eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

projekt dotyczy ustanowienia Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa i określa jego status, uprawnienia, zasady i warunki korzystania z uprawnień

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3754
  • Data wpłynięcia: 2010-12-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o weteranach działań poza granicami państwa
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1203

3754

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I. Cel projektowanej ustawy

Projekt ustawy ma na celu zapewnienie weteranom-uczestnikom odpowiedniego
uhonorowania (podziękowania) za udział w działaniach poza granicami państwa mających na
celu utrzymanie pokoju na świecie przez nadanie im odrębnego statusu. Dostarczenie pomocy
w przystosowaniu do życia i pracy w przypadku osób poszkodowanych. Związanie zakresu
wsparcia z rzeczywistymi potrzebami wynikającymi z doznanego uszczerbku na zdrowiu.
Zapewnienie spójności pomiędzy istniejącymi przepisami regulującymi uprawnienia osób
poszkodowanych. Stworzenie możliwości opieki dla weteranów niezdolnych do samodzielnej
egzystencji i pozbawionych tej opieki ze strony rodziny.

II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa

Projektowana ustawa będzie oddziaływała na:
1) uczestników misji pokojowych lub stabilizacyjnych skierowanych do tych misji przez resort
obrony narodowej lub Służbę Wywiadu Wojskowego bądź Służbę Kontrwywiadu
Wojskowego, pod warunkiem, że okres przebywania w misji nie był krótszy niż 60 dni.
Tak więc projektowane regulacje będą dotyczyć zarówno żołnierzy zawodowych,
niezawodowych, jak również funkcjonariuszy powołanych wyżej służb oraz pracowników
cywilnych;
2) Ministra Obrony Narodowej;
3) uczestników działań kontyngentu policji, kontyngentu Straży Granicznej, zadań ochronnych
Biura Ochrony Rządu oraz grupy ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej – czyli
funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz
strażaków i pracowników Państwowej Straży Pożarnej;
4) ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

III. Wynik konsultacji społecznych

Projekt ustawy został przekazany do konsultacji społecznych z następującymi
podmiotami: Fundacja pomocy poszkodowanym w operacjach pokojowych oraz ich rodzinom
Servi Pacis, Stowarzyszenie Kombatantów Misji Pokojowych ONZ, Stowarzyszenie Rannych

18
i Poszkodowanych w Misjach Poza Granicami Kraju, Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów
Zawodowych Wojska Polskiego.
Projekt
spotkał się z pozytywnym przyjęciem. Zgłoszono kilka propozycji zmian, które
w większości zostały uwzględnione.

IV. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych rozwiązań będzie powodowało konieczność ustalenia
przez Ministerstwo Obrony Narodowej (odpowiedzialne za realizację projektu), rzeczywistej
liczby uczestników misji, w tym w szczególności uczestników poszkodowanych.

Z ogólnych informacji wynika, iż w latach 1953 – 2010 w misjach pokojowych
i stabilizacyjnych wzięło udział około 95.000 uczestników.

Z uwagi na tak ogromną liczbę osób biorących udział w misjach, jak również brak ich
szczegółowej ewidencji trudno jest oszacować skutki finansowe zaproponowanych w ustawie
uprawnień i świadczeń. Tak więc przyjmuje się, iż liczba uprawnionych będzie na bieżąco
weryfikowana przez składanie wniosków osób zainteresowanych.
Dodatkowo należy wskazać, że w projekcie tym zakłada się, iż większość uprawnień
wiążących się z wydatkowaniem środków finansowych będzie przysługiwała wyłącznie
weteranom poszkodowanym, czyli osobom które uległy wypadkowi w związku z działaniami
bojowymi lub operacyjnymi albo nabawili się choroby w trakcie pobytu na misji.
Potencjalna liczba poszkodowanych za okres od 3.11.2003 r. do 28.04.2009 r.
– według danych z Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych – wynosi ok. 1404 osoby
z ustalonym uszczerbkiem na zdrowiu od 1 % do 100 %, w tym osoby, które zgodnie
z założeniami nie będą weteranami poszkodowanymi, ponieważ ich „wypadek” wydarzył się
np. podczas uprawiania ćwiczeń fizycznych.
Niemniej
jednak
podejmując próbę określenia tych skutków należy wskazać na
następujące obszary podlegające oszacowaniu:
1. Wydanie legitymacji – koszt wydania jednej legitymacji wynosi ok. 0,30 zł. Zakładając,
iż dla każdego weterana zostanie wydana legitymacja, przy 95.000 uprawnionych,
szacunkowe skutki finansowe to około 28 500 zł.


1) Brak danych odnośnie ew. poszkodowanych do roku 2003.

19
2. Odznaka za rany i kontuzje – jednostkowy koszt odznaki wynosi ok. 45 zł. Zakładając,
że liczba potencjalnych kandydatów do jej otrzymania to ok. 4750 osób (5 % ogólnej
liczby z 95 tys. weteranów) maksymalne skutki finansowe to 213 750 zł.
3. Prawo do bezpłatnego munduru – jednostkowy koszt munduru wynosi ok. 2400 zł.
Prawo to będzie przysługiwało jedynie weteranom poszkodowanym, którzy nie mieli
uprawnień mundurowych, czyli żołnierzom nadterminowej zasadniczej służby
wojskowej. Zakładając, iż w grupie tej będzie ok. 15 osób szacuje się, iż koszt w tym
obszarze wyniesie 36 000 zł.
4. Limit na kształcenie – jednostkowy koszt to 2800 zł rocznie. Przyjmując, że liczba
potencjalnych kandydatów do jej otrzymania to ok. 10 % liczby 4750 przyjętej jako
liczba weteranów poszkodowanych maksymalne skutki finansowe rocznie to ok. 475 x
2800 zł = 1 330 000 zł.2)
5.
wiadczenia opieki zdrowotnej – na dzień dzisiejszy na podstawie rozporządzenia
Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie dokumentu
potwierdzającego uprawnienia przysługujące osobie poszkodowanej podczas
wykonywania zadań służbowych poza granicami państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1608)
wydano 73 legitymacje dla osób poszkodowanych uprawnionych do tych świadczeń
stosownie do art. 47b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz.
1027, z późn. zm.) ponad ustalone w ustawie limity. redni koszt jednostkowy
refundowanych przez resort obrony narodowej świadczeń zdrowotnych,

w tym zakup leków, wynosi ok. 1000 zł rocznie. Należy przyjąć, iż liczba ta może
powiększyć się o weteranów poszkodowanych, którzy doznali uszczerbku na zdrowiu
przed 1998 rokiem i którzy zgodnie z projektem ustawy będą również uprawnieni do
świadczeń na wskazanych zasadach.
6. Uprawnienia przeniesione z ustawy o inwalidach wojennych i wojskowych:
1) prawo do skierowania na pobyt w sanatorium raz na 3 lata – średnio jednostkowy
koszt wynosi ok. 2000 zł;
2) specjalne leczenie i przeszkolenie oraz usprawnienie w ośrodkach rehabilitacji – brak
możliwości określenia kosztów;

2) Na etapie projektu dokładne oszacowanie skutków nie jest możliwe, ponieważ nie wiadomo ile osób będzie
zainteresowanych skorzystaniem z tego uprawnienia dlatego przyjęto ew. maksymalną liczbę.

20
3) prawo do bezpłatnego wózka inwalidzkiego – koszt jednostkowy 600 zł – 16 000 zł;
4) zwolnienie z opłat abonamentowych RTV – 186,70 zł koszt jednostkowy w 2010 r.
7. Ulgi przejazdowe w komunikacji krajowej:
– prawo do ulgi 50 % przy przejazdach środkami komunikacji miejskiej – brak
możliwości określenia kosztów,
– prawo do ulgi 37 % przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
kolejowego w 1 i 2 klasie pociągów, na podstawie biletów jednorazowych – według
szacunków Ministerstwa Infrastruktury dla przewoźników kolejowych należałoby
zapewnić ok. 1,5 mln zł z tytułu tej ulgi,
– prawo do ulgi 37 % przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, na podstawie biletów
jednorazowych – brak możliwości określenia kosztów.
8. Zapomogi – ok. 200 tys. zł rocznie.
9. Dodatkowy urlop wypoczynkowy – przyjmując, że przeciętne wynagrodzenie w I
kwartale 2010 r. wynosiło 3243,60 zł, a wynagrodzenie za jeden dzień roboczy ok.
162,18 zł, średnio koszt jednostkowy dodatkowego urlopu wynosi 5x162,18 zł = 810,90
zł brutto.
10. Dodatki do emerytur i rent – Podstawą wymiaru dodatku będzie kwota 700 zł.
Przyjmując, że do dodatku będą uprawnieni tylko weterani poszkodowani (od 10 %
uszczerbku na zdrowiu) pobierający emeryturę lub rentę, oraz że wysokość dodatku
będzie zróżnicowana i tak:
1) w przedziale od 10 do 20 % uszczerbku – 10 % podstawy wymiaru, czyli 70,00 zł;
2) w przedziale od 21 do 30 % uszczerbku – 20 % podstawy wymiaru, czyli 140 zł;
3) w przedziale od 31 do 40 % uszczerbku – 30 % podstawy wymiaru, czyli 210 zł;
4) w przedziale od 41 do 50 % uszczerbku – 40 % podstawy wymiar, czyli 280 zł;
5) w przedziale od 51 do 60 % uszczerbku – 50 % podstawy wymiaru, czyli 350 zł;
6) w przedziale od 61 do 80 % uszczerbku – 60 % podstawy wymiaru, czyli 420 zł;
7) powyżej 80 % uszczerbku – 80 % podstawy wymiaru, czyli 560 zł.
rednio dodatek (70 zł + 140 zł+ 210 zł + 280 zł + 350 zł + 420 zł + 560 zł) : 7 = 2030: 7
= 290 zł na jedną osobę uprawnioną.

21
Zakładając, że liczba potencjalnych kandydatów do jej otrzymania to ok. 20 % liczby 4750
przyjętej jako liczba weteranów poszkodowanych maksymalne skutki finansowe to ok.
20 % x 4750 x 290 zł = 950 x 290 zł = 275 500 zł miesięcznie na wszystkich
uprawnionych. Rocznie 12x 275 500 = 3 306 000 zł.
11. Za podstawę kalkulacji kosztów pobytu weteranów i weteranów poszkodowanych w
zakładzie opiekuńczo-leczniczym, działającym przy 23 Wojskowym Szpitalu
Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnym przyjęto następujące parametry:
1) kalkulacja dla 30 osób;
2) koszt utrzymania 1 osoby w zakładzie dziennie 130 zł, tj. miesięcznie 3900 zł;
3) przeciętny dochód osoby (np.: renta w stopniu szeregowego zawodowego)
przebywającej w zakładzie – netto ok. 2100 zł;
4) stawka w ramach kontraktu z NFZ wynosi 62 zł dziennie na 1 osobę tj. miesięcznie
1860 zł.

Kwota dotacji stanowić będzie różnicę między miesięcznym kosztem utrzymania 1 osoby
a szacunkową obowiązkową wpłatą pensjonariusza, tj. 3900 zł (miesięczny koszt) – 1860
zł (wpłata z NFZ) = 2040 zł – 1470 zł (wpłata pensjonariusza)= 570 zł (dotacja dla jednej
osoby miesięcznie).
Łączny koszt dotacji: 570 zł x 30 osób x 12 miesięcy = 205 200 zł.

Koszty razem z części 29 – Obrona Narodowa w 2011 r. wyniosą: około 5,4 mln zł, bez
kosztów jednostkowych dotyczących uprawnień z ustawy o inwalidach wojennych
i wojskowych, kosztów ulg w przejazdach i dodatkowego urlopu.
Biorąc pod uwagę dalsze zaangażowanie Sił Zbrojnych w działaniach poza granicami
państwa szacuje się, iż wydatki będą wzrastać corocznie o kwotę ok. 300 tys. zł, na którą będą
składać się głównie szacunkowe koszty przyznanych dodatków weterana poszkodowanego,
pomocy finansowej na naukę oraz dotacji do pobytu w Domu Weterana.
1) w roku 2012 – koszty planuje się na poziomie około 5,7 mln zł;
2) w roku 2013 – koszty planuje się na poziomie około 6,0 mln zł;
3) w roku 2014 – koszty planuje się na poziomie około 6,3 mln zł;
4) w roku 2015 – koszty planuje się na poziomie około 6,6 mln zł;
5) w roku 2016 – koszty planuje się na poziomie około 6,9 mln zł;

22
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: