Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje m.in. określenie równoważnych zasad ochrony praw majątkowych płatników składek i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie dochodzenia roszczeń z tytułu składek ubezpieczeniowych; możliwość realizacji świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych we wszystkich placówkach medycznych mających podpisaną umowę z NFZ
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3753
- Data wpłynięcia: 2010-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 808
3753
W trybie ustawy o związkach zawodowych projekt ustawy został przesłany do
następujących organizacji związkowych:
1) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
2) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
3) Forum Związków Zawodowych.
W trybie ustawy o organizacjach pracodawców projekt został przesłany do organizacji
pracodawców:
1) Business Centre Club – Związku Pracodawców,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
3) Konfederacji Pracodawców Polskich,
4) Związku Rzemiosła Polskiego,
5) Krajowej Izby Gospodarczej.
Uwagę dotyczącą propozycji zmian w ustawie z dnia 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zakresie
zasad wyboru podmiotów wykonujących świadczenia zdrowotne z zakresu stomatologii
i szczepień ochronnych, na które ubezpieczony został skierowany przez lekarza orzecznika,
które są finansowane w ramach funduszu wypadkowego, wniosła Krajowa Izba Gospodarcza.
W ocenie Izby ograniczenie katalogu placówek jedynie do tych, które mają podpisane umowy
z Narodowym Funduszem Zdrowia może zostać uznane za zbyt rygorystyczne.
Podobną uwagę wniosła Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”.
Uwaga ta nie została uwzględniona. Ubezpieczony, który w wyniku wypadku przy pracy
doznał urazu wymagającego udzielenia świadczenia z zakresu stomatologii lub szczepień
ochronnych, powinien mieć zapewnioną w takich przypadkach możliwość uzyskania
i zrealizowania tych świadczeń w jednej placówce medycznej.
Należy podkreślić, że wspomniane świadczenia zdrowotne są finansowane:
– w zakresie gwarantowanym w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych – ze środków NFZ,
11
– w pozostałym nierefundowanym przez NFZ zakresie – ze środków funduszu
wypadkowego (przez ZUS).
Kompleksowe udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych z tych źródeł może
zapewnić tylko podmiot, który ma podpisaną stosowną umowę z NFZ.
Projektowane rozwiązania są zgodne z założeniami przyjętymi przez Radę Ministrów
w dniu 27 lipca 2010 r., do których zarówno Izba, jak i NSZZ „Solidarność” nie wnosiła
uwag akceptując przedłożone propozycje.
III. Wpływ projektu ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
1. Zmiana ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
1) wprowadzenie zmian, które zrównują prawo do zwrotu nienależnie opłaconych składek
z prawem ZUS do dochodzenia nieopłaconych należności nie spowoduje po stronie ZUS
powstania dodatkowych skutków finansowych;
2) projektowana regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego.
2. Zmiana ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym
z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa. Projektowane zmiany nie spowodują negatywnych skutków finansowych
dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie wpłyną też na budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Doprowadzą natomiast do wyeliminowania kosztów związanych
z postępowaniami konkursowymi przeprowadzanymi przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych.
3. Zmiana ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych
Projektowana regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego.
12
4. Zmiana ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych
Projektowana regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego.
IV. Wpływ projektu ustawy na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
V. Wpływ projektu ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
VI. Wpływ projektu ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanej ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy
został zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej.
Ministerstwo nie odnotowało żadnych wystąpień, dotyczących projektowanej ustawy,
kierowanych w oparciu o przepisy wymienionej wyżej ustawy.
30-12-aa
13