eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

projekt dotyczy ustanowienia Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa i określa jego status, uprawnienia, zasady i warunki korzystania z uprawnień

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3754
  • Data wpłynięcia: 2010-12-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o weteranach działań poza granicami państwa
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1203

3754

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie reguluje wprowadzenie Wojskowej Odznaki
Honorowej za Rany i Kontuzje, nawiązuje do wprowadzonej Rozporządzeniem Rady
Obrony Państwa z dnia 14 lipca 1920 roku, odznaki honorowej dla oficerów
(równorzędnych) i szeregowych za rany i kontuzje.
W związku ze zmianami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
oraz nowymi zadaniami, a także coraz większym zaangażowaniem Sił Zbrojnych w
misje pokojowe i stabilizacyjne poza granicami kraju zaistniała potrzeba wprowadzenia
nowych form wyróżnienia i uhonorowania żołnierzy.
Wprowadzenie Wojskowej Odznaki Honorowej za Rany i Kontuzje będzie formą
uhonorowania żołnierzy, którzy odnieśli rany i kontuzje w czasie wykonywania zadań
przeciwko aktom terroryzmu lub podczas wykonywania zadań w misjach
stabilizacyjnych poza granicami kraju.
Prawo do nadawania Wojskowej Odznaki Honorowej za Rany i Kontuzje będzie
przysługiwało Ministrowi Obrony Narodowej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych
Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zakres rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji.

Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Uregulowania projektu rozporządzenia będą dotyczyły uczestników działań poza
granicami państwa, to jest weteranów poszkodowanych – żołnierzy.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym. Jako
akt wykonawczy do ustawy, która ze względu na zakres regulacji nie była poddana
konsultacjom społecznym.
3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych istotnych obciążeń
budżetu państwa i sektora finansów publicznych. Koszty związane z

4
wprowadzeniem przedmiotowej regulacji zostaną sfinansowane z budżetu resortu
obrony narodowej. Przewiduje się, że koszt jednostkowy wykonania odznaki
wyniesie około 15 zł.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
Za zgodność pod względem
prawnym i redakcyjnym



7-12-dg

5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ......................
w sprawie pomocy psychologicznej dla weteranów żołnierzy


Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia ............................... o weteranach działań
poza granicami państwa (Dz. U. ...........Nr......., poz...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb udzielania i zakres pomocy psychologicznej;
2) sposób i tryb postępowania w zakresie monitorowania realizacji prawa weteranów –
żołnierzy i weteranów poszkodowanych - żołnierzy do pomocy psychologicznej oraz
właściwość organów w tym zakresie.

§
2.
1. Weteran – żołnierz lub weteran poszkodowany – żołnierz oraz najbliżsi
członkowie jego rodziny mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy psychologicznej poza
kolejnością:
1) w dowolnym Psychologicznym Punkcie Konsultacyjnym (PPK) w jednostce wojskowej
lub wojskowej pracowni psychologicznej lub
2) w dowolnym zakładzie opieki zdrowotnej utworzonym i nadzorowanym przez Ministra
Obrony Narodowej, zwanym dalej zakładem opieki zdrowotnej, pod warunkiem, że ich
problemy natury psychicznej związane są z działaniami poza granicami państwa.
2. Warunkiem skorzystania z pomocy psychologicznej w przypadku, gdy jest ona
udzielana:
1) weteranowi – żołnierzowi lub weteranowi poszkodowanemu – żołnierzowi - jest
okazanie przez niego legitymacji weterana lub weterana poszkodowanego;
2) najbliższemu członkowi rodziny – jest okazanie przez niego pisemnego oświadczenia
złożonego przez weterana – żołnierza lub weterana poszkodowanego – żołnierza, iż
spełnia on warunki bycia najbliższym członkiem rodziny w rozumieniu art. 4 pkt 13
ustawy powołanej na wstępie.
3. Pomocy psychologicznej udziela psycholog w godzinach pracy PPK lub zakładu opieki
zdrowotnej.

§ 3. 1. Zakres pomocy psychologicznej świadczonej w PPK obejmuje:
a) wstępną diagnozę psychologiczną,
b) konsultację,
c) poradę,
d) wsparcie,
e) interwencję kryzysową,
f) terapię krótkoterminową.
2. Jeśli psycholog z PPK uzna, że dla weterana – żołnierza, weterana poszkodowanego –
żołnierza lub najbliższego członka rodziny potrzebna jest pomoc psychologiczna
wyższego rzędu, udziela informacji, który zakład opieki zdrowotnej jest właściwy do
udzielenia takiej pomocy.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 psycholog PPK może wystawić opinię dla
zakładu opieki zdrowotnej.

§ 4. 1. Zakres pomocy psychologicznej świadczonej w zakładach opieki zdrowotnej
obejmuje:
a) diagnozę zaburzeń psychicznych,
b) terapię indywidualną,
c) terapię grupową,
d) leczenie ambulatoryjne i szpitalne.
2. Jeśli psycholog z zakładu opieki zdrowotnej uzna, że po zakończeniu leczenia
szpitalnego wskazane by były długofalowe konsultacje kontrolne dla weterana – żołnierza,
weterana poszkodowanego – żołnierza lub najbliższego członka rodziny, udziela
informacji, który PPK jest właściwy do prowadzenia takich konsultacji.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, psycholog zakładu opieki zdrowotnej może
wystawić zalecenia dla psychologa z PPK.

§ 5. Każdy psycholog ma obowiązek posiadać informacje na temat, gdzie znajdują
się PPK i zakłady opieki zdrowotnej świadczące pomoc psychologiczną dla weteranów –
żołnierzy, weteranów poszkodowanych – żołnierzy i najbliższych członków ich rodzin.

§ 6. Wymieniona w § 3 i 4 pomoc psychologiczna może być udzielana wielokrotnie,
zgodnie z potrzebami.

§ 7. 1.Właściwym do monitorowania udzielania pomocy psychologicznej
weteranom – żołnierzom i weteranom poszkodowanym – żołnierzom oraz najbliższym
członkom ich rodzin jest Departament Wychowania i Promocji Obronności oraz
Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia.
2. Departament Wychowania i Promocji Obronności monitoruje udzielanie pomocy
psychologicznej w jednostkach wojskowych i wojskowych pracowniach psychologicznych
poprzez zbieranie danych w powyższym zakresie, nadsyłanych przez Centralną
Wojskową Pracownię Psychologiczną oraz przez koordynatorów do spraw profilaktyki
psychologicznej w dowództwach rodzajów Sił Zbrojnych, w Dowództwie Operacyjnym,
w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych oraz w Dowództwie Garnizonu Warszawa
3. Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia monitoruje udzielanie pomocy psychologicznej
w zakładach opieki zdrowotnej za pośrednictwem swojej komórki organizacyjnej poprzez
zbieranie danych w powyższym zakresie.

§ 8. 1. Odmowa udzielenia pomocy psychologicznej weteranowi – żołnierzowi,
weteranowi poszkodowanemu – żołnierzowi lub najbliższym członkom jego rodziny może
nastąpić wyłącznie w sytuacji, gdy pomoc niniejsza miałaby dotyczyć innych przypadków
niż wynikających z działań poza granicami państwa.
2. O każdorazowym przypadku odmowy udzielenia pomocy psychologicznej, w sytuacji
o której mowa w ust. 1, psycholog z PPK oraz psycholog z zakładu opieki zdrowotnej ma
obowiązek poinformować na piśmie wraz z pisemnym uzasadnieniem Departament
Wychowania i Promocji Obronności lub Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia.
§
9.
1. Psychologowie jednostek wojskowych, wojskowych pracowni
psychologicznych oraz zakładów opieki zdrowotnej składają, do właściwych sobie

2
merytorycznych organów nadrzędnych sprawozdania z ilości i zakresu udzielonej pomocy,
bez danych osobowych, w terminie do dnia 15 lutego każdego roku.
2. Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności oraz Szef Inspektoratu
Wojskowej Służby Zdrowia odpowiedzialni są za opracowanie zbiorczej informacji
zawierającej analizę i wnioski z udzielonej pomocy psychologicznej weteranom –
żołnierzom, weteranom poszkodowanym – żołnierzom i ich rodzinom oraz za stworzenie
i aktualizowanie bazy danych dotyczącej lokalizacji PPK oraz zakładów opieki zdrowotnej.
3. Wnioski zawarte w zbiorczej informacji, o której mowa w ust. 2 przesyłane będą do
wszystkich psychologów udzielających pomocy weteranom – żołnierzom, weteranom
poszkodowanym - żołnierzom i ich rodzinom.
4. Zebrane przez Departament Wychowania i Promocji Obronności oraz Inspektorat
Wojskowej Służby Zdrowia dane dotyczące ilości udzielonej pomocy psychologicznej
przesyłane będą do Departamentu Spraw Socjalnych, który prowadzi pełny monitoring
pomocy świadczonej weteranom i ich rodzinom.



§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ


3
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: