 umieszcza się numer miejsca siedzącego.
Art. 19. Organizator imprezy masowej artystyczno-rozrywkowej, polegającej na publicznym
oglądaniu przekazu telewizyjnego meczu UEFA EURO 2012, do wniosku, o którym mowa w
art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych,
dołącza dokument potwierdzający zgodę wydaną przez właściwy organ UEFA lub podmiot
posiadający stosowne pełnomocnictwo tego organu, upoważniający do prezentowania obrazu
na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu o przekątnej przekraczającej
3 metry, zawierającego przekaz telewizyjny z przebiegu meczów UEFA EURO 2012.
Art. 20. 1. W związku z meczem UEFA EURO 2012 lub imprezą masową artystyczno-
rozrywkową polegającą na publicznym oglądaniu przekazu telewizyjnego meczu UEFA
EURO 2012, podczas których istnieje uzasadnione ryzyko naruszenia prawa, właściwy
miejscowo prezes sądu, prokurator lub komendant Policji może, w drodze decyzji,
zobowiązać tłumacza przysięgłego, do pozostawania w gotowości do wykonywania
czynności tłumacza przysięgłego, określając niezbędny czas, a także wskazując miejsce, gdzie
tłumacz przysięgły powinien przebywać w czasie pozostawania w gotowości. Decyzja
podlega rygorowi natychmiastowej wykonalności.
2. Przepisy ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U.
Nr 273, poz. 2702, z 2006 r. Nr 107, poz. 722 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228) stosuje się
odpowiednio.
3. Za pozostawanie w gotowości tłumaczowi przysięgłemu przysługuje wynagrodzenie
w wysokości 10 zł za godzinę.
Art. 21. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy
zmienianej w art. 3 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
14) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2010 r. Nr 161, poz. 1078
i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143 i Nr 87, poz. 484.
22/23
Art. 22. 1. W celu sfinansowania zadań określonych w art. 16 niniejszej ustawy oraz
w art. 17aa – 17ac ustawy zmienianej w art. 4 ustala się w 2012 r. maksymalne limity
wydatków dla:
1) budżetu państwa w kwocie 20 803 600 zł;
2) budżetów samorządów wojewódzkich w kwocie 349 500 zł;
3) budżetów samorządów powiatowych w kwocie 101 700 zł;
4) budżetów samorządów gminnych w kwocie 48 600 zł.
2. W przypadku gdy środki finansowe nie pokrywałyby skutków sfinansowania uprawnień
funkcjonariuszy służb wymienionych w art. 16 ust. 1, do ekwiwalentu za wszystkie godziny
wypracowane w ramach przedłużonego czasu służby, dla każdego uprawnionego
funkcjonariusza, obniża się wymiar godzin, za które wypłaca się ekwiwalent, proporcjonalnie
do wymiaru, w jakim środki umożliwiają sfinansowanie tych uprawnień ogółem.
3. Wskaźnik procentowy wymiaru godzin, o którym mowa w ust. 2, ogłasza się
w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w drodze
obwieszczenia, na podstawie zbiorczych danych o liczbie godzin przedłużonego czasu służby,
przekazanych przez kierowników służb wymienionych w art. 16 ust. 1 niezwłocznie po
upływie okresu wskazanego w tym przepisie.
4. Za pozostały, przedłużony czas służby, funkcjonariuszowi udziela się czasu wolnego od
służby w tym samym wymiarze, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art. 23. 1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Art. 1 wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z tym że przepisy art. 1
pkt 6 w zakresie dotyczącym meczów piłki nożnej rozgrywanych:
1) w ramach ligi zawodowej wchodzą w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia;
2) w ramach I ligi piłki nożnej wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.;
3) w ramach innych rozgrywek niż wymienione w lit. a i b wchodzą w życie z dniem
1 stycznia 2014 r.
3. Przepisy art. 11 – 20 tracą moc z upływem dnia 31 grudnia 2012 r.
01/06/BS
23/23
UZASADNIENIE
Niniejszy projekt ustawy ma na celu zapewnienie otoczenia prawnego do sprawnego
zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprez masowych, umożliwiających sprawne
i skuteczne działania podmiotów zaangażowanych w zapewnienie bezpieczeństwa i
egzekwowanie prawa w związku z tymi imprezami, jak również warunków do zapewnienia
bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Turnieju Finałowego Mistrzostw Europy
w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
Uchwalona dnia 20 marca 2009 roku nowa ustawa o bezpieczeństwie imprez
masowych, po dwuletnim okresie obowiązywania wymaga uzupełnienia o przepisy
umożliwiające skuteczną walkę ze zjawiskiem tzw. chuligaństwa stadionowego oraz
stworzeniem narządzi do egzekwowania bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas
tych imprez.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej są trzecią co do wielkości imprezą sportową na
świecie, gromadzącą tysiące ludzi na stadionach piłkarskich, strefach publicznego oglądania
meczów oraz miliony osób przed telewizorami. Sprawne zapewnienie bezpieczeństwa tej
imprezy wymaga wzmożonego wysiłku wszystkich organów, służb i instytucji biorących
udział w zabezpieczeniu, jak również wprowadzenia niezbędnych zmian legislacyjnych, które
zagwarantują niezakłóconą realizację zadań przez te podmioty.
Zmiana ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw
będzie również realizacją zobowiązań wynikających ze zgłoszonych wobec UEFA gwarancji
rządu Rzeczypospolitej Polskiej w fazie kandydowania przez Ukrainę i Polskę do organizacji
tego Turnieju.
Przedstawiony projekt stanowi kompilację dwóch opracowanych odrębnie
w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwie Sprawiedliwości
projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa imprez masowych oraz stworzenie
właściwego otoczenia prawnego w celu zapewnienia bezpieczeństwa Mistrzostw Europy
w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 zarówno w obszarze bezpieczeństwa i porządku
publicznego, jak również w obszarze działań wymiaru sprawiedliwości.
Projekt został połączony w jedną całość oraz przekazany do prowadzenia przez
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie wspólnie podjętej decyzji w tym
przedmiocie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra
Sprawiedliwości.
1/46
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4281
› Pobierz plik