Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
projekt ustawy dotyczy zniesienia obostrzenia, przy korzystaniu z kredytu technologicznego, w postaci uzależnienia wypłaty premii technologicznej od wielkości sprzedaży
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3688
- Data wpłynięcia: 2010-12-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
- data uchwalenia: 2011-02-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 457
3688
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty objęte ustawą
Projekt ustawy dotyczy przedsiębiorców, którzy otrzymują kredyt technologiczny
przyznawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania
działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473 i Nr 96,
poz. 620).
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został udostępniony do publicznej wiadomości zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) w dniu przekazania projektu
rozporządzenia do konsultacji międzyresortowych i społecznych. Do projektu ustawy nie
zgłoszono opinii w trybie powyższej ustawy.
Projekt ustawy został również skonsultowany z następującymi instytucjami: Polską
Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Business Centre Club, Krajową Izbą Gospodarczą,
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Konfederacją Pracodawców
Polskich, Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Stowarzyszeniem Organizatorów Ośrodków
Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych
Naczelną Organizacją Techniczną, Fundacją Centrum Innowacji F.I.R.E., Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Związkiem
Rzemiosła Polskiego, Radą Główną Jednostek Badawczo-Rozwojowych oraz Radą Główną
Szkolnictwa Wyższego.
Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT wyraziła poparcie projektu
ustawy i nie zgłosiła uwag.
Uwagi Banku Gospodarstwa Krajowego zostały uwzględnione lub uzgodnione
w projekcie ustawy, z wyjątkiem postulatu dotyczącego rezygnacji z formy państwowego
funduszu celowego w przypadku Funduszu Kredytu Technologicznego (FKT). Akceptacja
powyższej propozycji byłaby niezgodna z kierunkiem reform finansów publicznych.
Uwagi Związku Banków Polskich zostały uwzględnione lub uzgodnione w projekcie
ustawy, z wyjątkiem postulatu zniesienia progu maksymalnego oprocentowania dla kredytu
technologicznego. Postulat nie został uwzględniony ze względu na fakt, że kredyt
technologiczny jest spłacany w części ze środków publicznych, co umożliwia bankom
6
stosowanie wyższego oprocentowania niż w kredytach komercyjnych, jednocześnie nie
przekraczając maksymalnego oprocentowania.
3. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Korzyści dla budżetu
Proponowane regulacje dotyczące kredytu technologicznego powinny skutkować
wykorzystaniem w całości alokacji środków funduszy strukturalnych na działanie 4.3 Kredyt
Technologiczny PO IG. Istnieje wysokie ryzyko niewykorzystania ok. 1/3 alokacji,
w przypadku nieuchwalenia projektowanej ustawy, co oznacza konieczność zwrotu tych
środków odpowiednio do budżetu państwa (dotacji rozwojowej) oraz do budżetu UE.
Alokacje na poszczególne lata oraz kwota, która nie zostałaby wykorzystana w ramach
poszczególnych alokacji, prezentują się następująco:
ALOKACJA tys.
PLN
Kwota
niewykorzystana
(33 %), tys. PLN1
Na rok 2010 dotacje rozwojowe
27 952,00
9 224,16
środki otrzymane
153 055,00
50 508,15
z UE
181 007,00
59 732,31
Na rok 2011 dotacje rozwojowe
67 500,00
22 275,00
środki otrzymane
380 600,00
125 598,00
z UE
448 100,00
147 873,00
Na rok 2012 dotacje rozwojowe
67 500,00
22 275,00
środki otrzymane
381 100,00
125 763,00
z UE
448 600,00
148 038,00
Na rok 2013 dotacje rozwojowe
77 877,00
25 699,41
środki otrzymane
439 901,00
145 167,33
z UE
517 778,00
170 866,74
SUMA
1 595 485,00
526 510,05
1 Na potrzeby opracowania niniejszego szacunku przyjęto założenie, iż 1/3 alokacji na działania 4.3 PO IG nie
zostanie wykorzystana.
7
Beneficjenci kredytu technologicznego (75 przedsiębiorców) dokonali w okresie
2005 – 2008 inwestycji na łączną kwotę około 300 mln PLN. rednia wartość inwestycji
dokonywanej przez beneficjenta kredytu technologicznego wyniosła 4 mln PLN. Na
podstawie ankiet przeprowadzonych wśród beneficjentów kredytu technologicznego
określono, że przedsiębiorcy ci uzyskują średnio 10 % – 20 % przychodów z tytułu sprzedaży
produktów powstałych na skutek wdrożenia nowej technologii. Uśredniając, oznacza to, że
każdy beneficjent kredytu technologicznego zapłacił 32 tys. PLN podatku z tytułu sprzedaży
produktów w wyniku zrealizowanej inwestycji (15 % z 217 tys. PLN – średnia podatku
należnego od przedsiębiorstw w 2007 r.). Zgodnie ze wskaźnikami PO IG w okresie
2007 – 2013 ze środków działania 4.3 planowane jest wsparcie 400 przedsiębiorstw. Można
zatem oszacować, że w przypadku nieudzielenia kredytu 1/3 przedsiębiorstw (133
przedsiębiorstwa) około 4 mln PLN podatku rocznie nie zostałoby zapłacone. Korzyści dla
budżetu wynoszą zatem 4 mln PLN rocznie w postaci podatku od dochodu przedsiębiorstw,
które uzyskają kredyt technologiczny.
Koszty dla budżetu
Koszty kredytu technologicznego wynoszą 1 595 mln 485 tys. PLN, w tym środki
wspólnotowe to 1 356 mln 162 tys. PLN, a 239 mln 323 tys. PLN stanowi współfinansowanie
krajowe. Skutkiem przedmiotowej nowelizacji będzie wykorzystanie w całości wyżej
wymienionej alokacji, co nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dla budżetu.
Koszty przepisów przejściowych dla budżetu
Koszty przepisów przejściowych (art. 2 – 4) skutkujących podwyższeniem wysokości premii
technologicznych udzielonych przed wejściem w życie niniejszego projektu ustawy zostaną
sfinansowane ze źródeł PO IG, alokacji na działanie 4.3, która wynosi 1 595 mln 485 tys. PLN,
co oznacza, że nie będzie dodatkowych kosztów dla budżetu państwa. Zgodnie z art. 2
projektu ustawy możliwe będzie zwiększenie kwoty premii technologicznej poprzez
obliczenie jej wysokości od całości kosztów kwalifikowanych poniesionych przez
przedsiębiorcę na realizację inwestycji technologicznej, a nie tylko od kosztów
sfinansowanych kredytem technologicznym. Proces przeliczania dotyczyć będzie umów
podpisanych przed wejściem nowelizacji w życie, a więc prawdopodobnie umów
podpisywanych do końca marca 2011 r. Zobowiązania wynikające z możliwości zwiększenia
premii po nowelizacji można oszacować na kwotę 60,5 mln PLN, w tej kwocie środki na
współfinansowanie krajowe to ok. 15 mln PLN. Szczegółowe dane, które posłużyły do
wyliczenia tej kwoty przedstawia poniższa tabela.
8
Porównanie kwoty premii technologicznych obliczonych na podstawie kosztów sfinansowanych
z kredytu technologicznego z kwotą premii technologicznych obliczonych na podstawie wszystkich
kosztów kwalifikowanych, w okresie lipiec 2009 – marzec 2011
Całkowita
Warto ć premii
rednia
Warto ć premii
Różnica
warto ć kosztów
tech liczonych
intensy
tech liczonych
pomiędzy
kwalifikowanych
od kosztów
wno ć
od wszystkich
warto cią
sfinansowanych pomocy
kosztów
premii liczoną
z kredytu
kwalifikowanych
wg nowych i
technol.
starych zasad
Wnioski złożone ogółem - stan na
121
447 153 198,75
177 502 193,00
54,56%
28.09.2010
Wydane promesy
39
173 136 029,19
68 086 848,57
wycofane po promesie
-1
2 310 000,00
866 250,00
Promesy
38
170 826 029,19
67 220 598,57
53,80%
91 897 495,55 24 676 896,98
Projekty będące w ocenie –
16
72 588 119,50
29 022 056,68
55,10%
39 998 948,06 10 976 891,39
rokujące na dofinansowanie
ocena formalna
6
30 372 191,08
12 094 418,18
ocena formalna - uzupełnienia
6
23 892 711,48
9 248 487,09
oczekujące na KK
4
18 323 216,94
7 679 151,40
Projekty, które wpłyną do końca
52
168 143 484,09
66 728 159,22
54,44%
91 540 606,01 24 812 446,79
marca 2011 r. i zostaną pozytywnie
ocenione
wnioski odrzucone we
16
35 106 168,76
13 917 589,40
53,99%
18 952 894,70
5 035 305,30
wcze niejszej ocenie *
wnioski, które zostaną złożone w
36
133 037 315,33
52 810 569,82
54,56%
72 587 711,30 19 777 141,49
okresie od października 2010 do k.
marca 2011 **
wnioski złożone do k. 2010 r. i
15
55 432 214,72
22 004 404,09
pozytywnie ocenione
wnioski złożone od stycznia do
21
77 605 100,61
30 806 165,73
marca 2011 r. i pozytywnie
ocenione
Razem
223 437 049,62 60 466 235,16
w
tym
rodki budżetu 15 116 558,79
państwa:
*w większości przypadków głównym powodem odrzucenia wniosku jest postać technologii; po nowelizacji
udział wniosków ocenionych pozytywnie wzrośnie z 44 % do 75 %, stąd część wniosków odrzuconych będzie
mogła zostać złożonych ponownie i 31 % z nich ma szansę na dotację,
**przyjęto, że przy średniej wielkości projektu jak na dotychczasowym poziomie po znowelizowaniu ustawy
liczba złożonych wniosków wzrośnie w I kwartale 2011 o 150 % z 9 do 14 w miesiącu, natomiast spośród
wszystkich złożonych wniosków od X 2010 do III 2011 pozytywnie zostanie ocenionych połowa.
4. Wpływ ustawy na rynek pracy
Zniesienie uzależnienia spłaty kredytu technologicznego od wielkości sprzedaży
umożliwi beneficjentom kredytu technologicznego utworzenie około 4000 nowych miejsc
pracy. Beneficjenci kredytu technologicznego przeznaczają średnio 10 % wartości inwestycji
technologicznej (8 mln PLN) na tworzenie miejsc pracy – 800 tys. PLN (dane uzyskane na
podstawie analizy realizacji inwestycji finansowanych kredytem technologicznych w latach
2005 – 2008). Przyjęto założenie, iż każdy beneficjent kredytu technologicznego utworzy 10
9
miejsc pracy. Zaalokowane środki pozwolą na udzielenie około 400 kredytów
technologicznych, stąd przewiduje się utworzenie 4000 nowych miejsc pracy.
5. Wpływ ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa wpłynie pozytywnie na zwiększenie konkurencyjności mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw, ponieważ ułatwi tym przedsiębiorstwom uzyskanie kredytu
bankowego oraz utrzymanie płynności finansowej przy realizacji i po zakończeniu inwestycji
technologicznej, w obliczu ewentualnego wydłużania się okresu zwrotu z inwestycji. Zgodnie
z przyjętymi wskaźnikami dla działania 4.3 PO IG, co najmniej 400 przedsiębiorstw
z sektora MSP skorzysta z kredytu technologicznego, powstanie co najmniej 100 nowych
produktów lub usług, a 350 produktów lub usług zostanie udoskonalonych.
6. Wpływ ustawy na rozwój regionalny
Projekt przyczyni się do rozwoju regionów, gdyż udzielana pomoc publiczna
w postaci kredytu technologicznego umożliwi szybszy rozwój przedsiębiorstw w regionach
i utworzenie nowych miejsc pracy.
Projekt ustawy przyczyni się do rozwoju regionów słabiej rozwiniętych, ponieważ
wysokość spłaty kredytu technologicznego jest uzależniona od maksymalnej intensywności
pomocy publicznej dla danego regionu określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190,
poz. 1402).
11/56rch
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3688 › Pobierz plik