eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt ustawy dotyczy zniesienia obostrzenia, przy korzystaniu z kredytu technologicznego, w postaci uzależnienia wypłaty premii technologicznej od wielkości sprzedaży

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3688
  • Data wpłynięcia: 2010-12-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
  • data uchwalenia: 2011-02-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 457

3688

UZASADNIENIE
Przepisy ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności
innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473 i Nr 96, poz. 620)
umożliwiają udzielanie przedsiębiorcom kredytu technologicznego, którego część zostanie
spłacona przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków publicznych. Kredyt
technologiczny jest instrumentem w ramach działania 4.3 Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka, 2007 – 2013 (PO IG), które ma na celu zwiększenie liczby
przedsiębiorców inwestujących w nowe technologie w postaci patentów, licencji, know-how
wykorzystywanych do unowocześnienia produkcji. Mechanizm ten obecnie uzależnia
faktyczne uzyskanie dotacji ze środków publicznych od wielkości sprzedaży produktów
wynikającej z realizacji ww. inwestycji (kwota dotacji jest równa kwocie wynikającej z faktur
sprzedaży). Uzależnienie wypłaty i wysokości premii technologicznej od poziomu sprzedaży
stanowi znaczne obostrzenie zasad wypłaty dofinansowania w porównaniu do innych działań
wdrażanych w ramach PO IG. Ze względu na termin alokowania środków na działania – do
2013 r., a także istniejące opóźnienia w zakresie dokonywania płatności, istnieje wysokie
ryzyko, że część środków przeznaczonych na kredyt technologiczny nie zostanie
wykorzystana i tym samym Instytucja Zarządzająca zmuszona zostanie do zwrotu części
alokacji do budżetu UE. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż przez włączenie banków
komercyjnych do systemu wdrażania, działanie 4.3 przyczynia się do wzrostu akcji
kredytowej banków dla małych i średnich przedsiębiorców, stanowiąc jednocześnie
dodatkowe źródło finansowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Tymczasem od
uruchomienia udzielania premii technologicznej przez Bank Gospodarstwa Krajowego (lipiec
2009 r.) zaledwie 30. przedsiębiorców złożyło wnioski o udzielenie premii technologicznej na
łączną kwotę około 30 mln zł, co stanowi jedynie 15 % alokacji przeznaczonej na II półrocze
2009 r.
W celu zachęcenia MSP do korzystania z kredytu technologicznego, projekt ustawy
przewiduje zniesienie obostrzenia w postaci konieczności uzyskiwania sprzedaży w kwocie
równej wypłacanej premii technologicznej i umożliwienie wypłaty premii technologicznej
jednorazowo po zakończeniu realizacji inwestycji technologicznej (uchylenie art. 9 ust. 3 – 6,
nowe brzmienie art. 11). Dzięki ww. zmianie warunki wypłaty premii technologicznej będą
analogiczne do warunków wypłaty dofinansowania w ramach pozostałych działań PO IG
(udokumentowanie poniesienia kosztów kwalifikowanych oraz zakończenie realizacji
inwestycji).
Uniezależnienie wypłaty premii technologicznej od wielkości sprzedaży nie powoduje
utraty motywacji przedsiębiorcy do inwestowania w sposób jak najbardziej efektywny,
zarówno pod względem kosztów, jak i zysku z inwestycji, gdyż przedsiębiorca zobligowany
jest do sfinansowania inwestycji technologicznej również ze środków własnych
(nieuzyskanych z pomocy publicznej) w wysokości co najmniej 25 % wartości kosztów
kwalifikowanych inwestycji.
Zmiany wprowadzone przez art. 1 pkt 2 – 4 projektu ustawy, z wyjątkiem zmiany
art. 2 ust. 1 pkt 9, mają na celu dostosowanie zasad udzielania kredytu technologicznego do
rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre
rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu
(ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych). Przepisy ustawy z dnia 30 maja
2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w zakresie dotyczącym
kredytu technologicznego, stanowią program pomocowy opracowany w oparciu

o rozporządzenie Komisji (WE) nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej (Dz. Urz.
UE L 302 z 01.11.2006 str. 29) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia
12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy
państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33,
z późn. zm.). Wyżej wymienione rozporządzenia straciły moc obowiązującą 1 lipca 2008 r.
i zostały zastąpione przez rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008.
Zmiana brzmienia art. 2 ust. 1 pkt 9 oraz art. 5 ust. 3 pkt 2 lit. c ustawy polega na
dodaniu do definicji nowej technologii pojęcia „nieopatentowanej wiedzy technicznej”, co ma
na celu umożliwienie przedsiębiorcom ubiegającym się o kredyt technologiczny nabycia
nowej technologii od podmiotu, który nie świadczy usług badawczo-rozwojowych, ale jest
w posiadaniu nieopatentowanej wiedzy technicznej. Obecnie tego typu usługa może być
świadczona jedynie przez podmiot, którego działalnością statutową jest świadczenie tych
usług.
Zmiana brzmienia art. 7 ust. 3 ma na celu ujednolicenie systemu przepływów
finansowych w ramach PO IG.
Zmiana art. 9 ust. 7 jest konsekwencją zmiany brzmienia art. 10 ust. 5 pkt 6.
Zmiana w art. 10 ust. 2 ustawy polegająca na wykreśleniu wyrazów „sfinansowane za
pomocą kredytu technologicznego” ma na celu umożliwienie obliczania premii
technologicznej od wszystkich wydatków poniesionych na realizację inwestycji
technologicznej (sfinansowanych z wkładu własnego oraz z kredytu technologicznego), nie
zaś wyłącznie od wydatków sfinansowanych z kredytu technologicznego. Zmiana ta umożliwi
przedsiębiorcom uzyskanie refinansowania inwestycji technologicznej do 70 % wartości
inwestycji technologicznej, a nie jak obecnie do 70 % wartości kredytu technologicznego, co



2
stanowi ograniczenie znacznie bardziej rygorystyczne niż zasady udzielania pomocy
publicznej.
Zmiana w art. 10 ust. 2 wiąże się także ze zmianą art. 4 ust. 2 (umożliwienie
rozpoczęcia realizacji inwestycji technologicznej po złożeniu wniosku o premię
technologiczną) i polega na umożliwieniu ponoszenia kosztów kwalifikowanych inwestycji
po złożeniu wniosku o przyznanie premii technologicznej.
Zmiany brzmienia art. 10 ust. 5 – 7 polegają na uszczegółowieniu opisu kosztów
kwalifikowanych inwestycji technologicznej, zgodnie z warunkami wykorzystywania
środków funduszy strukturalnych określonych w rozporządzeniach Komisji Europejskiej oraz
w ramach pozostałych działań PO IG dotyczących wspierania inwestycji w nowe technologie.
Z powyższej zmiany wynika również treść projektowanego art. 11 ust. 5, mająca na celu
dostosowanie przepisów dotyczących dokumentacji dołączanej do wniosku do wymogów
w zakresie kosztów kwalifikowanych określonych w art. 10 ust. 5 – 7.
Zmiana w art. 11 (nowe ust. 2 i 3) ma na celu usprawnienie przepływu płatności dla
przedsiębiorców, którzy złożą wnioski o płatność (refundacje w postaci premii
technologicznej), lecz z powodu braku środków na rachunku FKT, nie mogą otrzymać
płatności z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Zmiana brzmienia art. 14 ma na celu doprecyzowanie, że BGK prowadzi nie tylko
obsługę bankową Funduszu Kredytu Technologicznego (FKT), ale również obsługę
finansowo-księgową państwowego funduszu celowego (sprawozdawczość budżetowa na
podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych) FKT, określoną na podstawie umowy,
o której mowa w art. 14 ust. 4 ustawy, precyzującej zasady wynagrodzenia dla BGK.
Pozostałe zmiany w art. 14 mają na celu uszczegółowienie treści umowy między BGK
a dysponentem FKT przez uzupełnienie, że umowa ta powinna wskazywać koszty, które
pokrywa dysponent FKT oraz do jakiej kwoty można ponosić dane koszty. Ponadto
doprecyzowano, że umowa będzie określać nie tylko wysokość wynagrodzenia, ale i zasady
jego wypłaty. Dodanie w art. 14 ust. 5 i 6 ma na celu rozróżnienie pomiędzy dwoma
rodzajami kosztów zwrotnych obsługi FKT, które są finansowane z różnych źródeł
i wskazanie tych źródeł finansowania. Zwrot kosztów przysługujących z tytułu obsługi premii
technologicznej jest finansowany ze środków funduszy strukturalnych – na podstawie
„Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie korzystania z pomocy technicznej”
wraz z Instrukcją Wykonawczą do Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka, precyzujących wydatki z pomocy technicznej określone przez
Ministra Rozwoju Regionalnego jako Instytucję Zarządzającą dla Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka, 2007 – 2013, zgodnie z kryteriami, o których mowa w art. 5 pkt 6
ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r.



3
Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241), zaś zwrot kosztów wynikających z obsługi kredytów
technologicznych, udzielonych przez BGK w latach 2005 – 2008, finansowany jest ze
środków budżetu państwa.
Przepisy art. 2 – 4 projektu ustawy wprowadzają przepisy przejściowe i mają na celu
umożliwienie przeliczenia kwot i jednorazową wypłatę premii technologicznych, które
zostały udzielone przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy oraz uregulowanie sytuacji
przedsiębiorców, których wnioski nie zostaną rozpatrzone przed wejściem w życie
nowelizacji. Wprowadzenie tych przepisów umożliwi przedsiębiorcom, którzy złożą wniosek
o udzielenie kredytu technologicznego/premii technologicznej lub otrzymają kredyt
technologiczny/premię technologiczną przed wejściem życie nowelizacji, uzyskanie takich
samych warunków co do wysokości i sposobu wypłaty premii technologicznej, które będą
przysługiwać przedsiębiorcom po wejściu w życie nowelizacji.
Przepis art. 2 będzie skutkował koniecznością ponownego obliczenia przez Bank
Gospodarstwa Krajowego w terminie 3 miesięcy wysokości premii technologicznych
przyznanych przed wejściem w życie nowelizacji ustawy. Podstawa do ponownego obliczenia
wysokości premii technologicznej zostanie powiększona o wydatki poniesione na realizację
inwestycji technologicznej, które zostały sfinansowane z udziału własnego przedsiębiorcy
w
inwestycji technologicznej. W wyniku tego przepisu intensywność dofinansowania
w postaci premii technologicznej będzie obliczana od 100 % wydatków poniesionych na
realizację inwestycji technologicznej, a nie od 70 % jak obecnie. Do ponownego obliczenia
będą zaliczane wyłącznie wydatki, które na podstawie obowiązującej ustawy uznawane są za
koszty kwalifikowane i zostały poniesione po dniu uzyskania promesy premii
technologicznej, a nie jak przewiduje nowelizacja ustawy, po dniu złożenia wniosku
o uzyskanie premii technologicznej. Rodzaje kosztów kwalifikowanych oraz zdarzenie
określające datę kwalifikacji wydatków stanowią wypełnienie przepisów o pomocy publicznej
określonych przez rozporządzenie Komisji (WE) nr 1628/2006 i nie mogą być zmieniane
z mocą wsteczną.
Przepisy art. 3 będą skutkować jednorazową wypłatą przyznanych i niewypłaconych
przez wejściem w życie nowelizacji premii technologicznych, niezależnie od tego, czy
wniosek o wypłatę całej premii lub jej raty został złożony, czy nie. W przypadku gdy część
premii została wypłacona przed wejściem w życie nowelizacji, pozostała część zostanie
wypłacona jednorazowo w całości.
Przepis art. 4 będzie skutkował koniecznością dostosowania do nowych przepisów
nierozpatrzonych wniosków o kredyt technologiczny i o premię technologiczną, złożonych
przed wejściem w życie nowelizacji. Banki udzielające kredytu technologicznego oraz Bank



4
Gospodarstwa Krajowego zwrócą się z prośbą o korektę lub uzupełnienie wniosku do tych
przedsiębiorców, których wnioski nie będą w pełni odpowiadać nowym przepisom.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej i uwzględnia przepisy
rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre
rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu.
Projekt ustawy podlega zaopiniowaniu przez Urząd Ochrony Konkurencji

i Konsumentów w trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.).
Projekt regulacji nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).


5
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: