eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego 2008 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego 2008 r.

projekt ustawy wyraża zgodę na ratyfikowanie ww. umowy przez Prezydenta RP

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 375
  • Data wpłynięcia: 2008-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r., podpisanego w Warszawie dnia 4 lutego 2008 r.
  • data uchwalenia: 2008-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 729

375

4
Protokół ma na celu doprowadzenie do zmiany stosowanej w obowiązującej
Umowie metody ogólnej unikania podwójnego opodatkowania dochodów
osiąganych przez rezydentów polskich ze źródeł położonych w Austrii z$metody
proporcjonalnego odliczenia na metodę wyłączenia z$
progresją (art. 1 projektu).
W odniesieniu do dochodów z dywidend, odsetek, należności licencyjnych
i$przeniesienia własności majątku – obowiązująca metoda unikania podwójnego
opodatkowania nie ulegnie zmianie (będzie to nadal metoda zaliczenia
proporcjonalnego).
5. Skutki wejścia w życie Protokołu
5.$
1.
Skutki finansowe zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania
Szacuje się, że zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania będzie
miała ujemny skutek dla dochodów sektora finansów publicznych w zakresie
wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych. Skutek ten będzie
kształtował się w granicach około 5$mln$zł. Należy jednak zaznaczyć, że
niemożliwe jest dokładne obliczenie skutku na podstawie danych z
deklaracji podatkowych, ponieważ wpływy z podatku dochodowego od osób
fizycznych płaconego na ogólnych zasadach, zgodnie z klasyfikacją
dochodów budżetowych, księgowane są w jednej kwocie, a ważnym
czynnikiem w szacowaniu skutków budżetowych zmiany metody unikania
podwójnego opodatkowania jest rozkład osób pracujących w Austrii
w$
poszczególnych grupach osiągających dany typ dochodu.
W odniesieniu do wpływów z podatku dochodowego od dochodów
osiąganych przez osoby prawne na terytorium Austrii, zmiana metody
unikania podwójnego opodatkowania będzie neutralna dla budżetu. Dochody
te podlegają w Austrii, co do zasady, opodatkowaniu stawką podatku
dochodowego w wysokości 25$
%. W Polsce dochody rezydentów, mających
siedzibę na terytorium RP, dla celów podatkowych podlegają zasadniczo
opodatkowaniu wg stawki 19$
%. Z$
uwagi na to, że podatek dochodowy od
osób prawych jest obliczany w$
Austrii przy zastosowaniu wyższej stawki niż
w Polsce, powoduje to, że zmiana metody unikania podwójnego
opodatkowania w$odniesieniu do podatników podatku CIT będących
5
rezydentami polskimi i$osiągających dochody także w Austrii pozostanie
obojętna dla wysokości uszczupleń we wpływach budżetowych (podmioty te
także w$
obecnym stanie prawnym nie odprowadzają podatku z tytułu tego
rodzaju dochodów – ze względu na stosowanie wyższej stawki podatku
dochodowego w Austrii).
5.$
2.
Sposób, w jaki Protokół dotyczy spraw uregulowanych w prawie
wewnętrznym
Z Protokołem powiązane są następujące akty prawa krajowego:
– ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.),

ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.).
5.$
3.
Wpływ wejścia w życie Protokołu na prawo wewnętrzne
Postanowienia projektu Protokołu nie są sprzeczne z obowiązującym w
Polsce ustawodawstwem.
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej wydał opinię w zakresie zgodności
projektu Protokołu z$prawem Unii Europejskiej. W świetle tej opinii,
zakładana w$projekcie Protokołu zmiana metody unikania podwójnego
opodatkowania z metody zaliczenia proporcjonalnego na metodę wyłączenia
z progresją jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. Biorąc jednak pod
uwagę Komunikat Komisji Europejskiej z$dnia 19 grudnia 2006 r.
COM(2006)824, w$
świetle którego, przy zastosowaniu w umowie o unikaniu
podwójnego opodatkowania metody wyłączenia, przedsiębiorstwo główne
nie może odliczać strat ponoszonych przez zakłady działające w drugim
umawiającym się państwie, podczas gdy straty ponoszone przez zakłady
krajowe mogą być uwzględniane przez przedsiębiorstwo główne –
zasygnalizowana została przez UKIE możliwość wystąpienia problemów w
przyszłości, w związku z$
nierównym traktowaniem ww. kategorii zakładów
w$zakresie odliczania przez przedsiębiorstwo główne strat przez nie
generowanych.
6
W opinii Ministra Finansów, zastosowanie w umowie metody wyłączenia
ma ten skutek, że Polska rezygnuje z prawa do opodatkowania
transgranicznych dochodów zakładów, a$
w$
konsekwencji, zgodnie z zasadą
symetrii, nie są także brane pod uwagę straty ponoszone przez te zakłady.
Jeżeli jednak Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wydanych
w$
przyszłości orzeczeniach zajmie negatywne stanowisko w ww. zakresie, a
także w$przypadku zgłoszenia przez Komisję Europejską konieczności
zapewnienia w$prawie polskim równego traktowania zakładów krajowych
i$
zagranicznych w odniesieniu do możliwości odliczania strat tych zakładów
przez przedsiębiorstwo główne – należy liczyć się z koniecznością
dokonania stosownych zmian w ustawach: o podatku dochodowym od osób
fizycznych i$o podatku dochodowym od osób prawnych, które zapewnią
równe traktowanie zakładów krajowych i zagranicznych.
6. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz.$
U. Nr 39, poz. 443, ze zm.) związanie Protokołem nastąpi
w drodze ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, jako że dokument
ten spełnia przesłanki określone w$
art.$
89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.) oraz z uwagi na
jego rangę – jest to umowa państwowa.
18-03-aa
Załącznik
do uchwały nr /2008
Rady Ministrów
z dnia 20 marca 2008 r.




PROTOKÓŁ

MIĘDZY


RZECZĄPOSPOLITĄ POLSKĄ

A

REPUBLIKĄ AUSTRII



O ZMIANIE UMOWY MI DZY
RZECZ POSPOLIT POLSK A REPUBLIK AUSTRII
W SPRAWIE UNIKANIA PODWÓJNEGO OPODATKOWANIA
W ZAKRESIE PODATKÓW OD DOCHODU I OD MAJ TKU,
PODPISANEJ W WIEDNIU DNIA 13 STYCZNIA 2004 r.
Rzeczpospolita Polska i Republika Austrii, powodowane chęcią zawarcia
Protokołu zmieniającego Umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Wiedniu dnia 13
stycznia 2004 r. (zwaną dalej: „Umową”),


uzgodniły, co następuje:




ARTYKUŁ 1

W Artykule 24 ustęp 1 Umowy otrzymuje następujące brzmienie:

„1. W przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce,
podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób:
a) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga
dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej
Umowy może podlegać opodatkowaniu w Austrii, wówczas Polska zwolni
taki dochód lub majątek od opodatkowania, z uwzględnieniem postanowień
litery b) niniejszego ustępu,

b) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga
części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13
niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Austrii, wówczas Polska
zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej
podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Jednakże, takie odliczenie nie
może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem
odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane
w Austrii.”





ARTYKUŁ 2

Umawiające się Państwa poinformują się wzajemnie drogą dyplomatyczną
o spełnieniu wymogów konstytucyjnych niezbędnych dla wejścia w życie
niniejszego Protokołu. Protokół wejdzie w życie z dniem otrzymania późniejszej
z notyfikacji, o
których mowa wyżej i jego postanowienia będą miały
zastosowanie w obu Umawiających się Państwach:

a) w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła – w stosunku do dochodu
uzyskanego w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym
następującym bezpośrednio po roku, w którym Protokół wejdzie w życie;

b) w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu oraz podatków od
majątku, w stosunku do podatków należnych za każdy rok podatkowy
rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym
następującym bezpośrednio po roku, w którym Protokół wejdzie w życie.
2
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: