eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony srodowiska przez wprwadzenie do prawa karnego sankcji dla działań szkodliwych dla środowiska, które mogą powodować znaczne szkody stanu powietrza, gleby, wody, zwierząt i roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3755
  • Data wpłynięcia: 2010-12-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 549

3755

ochronie na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia
1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi,
w takich warunkach lub w taki sposób, że ma to wpływ na zachowanie właściwego stanu
ochrony gatunku (art. 128a). W proponowanym art. 128a wprowadza się dwa typy
przestępstw (typ umyślny i typ nieumyślny) polegających na zabiciu, niszczeniu, wejściu
w posiadanie lub handlu okazami chronionymi gatunku, w liczbie większej niż nieznaczna,
w takich warunkach lub w taki sposób, że ma to wpływ na zachowanie właściwego stanu
ochrony gatunku.


W art. 4 projektu ustawy zamieszczono nowelizację ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o substancjach zubożających warstwę ozonową, która ma na celu wdrożenie postanowień
art. 3 lit. i dyrektywy karnej.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową
przewiduje (w art. 38 – 47), że zaniechanie prowadzenia ewidencji substancji,
niedokonywanie oznakowania produktów i urządzeń, nieposiadanie karty urządzenia,
prowadzenie działalności bez świadectwa kwalifikacji oraz używanie substancji wbrew
zakazom wynikającym z przepisów prawa krajowego i wskazanych przepisów prawa Unii
Europejskiej, stanowi wykroczenie.
Mając na uwadze konieczność wdrożenia do polskiego porządku prawnego
postanowienia art. 3 lit. i dyrektywy karnej, proponuje się przekształcić określone
w art. 46 i 47 przedmiotowej ustawy typy wykroczeń w czyny będące przestępstwami,
zagrożonymi:
1) grzywną, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności do lat 2 –
w przypadku przestępstw umyślnych,
2) grzywną albo karą ograniczenia wolności – w przypadku przestępstw nieumyślnych.
W tym celu proponuje się uchylenie art. 46 i 47 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o substancjach zubożających warstwę ozonową z jednoczesnym dodaniem w ich miejsce
art. 47a w brzmieniu:
„Art. 47a. 1. Kto, wbrew zakazom lub bez dochodzenia warunków, o których mowa
w art. 4 – 13, 15, 17, 20 i 24 rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową
(Dz. Urz. UE L 286 z 31.10.2009, str. 1), produkuje, przewozi, wywozi, wprowadza do
obrotu, stosuje substancje kontrolowane lub substancje nowe oraz produkty, urządzenia
 6
 
i instalacje zawierające substancje kontrolowane, podlega grzywnie, karze ograniczenia
wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie, podlega grzywnie albo karze
ograniczenia wolności.”.

Proponowana w art. 47a wysokość zagrożeń ustawowych pozostaje w adekwatnej
relacji do istoty penalizowanych zachowań i abstrakcyjnego stopnia ich społecznej
szkodliwości, z należytym zróżnicowaniem grożących kar w zależności od rodzaju strony
podmiotowej, z jaką działa sprawca tych czynów.

Ponadto z uwagi na fakt, że obecny odnośnik nr 3 do ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową odsyła do nieobowiązującego, od dnia
1 stycznia 2010 r., rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady
z
dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową,
w projektowanej ustawie proponuje się nadanie przedmiotowemu odnośnikowi brzmienia
uwzględniającego aktualne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 1005/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę
ozonową.

Objęte projektowaną ustawą rozwiązania, w zakresie zagrożeń ustawowych
przewidzianych za poszczególne typy przestępstw, są adekwatne do stopnia społecznej
szkodliwości poszczególnych czynów i spójne ze strukturą zagrożeń ustawowych
przewidzianych w obowiązujących przepisach części szczególnej rozdziału XXII
„Przestępstwa przeciwko środowisku” Kodeksu karnego. Odpowiadają one również
wymogom wynikającym z dyrektywy karnej.

Projekt
założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych
innych ustaw (w którym przedstawiono brzmienie proponowanych przepisów wdrażających
dyrektywę karną) został skierowany w celu zaopiniowania do Rady Legislacyjnej. Zgłoszone
przez Radę Legislacyjną uwagi do proponowanych w projekcie założeń rozstrzygnięć zostały
uwzględnione.
Projekt ustawy, opracowany na podstawie założeń do projektu, również został
przekazany do zaopiniowania Radzie Legislacyjnej.

 7
 
Proponuje
się aby projektowana ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia (art. 5).


Zgodnie z art. 8 ust. 1 dyrektywy karnej przedmiotowy projekt ustawy, jako
wdrażający w życie przepisy niezbędne do wykonania tej dyrektywy, powinien wejść w życie
przed dniem 26 grudnia 2010 r.


Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).


Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw był
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska. Do projektu
ustawy nie wpłynęły zgłoszenia podmiotów w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z
2009 r. Nr 42, poz. 337).


Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.




 8
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projektowana regulacja będzie oddziaływać na funkcjonariuszy publicznych, w tym
sędziów, prokuratorów, funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej.
Projektowana regulacja będzie oddziaływać na osoby fizyczne będące adresatami
wynikających z nich norm oraz sprawcami określonych w nich przestępstw, przez stworzenie
podstawy do pociągnięcia ich do odpowiedzialności karnej, oraz przedsiębiorców, w zakresie,
w jakim mogą ponosić odpowiedzialność na podstawie przepisów ustawy z dnia
28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione
pod groźbą kary.

2. Konsultacje

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw został
poddany konsultacjom społecznym, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały nr 49 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, z następującymi podmiotami:
1)
Sądem Najwyższym,
2)
Krajową Radą Sądownictwa,
3)
Stowarzyszeniem Sędziów Polskich „Iustitia”,
4)
Naczelną Radą Adwokacką,
5)
Krajową Izbą Radców Prawnych,
6)
Stowarzyszeniem Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej,
7)
Radą Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym,
8)
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „LEWIATAN”,
9)
Business Centre Club,
10)
Polskim Klubem Ekologicznym,
11)
Polskim Towarzystwem Przyjaciół Przyrody „Pro Natura”,
12)
Centrum Prawa Ekologicznego,
13)
Polską Zieloną Siecią,
14)
Stowarzyszeniem Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami.
 9
 

Sąd Najwyższy pozytywnie zaopiniował rozwiązania zaproponowane w projekcie
ustawy. Pozostałe z ww. podmiotów nie zgłosiły uwag do projektu ustawy.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało skutków dla sektora finansów
publicznych, w tym dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Należy bowiem zaznaczyć, że wdrożenie postanowień dyrektywy karnej do polskiego
porządku prawnego nie będzie się wiązało ze znacznym zwiększeniem, w stosunku do
obecnego stanu faktycznego, zadań sądów, prokuratury, Policji i Straży Granicznej.
Postępowania w sprawach o przestępstwa przeciwko środowisku stanowią niewielką ilość
przypadków w stosunku do liczby prowadzonych postępowań w sprawach o inne
przestępstwa. Nie przewiduje się tym samym konieczności zwiększenia wydatków na
dodatkowe zatrudnienie we wskazanych jednostkach budżetowych.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny

Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.


12/55rch
1 0
 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: