eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym

- wprowadzenie zmian wynikających z implementacji dyrektywy Rady 2009/162/UE w zakresie: odliczenia podatku VAT od niektórych wydatków, definicji wyrobów akcyzowych, importu gazu za pośrednictwem statków oraz dostawy i importu energii cieplnej lub chłodniczej oraz usługi zapewnienia dostępu do sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej lub usługi transportu lub przesyłu przez te sieci, a także świadczenie innych usług bezpośrednio z nimi związanych;- znowlizowanie przepisów dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu;- znowelizowanie przepisów skutkujące rezygnacją z możliwości wprowadzenia regulacji dotyczących szczególnego sposobu rozliczania podatku przez podmioty zagraniczne świadczące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej okazjonalne przewozy drogowe osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3620
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 247, poz. 1652

3620

przejściowego dotyczącego stosowania przepisów właściwych do powstania obowiązku
podatkowego w przypadku dostaw energii chłodniczej wykonanych przed dniem wejścia
w życie projektowanej ustawy, w stosunku do których, zgodnie z art. 19 ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, nie powstał obowiązek podatkowy przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ustawy
zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Projektowany art. 9 ustawy przewiduje, iż wejdzie ona w życie z dniem 1 stycznia
2011 r. z wyjątkiem art. 1 pkt 16, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia ustawy, co jest
rozwiązaniem korzystnym dla podatników.
Przepis art. 1 pkt 9, pkt 11 lit. a, pkt 12, pkt 13 lit. b i pkt 14 projektu ustawy wejdą
w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

16

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Analiza wpływu projektowanej ustawy, w szczególności na:
1.1 sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa będzie miała wpływ na budżet państwa przede wszystkim w zakresie
opodatkowania samochodów. Wprowadzenie zmian wynikających z derogacji w zakresie
ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego od zakupu pojazdów samochodowych
objętych derogacją oraz przeprowadzonej konsultacji w zakresie ograniczania odliczenia
VAT przy zakupie paliwa do napędu ww. pojazdów spowoduje, że ujemne skutki budżetowe
wynikające z realizacji wyroku w sprawie C-414/07 Magoora sp. z o.o., które dla 2011 r.
w stosunku do 2008 r. oszacowane zostały na poziomie około 1 800 mln zł, byłyby
wyeliminowane.
W zakresie implementacji dyrektywy 2009/162/UE należy podkreślić marginalne znaczenie
regulacji dot. energii cieplnej i chłodniczej w transakcjach transgranicznych, a tym samym
można przyjąć, że skutki dla sektora finansów publicznych w tym zakresie nie wystąpią.
Zmiany wynikające z implementacji ww. dyrektywy dotyczące sposobu opodatkowania
nieruchomości z uwagi na ich precyzujący charakter nie powinny również rodzić skutków
budżetowych.
Zmiany będące konsekwencją wyroku w sprawie C-311/09 dotyczące opodatkowania
okazjonalnych przewozów świadczonych przez przewoźników zagranicznych mogą
przyczynić się, dzięki wprowadzeniu systemu kontroli, do zmniejszenia ujemnych skutków
budżetowych wynikających z zastosowania zasad ogólnych przy rozliczaniu podatku w tych
usługach. Trudno jest oszacować wpływ wprowadzanych regulacji na budżet państwa, należy
jednak zaznaczyć, że skutki tych regulacji z uwagi na wysokość wpływów z podatku z tego
tytułu (w 2009 r. na poziomie niespełna 4 mln zł) będą nieznaczne.
Proponowane zmiany nie wpływają na dochody budżetów jednostek samorządowych, gdyż
podatek od towarów i usług stanowi dochód budżetu państwa.
1.2 rynek pracy
Realizacja projektowanego aktu nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

17

1.3 konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Z uwagi na przede wszystkim doprecyzowujący charakter zmian przepisów ustawy nie
przewiduje się wpływu projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw, z wyjątkiem przepisów w zakresie opodatkowania
samochodów. Przewiduje się, iż proponowane rozwiązania w zakresie samochodów mogą
wpływać na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Charakter proponowanych zmian dotyczących wprowadzenia ograniczenia w zakresie
odliczania podatku naliczonego od zakupu pojazdów samochodowych oraz paliwa do ich
napędu może wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstw, gdyż bez niej może dojść do
zakłóceń na rynku sprzedaży nowych samochodów z uwagi na niepożądane zróżnicowanie
pod względem podatkowym samochodów. Trudno jest natomiast określić wpływ
proponowanej regulacji na krajowy rynek motoryzacyjny, tj. ewentualne zmniejszenie liczby
kupowanych samochodów objętych obecnie preferencjami podatkowymi, bowiem na
wszelkie decyzje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej ewentualnych nabywców
samochodów wpływ ma również szereg innych niż możliwość pełnego odliczania podatku
VAT czynników, takich jak aktualne potrzeby przedsiębiorcy, koniunktura na rynku,
możliwości rozwoju itp.
Ponadto, wprowadzenie ograniczenia odliczania podatku VAT zwiększy koszty prowadzenia
działalności przedsiębiorstw, które posiadają samochody z „kratką”. Zrównana zostanie ich
sytuacja na rynku z przedsiębiorstwami posiadającymi samochody osobowe.
Wprowadzenie zmian w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu
pojazdów samochodowych oraz paliwa do ich napędu może wpłynąć na wzrost
zainteresowania przed wejściem w życie projektowanych zmian kupnem samochodów, dla
których zgodnie z projektem wprowadza się ograniczenia od 1 stycznia 2011 r.
Biorąc pod uwagę, że obecnie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje szeroka,
obejmująca zarówno sieć dystrybucyjną jak i przesyłową, definicja systemu gazowego
i elektrycznego oraz uwzględniając marginalne znaczenie regulacji dot. energii cieplnej
i chłodniczej w transakcjach transgranicznych i precyzujący charakter zmian związanych
z nieruchomościami, implementacja dyrektywy 2009/162/UE będzie miała ograniczony
wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.

18

Podobnie, zmiany dotyczące opodatkowania okazjonalnych przewozów świadczonych przez
przewoźników zagranicznych nie powinny spowodować skutków mających istotny wpływ na
funkcjonowanie przedsiębiorstw świadczących takie przewozy, gdyż mają one przede
wszystkim dyscyplinować zainteresowane przedsiębiorstwa przewozowe do prawidłowego
wywiązywania się z obowiązków podatkowych.
1.4 sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wpłynie na zmianę sytuacji i rozwój regionów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt założeń do przedmiotowego projektu został równolegle z
uzgodnieniami
zewnętrznymi poddany konsultacjom społecznym. Uwagi do projektu zgłosiły następujące
organizacje: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Krajowa Rada Doradców
Podatkowych, Pracodawcy RP, Związek Dealerów Samochodowych, Związek Rzemiosła
Polskiego, Izba Gospodarcza Gazownictwa.
Większość uwag dotyczyła zaniechania wprowadzenia przepisów ograniczających możliwość
odliczania podatku VAT od samochodów używanych w działalności gospodarczej. Ponadto
zgłoszono propozycję objęcia pełnym prawem do odliczania podatku naliczonego
samochodów osobowych (w stosunku do których obecnie funkcjonują ograniczenia
w odliczaniu podatku), tak aby po wygaśnięciu przepisów przejściowych ograniczających
możliwość odliczania podatku VAT od samochodów używanych w działalności gospodarczej
możliwością odliczenia objąć wszystkie samochody. Ww. propozycje ze względu na ujemne
skutki budżetowe, jakie by za sobą niosły, w szczególności w warunkach braku pewności co
do sytuacji budżetowej w 2013 r., nie zostały uwzględnione.
Ponadto oprócz zgłoszenia uwag do projektu założeń w trybie konsultacji społecznych Polski
Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zgłosił zainteresowanie pracami nad projektem
w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Projekt założeń do ww. ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Finansów zgodnie z ww. ustawą o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
11/49rch

19

TABELA ZGODNOŚCI

1. Nr celex/ Nr dyrektywy


32006L0112/2006/112/WE


2. Tytuł dyrektywy

Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu
podatku od wartości dodanej

3. Instytucja odpowiedzialna za wdrożenie dyrektywy
Ministerstwo
Finansów

4. Akt prawny na mocy którego wdrażane są przepisy dyrektywy

Ustawa o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
54 poz. 53 ze zm.).

5. Artykuł dyrektywy
Przepis polski
Instytucja
2006/112/WE
/akt prawny/ artykuł polskiego aktu
odpowiedzialna
prawnego/
za realizację

Art. 395 (projekt decyzji
Zmiana art. 86 ust. 3 - 7a i dodanie art.
MF
wykonawczej Rady
86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku
upoważniająca Rzeczpospolitą od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.
Polską do wprowadzenia
535 ze zm.)
szczególnego środka
stanowiącego odstępstwo od
art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168
dyrektywy 2006/112/WE
w sprawie wspólnego systemu
podatku od wartości dodanej z
dnia 20 września 2010 r. –
FISC 77)


1
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: