eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

- projekt dotyczy wprowadzenia zmian klasyfikacji fermentowanych wyrobów winiarskich oraz uproszczenia wymagań obowiązujących w zakresie uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorstw wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich dla przedsiębiorców wyrabiających niewielkie ilości markowych win owocowych i miodów pitnych z surowców uzyskanych we własnym gospodarstwie

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3788
  • Data wpłynięcia: 2011-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
  • data uchwalenia: 2011-05-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 120, poz. 690

3788

Art. 88. 1. Kto, nie spełniając warunków określonych we wniosku o objęcie ochroną,
wprowadza do obrotu wyroby winiarskie oznaczone nazwą wpisaną do rejestru chronionych
nazw pochodzenia oraz chronionych oznaczeń geograficznych, z naruszeniem przepisów
art. 118m ust. 2 rozporządzenia nr 1234/2007, lub umieszcza te nazwy na wyrobach
winiarskich lub ich opakowaniach, lub używa ich w inny sposób, podlega karze pieniężnej
w wysokości do 200 % korzyści majątkowej uzyskanej lub którą mógłby uzyskać za
wprowadzone do obrotu wyroby winiarskie, nie niższej jednak niż 500 zł.
2. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, jest wymierzana, w drodze decyzji, przez
wojewódzkiego inspektora właściwego ze względu na miejsce prowadzenia czynności
kontrolnych, przy uwzględnieniu stopnia szkodliwości czynu, stopnia zawinienia, zakresu
naruszenia, dotychczasowej działalności dokonującego naruszenia i wielkości jego obrotów.
3. Termin zapłaty kary pieniężnej wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji, o której
mowa w ust. 2.
4. Kary pieniężne stanowią dochód budżetu państwa i są wpłacane na rachunek
bankowy wojewódzkiego inspektoratu artykułów rolno-spożywczych.

Art. 89. 1. Kary pieniężnej, o której mowa w art. 88 ust. 1, nie nakłada się, jeżeli od
dnia popełnienia czynu upłynęło 5 lat.
2. Wymierzonej kary pieniężnej nie pobiera się po upływie 5 lat od dnia wydania
ostatecznej decyzji o nałożeniu kary.
3. Bieg przedawnienia, o którym mowa w ust. 2, przerywa się przez dokonanie
pierwszej czynności egzekucyjnej, o której ukarany został powiadomiony.
4. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia
następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny.
5. Kolejne wszczęcie postępowania egzekucyjnego nie przerywa biegu przedawnienia.
6. Egzekucja wymierzonych kar pieniężnych następuje w trybie przepisów

o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Rozdział 8
Przepisy zmieniające, przejściowe i końcowe

Art. 90. W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-
-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.7)) wprowadza się następujące
zmiany:

50
1) w art. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) sprzedaży artykułów rolno-spożywczych dokonywanej przez ich producentów
w gospodarstwie bezpośrednio konsumentom, z wyłączeniem wyrobów
winiarskich objętych wspólną organizacją rynku wina oraz fermentowanych
napojów winiarskich;”;
2) w art. 17 w ust. 1 w pkt 1 dodaje się lit. f w brzmieniu:
„f) kontrola wyrobów winiarskich posiadających zarejestrowane na podstawie
przepisów o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami
i organizacji rynku wina chronione nazwy pochodzenia albo chronione oznaczenia
geograficzne oraz współpraca z jednostkami sprawującymi kontrolę w innych
państwach;”;
3) w art. 29 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Wykonując zadania, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. a, e i f, wojewódzki
inspektor, w drodze decyzji, może:”.

Art. 91. W ustawie z dnia 30 marca 2001 r. o rolniczych badaniach rynkowych (Dz. U.
Nr 42, poz. 471, z 2002 r. Nr 135, poz. 1145, z 2004 r. Nr 34, poz. 292 oraz z 2007 r. Nr 176,
poz. 1238) w art. 3 uchyla się ust. 3 i 4.

Art. 92. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji
niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.5)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 1 w pkt 1 uchyla się lit. b;
2) uchyla się rozdział 5.

Art. 93. W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r.
Nr 3, poz. 11, z późn. zm.4)) w art. 47 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego uzyskanych z winogron
pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia ……
o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji
rynku wina (Dz. U. Nr .., poz. …);”.

Art. 94. Obrót fermentowanymi napojami winiarskimi wyrabianymi lub
wprowadzonymi do obrotu na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 98,

51
dopuszcza się nie dłużej niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 95. Wpisy do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą
w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich dokonane na podstawie ustawy,
o której mowa w art. 98, zachowują ważność.

Art. 96. Ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o:
1) napojach winopodobnych lub winopochodnych – należy przez to rozumieć napoje
winne owocowe;
2) winie owocowym – należy przez to rozumieć wino owocowe lub wino owocowe
markowe w rozumieniu niniejszej ustawy;
3) „Polskim Winie/Polish Wine” – należy przez to rozumieć wino z soku
winogronowego;
4) cidrze – należy przez to rozumieć cydr w rozumieniu niniejszej ustawy.

Art. 97. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 4, art. 15, art. 27a ust. 2,
art. 28e ust. 1 pkt 1, art. 28e ust. 1 pkt 2 i art. 28e ust. 3 ustawy wymienionej w art. 98
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 4, art. 16, art. 35 ust. 7, art. 41 pkt 1, art. 41 pkt 2 i art. 41 pkt 3 ustawy wymienionej
w art. 1, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 98. Traci moc ustawa z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292,
z późn. zm).

Art. 99. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808,
z 2006 r. Nr 171, poz. 1225 i Nr 208, poz. 1541, z 2008 r. Nr 145, poz. 915 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11
i Nr 38, poz. 298.


04/12/BS

52
U Z A S A D N I E N I E

Opracowanie projektu ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie
tymi wyrobami i organizacji rynku wina ma na celu zapewnienie stosowania zmian
wprowadzonych w przepisach Unii Europejskiej o wspólnej organizacji rynku wina,
wprowadzenie zmian klasyfikacji fermentowanych wyrobów winiarskich oraz uproszczenie
wymagań obowiązujących w zakresie uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców
wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich dla
przedsiębiorców wyrabiających niewielkie ilości win owocowych markowych i miodów
pitnych markowych z surowców uzyskanych we własnym gospodarstwie.
Zmiany prawa Unii Europejskiej wymagające dostosowania do nich przepisów
krajowych zawarte w niniejszym projekcie ustawy są wynikiem uchylenia rozporządzenia
Rady (WE) nr 479/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku
wina, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE)
nr 1290/2005 i (WE) nr 3/2008 oraz uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE)
nr 1493/1999 (Dz. Urz. UE L 148 z 06.06.2008, str. 1). Przepisy rozporządzenia nr 479/2008
zostały włączone do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r.
ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące
niektórych produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”)
(Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.).
Projektowana ustawa zapewnia stosowanie przepisów czterech rozporządzeń Komisji
Europejskiej wydanych w trybie rozporządzenia nr 479/2008, które zostały utrzymane
w mocy.
Rozwiązania przyjęte w poszczególnych państwach członkowskich w celu
zapewnienia stosowania wyżej wymienionych przepisów Unii Europejskiej są podobne, gdyż
przepisy te określają szczegółowo zadania, obowiązki lub upoważnienia dla państwa
członkowskiego. Państwa członkowskie są obowiązane do wyznaczenia stosownych instytucji
nadzorujących, kontrolujących, certyfikujących oraz rejestrujących wyroby winiarskie
posiadające chronione nazwy pochodzenia i oznaczenia geograficzne. Państwa członkowskie
są także obowiązane do dostarczania Komisji Europejskiej lub Urzędowi Statystycznemu
Unii Europejskiej (Eurostat) informacji o potencjale produkcji, szacowanej i faktycznej
wielkości wyrobu wina oraz zapasach wina. Przepisy krajowe tworzone w celu wykonania
zadań nałożonych na państwa członkowskie Unii Europejskiej nie podlegają notyfikacji.
Obowiązki wynikające z przepisów Unii Europejskiej nie dotyczą w jednakowym stopniu
wszystkich państw członkowskich. Państwa członkowskie wyrabiające niewielkie ilości wina,
takie jak Belgia, Dania, Holandia, Polska czy Szwecja, nie są obowiązane do utworzenia listy
odmian winorośli, karczowania winorośli czy też określania zadań stabilizujących rynek wina
wspieranych ze środków finansowych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
W zakresie fermentowanych napojów winiarskich państwa członkowskie posiadają
określone w przepisach krajowych definicje lub zasady wyrobu fermentowanych napojów
winiarskich (wyrobów zaliczanych do grupy CN 2206). W obrocie tymi wyrobami
obowiązuje zasada swobodnego przepływu towarów. Wyrób oznakowany na etykiecie,
np. jako wino owocowe, i dopuszczony do obrotu w dowolnym państwie członkowskim jest
pod taką nazwą dopuszczony do obrotu na rynku Unii Europejskiej. Fermentowane napoje
winiarskie są objęte przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi rynku wina w zakresie:
1) stosowania dla tych wyrobów nazwy złożonej zawierającej wyraz „wino”;
2) zezwolenia udzielonego Rzeczypospolitej Polskiej i Wielkiej Brytanii na wyrób
fermentowanych napojów winiarskich z soku winogronowego i znakowanie ich na
etykiecie z użyciem wyrazu „wino” w formie nazwy złożonej. Etykietowanie
fermentowanych napojów winiarskich przy stosowaniu takiego zezwolenia nie może
spowodować żadnej możliwości pomylenia tych produktów z winem.

Z uwagi na powyższe projektowane zmiany przepisów dotyczących fermentowanych
napojów winiarskich, tj. wyrobów winiarskich nieobjętych przepisami Unii Europejskiej,
mają na celu wprowadzenie czytelnych zasad ich klasyfikacji oraz doprecyzowanie definicji
tych wyrobów. Projektowane przepisy umożliwią także wprowadzenie zmian w przepisach
wykonawczych do ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-
spożywczych, które będą dotyczyły wprowadzenia jednolitego i czytelnego sposobu
umieszczania na etykietach nazw fermentowanych napojów winiarskich. Zapewni to
konsumentom możliwość zarówno wyraźnego odróżniania poszczególnych fermentowanych
napojów winiarskich, jak i wyraźnego odróżniania tych wyrobów od wyrobów winiarskich
wyrabianych z winogron lub moszczu winogronowego.
Projektowana ustawa ma na celu także wprowadzenie uproszczonych zasad wpisu do
rejestru przedsiębiorców, którzy będą wyrabiać niewielkie ilości wina owocowego
markowego, cydru, perry i miodów pitnych markowych z owoców i miodu pozyskanych
z własnego gospodarstwa sadowniczego lub pszczelarskiego.


2
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 45

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: