Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych
projekt dotyczy: umożliwienia sprawnej realizacji obowiązków w zakresie wspólnotowego znaku towarowego, znaku towarowego i wzorów wspólnotowych przewidując wyznaczenie organu, który na podstawie procedury cywilnej będzie właściwy do nadawania klauzuli wykonalności decyzjom wydanym przez Radę, Komisję Europejską EBC, Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego oraz wyrokom Trybunału Sprawiedliwości UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3833
- Data wpłynięcia: 2011-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 109, poz. 627
3833
Ministra Sprawiedliwości
z dnia
KARTA ZGŁOSZENIA KANDYDATA NA ŁAWNIKA
UWAGA - KART ZGŁOSZENIA NALE Y WYPEŁNIĆ DU YMI DRUKOWANYMI LITERAMI,
CZARNYM LUB NIEBIESKIM KOLOREM.
A. Dane kandydata na ławnika /wypełnia kandydat/:
1
Imię (imiona) i nazwisko
2
Nazwiska poprzednio używane
3
Imiona rodziców
4
Data i miejsce urodzenia
5
Obywatelstwo
6
Numer ewidencyjny PESEL
7
Numer NIP
8
Miejsce zamieszkania ze wskazaniem, od ilu lat kandydat
mieszka na terenie gminy
9
Adres do korespondencji i dane kontaktowe (numer
telefonu domowego, numer telefonu w miejscu pracy
i ewentualnie adres e-mail)
10
Wykształcenie i kierunek (np. wyższe ekonomiczne,
średnie zawodowe - technik budowlany, itp.)
11
Status zawodowy (np. pracownik, przedsiębiorca, emeryt,
bezrobotny, itp. oraz wskazanie, od ilu lat (miesięcy) w nim
pozostaje)
12
Miejsce pracy lub prowadzonej działalności ze
wskazaniem, od ilu lat kandydat jest zatrudniony lub
prowadzi działalność gospodarczą na terenie gminy
13
Informacja, czy kandydat podlega ubezpieczeniu
zdrowotnemu z jakiegokolwiek tytułu
14
Doświadczenie w pracy społecznej (np. członkostwo
w organizacjach społecznych)
15
Motywy kandydowania na ławnika
16
Informacja o pełnieniu funkcji ławnika w poprzednich
kadencjach
17
Informacja, do orzekania w którym sądzie (w sądzie
okręgowym albo rejonowym) proponowany jest kandydat
18
Informacja, czy zgłaszany kandydat jest proponowany do
orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy wraz ze
zwięzłym uzasadnieniem potwierdzającym szczególną
3
znajomość spraw pracowniczych
(w razie braku miejsca w rubryce - można dołączyć odrębną
kartę)
B. Dane podmiotu zgłaszającego kandydata na ławnika /wypełnia podmiot zgłaszający/:
1
Nazwa podmiotu i oznaczenie siedziby*
2
Imię i nazwisko osoby zgłaszającej kandydata -
uprawnionej do reprezentacji
3
Podpis osoby zgłaszającej kandydata - uprawnionej do
reprezentacji
4
Nazwa i numer rejestru, do którego podmiot jest wpisany
5
Dane teleadresowe do korespondencji: adres (jeżeli jest
inny niż adres siedziby), telefon kontaktowy
i adres e-mail
* Prezes
sądu wypełnia w części B wyłącznie rubrykę 1.
Stosownie do art. 7 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r.
Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych
zamieszczonych w niniejszej karcie zgłoszenia w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia procedury wyboru
ławników przez radę gminy oraz do czynności administracyjnych sądu związanych z organizacją pracy
ławników.
Wyrażam zgodę na kandydowanie i potwierdzam prawdziwo ć danych zawartych w karcie zgłoszenia
własnoręcznym podpisem.
..............................
........................
miejscowość i data wypełnienia
czytelny podpis kandydata na ławnika
Potwierdzam prawdziwo ć danych zawartych w karcie zgłoszenia własnoręcznym podpisem.
.............................
..................................
(miejscowość i data wypełnienia)
(czytelny podpis prezesa sądu albo osoby reprezentującej
podmiot określony w art. 162 § 1 ustawy z dnia 27 lipca
2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U.
Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.) uprawniony do zgłoszenia
kandydata bądź jednego z pięćdziesięciu obywateli
zgłaszających kandydata)
POUCZENIE:
Zgłoszenie zawierające kartę zgłoszenia wypełnioną niezgodnie z wymogami określonymi w ustawie –
Prawo o ustroju sadów powszechnych i rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu
postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru
karty zgłoszenia, lub które wpłynęło do rady gminy po upływie terminu określonego w art. 162 § 1 ustawy –
Prawo o ustroju sadów powszechnych, pozostawia się bez dalszego biegu. Termin do zgłoszenia kandydata nie
podlega przywróceniu. Kartę zgłoszenia ławnika wraz załącznikami (zdjęcia; informacja z Krajowego Rejestru
Karnego; odpis z właściwego rejestru; oświadczenie kandydata że nie jest prowadzone przeciwko niemu
postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe; oświadczenie
kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także że władza rodzicielska nie została
mu ograniczona ani zawieszona; zaświadczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania
funkcji ławnika), podmiot zgłaszający kandydata na ławnika, w przypadku gdy kandydat nie został wybrany na
ławnika, powinien odebrać w nieprzekraczalnym terminie 60 dni od dnia przeprowadzenia wyborów. Po tym
terminie dokumentacja zostanie zniszczona.
Informacje zawarte w karcie zgłoszenia są jednocześnie wykorzystywane przez administrację sądu.
W razie zaistnienia jakichkolwiek zmian, ławnik powinien zgłosić takie zmiany do oddziału
administracyjnego właściwego sądu.
4
U z a s a d n i e n i e
Rozporządzenie w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom
gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników sądów oraz wzoru karty zgłoszenia zastępuje
w porządku prawnym rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 marca 2006 r.
w sprawie szczegółowego trybu zgłaszania radom gmin kandydatów na ławników oraz wzoru
karty zgłoszenia (Dz. U. Nr 50, poz. 370).
Potrzeba wydania rozporządzenia wynika ze zmiany przepisów ustawy - z dnia 27
lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.)
dokonanej ustawą z dnia ……… o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych
(Dz. U. Nr…., poz. …).
Podstawę prawną do wydania rozporządzenia stanowi art. 162 § 9 ustawy - Prawo
o ustroju sądów powszechnych. Znowelizowane upoważnienie ustawowe jest konsekwencją
zmiany pozostałych przepisów rozdziału siódmego ww. ustawy.
W celu uniknięcia wątpliwości i dla zapewnienia jednolitości w przepisie § 5 wskazuje
się sposób przesyłania konkretnej dokumentacji dotyczącej wybranych ławników.
Przepis § 6 stanowi o postępowaniu z dokumentacją kandydatów, którzy nie zostali
wybrani na ławników sądów. Przewiduje się, iż w przypadku nie odebrania dokumentów
złożonych radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników, będą one podlegały
zniszczeniu przez komisję powołaną przez radę gminy. Regulacja ta uzupełnia unormowania
dotyczące sposobu postępowania z taką dokumentacją, w związku z brakiem dostatecznych
uregulowań prawnych w tym zakresie. Treść projektowanego przepisu gwarantuje
jednocześnie zabezpieczenie dokumentacji w okresie, w którym istnieje możliwość
zastosowania przez właściwe organy (na podstawie ustawy o samorządzie gminnym) środków
nadzorczych w zakresie obejmującym uchwałę o wyborze ławników.
Propozycje zmian przepisów ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz
regulacje zawarte w treści rozporządzenia, skutkują wprowadzeniem nowych informacji
w formularzu - karcie zgłoszenia na ławnika stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
W treści załącznika powtarza się zasadniczo informacje wyszczególnione
w dotychczas obowiązującym załączniku. Wprowadzone zmiany związane są głównie
z nowelizacją ustawy w zakresie podmiotów uprawnionych do zgłaszania kandydatów.
Zauważyć należy, iż poszerzono rubrykę dotyczącą motywów kandydowania, jakie posiada
osoba kandydująca. Przewidziano też, w celu wykorzystywania formularza w dalszych
czynnościach wykonywanych przez administrację sądu, podanie przez kandydata informacji o
5
podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Dokument uzupełniono również o rubrykę, w której
kandydat obowiązany będzie do przedstawienia informacji, dzięki którym opisze swoje
kompetencje i przedstawi znajomość zagadnień spraw pracowniczych. Ponadto, uzupełniono
i poszerzono pouczenie.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa wspólnotowego.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) i w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej,
stosownie do przepisów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Ocena skutków regulacji:
1.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie:
Projekt obejmuje ławników sądów, podmioty ich zgłaszające, sądy powszechne,
organy gmin w zakresie zgodności dokumentacji kandydatów na ławników z wymogami
przepisów ustawy.
2. Wpływ regulacji na finanse publiczne, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wprowadzenie przedmiotowej nowelizacji nie spowoduje potrzeby wydatkowania
środków finansowych z budżetu państwa.
3.
Wpływ regulacji na rynek pracy:
Projektowane rozporządzenie nie powinno mieć wpływu na rynek pracy.
4.
Wpływ na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki, ani
przedsiębiorczość.
5.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny:
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rozwój regionalny.
6. Konsultacje
społeczne:
Projekt został przekazany do zaopiniowania Krajowej Radzie Sądownictwa,
Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, Rzecznikowi Praw Obywatelskich,
Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, prezesom sądów okręgowych oraz radom
6
ławniczym za pośrednictwem prezesów sądów okręgowych. Projekt zostanie przekazany
także do zaopiniowania organizacjom związkowym i
organizacjom pracodawców
reprezentatywnym w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do
Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr
100, poz. 1080, z późn. zm.). Z uwagi na to, że przepisy projektu ustawy obejmują jednostki
samorządu gminnego, projekt zostanie przedstawiony w dalszym etapie Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego, do zaopiniowania. Uwagi i opinie zgłoszone przez
wskazane podmioty zostały poddane wnikliwej analizie i wykorzystane w toku prac nad
projektem.
01/24rch
7