eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

projekt dotyczy: prowadzenia rozwiązań, które zapewnią nieograniczony wgląd w aktualne dane rejestrowe, pozwolą także bezpłatnie uzyskiwać informacje i dokumenty spółek kapitałowych zgromadzonych w KRS. Oznacza to, że dokumenty (wyciągi, odpisy, zaświadczenia, itp.) wydawane przez Rejestr w postaci papierowej i elektronicznej będą miały jednakową rangę

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3657
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 851

3657

2. Jeżeli dokument wymieniony w ust. 1 jest przesyłany drogą elektroniczną, powinien zostać
opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym uprawnionego pracownika centrali Centralnej
Informacji.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 26. Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie
ustroju i organizacji Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowych zasad
udzielania informacji z Rejestru i udostępniania kopii dokumentów z katalogu (Dz. U. Nr 247, poz. 1811,
z późn.zm.).
§ 27. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem…..


.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
8
UZASADNIENIE
 
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej wprowadzonej
w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
Zgodnie z zaproponowanym art. 6 pkt.1 projektu ustawy Minister Sprawiedliwości został
zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia ustroju i organizacji Centralnej Informacji
oraz trybu i sposobu udzielania informacji z Rejestru i wydawania kopii dokumentów z katalogu,
a także struktury udostępnianych informacji, o których mowa w art. 4 ust. 4a ustawy oraz cech
wydruków umożliwiających ich weryfikację z danymi zawartymi w Rejestrze i katalogu,
o których mowa w art. 4 ust. 3a i 4a ustawy. W niniejszej delegacji wskazano na konieczność
uwzględnienia zadań Rejestru i Centralnej Informacji w zakresie zapewnienia powszechnego
i bezpośredniego dostępu do informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru, a także do kopii
dokumentów przekazanych do katalogu oraz umożliwienia weryfikacji zgodności pozyskanych
samodzielnie wydruków z danymi zawartymi w Rejestrze i w katalogu, jak też skuteczności
zabezpieczenia przed wypaczeniem treści danych zawartych w wydrukach.
Ponieważ projekt ustawy zmienia dotychczasowe brzmienie delegacji ustawowej do wydania
aktu wykonawczego konieczne stało wydanie nowego rozporządzenia.
Należy zaznaczyć, że zdecydowana większość zaproponowanych przepisów nie uległa zmianie
w stosunku do obowiązującego obecnie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
19 grudnia 2006r. Jest to uzasadnione kilkuletnim doświadczeniem w zakresie praktycznego
funkcjonowania Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego.
W przepisach ogólnych projektu wskazuje się, że do zadań Centralnej Informacji należy
wydawanie odpisów, wyciągów i zaświadczeń oraz udzielanie informacji z rejestru, a także
udostępnianie kopii dokumentów z katalogu. Powyższe czynności Centralna Informacja
wykonuje na wniosek złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.
Szczegółowe zasady dotyczące udzielania informacji, wydawania odpisów, wyciągów
i zaświadczeń z poszczególnych rejestrów, a także szczegółowe zasady udostępniania kopii
dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów spółek oraz tryb składania wniosków
regulują poszczególne przepisy ujęte w pięciu rozdziałach projektu rozporządzenia.
Uregulowanie zawarte w § 4 ust. 2 oraz w § 17 ust.1 i 2 projektu realizuje wytyczne
wskazane przez delegację ustawową o zapewnieniu powszechnego i bezpośredniego dostępu
do informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru, a także do kopii dokumentów przekazanych
do katalogu. Treść udostępnianych informacji określono jako odpowiadającą aktualnemu
odpisowi z rejestru, o którym mowa w art. § 6 ust.2 projektu rozporządzenia. Zakres
udostępnianych bezpłatnie informacji obejmuje aktualne informacje o podmiotach wpisanych
do Krajowego Rejestru Sądowego. Przy czym przepis dotyczący rejestru dłużników
niewypłacalnych umieszczony został w rozdziale 4 projektu mówiącym o szczegółowych
zasadach udzielania informacji, wydawania zaświadczeń i odpisów z rejestru dłużników
niewypłacalnych. Zatem regulacja zawarta w § 20 ust. 2 projektu wskazująca na zakres
informacji udostępnianych bezpłatnie z rejestru dłużników niewypłacalnych jest analogiczna z tą
jaką umieszczono w rozdziale 2 w § 9 ust. 2, odnoszącą się zarówno do rejestru przedsiębiorców
jak i do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W ten sposób zapewniono dostęp do pełnej treści
Rejestru, tj. wszystkich rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego. Przy
czym podkreślić należy, że chodzi tu o aktualną treść wpisów, gdyż wpisy wykreślone z rejestru
dłużników niewypłacalnych w całości nie podlegają ujawnieniu (art. 60 ust. 1 ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym).

9
Ponadto udostępnieniu przez Centralną Informację podlega lista podmiotów wobec których
w dziale 6 rejestru przedsiębiorców wpisano informacje o ogłoszeniu upadłości (§ 4 ust. 3 ), lista
podmiotów posiadających status organizacji pożytku publicznego oraz data uzyskania tego
statusu (ust. 3 i 5), jak również odnośnie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek
akcyjnych, spółek komandytowo-akcyjnych i spółek europejskich wykaz dokumentów
złożonych do akt rejestrowych. Powyższe informacje również udostępniane są bezpłatnie.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym w art. 4 dodaje się
ust. 4aa, który przewiduje, że pobrane samodzielnie wydruki komputerowe aktualnych informacji
o podmiotach wpisanych do rejestru będą miały moc zrównaną z mocą dokumentów
wydawanych przez Centralną Informację w postaci papierowej i elektronicznej (art. 4 ust. 3a
ustawy), jeżeli będą posiadały cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi
w rejestrze. W przedmiotowym projekcie rozporządzenia w § 9 ust. 2 zapisano jakie mają to być
cechy. Zatem odpis aktualnych informacji o podmiocie będzie posiadał cechy wskazane w art. 4
ust. 4aa ustawy jeżeli będzie opatrzony sygnaturą wniosku, numerem KRS podmiotu oraz nazwą
podmiotu. Odpowiednia regulacja w przedmiocie rejestru dłużników niewypłacalnych została
przewidziana w § 20 ust. 3. Wymagane jest opatrzenie odpisu informacji o których mowa w § 18
ust. 1 pkt. 1) lit. b. sygnaturą wniosku oraz numerem RDN.
W przypadku samodzielnie pobranych wydruków kopii dokumentów znajdujących się w
katalogu spółek projektowany przepis art. 4 ust. 4aa ustawy zakłada, że cechy umożliwiające ich
weryfikację zastąpią poświadczenie za zgodność z dokumentami znajdującymi się w aktach
rejestrowych. W związku z tym w § 17 ust. 3 projektu rozporządzenia przewidziano, że
wykonany samodzielnie wydruk kopii dokumentu winien być opatrzony numerem KRS
podmiotu, którego dotyczy oraz numerem, pod którym umieszczony jest dokument w katalogu.

Rozwiązania zawarte w projekcie zapewniają powszechny i bezpośredni dostęp do
informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego, a także do kopii
dokumentów przekazanych do katalogu oraz umożliwiają weryfikację zgodności pozyskanych
samodzielnie wydruków z danymi zawartymi w Rejestrze i w katalogu, jak i skuteczność
zabezpieczenia przed wypaczeniem treści danych zawartych w wydrukach. Mając na względzie
powyższe wytyczne, proponowana treść przepisów projektu rozporządzenia reguluje wskazaną
w delegacji ustawowej materię. Dzięki zapisom w treści projektu rozporządzenia umożliwi się
łatwy i szybki dostępu do Rejestru realizowany zarówno drogą papierową jak i elektroniczną.
Dostęp elektroniczny będzie odbywał się na dwa sposoby: bezpłatnie przez udostępnienie
informacji o podmiocie, które odpowiadają treści aktualnemu odpisowi z Rejestru oraz płatnie
poprzez wydruk odpowiedniego dokumentu z katalogu.

 


10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
 
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Projektowane
rozporządzenie będzie oddziaływać na wszystkie osoby zainteresowane
wyszukaniem informacji w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz na funkcjonowanie centrali i
oddziałów Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany do Pierwszego
Prezesa Sądu Najwyższego, Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa, Stowarzyszenia
Sędziów Polskich „Iustitia”, Stowarzyszenia Sędziów „Themis”, Krajowej Rady Radców
Prawnych, Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Notarialnej, Business Centre Club,
Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Polskich.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

Wdrożenie zapisów projektowanego rozporządzenia będzie skutkowało koniecznością
poniesienia łącznych kosztów w wysokości około 500 000 złotych na modyfikację systemu
informatycznego obsługującego Krajowy Rejestr Sądowy. rodki są zaplanowane w budżecie
MS na rok 2011 r.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny.

Bez wpływu.

5. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.




11/06rch

11
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia
w sprawie warunków organizacyjno-technicznych dotyczących formy wniosków i dokumentów oraz
ich składania do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą
elektroniczną, a także orzeczeń, odpisów, wyciągów, za wiadczeń, informacji i kopii dokumentów
doręczanych wnioskodawcom tą drogą oraz sposobu posługiwania się dokumentami wydanymi
w postaci elektronicznej

Na podstawie art. 6 pkt 3 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 168, poz. 1186, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizacyjno-techniczne dotyczące:
1) formy wniosków i dokumentów oraz ich składania do sądów rejestrowych drogą elektroniczną;
2) formy wniosków o wydanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń i udzielenie informacji oraz ich
składania do Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną;
3) formy wniosków o udostępnienie kopii dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów spółek
oraz ich składania do Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną;
4) formy orzeczeń doręczanych wnioskodawcom drogą elektroniczną przez sądy rejestrowe;
5) formy odpisów, wyciągów, zaświadczeń i informacji doręczanych przez Centralną Informację
Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną;
6) formy kopii dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów spółek doręczanych przez
Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym,
zwaną dalej "ustawą";
2) katalogu - rozumie się przez to elektroniczny katalog dokumentów spółek określony w art. 4 ust. 2
pkt 1 ustawy;
3) podpisie elektronicznym - rozumie się przez to bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu zgodnie z ustawą z dnia 18 września 2001 r.
o podpisie elektronicznym (Dz. U Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.);
4) zarejestrowanym użytkowniku - rozumie się przez to osobę, której został przydzielony unikalny adres
internetowy powiązany z niepowtarzalną nazwą i hasłem oraz ważnym bezpiecznym podpisem
elektronicznym;
5) użytkowniku nie zarejestrowanym – rozumie się przez to każdą osobę, która ma możliwość złożenia
wniosku elektronicznego do Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego bez konieczności
posiadania ważnego bezpiecznego podpisu elektronicznego;
6) systemie teleinformatycznym - rozumie się przez to system teleinformatyczny w rozumieniu art. 2 pkt
3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204
oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808).
______
1) Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888, Dz. U. z 2009 r. Nr 18,
poz. 97, Nr 53, poz. 434, Nr 42, poz. 341 i Nr 157, poz. 1241 oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146.


strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: