eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego 2008 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego 2008 r.

projekt ustawy wyraża zgodę na ratyfikowanie ww. umowy przez Prezydenta RP

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 375
  • Data wpłynięcia: 2008-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego 2008 r.
  • data uchwalenia: 2008-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 729

375


Druk nr 375

Warszawa, 27 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-43-08


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Protokołu między
Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Austrii o zmianie Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Austrii w sprawie unikania podwójnego
opodatkowania w zakresie podatków od
dochodu i od majątku, podpisanej w
Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r.,
podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego
2008 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych i Minister Finansów.

(-) Donald Tusk
Projekt


U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii
o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od
majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w War-
szawie dnia 4 lutego 2008 r.

Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o
zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku,
podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4
lutego 2008 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
16-03-aa
U Z A S A D N I E N I E
1. Potrzeba i cel sporządzenia Protokołu do Umowy
W związku ze stopniowym otwieraniem przez państwa członkowskie Unii
Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego rynków pracy dla
obywateli Polski, zgodnie z$założeniami polityki realizowanej przez Ministra
Finansów w zakresie umów o$
unikaniu podwójnego opodatkowania, wskazane jest
ujednolicenie metod unikania podwójnego opodatkowania, zastosowanych w
umowach zawieranych przez Polskę z tymi państwami (większość tych umów
przewiduje, jako metodę unikania podwójnego opodatkowania, metodę wyłączenia
z$
progresją).
Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatków od dochodu i majątku
przewiduje dwie alternatywne metody unikania podwójnego opodatkowania –
proporcjonalnego zaliczenia oraz wyłączenia z progresją. Metoda proporcjonalnego
zaliczenia polega na tym, że podatek zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą
jest zaliczany na poczet podatku należnego w$kraju rezydencji podatkowej,
obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł
zagranicznych pozostaje w$stosunku do całości dochodu podatnika. Metoda
wyłączenia z$progresją polega na tym, że dochód osiągnięty z$tytułu pracy
świadczonej za granicą jest zwolniony z podatku w kraju rezydencji podatkowej,
natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki podatkowej, według
której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od dochodów uzyskanych
w$
kraju rezydencji podatkowej.
Najistotniejszym czynnikiem różnicującym obie metody jest to, że przy stosowaniu
metody zaliczenia proporcjonalnego metoda ta może okazać się mniej korzystna dla
podatnika w$sytuacji, gdy istnieją znaczące różnice w$ciężarze opodatkowania
między krajem wykonywania pracy a Polską. Jeśli w Austrii stosowane są dużo
wyższe progi podatkowe, a$
stawki podatkowe dla określonej wysokości dochodu są
niższe niż w Polsce podatnik zawsze rozliczając się w$Polsce z podatku będzie
musiał dopłacić różnicę między wysokością podatku do zapłacenia w Polsce a
2
podatkiem zapłaconym zagranicą. Przyjęcie metody wyłączenia z$progresją
całkowicie likwiduje ten problem.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 obowiązującej obecnie umowy z Austrią podwójnego
opodatkowania dochodów osiąganych przez rezydentów polskich na terytorium
Austrii unika się przy zastosowaniu metody zaliczenia proporcjonalnego.
W dniu 4 lutego 2008 r. w Warszawie został podpisany Protokół o zmianie ww.
Umowy, przewidujący zmianę metody unikania podwójnego opodatkowania
dochodów osiąganych przez polskich rezydentów ze źródeł położonych w Austrii z
metody zaliczenia na metodę wyłączenia z$
progresją.
Następnym etapem jest uzyskanie zgody na ratyfikację przedmiotowego Protokołu.
2. Rynek pracy w Austrii
Według danych EUROSTAT-u stopa bezrobocia w Austrii wyniosła na koniec
sierpnia 2006$
r. 4,9$
% (średnia stopa bezrobocia krajów UE wynosi 8,3$
%). Stopa
bezrobocia wśród kobiet wyniosła w 2005 r. 5,5$%, znacznie poniżej średniego
poziomu osiągniętego przez pozostałe kraje Unii (9,8$%). W kwietniu 2006 r.
wszedł w życie pakiet nowych regulacji mających poprawić sytuację na rynku
pracy. Pakiet ma zmniejszyć liczbę bezrobotnych w$2006 r. o 19$000 osób przez
dodatkowe wsparcie dla różnorodnych działań na rynku pracy w latach 2006-2007,
w łącznej kwocie 284,6 mln euro. Pomoc będzie skierowana na wsparcie kształcenia
zawodowego młodzieży, zatrudnienia kobiet, zatrudnienia w$zawodach
pielęgniarskich oraz powrotu na rynek pracy osób starszych (powyżej 49.$roku
życia).
3. Dostęp do austriackiego rynku pracy
Podczas rokowań akcesyjnych Austria wynegocjowała prawo do zastosowania do
2011 roku czasowych ograniczeń w dostępie do rynku pracy i$
usług w tym m.in. dla
obywateli Polski. Okres przejściowy (wg modelu 2$lata + 3 lata + ewentualnie 2
lata) oznacza, że legalna praca w Austrii możliwa jest tylko w$
oparciu o zezwolenie
na pracę. Ograniczenia te nie dotyczą usług realizowanych samodzielnie przez
jednoosobowe firmy polskie. W kwietniu 2006 r. rząd austriacki podjął decyzję o
przedłużeniu o$kolejne 3 lata okresu przejściowego ograniczającego dostęp do
rynku pracy i usług. Podkreślając geograficzną specyfikę Austrii (bezpośrednie
3
sąsiedztwo 4 nowych członków UE), decyzję tę rząd uzasadnił dotychczasową
skutecznością instrumentów chroniących austriacki rynek pracy oraz ich wysoką,
społeczną akceptacją. Oznacza to, że do końca kwietnia 2009 r. obywatele polscy
będą musieli nadal posiadać odpowiednie zezwolenia na pracę.
W ciągu ośmiu miesięcy 2006 r. obywatele polscy otrzymali 7428 nowych
zezwoleń na pracę (w$całym 2005 r. liczba wydanych zezwoleń dla Polaków
wynosiła 9953), co stanowi 38$% wszystkich zezwoleń dla obywateli nowych
krajów członkowskich. Pod względem liczby wydanych obywatelom tych państw
różnego rodzaju zezwoleń na pracę, Polska zajmuje obecnie pierwsze miejsce,
wyprzedzając po raz pierwszy Węgry. Kolejne miejsca zajmują Słowacja, Czechy,
Słowenia i kraje bałtyckie.
Tak wysoka dynamika wzrostu liczby nowych zezwoleń na pracę wynika głównie
ze znacznego wzrostu liczby wydanych zaświadczeń o wolnym dostępie do
austriackiego rynku pracy Polakom dysponującym przynajmniej 12-miesięcznym
legalnym zatrudnieniem na tym rynku. Nowym zjawiskiem jest rosnąca liczba
zezwoleń o wolnym dostępie do rynku pracy dla członków rodzin osób
uprawnionych. W ocenie Ministra Finansów, świadczy to m.in. o$
rosnącej migracji
zarobkowej z Polski do Austrii na stałe.
W ogólnej liczbie zezwoleń udzielonych polskim obywatelom dominują zezwolenia
udzielane na pracę sezonową (43$
%). Dane o ilości wydanych nowych zezwoleń nie
dają jednak pełnego obrazu zatrudnienia obywateli polskich na terenie Austrii.
Istnieją również statystyki zatrudnienia cudzoziemców uwzględniające zezwolenia
wydane przed akcesją i wg nich pracujących w Austrii obywateli polskich było na
koniec września 2006 r. 12$800. Na podstawie z kolei danych z ubezpieczeń
społecznych, a te nie uwzględniają np. zatrudnienia osób z podwójnym
obywatelstwem czy członków rodzin obywateli austriackich i innych „starych”
krajów członkowskich UE, na koniec września 2006 r. w Austrii pracowało 14$
537
Polaków. Po uwzględnieniu osób prowadzących jednoosobowe firmy można
szacować łączną liczbę obywateli polskich przebywających w Austrii w$celach
zarobkowych na ok. 20 tysięcy.
4. Krótka charakterystyka Protokołu
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: