Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia obowiązku zatwierdzania przez rady nadzorcze wniosków zarządu w sprawie nabycia/zbycia nieruchomości stanowiących własność funduszy wojewódzkich oraz uściślenia definicji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3758
- Data wpłynięcia: 2010-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
- data uchwalenia: 2011-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 99, poz. 569
3758
Druk nr 3758
Warszawa, 27 października 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo ochrony
środowiska.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy posła Adama Krzyśkowa.
(-) Bronisław Dutka; (-) Ryszard Galla; (-) Jan Kamiński; (-) Mieczysław
Kasprzak; (-) Jan Kochanowski; (-) Adam Krzyśków; (-) Stanisław
Lamczyk; (-) Jan Łopata; (-) Janusz Mikulicz; (-) Henryk Milcarz; (-) Jan
Musiał; (-) Stanisław Olas; (-) Andrzej Orzechowski; (-) Mirosław Pawlak;
(-) Janusz
Piechociński;
(-) Józef
Racki;
(-) Stanisław Rakoczy;
(-) Wiesław Rygiel; (-) Jan Rzymełka; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Tadeusz
Sławecki; (-) Tomasz Smolarz; (-) Marian Starownik; (-) Miron Sycz;
(-) Andrzej Sztorc; (-) Krzysztof Tyszkiewicz; (-) Stanisław Witaszczyk;
(-) Ewa Wolak; (-) Stanisław elichowski; (-) Adam yliński.
Projekt
USTAWA
z dnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2010 r.
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
Art. 1.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25,
poz. 150, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 400h w ust. 4 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7
w brzmieniu:
,,7) zatwierdzanie wniosków zarządu w sprawach nabycia lub zbycia nieruchomości.”;
2) w art. 400k w ust. 3 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w
brzmieniu:
„3) publikowanie w wojewódzkim dzienniku urzędowym informacji rocznych o
działalności wojewódzkich funduszy.”;
3) w art. 400p dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
,,2. Do wojewódzkich funduszy nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 5 czerwca
1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z późn.
zm.2)).”;
4) w art. 400r ust. 10 otrzymuje brzmienie:
,,10. Przepisy ust. 2-9 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich funduszy, z tym że
organami nadzoru są wojewodowie.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, Nr 111,
poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr
227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz.
1664 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804 i Nr
152, poz. 1018 i 1019.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62,
poz. 558, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr
116, poz. 1206 i Nr 167, poz. 1759, z 2006 r. Nr 126, poz. 875 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 173, poz.
1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 216, poz. 1370 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z
2010 r. Nr 28, poz. 142.
Uzasadnienie
Zmiana ustawy Prawo ochrony środowiska (zwaną dalej poś), która weszła w życie
z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg regulacji dotyczących funkcjonowania systemu
finansowania ochrony środowiska w Polsce, skupiając się na usprawnieniu działalności Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej. Zapisy dotyczące wojewódzkich funduszy
ochrony środowiska i gospodarki wodnej miały mniej zdecydowany charakter i sprowadziły się do
przyjęcia zapisu art. 400 ust. 2 nadającego wojewódzkim funduszom charakter samorządowych osób
prawnych. Takie rozwiązanie było świadomym rozwiązaniem przyjętym podczas procedowania
projektu. Ponieważ nie istnieje ustawowa definicja samorządowej osoby prawnej, w codziennej
praktyce pojawiły się stanowiska interpretujące rozszerzająco intencje ustawodawcy, kwalifikując
wojewódzkie fundusze jako wojewódzkie samorządowe osoby prawne bądź też wprost jako
wojewódzkie jednostki organizacyjne. Pomimo próby jednolitej interpretacji dokonanej przez
Ministerstwo rodowiska ( autora przyjętych zmian), spory dotyczące formy prawnej wojewódzkich
funduszy nie ustały, stąd zachodzi pilna potrzeba wprowadzenia poprawek do ustawy poś w zakresie
funkcjonowania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Zmiana 1 Rozszerza katalog uprawnień rad nadzorczych, wprowadzając obowiązek zatwierdzania
przez radę nadzorczą wniosków zarządu w sprawach nabycia lub zbycia nieruchomości. Brak
ustawowej kompetencji rady nadzorczej prowadzi do zamrożenia obrotu nieruchomościami
stanowiącymi własność funduszu.
Zmiana 2 Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, są samorządowymi
osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r., Nr
157 poz. 1240 z późn. zm.) powoływanymi w celu wykonywania zadań publicznych i dysponującymi
środkami publicznymi. Zgodnie z art. 33 ustawy o finansach publicznych gospodarka środkami
publicznymi jest jawna. Nie ulega wątpliwości, że wojewódzkie fundusze gospodarują środkami
publicznymi, a więc powinny w pełni realizować zasadę jawności gospodarowania środkami
publicznymi. Jednym z instrumentów służących realizacji zasady jawności i przejrzystości
gospodarowania środkami publicznymi przez wojewódzkie fundusze powinien być obowiązek
publikacji rocznego sprawozdania z działalności wojewódzkich funduszy w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
Od 1 stycznia 2010 r. obowiązki wojewódzkich funduszy ograniczono do składania sprawozdań z
działalności zarządowi województwa oraz ministrowi środowiska, rezygnując z publikacji tej
informacji w dzienniku urzędowym. Upublicznienie sprawozdania stanowi element dodatkowej
kontroli społeczeństwa nad wydatkowaniem środków publicznych przeznaczonych na ochronę
środowiska.
Zmiana 3. Zgodnie z art. 400 ust. 2 ustawy prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r.,
Nr 25 poz. 150 z późn. zm. – zwana dalej „poś”) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska
i gospodarki wodnej, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy
o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.). Wyżej wymieniony
art. 9 pkt 14 stanowi, iż sektor finansów publicznych tworzą wymienione w tym artykule jednostki
w tym samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu
wykonywania zadań publicznych. Z wykładni językowej ww. przepisów wynika zatem, że
wojewódzkie fundusze są samorządowymi osobami prawnymi, utworzonymi na mocy ustawy poś, w
celu wykonywania zadań publicznych (wykraczających poza katalog zadań województwa).
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 stycznia 2005 r. (OSK 1581/04) stwierdził
jednoznacznie, iż nie ma podstaw do objęcia zakresem pojęcia wojewódzkiej jednostki organizacyjnej,
utworzonego i działającego na mocy ustawy prawo ochrony środowiska – wojewódzkiego funduszu
ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Jak zauważył NSA, „Podstawę utworzenia i zasady
organizacji, zakres zadań określa powołana ustawa - Prawo ochrony środowiska. Pełna regulacja w
tym zakresie w powołanej ustawie - Prawo ochrony środowiska, jako regulacja szczególna wyłącza
stosowanie przepisów ogólnych zawartych w powołanej ustawie o samorządzie województwa”.
Wprowadzenie zmiany ma na celu jednoznaczne umiejscowienie wojewódzkich funduszy w
krajowym systemie finansowania ochrony środowiska, pozwalając na zachowanie jego integralności ,
co poprawi warunki prowadzenie spójnej polityki ekologicznej w skali kraju.
Zmiana 4 Uchwały podejmowane przez Radę Nadzorczą podlegają nadzorowi w zakresie zgodności z
obowiązującym prawem. W zmianie 4 zaproponowano przywrócenie prowadzenia nadzoru przez
wojewodę, podobnie jak to się dzieje z uchwałami podejmowanymi przez wszystkie jednostki
samorządu terytorialnego funkcjonujące na terenie danego województwa. Pełnienie nadzoru przez
wojewody jest rozwiązaniem sprawdzonym, było bowiem prowadzone przez wojewodów od chwili
powstania funduszy do 31.12.2009 roku, przywrócenie tego stanu stanowi dodatkowy element kontroli
państwa nad wydatkowaniem środków publicznych przeznaczonych na ochronę środowiska.
Skutki finansowe
Przyjęcie proponowanych zmian nie przyniesie skutków obciążających budżet, będzie skutkować
większą przejrzystością i jawnością krajowego systemu finansowania ochrony środowiska.
Warszawa, 8 listopada 2010 r.
BAS-WAPEiM-1984/10
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony
środowiska (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Adam Krzyśków) z
prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
ma na celu doprecyzowanie regulacji dotyczącej wojewódzkich funduszy
ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych projektem ustawy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3758 › Pobierz plik