Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
projekt dotyczy: prowadzenia rozwiązań, które zapewnią nieograniczony wgląd w aktualne dane rejestrowe, pozwolą także bezpłatnie uzyskiwać informacje i dokumenty spółek kapitałowych zgromadzonych w KRS. Oznacza to, że dokumenty (wyciągi, odpisy, zaświadczenia, itp.) wydawane przez Rejestr w postaci papierowej i elektronicznej będą miały jednakową rangę
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3657
- Data wpłynięcia: 2010-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 851
3657
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym będzie miała
wpływ na funkcjonowanie sądów powszechnych, w tym w szczególności na funkcjonowanie
Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz na podmioty podlegające wpisom
do rejestrów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt założeń do ustawy o zmianie ustawy przekazano do konsultacji społecznych
Krajowej Radzie Sądownictwa, Krajowej Radzie Radców Prawnych, Naczelnej Radzie
Adwokackiej, Krajowej Radzie Notarialnej, Krajowej Radzie Komorniczej, Stowarzyszeniu
Sędziów Polskich „Iustitia” oraz największym organizacjom przedsiębiorców (Business
Centre Club, Krajowej Izbie Gospodarczej, Konfederacji Pracodawców Polskich i innym).
O uwagi do projektu założeń poproszono także Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji.
Pozytywnie oceniono projekt w kwestii zrównania mocy urzędowej dokumentów
(odpisów, zaświadczeń i informacji) wydawanych przez Centralną Informację KRS w postaci
elektronicznej i papierowej.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Wprowadzenie zmian w obowiązujących przepisach ustawy o KRS wymaga poniesienia
kosztów związanych z ich implementacją w systemie informatycznym KRS oraz w systemie
elektronicznego udostępniania danych z rejestru. Jest to koszt rzędu 2 milionów złotych.
Z kwoty tej pozostały dotąd niezrealizowane wydatki na sumę około 500 tys. zł, którą
zaplanowano w budżecie Ministerstwa Sprawiedliwości na rok 2011.
Zapewnienie możliwości nieodpłatnego wglądu w treść aktualnych wpisów KRS,
a przede wszystkim zagwarantowanie bezpłatnego dostępu do informacji rejestrowych,
z których samodzielnie pozyskane wydruki także uzyskają moc dokumentów urzędowych,
oznacza przewidywane zmniejszenie wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat
pobieranych za dokumenty wydawane – jak dotąd jedynie odpłatnie – przez Centralną
Informację KRS. Szacuje się, że wpływy z tego tytułu ulegną zmniejszeniu o około
50 %, czyli do poziomu około 10 milionów zł w pierwszym roku obowiązywania ustawy.
7
Powyższe prognozy wynikają z planowanego bezpłatnego udostępnienia przez
Centralną Informację KRS – w sieciach teleinformatycznych – szerszego zakresu informacji
rejestrowych niż dotychczas, a także ze względu na to, że użytkownicy posiadający dostęp do
Internetu będą mogli samodzielnie pozyskać dokumenty o mocy dokumentów urzędowych.
Również w kolejnych latach należy spodziewać się spadku wpływów z opłat pobieranych
przez Centralną Informację KRS za wydawane odpisy, zaświadczenia, informacje oraz
dokumenty.
Jedynie w celu uzyskania informacji o treści zapisów już wykreślonych z rejestru
konieczne będzie uiszczenie opłaty za wydanie pełnego odpisu.
Obecnie nie planuje się obniżenia opłat za informacje i dokumenty wydawane przez
Centralną Informację drogą elektroniczną tym bardziej, że będą one – podobnie jak
dokumenty wydawane w formie papierowej – posiadały walor dokumentów urzędowych.
Ewentualne ograniczenie kosztów osobowych, materiałowych oraz sprzętowych może
wynikać ze zmniejszenia zapotrzebowania na dokumenty wydawane przez centralę i oddziały
Centralną Informację KRS, gdyż każdy zainteresowany będzie mógł je samodzielnie, szybko i
nieodpłatnie pozyskać z Internetu.
W tej sytuacji trudno jest sprecyzować, jaki wpływ na finanse publiczne będzie miała
ostatecznie projektowana ustawa, a w szczególności nie da się przewidzieć, czy i kiedy
wydatki poniesione na jej wdrożenie zostaną zrekompensowane planowanymi
oszczędnościami. Koszty zmiany oprogramowania informatycznego będą częściowo zbieżne
z projektami już realizowanymi, gdyż mechanizm gwarantujący wykonanie zleconej opłaty
musi być – co do zasady – zbieżny z mechanizmem uruchomionym na potrzeby
elektronicznego postępowania upominawczego.
Wdrożenie programu pilotażowego w zakresie proponowanych rozwiązań nie jest
potrzebne, gdyż elektroniczna komunikacja z Centralną Informacją KRS, podobnie jak
z sądami rejestrowymi, jest już zapewniona od dnia 1 stycznia 2007 r.
b) rynek pracy
Projekt nie oddziałuje bezpośrednio na rynek pracy. Wprowadzenie nowych rozwiązań
nie będzie też miało wpływu na zatrudnienie w odniesieniu do pracowników centrali
i oddziałów CI KRS, gdyż komórki te są zlokalizowane przy sądach rejestrowych lub przy
punktach przyjmowania ogłoszeń do Monitora Sądowego i Gospodarczego, które mogą
wykorzystać pracowników do innych zadań. Całkowitej likwidacji jednostek Centralnej
Informacji KRS nie planowano.
8
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt przewiduje nieograniczony wgląd w aktualne dane rejestrowe oraz możliwość
bezpłatnego pozyskiwania informacji i dokumentów spółek kapitałowych zgromadzonych
w katalogu, co podniesie wiarygodność KRS i zwiększy bezpieczeństwo obrotu. Częstsze
wykorzystanie Internetu do samodzielnego pozyskiwania potrzebnych dokumentów, wobec
przewidywanego spadku dochodów z uwagi na zmniejszenie liczby informacji wydawanych
przez Centralną Informację KRS, może spowodować obniżenie przychodów operatorów
pocztowych, w tym głównie Poczty Polskiej.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie oddziałuje na rozwój regionalny.
4.
Wskazanie
źródeł finansowania
Wprowadzenie zmian w obowiązujących przepisach ustawy o KRS wymaga
poniesienia kosztów związanych z ich implementacją w systemie informatycznym KRS oraz
w systemie elektronicznego udostępniania danych z rejestru. Jest to koszt rzędu 2 milionów
złotych. Z kwoty zaplanowanej na wdrożenie ustawy Ministerstwo Sprawiedliwości
zrealizowało dotąd wydatki na kwotę 1,5 mln zł, a pozostała do zapewnienia brakująca
kwota 500 tys. zł, którą zaplanowano w budżecie resortu na rok 2011.
Obecnie nie planuje się obniżenie opłat za udostępnianie przez Centralną Informację
odpisów drogą elektroniczną, tym bardziej że będą one – podobnie jak dokumenty wydawane
w formie papierowej – posiadały walor dokumentów urzędowych.
Wdrożenie programu pilotażowego w zakresie proponowanych rozwiązań nie jest
potrzebne, gdyż elektroniczna komunikacja z Centralną Informacją KRS, podobnie jak
z sądami rejestrowymi, jest zapewniona od dnia 1 stycznia 2007 r.
13-07-tg
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia
w sprawie ustroju i organizacji Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz trybu
i sposobu udzielania informacji z Rejestru i wydawania kopii dokumentów z katalogu, a także
struktury udostępnianych informacji oraz cech wydruków umożliwiających ich weryfikację
z danymi zawartymi w Rejestrze i katalogu
Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 168, poz. 1186, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Centralna Informacja Rejestru Sądowego, zwana dalej "Centralną Informacją", jest komórką
organizacyjną Ministerstwa Sprawiedliwości.
2. Centralna Informacja składa się z centrali Centralnej Informacji oraz oddziałów.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) rejestrze - rozumie się przez to jeden z rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru
Sądowego;
2) podmiocie wpisanym do rejestru - rozumie się przez to podmioty wymienione w art. 36, art. 49 ust. 1
oraz art. 55 i 56 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, zwanej dalej
"ustawą";
3) numerze KRS - rozumie się przez to numer określony w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów
wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych
rejestrach (Dz. U. Nr 117, poz. 1237, z późn. zm.2));
4) informacjach udzielanych przez Centralną Informację - rozumie się przez to wyciągi, odpisy
i zaświadczenia z rejestru oraz informacje, w tym również informacje, o których mowa w § 4 ust. 2;
5) organizacji pożytku publicznego - rozumie się przez to podmiot, który po spełnieniu wymagań,
o których mowa w art. 20 lub 21 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.3)), uzyskał status organizacji
pożytku publicznego na zasadach i w trybie określonym w ustawie;
6) katalogu - rozumie się przez to elektroniczny katalog dokumentów spółek, o którym mowa w art. 8a
ustawy.
__________
1) Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888, Dz. U. z 2009 r.
Nr 18, poz. 97, Nr 53, poz. 434, Nr 42, poz. 341 i Nr 157, poz. 1241 oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146.
2) Zmiany rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 17, poz. 165, z 2003 r. Nr 186, poz. 1821,
z 2005 r. Nr 82, poz. 717, z 2006 r. Nr 241, poz. 1750, z 2007 r. Nr 228, poz. 1684, z 2009 r. Nr 30, poz. 200
i Nr 219, poz. 1713.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210,
poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr
94, poz. 651, z 2008 r. Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. 22, poz. 120, Nr 19, poz. 100 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r.
Nr 28, poz. 146 i Nr 127, poz. 857.
§ 3. 1. Centralna Informacja wydaje odpisy, wyciągi i zaświadczenia oraz udziela informacji
z rejestru, a także udostępnia kopie dokumentów z katalogu po złożeniu wniosku w postaci papierowej lub
elektronicznej.
2. Urzędowe formularze wniosków są udostępniane w siedzibach oddziałów Centralnej Informacji,
a także na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Rozdział 2
Szczegółowe zasady udzielania informacji, wydawania odpisów, wyciągów i za wiadczeń z rejestru
przedsiębiorców oraz rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji
oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej
§ 4.
1.
Centralna Informacja wydaje na wniosek odpisy, wyciągi, zaświadczenia i pozostałe
informacje z Krajowego Rejestru Sądowego na podstawie danych wyszukanych w rejestrze, dokładnie
odpowiadających danym zawartym we wniosku.
2. Centralna Informacja udostępnia bezpłatnie, w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych, a
w szczególności za pośrednictwem Internetu, na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości,
aktualne informacje o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.
3. Centralna Informacja udostępnia również listę podmiotów, wobec których w dziale 6 rejestru
przedsiębiorców wpisano informację o ogłoszeniu upadłości oraz listę podmiotów posiadających status
organizacji pożytku publicznego.
4. W przypadku podmiotów wymienionych w art. 8a ustawy, dodatkowo ujawnia się wykaz
dokumentów złożonych do akt rejestrowych.
5. Dla podmiotów posiadających status organizacji pożytku publicznego ujawnia się również datę
uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego.
§ 5. Odpis z rejestru może być pełny lub aktualny.
§ 6. 1. Odpis pełny zawiera treść wszystkich wpisów w rejestrze pod danym numerem KRS,
dokonanych od chwili pierwszego wpisu, z wyjątkiem wpisów nie podlegających ujawnieniu.
2. Odpis aktualny zawiera aktualną treść wpisów w rejestrze pod danym numerem KRS.
§ 7. Wyciąg z rejestru zawiera aktualną treść wpisów dotyczącą podmiotu wpisanego do rejestru pod
określonym numerem KRS, obejmującą wskazane przez wnioskodawcę działy rejestru.
§ 8. Centralna Informacja wydaje następujące zaświadczenia:
1) zaświadczenie, że dany podmiot jest wpisany do rejestru pod określonym numerem;
2) zaświadczenie, że dany podmiot nie jest wpisany do rejestru;
3) zaświadczenie o wykreśleniu danego podmiotu z rejestru;
4) zaświadczenie o posiadaniu przez podmiot statusu organizacji pożytku publicznego.
§ 9. 1. Centralna Informacja udostępnia zgodnie z art. 4 ust. 4a ustawy informacje, których treść
odpowiada odpisowi aktualnemu
2. Pobrany samodzielnie wydruk komputerowy aktualnych informacji o podmiocie umożliwia jego
weryfikację z danymi zawartymi w rejestrze jeśli cechami wskazanymi w art. 4 ust. 4aa ustawy są:
1) sygnaturę wniosku, na podstawie którego wydano odpis,
2) Numer KRS podmiotu,
3) nazwa/firma podmiotu.
2