Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje ułatwienia i znaczące przyspieszenie zakładania spółek z ograniczoną odpowiedzialnościa, a także uproszczenie zwiazanej z tym procedury
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3658
- Data wpłynięcia: 2010-12-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 531
3658
obowiązek pokrycia kapitału zakładowego. Jest to konieczne wobec dopuszczenia możliwości
wniesienia wkładu pieniężnego po wpisie spółki do rejestru.
Zmiany w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego
Dodanie w art. 6943 § 3a oraz w art. 6944 § 4 jest konsekwencją możliwości zakładania
i zgłaszania spółki z o.o., o której mowa w projektowanym art. 1571 § 1 Kodeksu spółek
handlowych, z wykorzystaniem podpisu elektronicznego innego niż bezpieczny podpis
elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Projektowany § 3b dopuszcza możliwość, by do wniosku o wpis spółki S 24 nie
dołączać pełnomocnictwa udzielonego osobie uprawnionej do reprezentowania zarządu
spółki. W zgłoszeniu wystarczy powołać się na udzielone pełnomocnictwo i wskazać: datę
jego sporządzenia, zakres, osoby udzielające oraz status pełnomocnika (adwokat, notariusz
lub radca prawny).
Zmiany zaproponowane w art. 6943 § 4 i 5 mają znaczenie jedynie porządkujące
i ujednolicające użytą terminologię. Sama możliwość doręczeń elektronicznych już istniała,
a obecnie ujednolica się jedynie terminologię kodeksową. W proponowanym przepisie
wskazano bowiem wyraźnie na umieszczenie korespondencji w systemie teleinformatycznym
wykorzystywanym dla doręczeń, zamiast jak poprzednio „umieszczenia korespondencji pod
adresem, z którego pismo zostało wysłane”. W istocie merytorycznie nie oznacza to nic
nowego, bowiem dla wysłania korespondencji drogą elektroniczną w postępowaniu
rejestrowym i jej otrzymania konieczne było założenie takiego adresu w systemie
teleinformatycznym obsługującym postępowanie rejestrowe.
Zmiany w przepisach ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
1. Zmiana art. 8a
Zmiana polega na dodaniu punktu 6 przewidującego, iż dokumenty powstałe
w postaci elektronicznej dla spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy,
umieszczone zostaną w elektronicznym katalogu dokumentów spółek. Podkreślić należy,
że dotyczy to dokumentów, które mają postać elektroniczną i powinny „od razu” znaleźć się
w tym katalogu. Ułatwi to niewątpliwie pozyskanie informacji o takiej spółce. Zmiana ta
uwolni także sądy rejestrowe od obowiązku zamieszczania takich dokumentów jak np.
umowa spółki w katalogu dopiero po ich zeskanowaniu na podstawie art. 8a ust. 1 pkt 1
8
ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Z jednej więc strony zmiana ta zapewni większą
dostępność informacji, a z drugiej wykluczy konieczność skanowania dokumentów przez sąd
rejestrowy, a więc w praktyce odciąży sąd rejestrowy.
2. Zmiana w art. 9
Zaproponowany art. 9 ust. 4 nakłada na zarząd spółki rejestrowanej obowiązek
złożenia do sądu rejestrowego jednolitego tekstu umowy spółki z o.o. sporządzonej w formie
aktu notarialnego w razie późniejszych zmian wprowadzanych do umowy spółki z o.o.
na zasadach ogólnych. Dotyczy to tylko pierwszej zmiany wprowadzanej do umowy spółki
z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy na zasadach ogólnych, a więc
z wymogiem zachowania aktu notarialnego.
3. Zmiany w art. 19
Dotychczasowy art. 19 ust. 2b został poszerzony o możliwość składania wniosków
o zarejestrowanie spółki utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy bez konieczności
opatrzenia tych wniosków bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr. 130, poz. 1450 z późn. zm.).
Takie rozwiązanie oznacza dopuszczenie możliwości korzystania z każdego podpisu
elektronicznego spełniającego wymogi określone w art. 3 pkt 1 ustawy o podpisie
elektronicznym. Zaproponowane rozwiązanie sprawdza się już bardzo dobrze w praktyce
w elektronicznym postępowaniu upominawczym (art. 126 § 5 Kodeksu postępowania
cywilnego) oraz przy składaniu zeznań i innych deklaracji podatkowych za pomocą środków
komunikacji elektronicznej (art. 3b § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa – Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).
W postępowaniu o rejestrację spółki utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy
dodatkowa identyfikacja osób dokonujących zgłoszenia odbywać się będzie przez e-konto,
którego założenie będzie pierwszą czynnością konieczną do dokonania przelewu opłat
sądowych i skierowania wniosku do rozpatrzenia przez sąd.
Wymaga także podkreślenia, że w niedługim czasie zostaną dopuszczone
zliberalizowane rozwiązania dotyczące składania oświadczeń woli przy wykorzystaniu
różnych postaci podpisów elektronicznych. W takim kierunku zmierzają także prace nad
nowym Kodeksem cywilnym. Ponadto liberalne rozwiązanie dotyczące składania oświadczeń
woli w postaci elektronicznej, w tym także z wykorzystaniem środków komunikacji
9
elektronicznej zostało już wprowadzone do Kodeksu spółek handlowych z dniem 3 sierpnia
2009 r. w art. 4121 § 2, który zawiera rozwiązanie dopuszczające formę dokumentową dla
udzielenia pełnomocnictwa w postaci elektronicznej, a więc w ogóle bez konieczności
opatrywania go jakimkolwiek podpisem elektronicznym, z tym zastrzeżeniem, że spółka
publiczna podejmie odpowiednie działania służące identyfikacji akcjonariusza
i pełnomocnika w celu weryfikacji ważności pełnomocnictwa udzielonego w postaci
elektronicznej.
Nie są uzasadnione obawy dotyczące ewentualnego naruszenia bezpieczeństwa obrotu
w związku ze zmienionym sposobem identyfikacji zarówno wspólników zawierających
umowę spółki z o.o., jak też osób uprawnionych do reprezentacji spółki.
Po pierwsze, już w obecnym stanie prawnym nie jest możliwe zapobieżenie
świadomemu zakładaniu spółek przez osoby, których na poziomie rejestracji nie da się
zidentyfikować (wykorzystywanie np. spółek zakładanych w innych krajach wspólników
spółki zakładanej w Polsce – polski system nie identyfikuje pośredniego wspólnika; brak
gwarancji weryfikacji autentyczności osoby i dowodu osobistego przez notariusza).
Po drugie, jeżeli przez bezpieczeństwo obrotu rozumie się ochronę interesów
kontrahentów spółki, to osobowość prawna spółki z o.o. wiążąca się z wyodrębnieniem jej
majątku od majątku wspólników oraz wyłączenie odpowiedzialności wspólników za
zobowiązania spółki powoduje, że dla wierzycieli z punktu widzenia ich praw do majątku
spółki istotna jest identyfikacja spółki jako osoby prawnej i osób uprawnionych do jej
reprezentacji, a nie wspólników spółki. Zatem zarząd spółki ponosi jak dotychczas
odpowiedzialność za złożenie do rejestru prawdziwych danych, a więc ma obowiązek
poświadczyć autentyczność osób – wspólników.
Z kolei zaproponowany w art. 19 ust. 3b ma na celu wskazanie, że wniosek o wpis
spółki zawiązywanej przy wykorzystaniu wzorca umowy, złożony drogą elektroniczną
w systemie teleinformatycznym wymaga należytego opłacenia. Jeżeli wniosek taki nie
zostanie jednocześnie opłacony, nie będzie „uznany” za złożony przez system
teleinformatyczny.
Dodany ust. 7 przewiduje dla Ministra Sprawiedliwości ustawową delegację do
wydania – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji – rozporządzenia
wykonawczego określającego sposób i tryb złożenia wniosku o wpis do Rejestru spółki
utworzonej z wykorzystaniem wzorca umowy oraz dane umożliwiające weryfikowanie
tożsamości osób zaangażowanych w założenie i zgłoszenie spółki.
10
4. Zmiana art. 19b
Zmiana przepisu (poprzez dodanie w ust. 1c pkt 1a) przewiduje, że w przypadku
złożenia wniosku o wpis spółki zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy nie
obowiązuje zasada tzw. jednego okienka, wynikająca z art. 19b ust. 1. Zaproponowana
zmiana pozwala na samodzielne składanie wniosków i zgłoszeń do właściwych urzędów
przez spółkę utworzoną przy wykorzystaniu wzorca umowy. Wskazać należy zresztą, że
nowy przepis wprowadzi w istocie ten sam reżim prawny dla spółek zawiązywanych przy
wykorzystywaniu wzorca umowy, jak dla innych spółek handlowych, których wnioski o wpis
składane są drogą elektroniczną. Obecnie wnioski dotyczące spółek, które wnosi się drogą
elektroniczną, nie podlegają regulacji z art. 19b ust. 1 (art. 19b ust. 1c pkt 1).
W przyszłości nie jest wykluczone objęcie wyłączaną regulacją z art. 19b ust. 1 także
spółek z o.o. tworzonych przy wykorzystaniu wzorca umowy.
5. Zmiana art. 20a
Zaproponowane brzmienie przepisu wprowadza jednodniowy termin na rozpoznanie
wniosku o wpis spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej przy wykorzystaniu
wzorca umowy. Jest to termin instrukcyjny, jednak ze względu na elektroniczną formę
komunikacji z sądem rejestrowym oraz standardowość umowy spółki i wniosku, znacząco
uprości to postępowanie rejestrowe i wpłynie na jego istotne skrócenie. Kluczowe znaczenie
w projektowanym rozwiązaniu ma wzorzec umowy spółki.
6. Zmiana art. 38 punkt 8 lit. f
Zmiana jest konsekwencją przyjęcia, że można złożyć wniosek o wpis spółki
zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy bez opłacenia kapitału zakładowego. W takim
przypadku informacja o niewniesieniu wkładów powinna znaleźć się w Rejestrze. Zakłada
się, że informacja powinna się pojawić jedynie wtedy, gdy nie dokonano wpłaty na kapitał
zakładowy spółki zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy.
Zmiana w ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
Zmiana zaproponowana w art. 104a ustawy wyklucza m.in. możliwość zwolnienia
z obowiązku uiszczenia opłaty sądowej podmiotu, który złożył drogą elektroniczną wniosek
o wpisanie do Krajowego Rejestru Sądowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
11
utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy. Dostęp do systemu teleinformatycznego do
złożenia wniosku o rejestrację spółki będzie następował po uprzednim założeniu e-konta
i uiszczeniu należnej opłaty sądowej. Podobne rozwiązania obowiązują w elektronicznym
postępowaniu upominawczym.
Data wejścia w życie ustawy
W projekcie w art. 5 zaproponowano, by nowe rozwiązania zaczęły obowiązywać
z dniem 1 stycznia 2012 r. Okres vacatio legis wynika z przewidywanego, 12-miesięcznego
okresu na realizację projektu, zarówno od strony organizacyjno-technicznej, jak też
możliwości finansowych resortu.
Projekt nie podlega notyfikacji przewidzianej w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). Celem przepisów dotyczących
rejestracji sądowej jest uregulowanie nabycia podmiotowości prawnej, nie zaś bezpośrednie
regulowanie świadczenia usług.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
12
wniesienia wkładu pieniężnego po wpisie spółki do rejestru.
Zmiany w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego
Dodanie w art. 6943 § 3a oraz w art. 6944 § 4 jest konsekwencją możliwości zakładania
i zgłaszania spółki z o.o., o której mowa w projektowanym art. 1571 § 1 Kodeksu spółek
handlowych, z wykorzystaniem podpisu elektronicznego innego niż bezpieczny podpis
elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Projektowany § 3b dopuszcza możliwość, by do wniosku o wpis spółki S 24 nie
dołączać pełnomocnictwa udzielonego osobie uprawnionej do reprezentowania zarządu
spółki. W zgłoszeniu wystarczy powołać się na udzielone pełnomocnictwo i wskazać: datę
jego sporządzenia, zakres, osoby udzielające oraz status pełnomocnika (adwokat, notariusz
lub radca prawny).
Zmiany zaproponowane w art. 6943 § 4 i 5 mają znaczenie jedynie porządkujące
i ujednolicające użytą terminologię. Sama możliwość doręczeń elektronicznych już istniała,
a obecnie ujednolica się jedynie terminologię kodeksową. W proponowanym przepisie
wskazano bowiem wyraźnie na umieszczenie korespondencji w systemie teleinformatycznym
wykorzystywanym dla doręczeń, zamiast jak poprzednio „umieszczenia korespondencji pod
adresem, z którego pismo zostało wysłane”. W istocie merytorycznie nie oznacza to nic
nowego, bowiem dla wysłania korespondencji drogą elektroniczną w postępowaniu
rejestrowym i jej otrzymania konieczne było założenie takiego adresu w systemie
teleinformatycznym obsługującym postępowanie rejestrowe.
Zmiany w przepisach ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
1. Zmiana art. 8a
Zmiana polega na dodaniu punktu 6 przewidującego, iż dokumenty powstałe
w postaci elektronicznej dla spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy,
umieszczone zostaną w elektronicznym katalogu dokumentów spółek. Podkreślić należy,
że dotyczy to dokumentów, które mają postać elektroniczną i powinny „od razu” znaleźć się
w tym katalogu. Ułatwi to niewątpliwie pozyskanie informacji o takiej spółce. Zmiana ta
uwolni także sądy rejestrowe od obowiązku zamieszczania takich dokumentów jak np.
umowa spółki w katalogu dopiero po ich zeskanowaniu na podstawie art. 8a ust. 1 pkt 1
8
ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Z jednej więc strony zmiana ta zapewni większą
dostępność informacji, a z drugiej wykluczy konieczność skanowania dokumentów przez sąd
rejestrowy, a więc w praktyce odciąży sąd rejestrowy.
2. Zmiana w art. 9
Zaproponowany art. 9 ust. 4 nakłada na zarząd spółki rejestrowanej obowiązek
złożenia do sądu rejestrowego jednolitego tekstu umowy spółki z o.o. sporządzonej w formie
aktu notarialnego w razie późniejszych zmian wprowadzanych do umowy spółki z o.o.
na zasadach ogólnych. Dotyczy to tylko pierwszej zmiany wprowadzanej do umowy spółki
z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy na zasadach ogólnych, a więc
z wymogiem zachowania aktu notarialnego.
3. Zmiany w art. 19
Dotychczasowy art. 19 ust. 2b został poszerzony o możliwość składania wniosków
o zarejestrowanie spółki utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy bez konieczności
opatrzenia tych wniosków bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr. 130, poz. 1450 z późn. zm.).
Takie rozwiązanie oznacza dopuszczenie możliwości korzystania z każdego podpisu
elektronicznego spełniającego wymogi określone w art. 3 pkt 1 ustawy o podpisie
elektronicznym. Zaproponowane rozwiązanie sprawdza się już bardzo dobrze w praktyce
w elektronicznym postępowaniu upominawczym (art. 126 § 5 Kodeksu postępowania
cywilnego) oraz przy składaniu zeznań i innych deklaracji podatkowych za pomocą środków
komunikacji elektronicznej (art. 3b § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa – Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).
W postępowaniu o rejestrację spółki utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy
dodatkowa identyfikacja osób dokonujących zgłoszenia odbywać się będzie przez e-konto,
którego założenie będzie pierwszą czynnością konieczną do dokonania przelewu opłat
sądowych i skierowania wniosku do rozpatrzenia przez sąd.
Wymaga także podkreślenia, że w niedługim czasie zostaną dopuszczone
zliberalizowane rozwiązania dotyczące składania oświadczeń woli przy wykorzystaniu
różnych postaci podpisów elektronicznych. W takim kierunku zmierzają także prace nad
nowym Kodeksem cywilnym. Ponadto liberalne rozwiązanie dotyczące składania oświadczeń
woli w postaci elektronicznej, w tym także z wykorzystaniem środków komunikacji
9
elektronicznej zostało już wprowadzone do Kodeksu spółek handlowych z dniem 3 sierpnia
2009 r. w art. 4121 § 2, który zawiera rozwiązanie dopuszczające formę dokumentową dla
udzielenia pełnomocnictwa w postaci elektronicznej, a więc w ogóle bez konieczności
opatrywania go jakimkolwiek podpisem elektronicznym, z tym zastrzeżeniem, że spółka
publiczna podejmie odpowiednie działania służące identyfikacji akcjonariusza
i pełnomocnika w celu weryfikacji ważności pełnomocnictwa udzielonego w postaci
elektronicznej.
Nie są uzasadnione obawy dotyczące ewentualnego naruszenia bezpieczeństwa obrotu
w związku ze zmienionym sposobem identyfikacji zarówno wspólników zawierających
umowę spółki z o.o., jak też osób uprawnionych do reprezentacji spółki.
Po pierwsze, już w obecnym stanie prawnym nie jest możliwe zapobieżenie
świadomemu zakładaniu spółek przez osoby, których na poziomie rejestracji nie da się
zidentyfikować (wykorzystywanie np. spółek zakładanych w innych krajach wspólników
spółki zakładanej w Polsce – polski system nie identyfikuje pośredniego wspólnika; brak
gwarancji weryfikacji autentyczności osoby i dowodu osobistego przez notariusza).
Po drugie, jeżeli przez bezpieczeństwo obrotu rozumie się ochronę interesów
kontrahentów spółki, to osobowość prawna spółki z o.o. wiążąca się z wyodrębnieniem jej
majątku od majątku wspólników oraz wyłączenie odpowiedzialności wspólników za
zobowiązania spółki powoduje, że dla wierzycieli z punktu widzenia ich praw do majątku
spółki istotna jest identyfikacja spółki jako osoby prawnej i osób uprawnionych do jej
reprezentacji, a nie wspólników spółki. Zatem zarząd spółki ponosi jak dotychczas
odpowiedzialność za złożenie do rejestru prawdziwych danych, a więc ma obowiązek
poświadczyć autentyczność osób – wspólników.
Z kolei zaproponowany w art. 19 ust. 3b ma na celu wskazanie, że wniosek o wpis
spółki zawiązywanej przy wykorzystaniu wzorca umowy, złożony drogą elektroniczną
w systemie teleinformatycznym wymaga należytego opłacenia. Jeżeli wniosek taki nie
zostanie jednocześnie opłacony, nie będzie „uznany” za złożony przez system
teleinformatyczny.
Dodany ust. 7 przewiduje dla Ministra Sprawiedliwości ustawową delegację do
wydania – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji – rozporządzenia
wykonawczego określającego sposób i tryb złożenia wniosku o wpis do Rejestru spółki
utworzonej z wykorzystaniem wzorca umowy oraz dane umożliwiające weryfikowanie
tożsamości osób zaangażowanych w założenie i zgłoszenie spółki.
10
4. Zmiana art. 19b
Zmiana przepisu (poprzez dodanie w ust. 1c pkt 1a) przewiduje, że w przypadku
złożenia wniosku o wpis spółki zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy nie
obowiązuje zasada tzw. jednego okienka, wynikająca z art. 19b ust. 1. Zaproponowana
zmiana pozwala na samodzielne składanie wniosków i zgłoszeń do właściwych urzędów
przez spółkę utworzoną przy wykorzystaniu wzorca umowy. Wskazać należy zresztą, że
nowy przepis wprowadzi w istocie ten sam reżim prawny dla spółek zawiązywanych przy
wykorzystywaniu wzorca umowy, jak dla innych spółek handlowych, których wnioski o wpis
składane są drogą elektroniczną. Obecnie wnioski dotyczące spółek, które wnosi się drogą
elektroniczną, nie podlegają regulacji z art. 19b ust. 1 (art. 19b ust. 1c pkt 1).
W przyszłości nie jest wykluczone objęcie wyłączaną regulacją z art. 19b ust. 1 także
spółek z o.o. tworzonych przy wykorzystaniu wzorca umowy.
5. Zmiana art. 20a
Zaproponowane brzmienie przepisu wprowadza jednodniowy termin na rozpoznanie
wniosku o wpis spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej przy wykorzystaniu
wzorca umowy. Jest to termin instrukcyjny, jednak ze względu na elektroniczną formę
komunikacji z sądem rejestrowym oraz standardowość umowy spółki i wniosku, znacząco
uprości to postępowanie rejestrowe i wpłynie na jego istotne skrócenie. Kluczowe znaczenie
w projektowanym rozwiązaniu ma wzorzec umowy spółki.
6. Zmiana art. 38 punkt 8 lit. f
Zmiana jest konsekwencją przyjęcia, że można złożyć wniosek o wpis spółki
zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy bez opłacenia kapitału zakładowego. W takim
przypadku informacja o niewniesieniu wkładów powinna znaleźć się w Rejestrze. Zakłada
się, że informacja powinna się pojawić jedynie wtedy, gdy nie dokonano wpłaty na kapitał
zakładowy spółki zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy.
Zmiana w ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
Zmiana zaproponowana w art. 104a ustawy wyklucza m.in. możliwość zwolnienia
z obowiązku uiszczenia opłaty sądowej podmiotu, który złożył drogą elektroniczną wniosek
o wpisanie do Krajowego Rejestru Sądowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
11
utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy. Dostęp do systemu teleinformatycznego do
złożenia wniosku o rejestrację spółki będzie następował po uprzednim założeniu e-konta
i uiszczeniu należnej opłaty sądowej. Podobne rozwiązania obowiązują w elektronicznym
postępowaniu upominawczym.
Data wejścia w życie ustawy
W projekcie w art. 5 zaproponowano, by nowe rozwiązania zaczęły obowiązywać
z dniem 1 stycznia 2012 r. Okres vacatio legis wynika z przewidywanego, 12-miesięcznego
okresu na realizację projektu, zarówno od strony organizacyjno-technicznej, jak też
możliwości finansowych resortu.
Projekt nie podlega notyfikacji przewidzianej w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). Celem przepisów dotyczących
rejestracji sądowej jest uregulowanie nabycia podmiotowości prawnej, nie zaś bezpośrednie
regulowanie świadczenia usług.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
12