eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

wydaje decyzję nakładającą na nadawcę karę pieniężną w wysokości do 50
% rocznej opłaty za używanie częstotliwości przeznaczonej do nadawania
programu, a w przypadku gdy nadawca nie uiszcza opłaty za częstotliwość,
karę pieniężną w wysokości do 10 % przychodu nadawcy, osiągniętego w
poprzednim roku podatkowym uwzględniając zakres i stopień szkodliwości
naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu oraz jego możliwości
finansowe.”
Art. 20 pkt 6
6) po art. 53 dodaje się art. 53a w brzmieniu:
Przepisy karne.
„Art. 53a. 1. Jeżeli podmiot, o którym mowa w:
1) art. 43 ust. 1, rozprowadzający program, narusza obowiązek, o
którym mowa w tym przepisie,
2) art. 43 ust. 1, rozprowadzający program, narusza obowiązek, o
którym mowa w art. 43a ust. 3
─ Przewodniczący Krajowej Rady wydaje decyzję nakładającą karę
pieniężną w wysokości do 10 % przychodu podmiotu, osiągniętego w
poprzednim roku podatkowym uwzględniając zakres i stopień szkodliwości
naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu oraz jego możliwości
finansowe.
2.
W przypadku gdy okres działania podmiotu jest krótszy niż rok
kalendarzowy, za podstawę wymiaru kary przyjmuje się kwotę 500 tysięcy
złotych.
3. Przewodniczący Krajowej Rady może żądać od podmiotu udzielenia
wyjaśnień, przedstawienia dokumentów, w szczególności rocznego
sprawozdania finansowego za poprzedni rok podatkowy, w zakresie
wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 lub art. 43a ust. 3.”
Art. 21
Art. 21. W ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. Przepisy związane z przyznaniem kompetencji dla Inspekcji Handlowej
z 2009 r. Nr 151, poz. 1219 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228) w art. 3 po pkt związanej z kontrolą sprzedaży odbiorników cyfrowych służących do odbioru
2b dodaje się pkt 2c w brzmieniu:
naziemnej telewizji cyfrowej.
„2c) kontrola przestrzegania przez przedsiębiorców których działalność
polega na sprzedaży odbiorników cyfrowych, przepisów art. 6 ust. 1, 2 i 5
ustawy z dnia … o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr ...,
poz. …);”
Art. 22 pkt 1
Art. 22. W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. ─ Prawo telekomunikacyjne (Dz. Konieczność wprowadzenia nowych pojęć, związanych z wdrożeniem
U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
naziemnej telewizji cyfrowej.
1) w art. 2:
a) po pkt 20 dodaje się pkt 20a w brzmieniu:
„20a) multipleks ─ zespolony strumień danych cyfrowych, składający się z
dwóch lub więcej strumieni utworzonych z danych wchodzących w skład
treści programów radiofonicznych lub telewizyjnych, oraz danych

62
dodatkowych, obejmujących w szczególności dane związane z systemem
dostępu warunkowego lub usługami dodatkowymi;”,
b) po pkt 23 dodaje się pkt 23a - 23c w brzmieniu:
„23a) odbiornik cyfrowy ─ urządzenie konsumenckie służące do odbioru
cyfrowych transmisji telewizyjnych zawierające co najmniej tuner
(obejmujący głowicę wysokiej częstotliwości i demodulator), demultiplekser
i dekodery odbieranych usług oraz wyświetlacz obrazu (iDTV) albo
niezawierające takiego wyświetlacza obrazu;
23b) operator multipleksu ─ podmiot, który:
uzyskał rezerwację częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej na
rozpowszechnianie lub rozprowadzanie programów telewizyjnych lub
radiofonicznych w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w
multipleksie, oraz
prowadzi działalność telekomunikacyjną i posiada własną infrastrukturę
telekomunikacyjną lub zawarł umowę o świadczenie usługi transmisji
sygnału multipleksu z operatorem sieci nadawczej;
23c) operator sieci nadawczej ─ przedsiębiorca telekomunikacyjny
świadczący usługi transmisji sygnałów radiodyfuzyjnych drogą rozsiewczą
naziemną;”,
c) po pkt 38 dodaje się pkt 38a w brzmieniu:
„38a) sygnał multipleksu – sygnał radiowy transmitowany z użyciem kanału
lub bloku częstotliwościowego w służbie radiodyfuzyjnej przenoszący treści
zawarte w multipleksie;”
Art. 22 pkt 2
2) w art. 114:
Doprecyzowanie przepisów związanych z uzyskiwaniem decyzji w sprawie
a) w ust. 2 otrzymuje brzmienie:
rezerwacji częstotliwości.
„2. Rezerwacji częstotliwości dokonuje, zmienia lub cofa Prezes UKE.
Rezerwacji częstotliwości na cele rozprowadzania lub rozpowszechniania
programów radiofonicznych lub telewizyjnych, Prezes UKE dokonuje,
zmienia lub cofa w porozumieniu z Przewodniczącym KRRiT. Niezajęcie
stanowiska przez Przewodniczącego KRRiT w terminie 30 dni od dnia
otrzymania projektu decyzji w sprawie rezerwacji częstotliwości, jest
równoznaczne z uzgodnieniem projektu.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane w
przypadku dokonania, zmiany lub cofnięcia rezerwacji częstotliwości na
cele rozpowszechniania programów radiofonicznych lub telewizyjnych w
sposób analogowy, na które Przewodniczący KRRiT odpowiednio: udzielił,
zmienił lub cofnął koncesję.”
Art. 22 pkt 3
3) w art. 115:
Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego decyzji w sprawie rezerwacji

63
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
częstotliwości przeznaczonych do rozpowszechniania lub rozprowadzania
„3.
W rezerwacji częstotliwości przeznaczonych do programów w sposób cyfrowy.
rozpowszechniania lub rozprowadzania programów w sposób cyfrowy drogą
rozsiewczą naziemną lub rozsiewczą satelitarną dokonuje się ponadto:
1) określenia programów telewizyjnych lub radiofonicznych
umieszczonych w multipleksie;
2) uporządkowania w multipleksie programów, o których mowa w pkt 1,
zwanych dalej „audiowizualnymi składnikami multipleksu”;
3) określenia proporcji udziału w multipleksie jego audiowizualnych
składników;
4) określenia obszaru, na którym mogą być rozpowszechniane lub
rozprowadzane audiowizualne składniki multipleksu;
5) określenia wykorzystania pojemności systemów transmisyjnych.”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. W rezerwacji częstotliwości przeznaczonych do
rozpowszechniania lub rozprowadzania programów w sposób cyfrowy drogą
rozsiewczą naziemną dokonuje się ponadto określenia:
1) parametrów i standardów technicznych cyfrowej transmisji
telewizyjnej w celu zapewnienia pojemności sygnału multipleksu;
2) warunków zarządzania przepływnością dla aktualizacji
oprogramowania systemowego odbiorników cyfrowych służących
do odbioru cyfrowych transmisji naziemnych;
3) wykorzystania
pojemności sygnału multipleksu.”
Art. 22 pkt 4
4) po art. 115 dodaje się art. 115a i 115b w brzmieniu:
Uregulowanie sytuacji, w której część pojemności sygnału multipleksu zostaje
„Art. 115a. 1. W przypadku zwolnienia części pojemności sygnału zwolniona a ponadto uregulowanie specyficznej sytuacji związanej z
multipleksu z powodu rezygnacji użytkownika tego sygnału, pozostali wydawaniem rezerwacji częstotliwości w okresie przejściowych.
użytkownicy tego sygnału, w terminie 30 dni od dnia tej rezygnacji mogą
przedłożyć Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji i Prezesowi UKE,
uzgodniony sposób wykorzystania zwolnionej części pojemności sygnału
multipleksu, w szczególności umieszczenia w multipleksie nowego
programu, pod warunkiem, że program ten uzyskał koncesję, zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.
2. W przypadku nieprzedstawienia w terminie, o którym mowa w ust. 1,
sposobu wykorzystania zwolnionej części pojemności sygnału multipleksu
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy w zakresie przeprowadzania
konkursu na rezerwację częstotliwości na cele rozprowadzania programów
radiofonicznych lub telewizyjnych.
3. Jeżeli Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji i Prezes UKE nie wyrażą

64
sprzeciwu do sposobu wykorzystania zwolnionej części pojemności sygnału
multipleksu, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia jego
otrzymania, uważa się go za uzgodniony.
Art. 115b. W okresie przejściowym, w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z
dnia…. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr ..., poz. ...),
Prezes UKE wskazuje w rezerwacji częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej
na cele rozpowszechniania lub rozprowadzania programów telewizyjnych w
sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w multipleksie:
1) warunki
zarządzania przepływnością w multipleksie;
2)
warunki wykorzystywania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej
w okresie przejściowym;
3) terminy
zakończenia wykorzystywania częstotliwości w służbie
radiodyfuzyjnej do rozpowszechniania programu telewizyjnego w
sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną na obszarze
wykorzystania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej;
4) terminy
rozpoczęcia wykorzystywania częstotliwości w służbie
radiodyfuzyjnej do rozpowszechniania programu telewizyjnego w
sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną na obszarze
wykorzystania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej.”
Art. 22 pkt 5
5) w art. 118 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Doprecyzowanie przepisów związanych z procedurą przeprowadzania konkursu
„5. Warunki uczestnictwa w konkursie w zakresie dodatkowych na rezerwację częstotliwości przeznaczonych do rozprowadzania programów w
obowiązków i zadań przedsiębiorcy dotyczących zawartości programowej, sposób cyfrowy.
w tym warunków dotyczących transmisji obowiązkowej, określa Krajowa
Rada Radiofonii i Telewizji na wniosek Prezesa UKE, w terminie 30 dni od
dnia otrzymania wniosku, uwzględniając pozaekonomiczne interesy
narodowe dotyczące kultury, języka i pluralizmu mediów.”
Art. 22 pkt 6
6) w art. 123:
Doprecyzowanie przepisów związanych ze zmianami decyzji w sprawie
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
rezerwacji częstotliwości.
„2a. Niezależnie od przesłanek, o których mowa w ust. 1 lub 2, Prezes
UKE może zmienić rezerwację częstotliwości w zakresie, o którym mowa
w art. 115b, jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwe dotrzymanie
terminów, o których mowa w tym przepisie.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zmiany warunków wykorzystania lub cofnięcia rezerwacji
częstotliwości przeznaczonych do rozpowszechniania lub rozprowadzania
programów radiofonicznych lub telewizyjnych Prezes UKE dokonuje w
porozumieniu z Przewodniczącym KRRiT.”
Art. 22 pkt 7
7) po dziale IV dodaje się dział IVa w brzmieniu:
Nowe uregulowanie określające obowiązki operatora multipleksu, w
„Dział IVa
szczególności polegające na zapewnieniu dostępu do multipleksu nadawcy na

65
Operator multipleksu i dostęp do multipleksu
warunkach równych i niedyskryminujących.

Art. 131a.1.Operator multipleksu jest obowiązany do:
1) umieszczania w multipleksie oraz rozpowszechniania programów
radiofonicznych i telewizyjnych wskazanych w koncesji, jako
przeznaczonych do rozpowszechniania lub rozprowadzania w tym
multipleksie;
2) zapewnienia dostępu do multipleksu nadawcy, który uzyskał koncesję na
rozpowszechnianie programu radiofonicznego lub telewizyjnego w sposób
cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w tym multipleksie na warunkach
równych i niedyskryminujących;
3) zapewnienia nieprzerwanej cyfrowej transmisji sygnału multipleksu, o
której mowa w art. 115, chyba że przerwa nastąpiła z przyczyn technicznych
lub nadawca zaprzestał udostępniania programu.
2. Warunki uznane zostają za dyskryminujące, jeżeli operator multipleksu
oferuje nadawcy tę samą usługę dostępu na innych warunkach, niż
uprzednio oferował ją innemu nadawcy, oraz gdy po stronie operatora
multipleksu nie zachodzą żadne uzasadnione powody dla zmiany oferty.

Art. 131b.1. Operator multipleksu jest obowiązany prowadzić negocjacje o
zawarcie umowy o dostępie do multipleksu, na wniosek nadawcy, w celu
zapewnienia nadawcy dostępu do multipleksu.
2. Informacje uzyskane w związku z negocjacjami mogą być wykorzystane
wyłącznie zgodnie z ich przeznaczeniem i podlegają obowiązkowi
zachowania poufności.

Art. 131c.1. Operator multipleksu i nadawca ustalają warunki dostępu do
multipleksu i związanej z tym współpracy w umowie o dostępie do
multipleksu, zawartej na piśmie.
2. W umowie o dostępie do multipleksu, operator multipleksu zobowiązuje
się do zapewnienia nadawcy dostępu do multipleksu za wynagrodzeniem
oraz poniesienia wydatków z tytułu świadczenia usługi transmisji sygnału
multipleksu, a nadawca zobowiązuje się do współdziałania z operatorem
multipleksu, w szczególności poprzez udostępnienie swojego programu
telewizyjnego.
3. Umowa o dostępie do multipleksu, powinna zawierać postanowienia
dotyczące co najmniej:
1) warunków technicznych dostępu do multipleksu;
2) rozliczeń z tytułu zapewnienia dostępu do multipleksu;

66
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: