eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

projekt dotyczy: prowadzenia rozwiązań, które zapewnią nieograniczony wgląd w aktualne dane rejestrowe, pozwolą także bezpłatnie uzyskiwać informacje i dokumenty spółek kapitałowych zgromadzonych w KRS. Oznacza to, że dokumenty (wyciągi, odpisy, zaświadczenia, itp.) wydawane przez Rejestr w postaci papierowej i elektronicznej będą miały jednakową rangę

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3657
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 851

3657


§ 10. 1. Wniosek o wydanie odpisu, wyciągu lub zaświadczenia z rejestru składa się na formularzach,
których wzory stanowią załączniki nr 1-6 do rozporządzenia.
2. We wniosku o wydanie odpisu, wyciągu lub zaświadczenia, o którym mowa w § 8 pkt 1, 3 lub 4,
należy określić rodzaj żądanego odpisu, wyciągu lub zaświadczenia i podać numer KRS, pod którym
podmiot jest wpisany do rejestru.
3. We wniosku o wydanie zaświadczenia, iż dany podmiot nie jest wpisany do rejestru, należy podać
jedną z następujących danych identyfikacyjnych:
1) numer REGON;
2) numer NIP, dla podmiotów wpisanych w rejestrze przedsiębiorców;
3) określenie pełnej nazwy lub firmy oraz siedziby.
4. W przypadku zamieszczenia we wniosku więcej niż jednej z danych identyfikacyjnych wyszukanie
w rejestrze następuje tylko na podstawie jednej z nich, według kolejności danych wynikającej z numeracji
w ust. 3.
5. W przypadku podania we wniosku jako danych identyfikacyjnych: nazwy lub firmy przy
wyszukiwaniu pozycji w rejestrze uwzględnia się reguły stosowane w przypadku wystąpienia
równoważności imion, nazwisk i nazw lub firm, określone w załączniku nr 11 do rozporządzenia.
6. W przypadku wniosku o wydanie z rejestru odpisu lub wyciągu dotyczącego podmiotu wpisanego
do rejestru przedsiębiorców i do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych,
fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, na odpisie lub wyciągu z każdego rejestru
zamieszcza się informację o wpisaniu tego podmiotu także w drugim rejestrze.
7. W przypadku wniosku o wydanie z rejestru odpisu lub wyciągu dotyczącego podmiotu wpisanego
do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych
zakładów opieki zdrowotnej, na odpisie lub wyciągu zamieszcza się informację, że podmiot nie jest
wpisany do rejestru przedsiębiorców.
§ 11. 1. Na zaświadczeniach, o których mowa w § 8 pkt 1 i 3, zamieszcza się:
1) numer KRS;
2) numer REGON;
3) numer NIP;
4) nazwę lub firmę;
5) siedzibę;
6) oznaczenie formy prawnej podmiotu.
2. Na zaświadczeniu, o którym mowa w § 8 pkt 3, zamieszcza się także informację, czy
postanowienie o wykreśleniu jest prawomocne, oraz datę wykreślenia.
3. Na zaświadczeniu, o którym mowa w § 8 pkt 2, zamieszcza się tylko dane, które zostały podane
we wniosku o wydanie tego zaświadczenia.
4. Na zaświadczeniu, o którym mowa w § 8 pkt 4, zamieszcza się:
1) numer KRS;
2) numer REGON;
3) numer NIP;
4) nazwę lub firmę;
5) siedzibę;
6) informację o rodzajach działalności odpłatnej i nieodpłatnej;
7) wzmiankę o złożonych sprawozdaniach.
§ 12. 1. Jeżeli nie jest możliwe wydanie odpisu lub wyciągu ze względu na to, że podmiot o danych
wskazanych na wniosku nie jest wpisany do rejestru, wydaje się pisemną informację wskazującą
okoliczności uniemożliwiające wydanie odpisu lub wyciągu.

3
2. Jeżeli na podstawie danych wpisanych do rejestru nie jest możliwe wydanie zaświadczeń,
o których mowa w § 8, zgodnie ze złożonym wnioskiem, wydaje się pisemną informację wskazującą
okoliczności uniemożliwiające wydanie żądanego zaświadczenia.
§ 13. 1. Centralna Informacja udziela pisemnych informacji o numerze KRS, pod którym jest
wpisany dany podmiot.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, wydaje się na wniosek. Wniosek składa się na formularzu,
którego wzór stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia. We wniosku o podanie numeru KRS należy
podać jedną z następujących danych:
1) numer REGON;
2) numer NIP;
3) nazwę lub firmę, a w razie potrzeby także oznaczenie formy prawnej podmiotu, informację
o siedzibie ograniczoną do wskazania województwa, powiatu lub gminy; informacje o siedzibie mogą
być podane łącznie.
3. W przypadku zamieszczenia we wniosku więcej niż jednej z danych identyfikacyjnych wyszukanie
w rejestrze następuje tylko na podstawie jednej z nich, według kolejności danych wynikającej z numeracji
w ust. 2.
4. W przypadku podania we wniosku jako danych identyfikacyjnych: nazwy lub firmy przy
wyszukiwaniu pozycji w rejestrze uwzględnia się reguły stosowane w przypadku wystąpienia
podobieństw imion, nazwisk i nazw lub firm, określone w załączniku nr 11 do rozporządzenia.
5. Informacja uzyskana w wyniku złożenia wniosku o podanie numeru KRS zawiera następujące
dane:
1) numer KRS;
2) nazwę lub firmę;
3) oznaczenie formy prawnej podmiotu;
4) siedzibę;
5) numer REGON.
6) numer NIP.
6. Pisemna informacja zawiera wskazanie liczby wszystkich wyszukanych pozycji oraz dane
odpowiadające nie więcej niż 20 wyszukanym pozycjom według kolejności ich wyszukania.
7. Jeżeli na podstawie danych podanych we wniosku nie został wyszukany w rejestrze żaden podmiot
spełniający podane kryteria, wydaje się pisemną informację o braku numeru KRS dla podmiotu
o wskazanych we wniosku danych identyfikacyjnych.
§ 14. 1. Na wniosek organu wymiaru sprawiedliwości, organu ścigania, organu egzekucyjnego
Skarbu Państwa oraz innego organu upoważnionego na mocy przepisów szczególnych, Centralna
Informacja udziela pisemnych informacji odnośnie do roli osoby fizycznej lub osoby prawnej w
podmiotach wpisanych do rejestru przedsiębiorców i rejestru stowarzyszeń, innych organizacji
społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej w poszczególnych
działach rejestru.
2. We wniosku należy wskazać:
a) dla osoby fizycznej - imię i nazwisko oraz numer PESEL,
b) dla osoby prawnej - nazwę lub firmę, a w razie potrzeby także oznaczenie formy prawnej
podmiotu i numer KRS.




4
Rozdział 3
Szczegółowe zasady udostępniania kopii dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów
spółek
§ 15. 1. Centrala Centralnej Informacji udostępnia z katalogu, w formie elektronicznej, kopie
dokumentów wymienionych w art. 8a i art. 47a ustawy.
2. Wniosek o udostępnienie kopii dokumentu składa się w formie elektronicznej do centrali
Centralnej Informacji, na formularzu udostępnionym na stronie internetowej, o której mowa w § 4 ust. 2.
3. We wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy podać numer KRS, pod którym podmiot jest
wpisany do rejestru, firmę podmiotu oraz określić rodzaj dokumentu i język, w którym został on
sporządzony.
§ 16.
Kopia dokumentu opatrzona jest bezpiecznym podpisem elektronicznym uprawnionego
pracownika sądu rejestrowego, w którego aktach rejestrowych przechowywany jest dany dokument.
Podpis ten stanowi zapewnienie zgodności treści dokumentu z treścią jego kopii.

§ 17.
1. Kopie dokumentów wymienionych w art. 8a i 47a ustawy podlegają udostępnieniu w sposób
wskazany w art. 4 ust. 4a ustawy
2. Dokumenty udostępnione w sposób wskazany w ust. 1 uzyskiwane są samodzielnie poprzez
ogólnodostępną sieć teleinformatyczną i nie wymagają podpisu i pieczęci.
3. Wykonany samodzielnie wydruk kopii dokumentu ma cechy wskazane w art. 4 ust. 4aa ustawy jeżeli
opatrzony jest numerem KRS podmiotu, którego dotyczy oraz numerem, pod którym umieszczony jest
dokument w katalogu.

Rozdział 4
Szczegółowe zasady udzielania informacji, wydawania za wiadczeń i odpisów z rejestru dłużników
niewypłacalnych
§ 18. 1. Centralna Informacja wydaje na wniosek z rejestru dłużników niewypłacalnych:
1) odpisy, które mogą być:
a) pełne, zawierające treść wszystkich wpisów dokonanych w danej pozycji,
b) aktualne, zawierające aktualną treść wpisów dokonanych w danej pozycji;
2) zaświadczenia, że dany podmiot jest wpisany jako dłużnik do rejestru dłużników niewypłacalnych i
pod jakimi pozycjami;
3) zaświadczenia, że dany podmiot nie jest wpisany jako dłużnik do rejestru dłużników
niewypłacalnych.
2. Wnioski o wydanie odpisów i zaświadczeń z rejestru dłużników niewypłacalnych składa się na
urzędowych formularzach, których wzory stanowią załączniki nr 8, 9 i 10 do rozporządzenia.
§ 19. 1. We wniosku o wydanie odpisu należy określić rodzaj żądanego odpisu i podać numer pozycji
w rejestrze dłużników niewypłacalnych.
2. We wniosku o wydanie zaświadczenia, że dany podmiot jest wpisany, jako dłużnik, do rejestru
dłużników niewypłacalnych, należy podać:
1) dla osób fizycznych:
a) numer PESEL,
b) imię (imiona) i nazwisko (nazwiska) dłużnika;
2) dla pozostałych podmiotów:
a) numer REGON,

5
b) nazwę lub firmę,
c) numer KRS dla podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.
3. Przy realizacji wniosków, o których mowa w ust. 2, uwzględnia się reguły stosowane w przypadku
wystąpienia równoważności imion, nazwisk i nazw lub firm, określone w załączniku nr 11 do
rozporządzenia.
4. Na zaświadczeniach, że dany podmiot jest wpisany jako dłużnik do rejestru dłużników
niewypłacalnych, zamieszcza się numer (numery) pozycji w rejestrze dłużników niewypłacalnych oraz
dane dłużnika.
5. We wniosku o wydanie zaświadczenia, że dany podmiot nie jest wpisany jako dłużnik do rejestru
dłużników niewypłacalnych, należy podać jedną z następujących danych identyfikacyjnych:
1) dla dłużników - osób fizycznych:
a) numer PESEL,
b) imię (imiona) i nazwisko (nazwiska);
2) dla pozostałych dłużników:
a) numer REGON,
b) nazwę lub firmę,
c) numer KRS dla podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.
6. W przypadku podania we wniosku o wydanie zaświadczenia, że dany podmiot nie jest wpisany
jako dłużnik do rejestru dłużników niewypłacalnych, więcej niż jednej danej identyfikacyjnej wyszukanie
w rejestrze dłużników niewypłacalnych następuje na podstawie tylko jednej z nich, według kolejności
wynikającej z numeracji ust. 5.
7. Przy realizacji wniosków, o których mowa w ust. 5, uwzględnia się reguły stosowane w przypadku
wystąpienia podobieństwa imion, nazwisk i nazw lub firm, określone w załączniku nr 11 do
rozporządzenia.
8. W zaświadczeniach, że dany podmiot nie jest wpisany jako dłużnik do rejestru dłużników
niewypłacalnych, zamieszcza się dane, na podstawie których miało miejsce wyszukiwanie dłużnika.
9. Jeżeli nie jest możliwe wydanie zaświadczenia, o którym mowa w ust. 8, wydaje się pisemną
informację wskazującą okoliczności uniemożliwiające wydanie tego zaświadczenia, w której zamieszcza
się numer (numery) pozycji rejestru, pod którym wpisany jest dłużnik, oraz dane, na podstawie których
miało miejsce jego wyszukiwanie.
§ 20. 1.W zakresie wydawania informacji z rejestru dłużników niewypłacalnych przepisy § 4 ust. 1,
§ 12 ust. 1 oraz § 13 ust. 6 stosuje się odpowiednio.
2. Centralna Informacja udostępnia zgodnie z art. 4 ust. 4a ustawy informacje, których treść
odpowiada odpisowi aktualnemu.
3. Pobrany samodzielnie wydruk komputerowy aktualnych informacji z rejestru dłużników
niewypłacalnych umożliwia jego weryfikację z danymi zawartymi w rejestrze jeśli cechami wskazanymi
w art. 4 ust. 4aa ustawy są:
1) sygnatura wniosku, na podstawie którego wydano odpis,
2) numer RDN.
Rozdział 5
Zgłaszanie wniosków do Centralnej Informacji
§ 21. 1. Wnioski o wydanie odpisu, wyciągu, zaświadczenia lub o udzielenie innych informacji
składa się w centrali Centralnej Informacji lub jej oddziale.
2. Wnioski w formie elektronicznej składa się do centrali Centralnej Informacji, która w tej samej
formie wydaje dokument wymieniony w ust. 1, kopię dokumentu określonego w art. 8a i art. 47a ustawy
lub udziela informacji o innym sposobie załatwienia wniosku na adres internetowy, z którego wniosek
wysłano zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 6 pkt 3 ustawy.

6
3. Podmioty, o których mowa w art. 5 ustawy, składają wnioski do centrali Centralnej Informacji,
z wyjątkiem organów wymiaru sprawiedliwości, które mogą złożyć wniosek we właściwym dla nich
miejscowo oddziale Centralnej Informacji. Wnioski powinny spełniać warunki określone w § 9 ust. 1-3.
4. Oddziały Centralnej Informacji udzielają informacji oraz wydają zaświadczenia, wyciągi i odpisy
z Krajowego Rejestru Sądowego tylko na wniosek złożony bezpośrednio w oddziale.
5. Centrala Centralnej Informacji udziela informacji na zasadach takich samych jak oddziały,
a ponadto udziela informacji korespondencyjnie i przesyła zainteresowanym urzędowe formularze
wniosków o wydanie odpisu, wyciągu lub zaświadczenia z rejestru oraz o udzielenie informacji z rejestru,
z wyjątkiem spraw określonych w rozdziale 3.
§ 22. 1. Wnioski do centrali Centralnej Informacji należy składać wraz z oryginalnym dowodem
wniesienia opłaty na rachunek bieżący dochodów Ministerstwa Sprawiedliwości. Wnioski do oddziału
Centralnej Informacji należy składać wraz z oryginalnym dowodem wniesienia opłaty na rachunek
bieżący dochodów sądu, przy którym funkcjonuje oddział, do którego złożono wniosek, albo do kasy tego
sądu. Dowód opłaty, po potwierdzeniu na nim faktu udzielenia określonej informacji, zwraca się osobie
składającej wniosek.
2. Do wniosków składanych korespondencyjnie w centrali Centralnej Informacji należy dołączyć
oryginalny dowód wpłaty na rachunek bieżący dochodów Ministerstwa Sprawiedliwości lub jego kopię.
Oryginalny dowód wpłaty lub jego kopia, po potwierdzeniu na nich faktu udzielenia informacji, nie
podlegają zwrotowi wnioskodawcy.
3. W przypadku gdy uzyskiwanie oryginalnego dowodu wpłaty na rachunek bieżący dochodów
Ministerstwa Sprawiedliwości albo właściwego sądu nie jest realizowane przez bank bezpośrednio przy
wpłacie, z uwagi na polecenie bankowi dokonania wpłaty za pośrednictwem ogólnodostępnych sieci
informatycznych w ramach usługi zdalnego dostępu do banku, wnioskodawca może, w miejsce
oryginalnego dowodu, złożyć wydruk potwierdzający wniesienie opłaty.
4. Potwierdzenie wniesienia opłaty, o którym mowa w ust. 3, powinno pochodzić z wydruku
otrzymanego w ramach zdalnego dostępu do banku i zawierać treść wskazującą na wykonanie operacji
bankowej.
5. Na wydruku, o którym mowa w ust. 3, wnioskodawca składa opatrzone własnoręcznym podpisem
oświadczenie zawierające:
1) wyjaśnienie przyczyn nie dołączenia oryginału informacji o dokonaniu operacji bankowej;
2) zapewnienie, że posługuje się wydrukiem wyłącznie w celu uzyskania dokumentu, którego wniosek
dotyczy, a wpłacona kwota nie została wcześniej zaliczona na poczet opłacenia innych wniosków.
6. Wydruk, o którym mowa w ust. 3, po potwierdzeniu na nim faktu udzielenia informacji
z Centralnej Informacji, nie podlega zwrotowi wnioskodawcy.
§ 23. Wniosek wypełniony niezgodnie z przepisami prawa, nieopłacony, wniosek, od którego
uiszczono opłatę w wysokości niższej od należnej, lub złożony z naruszeniem § 20 ust. 1-3 pozostawia się
bez nadania biegu, informując o tym wnioskodawcę.
§ 24. 1. Wnioski wpisuje się do ewidencji wniosków prowadzonej w Centralnej Informacji oraz jej
oddziałach.
2. W ewidencji wniosków wpisuje się w szczególności datę wpływu wniosku, rodzaj wniosku oraz
sposób i datę jego załatwienia.
§ 25. 1. Każdy odpis, wyciąg, zaświadczenie oraz pozostałe pisemne informacje powinny być
podpisane przez upoważnionego pracownika i opatrzone pieczęcią urzędową oraz powinny zawierać, poza
właściwą treścią, także oznaczenie miejsca i daty wydania dokumentu oraz datę i czas stanu rejestru,
według którego zostały wydane; poszczególne strony powinny być ponumerowane ze wskazaniem
całkowitej liczby stron.

7
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: